Под овациите на ентусиазирана многоезична публика снощи в Музикалния театър младият български хореограф Филип Миланов спечели и наградата на професионалното жури, и специалната награда на името на Маргарита Арнаудова от второто международно издание на конкурса за съвременна хореография, организиран от Балет „Арабеск“.
Неговата заредена с драматизъм пиеса „EXIT“ („Изход”) напомня модерна антиутопия в стила на „Игрите на глада“ или почти военизирана игра на силно колективизирано тоталитарно общество от типа на Третия райх, в което индивидът е постоянен обект на масовата принуда. Геометризмът в композицията, унифицираните костюми на Яна Дворецка, напомнящи гимнастически униформи или футуристични садо-мазо атрибути, алпинистките въжета, с които танцьорите са свързани в примка, обричаща на провал личните усилия в името на колективната машина – целият този метафоричен, визуално въздействащ като картечен откос свят, става още по-внушителен артистичен факт под авторската музика на Добринка Табакова.
Останалите четирима финалисти в конкурса са Ноа Атар (Израел) с нейните „Три чаши“ - миниатюра по музика на Георги Арнаудов, в която три балерини с изразителна пластика, подобно на трите вещици от „Макбет“, иронично забъркват рецептите на женското очарование и магичност; Антъни Мидълтън с неговата изящна, изпълнена в полумрак на сцената от три преливащи се сякаш едно в друго андрогинни тела в „Капка в океана“; Лиат Магнези (Израел/Холандия) с нейната „стрийт“ история по музика на Петър Дундаков с изникващи сякаш от нищото тела на танцьори, вливащи се с жестовете на брейка в урбанизираното глобално предградие; Галина Сребрева (България) с елегантния телесен изказ на „Трябваше да ти кажа“, говорещ по-експресивно на душата от стотици думи...
Финалистите биха могли да бъдат изредени по друг произволен ред - всички са равнопоставени в моженето си, което превръща хореографиите им в достойни световни образци на съвременния танцов театър.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА