27 Март, 2015 21:18, обновена 28 Март, 2015 10:52 5 803 0

Марий Росен с най-престижния "Икар" - за режисура

  • награда-
  • "икар"-
  • режисура-
  • марий росен-
  • марин янев-
  • спектакъл-
  • народния театър

Марин Янев и Ана Вълчанова заслужиха отличията на Съюза на артистите в България за водещи роли

Марий Росен с най-престижния "Икар" - за режисура - 1
Снимки: БТА

Марий Росен триумфира с наградата „Икар“ на Съюза на артистите в България в най-престижната категория – за режисура. Младият оригинал получи статуетката за своя предназначен за нетипични театрални пространства спектакъл „Влиянието на гама-лъчите върху лунните невени“ по пиесата на Пол Зиндел, създаден с помощта на Център за неформално образование и културна дейност „Алос“. Марий се пребори с конкуренцията на Теди Москов (за „Каквато ти ме искаш“ по Луиджи Пирандело в Народния театър) и Петринел Гочев (за „Сватбата на дребния буржоа“ по Брехт в Театър „София“). Така елегантните „упражнения по стил“ с много преплитания с киното и препратки към седмото изкуство на Москов и Гочев трябваше да отстъпят приза на представлението на Марий Росен, носещо и даряващо автентична емоция с историята на четири жени от три поколения, по своему луди и често брутални една към друга, но понякога и способни да защитят мечтите си.

Постановката на Теди Москов по Пирандело все пак обаче бе обявена за най-добър спектакъл на годината – награда, която се излъчва извън предварително обявените номинации, по впечатления на експертите от наблюденията им над показаното в Софийския театрален салон.

Прибирайки "Икар"-а си, Марий Росен благодари на учителите си в професията - големите Стоян Камбарев и Юлия Огнянова. На свой ред Теди Москов допълни, че и той в Академията му е бил учител с лекцията "Как да преспим с артистка, без да й дадем роля в наше представление", уточнявайки, че това не се отнася за Мая Новоселска, която го аплодираше от залата.

Отличието за главна женска роля отиде при актрисата Ана Вълчанова - „лудата Бети“ от същия спектакъл, която с проникновеното си изпълнение изпревари не по-малко впечатляващата Александра Василева – вече носителка на „Аскеер“ за образа на Геше Готфрид, за който бе номинирана и от САБ. Трета писта в категорията бе Светлана Янчева като Жана от едноименния спектакъл на Явор Гърдев, която е имала в кариерата си не един и два далеч по-многопластово изваяни женски характери. И двете откроени с номинации роли са в афиша на академичната сцена. Наградената Ана Вълчанова изрази признателност към целия екип поименно, извини се на съпруга си (художника Велислав Минеков - б.ред.), че заради театъра го е оставила сама и на рождения му ден и като достойна дъщеря на Рангел Вълчанов не пропусна да благодари на своя (Р)ангел-хранител. 

Наградата за водеща мъжка роля заслужи доайенът Марин Янев за изпълнението си в постановката „Вятърът в тополите“ на Младежкия театър, пиеса от Жерал Сиблера, под режисурата на Владимир Люцканов. Без статуетка, но не и без заслужени аплодисменти останаха отличният Михаил Милчев от моноспектакъла „Мадам Мишима“ от Елена Алексиева, реж. Калин Ангелов в Театър „София“ и Явор Борисов от „Филоктет“ по Хайнер Мюлер, с режисьор Весела Василева в Театрална работилница „Сфумато“. "Тази награда не е за прослужени години или ценз, а за роля - това ме прави особено щастлив", заяви от сцената лауреатът Марин Янев, добавяйки, че заедно с колегите си ще направи всичко възможно болката, която зрителят трупа ежедневно в своя живот, да стане по-малка. Аз вярвам, защото вярата винаги върви преди чудото, каза той.

Лек шок предизвика присъждането на отличието за поддържаща женска роля на Елена Телбис за непретенциозната й студентка от „Жана“, която е на светлинни години по въздействие от приказната пеперуда на Филипа Балдева във „Фотоапарати“ на театър „Възраждане“ (реж. Стилиян Петров) и особено от всемогъщия Хор на Дария Симеонова в „Антигона“ от Жан Ануи на Театър „София“ (реж. Иван Добчев), който/която води и коментира действието със слово и пластика. Единственото обяснение може да е, че ролята на Дария в случая...не е поддържаща, а главна.

При мъжете в поддържащи партии като че ли изненади нямаше – Юлиан Вергов като Борис Сарафов от „Солунските съзаклятници в Народния под режисурата на Стоян Радев се наложи над съперниците си в категорията Иван Радоев („В полите на Витоша“ от Яворов, реж. Красимир Спасов) и Никола Мутафов – Одисей от „Филоктет“.

Кристияна Ценкова спечели „Икар“ в категорията за дебют. Отличието на Ценкова ѝ бе присъдено за ролята на Лиз в „Откраднати разкази“ от Доналд Маргулис, режисьор Красимир Спасов, театър „Българска армия“.

Номинирани в тази категория бяха още Виктория Филипова за сценографията на „Лазарица“ от Йордан Радичков, реж. Крум Филипов, Родопски драматичен театър „Николай Хайтов“; Даниела Николчова за сценографиите на „Албена“ от Йордан Йовков, реж. Василена Попилиева, Драматичен театър „Рачо Стоянов“ – Габрово и „Всичко наопаки или наопаки всичко, Наопаки всичко или всичко наопаки“ по Жан-Батист Молиер, реж. Пламен Марков, Драматичен театър „Стоян Бъчваров“ – Варна; Каталин Старейшинска за ролята на Антигона в „Антигона“ от Жан Ануи, реж. Иван Добчев, Театър „София“; Радина Думанян за ролята на Матилда в „Чиста къща“ от Сара Рул, реж. Иван Урумов, Драматичен театър „Николай О. Масалитинов“ – Пловдив.

Предварително обявените награди, чиито притежатели се знаеха преди тазвечершната церемония в Народния театър „Иван Вазов“, бяха за всенародния любимец Никола Анастасов – за изключителен принос към театъра, и на бившия шеф на САБ Стефан Илиев – за творческа чест и достойнство.

Стефан Илиев призова присъстващите никога да не наричат САБ "този съюз" и България "тази държава", а "нашият съюз" и "нашата държава", макар честта и достойнството да изглеждат отдавна изчезнали тук. "Бъдете бодри - лошото е пред нас", пошегува се на финала той с английска поговорка на уста.

Големият Никола Анастасов си спомни как при първата му изява в театъра като студент е бил качен с подемник на 10 метра над сцената да произвежда шумови ефекти и как без малко не го забравили там преди да затворят театъра. Той разкри, че полетът на Икар е бил вечната мечта и на Станислав Стратиев. "Най-старата мечта е да летиш. Колко близко съм вече до нея", с тъга отбеляза великият комик.    

Зам.-министърът на културата Боил Банов отличи най-добре представилите се театри в сферата на марктетинга и мениджмънта - Театър 199 (за втори път) и Куклен театър - Видин

Отдадена бе почит и на отишлите си от този свят през годината хора на театъра, сред които поетът драматург Валери Петров и художникът Кольо Карамфилов. Кметът на Каварна Цонко Цонев ги нарече "небесните артисти". 

Водещ на гала-вечерта на "Икар"-ите под наслов "Има думата театърът" бе актьорът Герасим Георгиев-Геро, облечен в костюма на Бай Ганьо от спектакъла "Г-н Балкански" и пародиращ част от неговите умозаключения и маниери. После премина към репертоара на Швейк. В шоуто участие взеха и шефовете на САБ и на гилдията на актьорите към съюза Христо Мутафчиев и Валентин Танев. Сценарият и режисурата на празничния спектакъл и тази година бяха поверени на Стоян Радев.  

Ето и останалите лауреати на "Икар"

♦ Сценография: Чавдар Гюзелев-художник, Свила Величкова-костюми и Иван Москов за сценографската среда на "Каквато ти ме искаш", НТ "Иван Вазов"

♦ Авторска музика: Христо Намлиев за "Антигона" в театър "София", за "Момо" в Младежки театър "Николай Бинев" и "Страх" в Държавен куклен театър Стара Загора

♦ Майсторско техническо осъществяване: Държавен куклен театър Стара Загора за "Страх" от Веселка Кунчева и Ина Божидарова, режисьор Веселка Кунчева

♦ Куклен спектакъл: "Страх" от Веселка Кунчева и Ина Божидарова, режисьор Веселка Кунчева, Държавен куклен театър Стара Загора

♦ Индивидуално постижение в кукленото изкуство: Силва Бъчварова и Васил Рокоманов за куклите и сценографията в "Принцесата и скъсаните обувки", Държавен куклен театър Търговище

♦ Съвременен танц и пърформанс: Филип Миланов за хореографията на "EXIT"

♦ "Златен глас": Димитър Иванчев за Амадор и Антонио Ресио в "Новите съседи"

♦ Критически текст: Анна Топладжикова за книгата "Фобии и утопии", издателство "Петко Венедиков"

♦ Драматургичен текст: Елена Алексиева за пиесата "Мадам Мишима"

♦ Цирково изкуство: Бойчо Костадинов за приноса му към цирковото атракционно изкуство, дългогодишна педагогическа дейност и детския цирков спектакъл "Магнифия"

♦ Вариететно изкуство: Асен Павлов и ансамбъл "Чинари" за спектакъла "Траките"

♦ Съвременна Българска музика: Васил Петров за албум, продуциран от БНР и авторските му произведения "Може би", "Представи си", "Haven't been the best", "Expectation" и "Американска мечта"

♦ Комисията, излъчила наградите ИКАР 2015 удостои със СПЕЦИАЛНО ОТЛИЧИЕ ЗА ЯРКА И ВЪЗДЕЙСТВАЩА ОБРАЗНОСТ Спектакъла "Мълчаливи предания" на Държавен куклен театър Варна.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА