Last news in Fakti

2 Юли, 2015 14:44 7 695 1

„Добро управление” започна със закононарушение

  • добро управление-
  • започна-
  • закононарушение-
  • моника бийчър-
  • опак

Шеф на оперативна програма жали в съда съкращението си

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

„Чичовото”, спуснатите с парашут, удобните остават с привилегии при назначаване и уволнения в държавните институции. Няма изненада в това отношение през годините на така наречения преход. Спорните уволнения в държавата не са изненада в държавните институции. При всяка смяна на властта се назначават послушковците и удобните с благородното намерение, че по този начин ще се оптимизира работата. Няма значение дали това се случва законно и колко държавата ще плати след това при съдебните трудови процеси и какво ще загуби хазната, няма значение специалистите на мястото ли са или не. За подобни съкращения става въпрос и при преструктурирането на „Оперативна програма „Административен капацитет” в Министерство на финансите, чийто наследник „Добро управление” премина към Министерски съвет.

Ръководителят на програмата „Оперативна програма „Административен капацитет” Моника Димитрова – Бийчър, която е работила при няколко правителства, бе съкратена без никакво реално основание, което тя обжалва пред Върховния административен съд. Жалбата е от 9 юни 2015 г. На 1 юни на интернет страницата на Министерство на финансите бе публикувано съобщение, в което се казва, че от 26 май 2015 г. със заповед на министъра на финансите се прекратява служебното правоотношение на Бийчър. В заповедта, която е връчена на Бийчър на 9 юни, е посочено, че причината за прекратяване на служебното правоотношение е съкращаване на длъжността по повод преминаване на дейността във връзка с програмирането, управлението, наблюдението и оценката на финансовата помощ, предоставяна на България чрез Оперативна програма „Административен капацитет” от Министерство на финансите към администрацията на Министерския съвет.  Съкратени са още две щатни бройки от ОПАК.

Според жалбоподателят съкращението й е незаконно поради нарушение на административнопроизводствените правила, то е в противоречие и с целта на закона. Бийчър е съкратена по време на отпуск по майчинство за гледане на дете по време на втората година. Тя отглежда първото си дете, но същевременно се оказва, че е бременна и с второ, за което е представила болничен лист от 27 юни тази година. Още същият ден болничният е входиран в Министерство на финансите. Т.е. Бийчър се ползва от закрилата на Закона за държавния служител по чл. 107б,ал.2. Тя е съкратена без предизвестие, което е задължително по закон. Не й е било предложено и друга подходяща работа, което в тази ситуация също е нарушение на закона. Макар, че болничният лист е бил представен своевременно, въпреки това съобщението за съкращаването й е било публикувано на страницата на Министерство на финансите на 1 юни.

Освен, че не е била осъществена нужната закрила по закон на Бийчър в деликатното и положение, няма и реално съкращение на длъжността й. Според параграф 19 на постановление 125 на МС 41 щатни бройки от ОПАК е трябвало да преминат към МС. Бийчър е трябвало да бъде преназначена по чл. 87а от Закона за държавния служител в администрацията на Министерски съвет. Никъде в постановлението не е предвидено съкращаване на длъжността й или отпадане на трудовите и функции, още по-малко преустановяване на някоя от дейностите , с които е била ангажирана жалбоподателката. Още повече, че е запазена и трудовата дейност на длъжността й, дори те съвпадат с продължението на програмата директор на „Добро управление”.

В жалбата изрично е упоменато, че има и противоречие с целта на закона. В периода в който Бийчър е ръководила дирекцията са финансирани множество проекти, не са спирани евросредства, дори 2014 година е една от най-успешните по усвояване. През годините ОПАК направи много по посока на различни програми за общините, за електронно правосъдие, както и по посока на изграждане на положителен имидж на съдебната системата. Освен това тя заложи идеята за електронно правителство и управление. Бийчър не е получавала критики от Европейската комисия през годините, напротив тя бе завоювала изключително доверие.

От ЕК са  препоръчали при преливането на ОПАК в „Добро управление” да се запази административния капацитет, да се прехвърлят всички служители, прехвърлянето да не е обвързано с персонален избор на експерти и със загуба на капацитет, което обаче незнайно защо не е било взето предвид или по-скоро някой е станал неудобен.

„Добро управление” бе поето от Ирена Първанова, чиято кандидатура три пъти е била отхвърлена от Брюксел, научи Факти.бг.

Освен Моника Бийчър са съкратени и експерт и един от началник отделите, които не се променят в новата структура отново без никакви реални основания. В същото време е видно, че не е мерено с един аршин, тъй като друг началник отдел, също била в отпуск по майчинство до две години, е била преназначена, което разбира се, е и законно. Факт е също, че при излизането в майчинство на Бийчър мнозина от бенефициентите се отказаха от програмата заради рестрикции, за което Факти.бг писа.

Очаква се в момента средствата по ОПАК и Техническа помощ да бъдат блокирани до 3 месеца, заради новите назначения. Това поставя въпроса дали не е умишлено разформирована структура, която е квалифицирана в доклад на Европейската комисия като една от най-работещите в България. Към момента "Добро управление", както и "Техническа помощ" и ОПАК не работят, поради липса на акредитация. От една работеща структура ОПАК, сега се сдобихме с три неработещи програми. Кому е нужно и защо не е ясно.

Преди близо три седмици Факти.бг се отправи въпроси към Министерство на финансите, от където все още няма получен отговор. Ето и въпросите:

На какво основание е съкратена вече бившата директорка на „Оперативна програма „Административен капацитет” Моника Бийчър, след като е в отпуск по майчинство и при наличие на друго сериозно обстоятелство, което прави невъзможно съкращението, както и без предварително уведомление?

Какви са основанията за съкращението и на още двама служители от оперативната програма?

Защо е нарушено Постановление параграф № 125 на МС от 20.05.2015 г. параграф 19 за изменение и допълнение Устройствения правилник на Министерския съвет и на неговата администрация, т.е. преминаването на 41 души от Административен капацитет към администрацията на Министерски съвет?

След като ОПАК се поема от „Добро управление” не се ли припокриват и съвпадат директорските функции. На длъжността Директор "Добро управление" е назначена Ирена Първанова...

След като програмата ОПАК има единствено положителни оценки от ЕК през годините, какви бяха причините за съкращението на Моника Бийчър и бе ли нужна нова акредитация на „Добро управление”, при което да се загубят три месеца за отпускането на евросредства?  Ще се изгубят ли най-малко тези три месеца, които са изключително важно време и загуба на огромен ресурс?

Факти.бг остава в очакване на отговорите на тези въпроси.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Моника Люински

    4 0 Отговор
    платена статийка от натирената госпожа...