„Ирина Бокова е един от основните фаворити за нов генерален секретар на ООН. Един от основните аргументи, които се предлагат за това е, че Москва е съгласна с нейната кандидатура. Като генерален секретар на ЮНЕСКО, тя вече има натрупан мандат като управленец на международна организация. На изслушването пред ООН тя се представи като един дипломат и управленец, който представяше позицията си така, че да бъде консенсуса. За мен, нейната кандидатура беше издигната на време. Бих казала, че ако ние българите не направим нещо, за да провалим този процес, над 80% са шансовете следващият генерален секретар на ООН да е българка.“ Така специалистът по международни отношения професор Нина Дюлгерова коментира за Факти.бг шансовете на българския кандидат Ирина Бокова да стане следващ генерален секретар на ООН.
Правилно ли Ирина Бокова е определяна като фаворит за нов генерален секретар на ООН?
Всички информационни агенции коментират, че в момента тя е фаворит, като един от основните аргументи, които се предлагат е, че Москва е съгласна с нейната кандидатура. Вторият аргумент е, че тя е на чело на международна организация, която й дава предимство в натрупването на управленски опит. Другият аргумент е, че тя, като генерален секретар на ЮНЕСКО вече втори мандат, е далеч от политизиране или пристрастност, към която и да е политическа организация или партия. Това значи, че тя има езиковата подготовка, както и управленски опит в ръководеното на международни организации. Има и натрупан опит като дипломат и посланик.
Може ли твърденията, за това, че нейната кандидатура е силно подкрепяна от Русия, да й коства подкрепата на водещи западни държави?
Не съм убедена. Подобна спекулация имаше и за кандидатурата на Кристалина Георгиева, преди да й бъде даден знак, че тя не бива да прави това, което правеше. Тя също парадираше, че има подкрепа на Изтока и на Запада. Това значи, че подкрепата на Русия не е маловажен фактор и че е един от основните аргументи за положителен резултат в тази надпревара. Ние не трябва да разглеждаме подкрепата на Русия като контра пункт, а като един от петте фактора в Съвета за сигурност, които ще имат много силен глас в решаването на въпроса за бъдещия генерален секретар на ООН.
Каква е вашата оценка за представянето на Ирина Бокова по време на изслушването пред ООН? Има някои делегати, които го описват като блестящо, а други като по-сиво.
Когато коментираме оценка, винаги минаваме през призмата на субективния фактор и политизирането на съответната фигура. При всяко положение е логично да говорим и за блестящо и за сиво. Ако разгледаме представителите на кои държави, как определят това представяне, веднага можем да направим оценка на спектъра на политизиране на този сложен процес, свързан с този толкова важен власт.
До това, което аз успях да чуя, тя се представи като един дипломат и управленец, който представяше позицията си така, че да бъде консенсуса. За човек, който заема тази позиция, задължително се изисква да търси консенсуса и баланса в решаването на тези многополюсни проблеми, които стоят пред света като цяло. Мисля, че тя представи нещата по начин, по който дава възможност да се коментира, че действително има качествата да бъде на чело на тази организация, която е универсален участник в международните отношения и да балансира между сложните предизвикателства, пред които е поставен света.
Може ли Бокова да внесе енергията, която да направи ООН основен фактор в решаване на проблеми като борбата с тероризма, равенството при жените и климатичните изменения.
Когато говорим за позиции винаги се прилага сентенцията: „Не постът прави човека, а човекът прави поста“. Тя е доказала, че със своите енергия, визия и поведение може да повлияе върху процесите и възможностите. Световната организация е един конгломерат от много сили, много логика и много голяма динамика, която е свързана с две големи обстоятелства: Огромен финансов поток, който се влива и регулира, както и много политически акценти, които вървят под знака на конюктурни и стратегически цели на участниците в тези процеси.
Получи ли Ирина Бокова адекватна подкрепа от България и закъсняхме ли с издигането на нейната номинация?
Не беше късно. За мен беше номинирана на време. Като се абстрахираме от типично български и балкански фактори и процеси, които показват, че ние трудно стигаме до бързи и адекватни решения, които са в унисон с националните интереси и с конкретната визия на това, което България преследва като държава.
Фаворизират ли допълнително Бокова спекулациите, че следващият генерален секретар на ООН ще е жена от Източна Европа?
Не. Има поне още една кандидатка, която е от Източна Европа. Това е Весна Пусич от Хърватия. Казва се, че има неписано право и че в ООН са узрели, за това че генералният секретар трябва да е от Източна Европа и да е жена. И двете имат своите предимства и недостатъци. В момента, българската кандидатура е единствената, която има много високи шансове за успех. За разлика от всички останали, това е жена, която е начело на световна организация. Всички останали са представители на национални институции. Това е много важно. Бих казала, че ако ние българите не направим нещо, за да провалим този процес, над 80% са шансовете следващият генерален секретар на ООН да е българка. Това е. Аз лично като българка много бих се гордяла с това.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Жива
08:48 16.04.2016
2 goni
09:30 16.04.2016
3 Никито Иванов
09:36 16.04.2016
4 ани
Коментиран от #6
09:41 16.04.2016
5 Марио Ангелов
09:48 16.04.2016
6 Джон Ленин
До коментар #4 от "ани ":
АНИ , ЧЕСТИТ ??? КОНГРЕС НА ЦК НА БКП ... ДРУГАРКО ...09:52 16.04.2016
7 Ринго Сталин
Коментиран от #8
09:59 16.04.2016
8 Монго
До коментар #7 от "Ринго Сталин":
Е, хайде стига де! Атентата трябва да се помни, за тази цел има учебници по история. Ама тя не е заложила бомбата нали? Или дай да анатемосаме и провесим по дърветата всички с партиен билет. Ми и Б.Б. е имал такъв, и г-н Плевнелиев е бил ръководен кадър на ДКМС, да изброявам ли още?10:29 16.04.2016
9 неутрален
10:36 16.04.2016
10 144
10:41 16.04.2016
11 onq s konq
Коментиран от #12
11:05 16.04.2016
12 Монго
До коментар #11 от "onq s konq":
Не го ръси наляво и надясно, малко ти е...Коментиран от #18
11:09 16.04.2016
13 стоян георгиев
12:55 16.04.2016
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 ххдкс
13:15 16.04.2016
16 така де
13:19 16.04.2016
17 гост
13:20 16.04.2016
18 onq s konq
До коментар #12 от "Монго":
Не е точно така-просто твоето е дълбоко и широко...като Мароко.Коментиран от #21
14:46 16.04.2016
19 алйорд
Александър Йорданов*
Изказването на Ирина Бокова по време на изслушванията на кандидатите за нов генерален секретар на ООН в Ню Йорк бе връх на цинизма.
15:24 16.04.2016
20 мишо шамара
15:25 16.04.2016
21 Монго
До коментар #18 от "onq s konq":
Имах предвид акъла ти. Но така е с IQ равно на номера на обувките ти...Коментиран от #23
15:27 16.04.2016
22 незнайко
15:38 16.04.2016
23 onq s konq
До коментар #21 от "Монго":
Ако твоето айкю беше на ниво,щеше да вденеш че не ползвам обувки а цървули.А иначе наистина ми е равно,но ...на номера на презерватива .15:51 16.04.2016
24 ЖивеещВЛивърпул
16:07 16.04.2016
25 Toko
16:26 16.04.2016
26 СТК412
16:26 16.04.2016
27 Пикачу
18:14 16.04.2016
28 Янко
18:14 16.04.2016
29 ЧЕСТНО
19:13 16.04.2016
30 бсп
19:49 16.04.2016
31 Ана
Стига с тези преклонени главички. Моите родители,които са живяли преди и след 9.9 и са все още живи и бедни,както винаги казват,че комунизма е безпрецедентен и унищожителен за българския народ.
Бокова да си отива и никога да не се появява в България. За нея България е чужда държава,тя не иска да живее тук,тогава чао!
Коментиран от #33
13:37 17.04.2016
32 Ана
сте съгласни те и пак те да управляват вас и вашите деца.
13:42 17.04.2016
33 стоян георгиев
До коментар #31 от "Ана":
не съм съгласен с тебв случая .децата не могат да плащат за грешките на родителите си и тва определено трябва да влезе в реална употреба ако искаме да оставим комунизма зад гърба си.иначе винаги ще се връщаме към родата на този и онзи,а не към реалните му качества и постъпки.бокова е шеф на юнеско длъжност престижна и свързана с много отговорности и качества .ако тя не ги притежаваше щеше да е провален ръководител и нямаше да я издигат за оон.дали се чувства българка незнам ,но по-добре председателя на оон да е от българия отколкото да не е.иначе са прави родителите ти .комунизма така ни съсипа че направо ни смаза,но трябва да се гледа напред и да се оттърсваме от негативното му наследство ,включително и от реваншизма.14:31 17.04.2016
34 Антикомунист
15:20 17.04.2016
35 До Стоян Георгиев
Коментиран от #36
15:33 17.04.2016
36 стоян георгиев
До коментар #35 от "До Стоян Георгиев":
съгласен съм ,че тежестта на кармата я поемат и децата и внуците,но аз не съдя по хората заради техните родители,а по качествата им.ако приемем тезата ,че бокова не става щото родата и е комунистическа трябва да се отречем и от президента ни щото и той е бил комсомолски активист и от рода на комунисти .не знам колко си години ,но aз съм живял в онова зомбирано време и тактиката на комунистическите и комсомолските ативисти бе много подла .обикновенно агитираха и вербуваха най-начетените и переспективни деца ,а в онова време бе много трудно да установиш кво точно се случва особено ако си от комунистическо семейство или поне от аполитично.бокова е продукт на семейство ,среда и на времето си,но след падането на системата тя се разви в структури извън българия за които личните качесвта имат значение и съм склонен да вярвам, че тя има такива,а че е по-добре българин да е генерален секретар на оон пред друг такъв за мен е под всякакво съмнение.днес българия се нуждае от успели хора ,за да може да си повярваме ,че имаме сили за успех в тва време и тази среда.00:04 18.04.2016
37 До Стоян Георгиев
Коментиран от #38
11:40 18.04.2016
38 стоян георгиев
До коментар #37 от "До Стоян Георгиев":
аз минуси не слагам ,тва първо .сега няма да ставам християнски или будиски анализатор,но тва дето казах ти не го коментираш по същество излизаики с някакви прокламации .карма значи тва дето ти казваш с други думи ,наследствена обремененост от лошите постъпки на свързани с теб хора.бокова не я познавам ,но не съм чел да е убивала или да се е възползвала от властта ,щото не е била начело на въпросната власт ако е била кажи кога и къде не ми излизаи с тва за Христос и т.н. щуротии подобни на тези на всички демагози.Христос като наш спасител едва ли би искал да бъде ползван за политически заигравки.кажи на кои господари служи тя аргументираи се и бих ти повярвал,може да разкажеш и за придобитите от нея имоти за милиони .за мен да станеш шеф на юнеско е сериозно развитие в кариерата ,а да те номинират за генерален секретар на оон е огромно постижение.разкажи ми за други успели българи достигнали в последните години такива успехи.и те моля не ползваи християнските ни ценности за агитация и то в стил комунистическата такава от 40 те години!
11:57 18.04.2016
39 До Стоян Георгиев
19:08 18.04.2016
40 До Стоян Георгиев
2.Откъде са и милионите?
http://www.mediapool.bg/prahosnichestvoto-v-yunesko-postavya-pod-vapros-shansovete-na-bokova-news248181.html
Коментиран от #41
22:09 18.04.2016
41 стоян георгиев
До коментар #40 от "До Стоян Георгиев":
благодаря за статията.надявам се англичаните да направят разследване и ако се установят злоупотреби бокова да бъде подведена под отговорност,което не се съмнявам ,че ще се случи ако има нещо вярно в твърденията от статията ,но може да се окаже просто пиар.освен това никъде в тази статия дето си пратил не се казва, че бокова лично е прибрала парите,а че са изхарчени непланомерно за заплати,което е доста различно от това дето ти твърдиш ,а именно че тя е откраднала лично пари!пак ти казвам въпреки че виждам,че не си читав с акъла,не си падам по комунизма .та чакам за други успели българи в международната политика .иначе може да прочетеш кои са и основните конкуретнти.90% от тях са хора от източния блок и от балканите ,което значи ,че са също със спорно минало и близки на нас по съдба!00:15 19.04.2016
42 До Стоян Георгиев
Коментиран от #43
11:54 19.04.2016
43 стоян георгиев
До коментар #42 от "До Стоян Георгиев":
явно вярно шапката ти е доста стара заедно с главата под нея ,та ми вменяваш твърдения дето не съм правил освен ,че ме обиждаш и правиш грешни предположения.имам доста постове тук ,може дa поразгледаш темите дето съм писал и позицията ми за комунизма,но я ми кажи къде писаx ,че избрания генерален секретар трябва да е от балканите?писах че 90 % от кандидатите са от балканите тва дали е същото с твърдението дето ти правиш от мoе име?сега за статията ,ангия е спряла част от финансирането си към юнеско и към част от структурите на оон заради несъгласие с ефективността на използваните средства ,а не заради корупция ,тва скъпи християнино и некумунисте е много по-различно от правеното от теб внушение,което въобще не е християнско и е много комунистическо не мислиш ли?или като ми направиш две три изявления при които си вкарал думата БОГ ставаш вече голямата работа като християнин :)))!попрочети малко повече светите текстове ,там такива като теб са осъждани най-строго!12:14 19.04.2016
44 До Стоян Георгиев
http://www.mediapool.bg/diplomat-opredeli-predstavyaneto-na-bokova-kato-razocharovashto-news248129.html
и не са от Балканите!!! Червената Бокова - капут!!! Да не срами България повече! А за апартаментите купени в Ню Йорк, Париж и т.н. ще я разследват, че са купени именно по тези времена с големите заплати!!! И за това има статии! Да, не съм комунист и съм християнин за разлика от теб! В най-добрия случай, не знаеш какъв си, което никак не е ласкателно за теб! В най-лошия си червена чугунена кратуна вместо нормално-мислеща човешка глава! Или трол на зарплата, както казват по русский! Внушенията явно са ти специалност и съвсем съзнателно това работиш, а обвиняваш другите в това! ЗЛОБЕЙ СИ КОЛКОТО ИСКАШ АМА не-БЪЛГАРКАТА БОКОВА НЯМА ДА Е ГЕНСЕК(по русский) на ООН-то!!!Баста и айде ходи си у лево троле!Или по-добре се покай и повярвай в Благовестието на Господа Иисуса Христа, че завръщането му е скоро!
Коментиран от #46
12:36 19.04.2016
45 До Стоян Георгиев
Коментиран от #47
18:19 19.04.2016
46 стоян георгиев
До коментар #44 от "До Стоян Георгиев":
не си християнин скъпи некумунисте,ти си демагог с ментални проблеми използваики християнството като дявола евангелието,демек за нечисти цели.никъде не съм казал че имам фаворит и то от балканите ,казах че голямата си част от номинираните са от балканите ,те не са ми фаворити .нищо не ми е мухлясало и тва сигурно е част от християнския ти морал и риторика ?ако бокова има имоти купени с крадени пари аз също ще се радвам да е капут,но до тогава ти нямаш право да правиш внушения.щото ако са неверни няма да се извиниш ,което пак не е християнско нали?другия бълвоч от обиди като червена кратуна и незнам кво си също са изключително смирени изявления от чакащ второто пришествие :))))))))))!дали ще я избреат ще се разбере скоро ,но ти определено си болен от омраза,което е много християнско нали :)))!22:55 20.04.2016
47 стоян георгиев
До коментар #45 от "До Стоян Георгиев":
да, точно така не съм съгласен децата да плащат заради родителите си и техните грешки ,но в будизма е така кармата е натрупване на отрицателна енергия генерирана от минали прераждания и родови грешки,може да има карма и цял един народ .та тва са две напълно обективни твърдения които не противоречат едно на друго.иначе виждам че ме разконспирира и ти благодаря ,ти постигна особен успех и тръгвам за сибир още утре.вече няма да пиша тук срещу такива ревностни християни защитници на доброто дело и разобличители на бокова .:)))))))))))))))))))))
23:01 20.04.2016