Основната причина банките да се „напълнят” с недвижими имоти беше, че много от хората, които взеха ипотечен кредит спряха да го обслужват. Лека полека кризата започна да отминава и последиците от нея да избледняват. Част от хората позабравиха финансовите трудности, които са изпитвали преди време. Преценяват, че доходите им днес са стабилни и могат да вземат нов заем. Оказва се, че повечето от тях не могат да го направят. Причините за неодобрението на нов заем варират от невърнати кредити или част от тях до периодично невнасяне на вноски по текущите и по погасените заеми. За съжаление, в повечето случаи това е пречка за получаване на нов кредит, дори и доходите на клиента да са достатъчни. През последните шест месеца процентът на клиентите с проблеми в кредитната история се движеше между 13% и 16%.
„Част от проблемите с кредитната история се дължат на невнимание и недостатъчен контрол на клиентите върху личните им финанси. Често хората не следят месечните си наличности по сметката и дали са достатъчни за погасяване на вноските по кредитите им, таксите по сметките и кредитните им карти. Понякога дори за недостиг от няколко лева вноската не може да бъде платена цялостно и това се отразява в кредитната история. По-сериозни казуси са изпадането във временни финансови затруднения и закъснения в плащането на вноските повече от няколко месеца, изцяло непогасени малки суми по кредити, забравени вноски по овърдрафти и други”, коментира Тихомир Тошев, изпълнителен директор на „Кредит Център”.
Лошата кредитна история е не само пречка за теглене на нови кредити, но и за рефинансиране на съществуващите такива, което е сериозен проблем, особено при ипотечните заеми, които са за по-дълъг срок и с най-сериозен потенциал за подобряване на условията в бъдеще.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА