На среща с Европейската комисия ръководството на Оперативна програма „Административен капацитет” (ОПАК) отчете ускорен темп на сключване на договори и готовност при необходимост за изменение на работната програма за 2013 г. с цел програмиране на неусвоения финансов ресурс. „В министерството има много добър административен капацитет като Управляващ орган на ОПАК и това се вижда и от постигнатите резултати през текущия програмен период и реализираните цели през 2013 г. за усвояването на европейските средства”. Това заяви министърът на финансите Петър Чобанов. Той допълни, че през следващия програмен период този капацитет трябва да се запази и да има приемственост.
„С оглед избягване на риска от загуба на средства към момента вече е наддоговорен бюджетът на програмата на 101% по приоритетна ос I и на 102% по приоритетна ос III, а надпрограмирането е 110%, което стана възможно с решение на Министерския съвет от 2013 г.”, каза ръководителят на ОПАК Моника Димитрова-Бийчър. На техническата среща с представители на ЕК беше обсъден напредъкът по ОПАК и процеса на програмиране на Оперативна програма „Добро управление” за периода 2014 – 2020 г. На нея присъстват министърът на финансите Петър Чобанов, ръководният екип на ОПАК, г-н Аурелио Сесилио – началник на отдел „Румъния, България, Малта” в Главна дирекция „Трудова заетост, социални въпроси и приобщаване” на ЕК, и г-н Кирил Киряков от същата дирекция. Представителите на ЕК бяха категорични, че задължително трябва да има устойчивост на изпълняваните проекти и че Комисията занапред ще финансира единствено такива, които се базират на дългосрочна визия, независимо от конюнктурните промени в държавата и ще се надграждат досегашните резултати по ОПАК.
„Целта на ОПАК за 2014 г. е сертифициране на 66 млн. лв. При добро изпълнение от страна на бенефициентите (средно над 75% от договореното) на този етап считаме, че по програмата няма риск от загуба на средства, тъй като има достатъчен брой договори, които изтичат през настоящата година.”, отбеляза Моника Димитрова. Тя информира, че е изготвен План за действие за минимизиране на риска от загуба на средства по оперативните програми за 2014 г. В частта ОПАК планът съдържа списък с мерки по отношение на идентифицирани рискови проекти, които подлежат на по-строг мониторинг от страна на Управляващия орган.
За ОПАК 2013 г. е рекордна по отношение и на четирите основни показателя, като в сравнение с 2012 г. през изминалата година са договорени 13% повече средства, изплатени са 60% повече, над два пъти се е увеличил делът на верифицираните и два и половина пъти делът на сертифицираните (възстановени от Европейската комисия) разходи по програмата. Общо вече са договорени 343,7 млн. лв. (или 97,2% от общия бюджет), на бенефициенти са разплатени 205,7 млн. лв. (58,2%), верифицирани са 175,1 млн. лв. (49,5%) и са сертифицирани 172,4 млн. лв. (48,8%), стана ясно по време на срещата.
Безвъзмездна финансова помощ до момента е предоставена за над 1000 проекта. В процес на изпълнение са 723 договора на стойност 178,5 млн. лв. (което представлява 50% от финансовия план на програмата). По 94% от тях (на стойност 131 млн. лв.) дейностите ще приключат до края на текущата 2014 г. Останалите 6% (за 48 млн. лв.) от договорите са с краен срок за изпълнение 2015 г. В процес на оценка или сключване са нови 230 договора, а в момента проекти се изпълняват основно от общини.
Предизвикателство за изпълнението на ОПАК продължава да е забавянето в работата по проектите и оттам недостатъчният брой на исканията за плащане от страна на бенефициентите. Други проблемни моменти са: липса на капацитет за управление на проектите от страна на повечето администрации; честата смяна на екипите за управление на проекти; трудностите, свързани с възлагането на обществени поръчки; недоброто планиране и трудностите при прилагането на методиката, приета от Министерския съвет (ПМС № 330 от 05.12.2011 г.) за изплащане на възнагражденията. За улеснение на бенефициентите само за миналата година екипът на ОПАК е организирал 76 информационни дни с участието на близо 2100 потенциални кандидати и 22 обучения на бенефициенти за правилно управление на проекти с над 1650 експерти от централната, областната и местната администрация и съдебната система.
По отношение на следващия програмен период е изготвен първи проект на ОП „Добро управление”, който е изпратен на ЕК за преглед. Очаква се в края на месец март комисията да предостави първи коментари по текста.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА