Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) глоби с над 4,6 млн. лв. собственика на eMAG - „Данте Интернешънъл“ СА, Румъния и две издателства за нарушения при рекламни кампании, съобщиха от комисията.
КК установи извършени нарушения от страна на „Данте Интернешънъл“ СА, Румъния (eMAG) при провеждането на рекламните кампании: „Черен петък“ (28 ноември 2014 г.), „Emag – Най-лесния начин да поръчаш – Най - сигурния начин на доставка - Милиони начини да се зарадваш” (3 - 24 ноември 2014 г.), „Две години eMag.bg” (8 декември 2014 г.).
Комисията установи и нарушения, осъществени от „Данте Интернешънъл“ СА съвместно с „Хеликон“ АД, в рамките на кампаниите „Черен петък“ (28 ноември 2014 г.), „Революция на цените“ (17-19 февруари 2015 г.), „Crazy days“ (19-21 май 2015 г.) и „Ловци на намаления“ (14-16 юли 2015 г.), както и нарушения, осъществени съвместно с „Колибри“ ООД в рамките на кампаниите „Революция на цените“ (23-25 юни 2015 г.) и „Crazy days“ 24-26 март 2015 г.
За установените нарушения Комисията наложи имуществена санкция на „Данте Интернешънъл“ СА общо в размер на 4 657 779 лв. Санкцията е изчислена като процент от размера на приходите от продажби на дружеството за 2015 г.
За установените нарушения от страна на другите две дружества Комисията им наложи имуществени санкции общо в размер на 281 552 лв. за „Хеликон“ АД и 17 220 лв. за „Колибри“ АД
Производството е образувано по искане на „Сторе“ ЕООД с твърдения за извършени нарушения по гл. VІІ от ЗЗК от страна на „Данте Интернешънъл“ СА.
От „Сторе“ твърдят, че потребителите се въвеждат в заблуждение за намалените цени на продуктите с различни послания. Според дружеството в кампанията „Черен петък“ цените на продуктите в този ден са предварително завишени, а след това намалени с отстъпка до 70%. Книгите пък били на стандартни цени. В хода на проучването КЗК конституира като ответни страни по преписката „Хеликон” АД и „Колибри” ООД- Marketplace партньори на eMAG.
Според дружеството при промоции условията се определят независимо от eMag от пазарните партньори. В случай, че партньор реши да предлага отстъпки под „шапката“ на промоционална кампания, той отговаря за комуникирането на условията. При всеки случай обаче потребителите се известяват дали купуват от eMAG или от пазарен партньор.
Дружеството отрича да предлага по време „Черен петък“ продукти с предварително завишена продажна цена.
От „Хеликон“ пък твърдят, че не разполагат с достъп до сайта на eMAG и не могат да въвеждат там информация за предлаганите дружеството продукти. При постигане на съгласие за предлагане на определен продукт, дружеството следва да предостави единствено информация за продукта (снимка, корична цена и наличност), а дружеството няма непосредствено участие при организирането на промоционалните кампании на eMAG. Условията и правилата на промоциите, включително тези, в които „Хеликон“ АД е участвало, са били изработени от eMAG.
„Хеликон“ АД изразява единствено съгласие за участие в съответната промоционална кампания, без за това да сключва отделни договори.
Дружеството посочва, че при промоции част от книгите, които предлага, са остарели. Така съответните издателства имат интерес такива книги да бъдат реализирани даже и на цена, по-ниска от коричната. За тези книги е посочена конкретна процентна отстъпка от коричната им цена. Друга част са в нормална продажба и по време на кампаниите тези книги се предоставят за продажба на eMAG по стандартните им продажни цени, а добавените рекламни послания, че това са „промоционални“ или „най-добри“ цени, са инициатива на eMAG, като съгласие или одобрение от „Хеликон“ за такова представяне на продуктите не е търсено.
Издателство „Колибри“ пък твърди, че не участва в рекламните кампании на търговците, а провежда собствени промоции на издадените от него книги. От там уточняват, че и рекламната концепция на eMAG за промоциите не е съгласувана с дружеството и то не е взимало никакво непосредствено участие при организирането и реализирането на рекламните кампании.
Комисията установи, че поведението на „Данте Интернешънъл“ СА, „Хеликон“ АД и „Колибри“ ООД в рамките на описаните по-горе рекламни кампании има заблуждаващ характер по смисъла на чл. 32, ал. 1 във връзка с чл. 33 от ЗЗК по отношение на крайните цени на определени промоционални продукти, съответно за начина на тяхното формиране и представяне.
Решението на КЗК подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14-десетдневен срок от съобщаването му на страните.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ласков
Коментиран от #2
22:19 26.05.2016
2 Решението на КЗК
До коментар #1 от "ласков":
Тя антирекламата е безплатна ако погледнеш каква е цената на продукта в чуждите сайтове и за колко ти го продават в БГ.Ама в БГ е всеки ден - Никулден и е пълно с шарани...
22:30 26.05.2016
3 onq s konq
23:16 26.05.2016
4 Тони
08:10 27.05.2016
5 кенефистан
Другите магазини правят същите неща, но тях не ги глобяват, защо ли?
Защото са на известни мафиоти, опа, политици, наскоро един такъв "патриот" същински Левски, купи една верига, сетете се кой.
Цялата държава е една прогнила мафиотска тиква.
08:10 27.05.2016
6 666
08:54 27.05.2016
7 Гоуст
Като хванете една бензиностанция с некачествено гориво и манипулация на колонки и налагате глоби от 50 000 лева, а тука за подвеждаща реклама 4,5 млн. Никой не е опрял пистолет в главата на хората. Всеки сам избира дали да купи или не.
09:06 27.05.2016
8 ХЕУД
09:19 27.05.2016