- Д-р Василев, 95 български фирми развиват бизнес в Германия. Това малко или много е?
- Тъй като нямаме голяма база за сравнение (задачата ни е по-скоро да следим какво се случва на българския пазар с германските фирми), за пръв път поднасяме такава информация от германски източници. 95 компании за цяла Германия, която е поне 10 пъти по-голяма по население от България и три пъти по площ, е едно добро начало.
- Какво е вашето обяснение, че най-голям брой български компании са в Бавария?
- В икономическо отношение Бавария е най-развитата провинция. Най-скъпата, но и най-близка географски. Там системата за подпомагане относно развитие на бизнес е много добра – съществуват редица преференции, консултации. Създадено е и специално дружество в тази посока – Invest in Bavaria, което търси чуждестранни инвеститори, предимно от големи дестинации като САЩ, Япония и други, но за тях всеки предприемач е добре дошъл. Това е другото обяснение, поради което смятам, че най-много български фирми са се насочили към Бавария.
- Германо-Българската индустриално-търговска камара има ли готовност да помогне на български компании, решили да навлязат на германския пазар?
- Това, което бихме могли да направим, е да ги препратим към специализираната служба, която извършва тази дейност – Germany Trade and Invest, която има кореспондентска мрежа по цял свят и дава на германските фирми информация. Важно е българските компании да кажат към коя част на Германия искат да се насочат, защото има различия между самите федерални провинции
- Има ли някои основни проблеми, с които българските фирми биха могли да се сблъскат, навлизайки на германския пазар?
- До известна степен зависи от сферата на дейност, но вероятно и там има бюрокрация. Тя не е само в България. Но тези служби помагат да се преодолява по-бързо този момент. От години говорим за one stop shop – когато един инвеститор дойде всичките му проблеми да бъдат решени на едно гише. Който е решил да инвестира, би трябвало да положи достатъчно усилия, за да преодолее тези трудности.
- Казвате, че България няма имидж в Германия. Как да го създадем?
- Това е работа на всички ни. Дори на отделния човек, когато и както може. Не сме чак толкова лоша дестинация за бизнес и България е атрактивна, но не е добре позната в западните провинции. Трябва да използваме европейски програми. Сами да сме активни. Когато ходим там да говорим положителното, да ги насърчаваме да идват и да правят бизнес. Това е цяла кампания. Непрекъснат говорим, но не съм видял да го правим чак толкова интензивно, както други държави като Хърватска, Македония дори. Необходима е малко повече инициатива. Ние обичаме да подчертаваме негативното, че при нас е зле. Не е чак толкова зле, има си и предимства има си и недостатъци като всяка една друга страна.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА