Средно на човек му се случва един или най-много два пъти в живота да купи или продаде имот. Най-често става въпрос за жилище, което е за лично ползване, а не с цел инвестиция Другият често срещан случай е покупка на къща на село или пък апартамент във ваканционно селище.
Както при покупката, така и при продажбата има тънкости, които е добре да се знаят. Кои са петте най-често срещани грешки сред собствениците на имоти, които са решили да ги продадат? Отговорът потърсихме от специалистите на компанията Bulgarian Properties.
1. Старт на продажбата на имота на завишена цена
При желанието си да тестват пазара и да опитат да вземат по-висока цена продавачите често забравят, че пазарът е конкурентен, а купувачите са добре информирани и много рядко ще се намери някой, който да плати по-висока от пазарната цена на имота. Обявяването на имота на по-висока цена с цел тестване и резерв за преговори не само не води до желания резултат, а точно до обратното – отблъсква купувачите и те не влизат в контакт, дори и да имат интерес към жилището, къщата или парцела. Така имотът остава извън пазара, продажбата му отнема много по-дълго време от нормалното, а резултатът често е по-ниска цена от първоначално възможната.
Съвет: абстрахирайте се, доколкото е възможно от тези субективни фактори или ограничете влиянието им до минимум. Следвайте пазарните принципи и гарантирано ще реализирате добра сделка.
2. Предлагането на имота чрез много агенции
с презумпцията, че така ще се достигне до по-голям брой потенциални купувачи. На пръв поглед изглежда логично имотът да се обяви за продажба с много агенции, за да може да бъде предложен на възможно най-много купувачи.
Какво обаче се случва на практика – повечето агенции рекламират основно в няколко портала за имоти и в един момент обявата за вашия имот се появява на едно и също място, но дублирана многократно, при това с вариации в цената (често дори без ваше знание), площта или други важни параметри.
Купувачите, които търсят по даден квартал и тип имот, виждат обявите и започват да стават подозрителни, тъй като информацията за имота вече става недостоверна.
Съвет: изберете една агенция, на която да доверите имота за продажба и подпишете договор с тях с ясни ангажименти и срокове. Ако не се справят и не сте доволни, сменете посредника, но задължително опитайте с един доверен партньор, който наистина ще вложи усилия за успешната продажба.
3. Недобро състояние на имота
Първото впечатление е много важно за успешната продажба, а то се постига с приветлив външен вид на имота. Понякога може да се наложи да се направи основно почистване, да се изнесат всички стари мебели, да се направи малък освежителен ремонт или да се отстрани конкретен проблем в имота като влага или теч.
Важно е преди заснемане на имота да го приведете в добър вид – да подредите, да почистите, да премахнете дребни лични вещи, да отворите да влезе светлина, да декорирате и да премахнете всички излишни предмети или мебели, за да се отвори пространство.
Резултат: ще успеете да продадете имота по-бързо и на по-добра цена.
4. Невъзможност за провеждане на огледи в удобно за купувачите време
Важно е да разберете, че купувачите са заети, работещи хора и често те ще искат да посетят имота след работно време или през уикендите.
Бъдете гъвкави и опитайте да организирате така нещата, че да съдействате максимално много за провеждане на огледи, което ще даде на вашия имот конкурентно предимство. Това може да стане, като предварително координирате с брокера възможни часове и дни за огледи, да потърсите съдействие от близки, които да осигуряват достъп или да поверите на агенцията ключ.
5. Липса на гъвкавост и желание за преговори
Понякога в желанието си да постигнат своето, продавачите изпускат добри възможности. Има редица примери за разумни предложения от страна на купувачите за договорка в цената или други параметри по сделката, които дори не биват изслушвани от продавачите.
Не забравяйте: вие сте на свободния пазар, конкурирате се с много други собственици на имоти за вниманието и парите на купувачите и е добре внимателно да преценявате техните предложения. Разбира се, вашият брокер ще ви посъветва дали предложението е разумно или не, но е важно да бъдете отворени, толерантни и да действате с разум, а не с емоция, за да не пропуснете шанса да реализирате добра сделка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 аман
Коментиран от #43
20:32 12.10.2015
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 Десен
23:21 12.10.2015
4 упсата
Коментиран от #5
23:48 12.10.2015
5 бай Иван
До коментар #4 от "упсата":
Подкрепям ви! Работата на брокера е да те хване за ръката и да те заведе на оглед и след това при нотариуса.И за това ти взима една купчина пари при положение,че можеш и сам да го направиш.07:44 13.10.2015
6 гост
09:17 13.10.2015
7 Solomon
10:33 13.10.2015
8 YoYo
Коментиран от #9, #52
10:51 13.10.2015
9 гост
До коментар #8 от "YoYo":
баце ти брокер ли си ? :)) много бързо се закачи :) нещо сте огладнели май ? Обедня народа, никой не ви дава комисионни и взехте да плащате за статии. Да ти кажа ли какво правите вие ????? един имот на който собственика иска 50к вие го пускате за 65к ''да има за договаряне'', и го продавате на ''балъците'' за 62к. Ей така качвате цените. Само балъци могат да ви подпишат ексклузиви вече. За това дори и строителите не искат да продават чрез вас, защото хората си търсят директен контакт, не да дават излишни хилки. В България агенциите може да ги сравняваш с европейските, когато всичко ни е европейско- а то не е !!! Най бедната страна сме. Айде няма нужда от васКоментиран от #10
11:29 13.10.2015
10 силва
До коментар #9 от "гост":
Как можете да кажете с лека ръка "няма нужда от вас"? Това е работа с която хората си изкарват хляба, влагат усилия и сили и накрая такива като теб ще кажат "Няма нужда от вас". Че брокера не краде, не убива, не прави нищо незаконно, има си фиксирана комисионна, ако искаш ползвай услугите, ако не искаш недей. Никой на сила никого не кара! Колко сте злобни, просто не е истина, как не ви е срам, засрамете се.Коментиран от #11, #38
12:05 13.10.2015
11 гост
До коментар #10 от "силва":
а ми аз не идвам при вас нито пък се натискам, вие сте тези които звъните неспирно на всички обяви и притеснявате продавачите.12:10 13.10.2015
12 YoYo
Не съм ти "баце",първо, за какво пиша какво разбра? Говоря за сделки с голям материален интерес, с големи инвеститори и за големи пари "Баце". За сумите които визираш ще ти кажа: Да си чувал нещо за пазарна икономика?
И всъшност от къде си, може при теб това да не е стигнало още?
А да ли сме гладни?може би, но аз карам Мерцедес на четири години, а ти "баце"тичаш след трамвая.
Бъди здрав и не се заяждай.
Коментиран от #14
12:32 13.10.2015
13 Образование
12:32 13.10.2015
14 гост
До коментар #12 от "YoYo":
Като гледам как се пържиш май ти скоро ще си на трамвая. Аз съм си ок, защото никога не се занимавам с кърлежи като теб. Нямам време да си чатя с тебе, продавай си там имотите и се мисли за голяма работа. Жив, здрав и полека с мерцедеса :)Коментиран от #23
13:29 13.10.2015
15 Гост
13:34 13.10.2015
16 От опит
13:53 13.10.2015
17 123
14:09 13.10.2015
18 Брокер Собственик
Най-ме кефи като някой клиент по телефона ми каже, "ама вие и комисионна ли вземате"- А не бе , на държавна издръжка сме по 2,3 4, хиляди лева на месец държавата ни плаща да Ви свършим работата. Знаеш ли какви са разходите на една малка фирма за имоти на месец, знаеш ли колко струва направа на сайт,знаеш ли какви пари плащаме за реклами, офиси, гориво, телефони, ток, осигуровки,заплати , членски вноси, рушвети и губене на време да ви оправяме имотите, които самите Вие сте "осрали" документално, за да Ви финализираме сделката и т.н.
Знаете ли как се е зародила професията брокер на недв.имоти. Ще Ви кажа сбито. В Англия преди около 1500 години, лордовете на отделните райони са вземали комисионна от земедлци , които искат да си купят земя за обработване и/или къща. Лордовете знаят кой е собственик на земята, примерно друг лорд или някъв титулован англичанин, те уреждат и подписват сделката, като земеделците плащат, ако не с пари, то с добитък, пшеница и каквото там имат. А другата страна - продавач също плаща в повечето пари със злато. А ,че плява има във всички професии е ясно , особенно в нашта страна. Просто при броекерите е в повече, примамени от "лесните пари", но те са лесни само от страни. Всеки , който се е занимавал по-дълго знае за какво става въпрос. Айде със здраве и Успех с продажбите/покупките.
Коментиран от #22, #29, #36, #50, #51
14:34 13.10.2015
19 чичовото
ИЗВОД: Бягайте далече от "адвокатчета" и винаги си плащайте за свършената от брокерите работа, защото все за друго ще платите по-скъпо.
15:51 13.10.2015
20 Антиброкер
16:34 13.10.2015
21 Лелиното
16:35 13.10.2015
22 Kuku Kukov
До коментар #18 от "Брокер Собственик":
>Знаете ли,че в Америка не можеш да си продадеш имота без участието на посредник !?.< С една основна разлика и тази разлика е, че в Америка брокера е страна по сделката, за да си брокер трябва да си юридическо лице (демек с диплома и сертификата) и ако излъжеш с параметри или цена на представения имот...отиваш в Синг-Синг или друго подобно "увеселително" заведение за 10 или повече години. Ти каква отговорност носиш освен да ревеш като вдовица за 3% от двте страни? Никаква отговорност и нищо не зависи конкретно от теб като брокер. И само за информация, посредничеството в цял свят е уредено със закон и минимални, професионални изисквания и данъчно облагане съобразно законовият формат! Ток и телефон не са разходи защото брокера не е пералня или химическо чистене. Упех в убеждаването на незпознати продавачи- видиш ли, колко сме профи и всичко зависи от нас.16:58 13.10.2015
23 YoYo
До коментар #14 от "гост":
Пожелавам ти да се "пържиш"като мен, друже. Драскай си на воля и не се обръщай към агенции. Продавай си или си купувай, никой не те спира и не се натрапва, но такива "отворковци" като теб "гризват дървото" най-лесно.Бъди здрав
Коментиран от #37
17:02 13.10.2015
24 Кой
Нека позная: "Ти комисионни не плащаш" и накрая си се наиграл яко, но понеже няма как да се накажеш сам плюваш де що мърда. хаха
17:07 13.10.2015
25 чичовото
1. Мъжкарите сме с предимство :)
2. Мнението по-долу е насочено към купувачи/продавачи, за които важи "шамар да е, без пари да е"
3. Да, добрите брокерски агенции имат юрист, но не и "правни отдели", които задължително преглеждат сделките, за "стотици хиляди"... евра е по-правилно да се уточни, но това е за отличници и строИтелни инжЕнери, не за четворкаджий
4. Гащи не нося ;) Естетиката и високият стил, преди всичко.
5. Радвай се на късмета, че ти отговорих.
17:16 13.10.2015
26 YoYo
Коментиран от #27
17:41 13.10.2015
27 Kuku Kukov
До коментар #26 от "YoYo":
Ще ти отговоря аз въпреки, че не е моя работа.18:13 13.10.2015
28 ок
18:30 13.10.2015
29 баф баф
До коментар #18 от "Брокер Собственик":
Да си брокер е нещо повече от посредник. Колкото за магазините и покупката на хляб, вие брокерчетата сте по-големи фурнаджии от тях. Като отида до магазина и си взема един хляб, стокота ми се дава веднага. А тиииии какво ми даваш за парите, които ти плащам????Ще ме предпазиш ли от имотно измама, само не се оправдавай с нотариусите или адвокатите, те не обикалят по строежи и не познава лично продавача. Брокерчето ще гарантира ли, че имота е с изрядни дак. без да намисаш адвокати или нотариуси , че е тяхна работа. Брокерчето се пъни да продаде имот от строителя, щото само там има някаква сигурност, че ще взема комисионна, нооооооооооооооооо ако строителя фалира или не построи това за , което е договорено, брокерчето носили отговорност, мииии ниееее. Да ви кажа , че оброкерчето повече пречи от колкото помага. Като видя една обява от 10 агенции с 15 различни ценииии лошо ми става. Продавача писал-- моля без агенци--- а те го спукват от тормоз. И накрая, в какво точно се изразява вашета --услуга-- някой да ви види обявата, вие да го качите на колата и да го закарате до имота. Това в най-добрия вариант, иначе се почва с едни оферти, коя от коя по-изгодна, едно ходене по мъките, в ПОВЕЧЕТО СЛУЧАИ СЕ ПОКАЗВА ВСИЧКО ДРУГО НО НЕ И ТОВА КОЕТО КЛИЕНТА ТЪРСИ. Вие сте една огромна загуба на време и нерви. и вместо да се превърне тъсенето на имот в удоволствие то става мъкаааааа. Ексклузивно си го набийте това. пък за сравнението с лордовете, no comment. Виж как са почнали първите банки.18:52 13.10.2015
30 ХА ХА ХА
19:44 13.10.2015
31 Valeri
Преди 2 години купувахме жилище във Варна, фирмата много ни помогна, не ползвахме адвокат. Така, че избирайте фирми с авторитет.
20:27 13.10.2015
32 Bay Ivan
10:06 14.10.2015
33 до бай ван
13:03 14.10.2015
34 Бай май
14:29 14.10.2015
35 бай онзи
18:08 14.10.2015
36 gostotburgas
До коментар #18 от "Брокер Собственик":
Ало, брокерчето.Не давай сравнение с Англия,защото въобще не си запознат.Там цялата земя е на Английската кралица.Ти не купуваш земята,вземаш я за ползване за определен период.Образовай се малко преди да говориш глупости.21:03 14.10.2015
37 гост
До коментар #23 от "YoYo":
аз строя и продавам. Продавам нещо което е мое и аз съм го направил, а ти какво продаваш ?? Готов си да развалиш сделка ако ти е засегната комисионната от некви 2-3 хил. Тези 2-3 хил са в тежест на купувача ясно ли ти е ??? Кой ще свали цената повече- аз като собственик или ти като натресен за комисионна ???? За това цените са високи и за това купувачи и строители ще ви отбягват все повече. И най накрая, каква е твоята отговорност при сделка ???? Самият израз "гризват дървото"(който си употребил) важи за всички твои клиенти в миналото, сега и за в бъдеще. Те винаги ще плащат едни пари отгоре, които ги взимаш ти. Който е кух да ти плаща.Коментиран от #44
11:23 15.10.2015
38 Кольо
До коментар #10 от "силва":
аз съм злобен и да се засрамя ??? Да се засрамя че не искам да ме изпързаляш с няколко хиляди лева ? Или да ти ги подаря, защото и ти храниш семейство, А моето семейство кой ще го нахрани ?? Ти луда ли си?14:14 15.10.2015
39 Топ обява
15:31 17.10.2015
40 гост
09:49 19.10.2015
41 ннвв
Коментиран от #45
11:07 19.10.2015
42 До гост #40
12:15 19.10.2015
43 клиент
До коментар #1 от "аман":
Адрес няма нищо общо с бг.пропърти!Вземи прочети малко, има много информация в нета.11:58 21.10.2015
44 не съм брокер
До коментар #37 от "гост":
Не говори глупости, защото и вие строителите надувате цените с вашите уж "качествени сгради", където след 10 години има пукнатини по цялата конструкция, все едно е имало земетресение 7-ма степен.Едно жилище ви излиза с всички разходи максимум до 300 евро/м2 а го продавате по 700-1000 евро кв.м. Приказки от хиляда и една нощ, можете да разправяте на баба ми на село.
И защо търсите отговорност от брокерите, като според мен, те не са страна по договор. Нито те продават нито купуват. Не знам аз ли бъркам нещо или просто четем различна литература относно понятието "посредничество".
Да подчертая, не съм брокер и изказвам мое лично мнение по темата. И аз съм съгласен, че тези високи проценти комисионна са непосилни за нашия стандарт.
Коментиран от #47
14:19 23.10.2015
45 гост
До коментар #41 от "ннвв":
Справката струва 1 лв. в икар и тя е устна. Свидетелството за тежести, обикновена поръчка струва 30лв. и се вади от Агнецията по вписванията с подпис и печат. Моля не пишете глупости. В икар има изключително много недоразумения и грешки относно имотите.Коментиран от #46, #48
14:24 23.10.2015
46 гост на госта
До коментар #45 от "гост":
Свидетелството за тежести, обикновена поръчка струва 2 лв. и се вади от Агнецията по вписванията. За 30 лв ти ли ги вадиш ?21:00 23.10.2015
47 гост
До коментар #44 от "не съм брокер":
Аз отговорност от брокера не търся, за мен той е излишен. Нещо не си разбрал. Прочети цялата кореспонденция и ще разбереш кой за какво е писал. А относно цената, тя зависи качеството и местоположението, и най много от строителя.Ако дойдеш при мен с брокера си, цената ще се покачи и от него.
21:16 23.10.2015
48 гост
До коментар #45 от "гост":
Всеки нотариус проверява имота в момента на сделката(това е задължително), не си придавай важност и отговорност с твоите проверки за 30лв07:34 01.11.2015
49 Истина
15:18 21.02.2018
50 Лордовете
До коментар #18 от "Брокер Собственик":
Покъртителната история за възникване на брокерството е мега смешна и несъстоятелна предвид това какво и имало в Англия преди 1500 г. (определено не и лордове,хаха), отделно че всичко като земя е собственост на кралицата,...Така е и сега...13:19 10.08.2018
51 Лордовете
До коментар #18 от "Брокер Собственик":
Покъртителната история за възникване на брокерството е мега смешна и несъстоятелна предвид това какво и имало в Англия преди 1500 г. (определено не и лордове,хаха), отделно че всичко като земя е собственост на кралицата,...Така е и сега...13:21 10.08.2018
52 Аз честен брокер до сега не съм видяла !
До коментар #8 от "YoYo":
Аз честен брокер до сега не съм видяла !14:39 18.07.2019
53 Този коментар е премахнат от модератор.
54 Разум
И още нещо, другият ми син закупи апартамент в София по обява, искам да кажа че не е отишъл лично при брокер с молба да му намери апартамент, но брокерът който представлява купувача взима и от продавача в случая синът ми 6000 лв, сделката протече много трудно понеже документите на продавача не бяха изрядни, наложи се за по-голяма сигурност синът ми да ползва услуги на адвокатска кантора за която допълнително плати 1500 лв които всъщност свършиха цялата основна работа. Няколко месеца след него и аз си купих апартамент, но по една щастлива случайност брокер не беше надушил тази сделка, така че сделката мина само под контрола на адвокат на когото платих 1500 лв.
И в заключение искам да кажа че брокерите трябва да вземат комисион само от този който ги потърси за услуга. Както се казва пари се дават за нещо. При една сделка двете страни са конфликт и с различни интереси, а в случаят брокерът защитава интересите на своя клиент който му се е доверил нелогично е да иска комисион и от другата страна защото на практика той не може д
00:25 20.03.2020