Last news in Fakti

25 Ноември, 2015 12:42 14 933 26

Къде да бъде разположено новото софийско летище

  • летище-
  • софия-
  • марков
Къде да бъде разположено новото софийско летище - 1
Снимка: М. Богданова ©
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Въпросът не е дали София има нужда от ново летище, а къде да бъде разположено то. И това е мнението не само на 235 000 души, засегнати от непрестанния шум на самолетите, които кацат, но и на редица експерти. Според тях е недопустимо пътят на кацащите самолети да минава над жилищата на голяма част от столичани, както и над центъра на града и сгради като Президентство, Министерски съвет и Народно събрание. Освен с негативното си въздействие върху хората съществуващият аеропорт пречи и на развитието на града:

* източната част е дефакто „затапена“;

* поради непосредствената си близост с летището няма перспектива за разрастването на  кв. „Христо Ботев“;

* в централната  част е ограничено строителството на високи сгради и не може да се създаде т.нар. „сити“;

* затруднена е  връзката между две основни артерии, като Ботевградско шосе и Цариградско шосе.

В исторически план „окупирането” от летището на наземната и надземна част на града датира от около 70 години. „Не е логично функционирането и развитието на една столица, на един град с хилядолетна история да се определя от експлоатацията на едно летище”, каза за Факти.бг инж. Румен Марков, който е бил експерт към Транспортната комисия в Столична община.

Къде да бъде разположено новото софийско летище

Още по времето на обсъждането за изграждане на сегашния Терминал 2 се прокрадна идеята, че е по-добре да има ново летище на друго – по-далечно от сегашното място, тъй като градът се разраства и то не само на юг със строителството на луксозни комплекси или къщи в квартали като Симеоново, Драгалевци и Бояна, но и на изток. Така или иначе, тогава почти никой от тези, които трябваше да се вслушат в предложенията, не го направи. През 2007 г., когато е обсъждан и приеман новият Общ устройствен план на София, е имало предложение до Транспортната комисия към Столична община летището да бъде преместено, тъй като пречи за развитието на града и на хората. Днес Терминал 2 е факт. Факт е обаче, също и шумът, който близо 235 000 столичани търпят не само през деня, но и доста често рано сутрин и късно вечер. Единственият логичен и възможен изход е строителството на ново летище.

Къде да бъде разположено новото национално летище?

„Една от най-добрите възможности е в района на Елин Пелин – Григорево. Проучваме ли сме и на Вакарел, но смятаме, че там климатичните условия не са добри, въпреки че като местоположение е много добро”, казва инж. Марков.

Кога може да бъде изградено и въведено в експлоатация?

Две са фазите на инвестиционния процес. Първата включва:

* взимане на решение за изграждане на ново летище;

* определяне на площадката на ново летище;

* изготвяне на планове и доклади и провеждане на процедурите по Закона за устройство на територията и по екологичните закони;

* отчуждаване на земи.

Тази първа фаза ще отнеме около две години и следва да се извърши и финансира от държавата. „По наши изчисления сумата е 15-20 млн. EUR”, казва инж. Марков.

Втората фаза включва провеждането на конкурс за избор на дружество, което може да е на принципа на публично-частното партньорство или концесионер, който ще изготви проектите за строителството, ще получи разрешение за строеж, ще го построи за своя сметка и ще въведе в експлоатация съоръжението.

Продължителността на втората фаза ще отнеме не повече от три години, включително изграждането, което е около две години. Поне толкова е средното време, за което се строи един аеропорт по света.

Как може да се осигури финансирането?

Първият етап ще се финансира от държавата. „Всички останали разходи ще се поемат от публично-частния партньор или концесионера (инвеститор), който ще си осигури финансирането в замяна на получаване на доходи от експлоатацията на бъдещото летище за период и при условия, каквито се предложат от държавата и договорят между страните. Сегашните закони дават възможност на инвеститора да експлоатира обекта за срок от 35 години, който срок може да бъде увеличен с още 10 години”, обяснява инж. Марков.

Инвеститорът ще изготви проектите и ще изпълни строителството по такъв начин, че да привлече колкото се може повече пътници и товари при оптимизирани разходи и във вид, даващ възможност за дългосрочна експлоатация на съоръженията.

„Като част от задълженията на инвеститора може да бъде довеждащата инфраструктура до бъдещото летище. И две площадки – до гр. Елин Пелин и до с. Вакарел се намират на комуникативни места и разходите за довеждащата инфраструктура няма да бъдат високи”, казва той.

Какви са плюсовете на новото летище?

Параметрите му ще дадат възможност за оптимално функциониране за дълъг период от време. Местоположението на пистите е ориентирано съобразно посоката на ветровете. „Основната писта ще бъде проектирана за обслужване на най-големите пътнически самолети. И на двете площадки е предвидена писта под ъгъл на основната писта, която да се ползва, когато има силен страничен вятър. Така е замислен подходът за кацане и излитане на самолети на двете площадки, че да се спазят и най-строгите европейски норми”, обяснява инж. Марков. Ще бъдат изградени мултимодални центрове, включително за ползване на ж.п. транспорт. Около новото летище ще се развие инфраструктура за обслужване на пътниците – хотели, бизнес центрове и други.

Що се отнася до ползите за София, то на първо място ще се прекрати вредното въздействие на сегашното летище върху голяма група хора и ще възможност за развитие на града в източна посока.

Безспорно полза ще има и за община елин пелин, на чиято територия може да бъде разположено бъдещето национално летище. „Това е голяма инвестиция в малка община. Еднократни приходи от сделки с недвижими имоти и ежегодни приходи от местни данъци и такси. Също така висока и дългосрочна заетост на жителите на общината”, казва инж. Марков.

За държавата ползата е, че това е голяма инвестиция. Чрез концесията ще бъде намерен и дългосрочен, икономически заинтересован инвеститор на важно национално инфраструктурно съоръжение. „Ще е налице и икономия от изразходване на бюджетни средства, като същевременно се получават приходи от реализиране на имотите от съществуващото летище”, смята той.

Как ще бъде осигурен достъпът?

Естествено, най-важният момент е как ще се стига до новото летище, което ще се намира на 25 км. от центъра на София и на около 20 км. по на изток от сега действащото. Най-лесно ще бъде с продължение на третия метродиаметър по Ботевградско шосе.

Съдбата на сегашното летище

Съвсем резонен е въпросът какво ще стане със сега действащото летище, като се има предвид, че Терминал 2 на практика е нов? Тук отново може да се вземе примерът на Запада. Сега действащото летище плюс факта, че има и метростанция до него, е отлично място за изложбен и панаирен център. Подобна е съдбата и на старото летище в Мюнхен. Към момента половината от него е изложбен център, а другата половина – жилищен.

Реализирането на новото летище обаче трябва да стане преди сегашното да бъде отдадено на концесия. „Предвижда се чрез разни процедури да се намери концесионер, който да развива пълноценно сегашното летище през следващите 35 или 45 години. Това означава, че няколко поколения трябва да се примирят с участта самолетите да минават над града и да не може да се развива столицата ни”, обяснява инж. Марков.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 bravo

    2 0 Отговор
    Поздравления за добрата идея! Дано се вслушат в съветите му... иначе нещата ще се влошават със сегашното летище!

    Коментиран от #23

  • 2 nrnf

    2 2 Отговор
    По-малоумна идея отдавна не бях чувал!Хвърлиха се десетки милиони само преди година за изграждане на терминал-2 и метро,а сега да ги превърнем в изложбен център!?!?Защо не се е помислило по-рано за това?Късно е либе за китка.
  • 3 тони

    4 4 Отговор
    Летището е там от 37ма година, кварталите които са построени около него са построени след това и хората са се настанили с ясното съзнание, че са близо до летище. Идеята е ясна - някой иска на мястото на сегашното летище да се изгради поредния нов огромен комплекс и да се лапнат едни пари, но не мисля, че ще стане.

    Голям плюс е, че летището е толкова близо до центъра. Който е пътувал в чужбина знае колко е досадно когато летището е на 1 час път от града.
  • 4 jeko

    2 0 Отговор
    У Пловдив
  • 5 митко

    4 1 Отговор
    Е то пък за какво ни е да се разраства кв. Христо Ботев, и без друго само м....ли живеят там, както и във всички квартали около летището..
  • 6 гост

    2 0 Отговор
    Най мръсния град е София и пълен с цигани.
  • 7 гост

    2 1 Отговор
    В БУРГАС ГО НАПРАВЕТЕ.
  • 8 Morgoth

    5 1 Отговор
    Сигурни ли сте, че искате Христо Ботев да се разраства?
  • 9 гостенин

    2 1 Отговор
    Определено много добра идея! Столица без шум, без ограничения, без вредни емисии и обгазяване! Перфектно би било да се случи. Даже най-добре би било в района на Ихтиман да го построят. Ако разбира се позволяват географските и метеорологични особености на района.
  • 10 Коки Николов

    1 1 Отговор
    В БАНКЯ.
  • 11 фиууу

    1 1 Отговор
    На Витоша.Цеко,ще е инвеститор тогава.
  • 12 Гост

    1 2 Отговор
    Сега летището било проблемно. Има достатъчно посоки в които може да се разраства града и не мисля, че точно към разрастване на кв. Христо Ботев трябва да се цели някой с малко мозък в главата.
  • 13 кроко

    0 3 Отговор
    Охооооо, въпросът не е дали София има нужда от ново летище, а какво да измислим, че да може да краднем още едни тлъсти пачки!
  • 14 йчъю

    1 1 Отговор
    Някъде където да има метро и да няма изнудване от страна на гадните таксита
  • 15 Киро

    1 2 Отговор
    Изобщо не ни трябва второ летище, като сте мераклии, по-добре направете нов Терминал едно и още една писта, вместо да се чудите кви глупости да творите...за пари, разбира се!
  • 16 Ghost

    3 1 Отговор
    Да бе, още 15 летища да построим... да не сме Кувейт, да се чудим къде да похарчим 5-10 милиарда ....
    Ако наистина е нужно, ей ви го Доброславци - бивше военно летище, пистата му е 2 км, подготвена, има минимална инфраструктура. Дава се на концесия и бъдещия концесионер го превръща в алтернатива за low-cost авиокомпаниите.
  • 17 ззз

    0 0 Отговор
    Квартал Хр.Ботев е миазма населена с паплач, която трябва да намалява,а не да се "разраства" ......и въобще защо е нужно София да се разраства ? Населението в България намалява, а ние ще разрастваме София!!! Какво хубаво ни очаква ако съберем половината държава в един град? Стресирани изнервени хора натъпкани в тесни, скъпи, неуютни жилища. Върволици от коли в задръствания, бълващи отрова,и които няма къде да паркираш ........
  • 18 ззз

    0 0 Отговор
    Квартал Хр.Ботев е миазма населена с паплач, която трябва да намалява,а не да се "разраства" ......и въобще защо е нужно София да се разраства ? Населението в България намалява, а ние ще разрастваме София!!! Какво хубаво ни очаква ако съберем половината държава в един град? Стресирани изнервени хора натъпкани в тесни, скъпи, неуютни жилища. Върволици от коли в задръствания, бълващи отрова,и които няма къде да паркираш ........
  • 19 Gringo

    2 0 Отговор
    Никъде по света няма летище,разположено в центъра на града,камо ли в центъра на столицата! Навсякъде е извън града! Но това е в т.нар. нормални - бели държави!
  • 20 Дон Кихот

    1 0 Отговор
    Според мен, най-доброто място е край Сливница. Не е далеч от София, полето е равно.
  • 21 Мари

    1 0 Отговор
    Ако сега летището е на място , на което падат мъгли и климатичните условия не са подходящи, то ако новото е разположено в с. Григорево ще може да се използва само лятото. Но иначе ТЕ са направили ПРОУЧВАНЕ !
  • 22 Gerry

    0 0 Отговор
    Значи на циганите в кв. Христо Ботев да им е тихо, а на работещите българи в община Елин Пелин да им е шумно !!! Ама разбира се на ромите все пак им трябва спокойна обстановка да се множат и да си събират помощите от държавата.
  • 23 Игнатов

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "bravo":

    Въпросът е, как можем да се измъкнем от кредиторите финансирали построяването на сегашното летище, което дефакто е в технически фалит и започваме да облъчваме населението с идеята за ново. Отговорът е, че няма как да стане и още повече, че ЕК няма да разреши строеж на ново летище с обществени средства.
  • 24 Игнатов

    0 0 Отговор
    Въпросът е, как можем да се измъкнем от кредиторите финансирали построяването на сегашното летище, което дефакто е в технически фалит и започваме да облъчваме населението с идеята за ново. Отговорът е, че няма как да стане и още повече, че ЕК няма да разреши строеж на ново летище с обществени средства.
  • 25 Пак източване

    0 0 Отговор
    От 1972 г. до сега - милиони за пред проектни, проектни и всякакви на вид проучвания! Отиде Заводът за боклук, дето трябвало да отстои на 14 км от летище, та сега софиянци ще плащат на камион до 100 км, за извозване на сметта! Отиде и голф-игрището Равно поле и комарджийския център на Стивън Ло! Отидоха на кино и община Елин Пелин и община Горна Малина! Летищата в Лондон, Токио, Рим и къде ли не в центъра, но са безшумени! Да се завъртят едни пари и нищо повече!
  • 26 Попов

    0 0 Отговор
    Поредната глупост на грандомана Бойко