„Миналата 2022 г. е била най-лошата за последното десетилетие по отношение на загубени куфари, забавени багажи и други проблеми, свързани с багажа на пътниците.“
Това каза в студиото на „Добро утро, Европа“ директорът на Европейския потребителски център в България Соня Спасова.
През 2022 г. жалбите, свързани със загубени или забавени багажи, са двойно повече спрямо това, което е било през 2021 г. И в началото на 2023 г. имаме повишаване, така че това е отражение на цялостната картина по света. Повечето случаи приключват с обезщетения по отношение на загубените багажи.
Експертът обясни, че основната причина е в липса на наземен персонал, а другият фактор е, че увеличеният брой пътници след края на пандемията от Ковид-19.
„Силно се надявам летищата да са си взели поука от миналото лято“, каза Спасова, но добави, че и тази година с началото на активния летен сезон се очакват струпвания и проблеми по летищата.
Специалистът препоръчва да ползваме само ръчен багаж, особено ако имаме свързващи полети, като за него има определени изисквания, които трябва бъдат взети предвид – например не трябва да има течности повече от 100 мл.
Много е важно още на самото летище, когато пътникът слезе и изчака своя куфар, но не успее да го види и намери, да отиде веднага на гишето за загубен багаж и да попълни протокол, който служи за установяване на вида, цвета и марката на куфара и съответно контакти, за да може да бъде доставен.
„Нашата практика показва, че много често в рамките на същия ден или най-много на следващия, тези куфари биват доставени“, допълни Спасова.
През първия ден без багаж можем да си купим стоки от първа необходимост, като авиокомпаниите са длъжни да покрият тези разходи.
Още на летището трябва да се попълни първия протокол. До 7 дни на сайта на авиокомпанията се попълва втори формуляр. Ако куфарът не бъде намерен до 21-ия ден, тогава вече се попълва искане за компенсация.
Спасова ни съветва да не слагаме ценни предмети в куфара.
„Максималната сума на обезщетение може да стигне 1600 евро, но нашата практика показва, че то се заплаща изключително рядко.Авиокомпаниите пристъпват най-вече към компенсация на база килограм чекиран багаж и ако имате касови бележки или някакви други доказателства за вещи, които са сложени в загубения куфар, тогава тази компенсация би могла да се повиши“, посочи експертът.
„Когато тръгвате на път, махнете всички лепенки и стари етикети, за да не може да се обърка дестинацията на куфара и да отиде на стара дестинация, на която вече сте пътували“, посъветва още тя и препоръча по-ярък цвят на куфара и етикет с контактите на собственика.
По нейните думи навсякъде и всички авикомпании дават информация, че с по-евтините билети е свършено.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Централно заключване
09:12 01.06.2023
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Този коментар е премахнат от модератор.