Централната избирателна комисия и Съветът за електронни медии подписаха днес споразумение за прозрачно и обективно отразяване на предизборната кампания за евровота.
Европейската тема ще бъде основна в медиите в рамките на кампанията, коментира председателят на ЦИК Ивилина Елексиева, която изрази увереност, че и европиейският тон в дебата в публичното пространство и средствата за осведомяване ще бъде спазен. „Убедена съм, че няма да има нарушения и че на базата на това споразумение и този мониторинг след изборите ще можем да отчетем, че сме провели прекрасни европейски избори по европейски правила”, заяви Алексиева.
Председателят на СЕМ доц. Георги Лозанов обясни, че това е първи предвиден по закон мониторинг на медиите в предизборна ситуация, който ще може да проследи в цифри обвързаността на медиите с политическите субекти. До момента СЕМ е извършвал подобен мониторинг само заради обществения си ангажимент.
„Интересно ми е да видя определени български медии, които през последната година имаха склонност да заемат откровени политически позиции, как и дали ще могат да се върнат към баланса и равнопоставеността”, сподели Лозанов, припомняйки, че европейската препоръка е именно за равнопоставеност и балансираност при представянето на кандидатите – нещо, което, според него, в кампаниите досега водещите медии са спазвали.
Изборът е синоним на свобода, а медиите трябва да се погрижат за свободата на своята аудитория в предизборната ситуация, отбеляза шефът на СЕМ. Доц. Лозанов призова още избирателят да не бъде лишаван от деня за размисъл.
В споразумението с ЦИК е описано кои медии, как и с каква цел ще бъдат наблюдавани, а СЕМ ще съдейства да се знае точно какво се случва на медийния терен. Мониторингът ще обхване само електронните медии - телевизии и радиа, тъй като СЕМ не може да регулира печатните и онлайн медиите.
СЕМ няма да се намесва пряко в работата на телевизиите, но при нарушения ще има парични глоби след изборите. Тогава съветът ще излезе с доклад с констатации коя медия как се е държала.
„Законът за радиото и телевизията продължава да действа по време на избори с всички свои клаузи. СЕМ следи за спазването му. Има и други разпоредби в Изборния кодекс, за които следи ЦИК. В предизборна ситуация регулацията става повече, а оттам и рисковете да се превърнеш в нарушител – по-големи”, подчерта доц. Лозанов.
„Най-после влезе в законов текст да има ясно обозначаване на платените материали“, коментира Лозанов и добави, че една от централните теми на мониторинга е да се разбере дали посланието стига до хората заради „финансова инжекция отзад“, или благодарение на журналистическата и редакционната независима политика на медията, която е преценила да води разговор с един или друг кандидат.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА