Last news in Fakti

30 Юни, 2016 20:22 1 660 3

Имаме идеен проект за Лот 3.2 на "Струма" максимално щадящ околната среда

  • лиляна павлова-
  • струма-
  • магистрала-
  • идеен проект

Българи пишат на ЕК да спре парите на България за строежа на АМ "Струма" - това е национално предателство, смята министър Павлова

Имаме идеен проект за Лот 3.2 на "Струма" максимално щадящ околната среда - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Освен че АМ „Струма“ е обещавана от времето на Олимпийските игри преди 12 години, в казуса стоят много недоизказани неща от гледна точка на нашите партньори, донорски институции, големите строителни компании. Това казва регионалният министър Лиляна Павлова в интервю за вестник „Строител”. По думите на Павлова геополитиката също е намесена, защото това е европейски коридор, най-прекият път от пристанището в Солун през България към Румъния през Видин или към Западна Европа през Калотина. Може би налице е и чисто лобистки интерес за трасето през дефилето. Едно е да го построиш за 350 млн. евро, за колкото ние искаме и за каквато стойност имаме проектно решение, друго е за 1 млрд. евро.

По думите й обаче не са важни само капацитетът на фирмите и този 1 млрд. евро. По-важно е, че проектът за 15 км тунел е рисков и опасен за здравето и живота на строителите и хората в региона заради наличието на радиация в скалите. Опасно е и от гледна точка на това, че машината може да забие в специфичния тип скала, както се е случвало в други държави. Тогава т.нар. къртица остава завинаги в нея, а проектът спира, защото не можем да продължим, заявява регионалният министър.

„По-страшното, по-голямото предателство към държавата би било там да няма магистрала или поне скоростен път. В участъка постоянно стават катастрофи и инциденти, при които за съжаление загиват хора. За мен природата е важна, но не по-малко важен е човешкият живот. Екологични и други организации ни подкрепят, но някои искат този път да бъде само алея за разходки. В една от препоръките е записано да разгледаме възможността трасето да не е международно, а да стане едва ли не екопътека заради уникалната природа и да не се използва за трафик. Този маршрут съществува от стотици години. Той е транзитен коридор, един от най-натоварените у нас и българин да препоръча пътят, който създава поминък, заетост, свързаност на хората локално и международно, да бъде направен на туристически обект за разходки, е предателство спрямо държавата. Това би погубило региона. Ако променим кардинално трасето, рискуваме никога да не изградим участъка и съзирам тази цел в някои коментари и препоръки. Очевидно изграждането на коридора е сериозен проблем за някого, щом се влагат толкова средства и енергия в блокирането на проекта. Имаме случаи, в които българи пишат на ЕК да спре парите на България за строежа на АМ „Струма“. Това е национално предателство.

ЕК непрекъснато получава сигнали, в които се казва „не им давайте да съсипят уникалната природа“, „спрете им парите“, „проверете ги“ и т.н. Публикуват брошури, бюлетини, разнасят ги в ЕК и ЕП. Казват, че правителството иска да съсипе най-уникалната природа в България. При това положение всеки нормален средноевропейски гражданин и политик си казва „Там става нещо“. А всъщност говорим за път, какъвто има и сега, но на снимките, пращани в Брюксел, се вижда само дива природа, в която според твърденията ние ще пускаме багери и ще асфалтираме.

Другият важен аспект е, че не разполагаме с необходимите за строителството на 15-километровия тунел 1 млрд. евро. Имаме и документални доказателства, че този тунел е неизпълним технически поради наличието на радиоактивни елементи в скалата. Изкопната маса, която ще трябва да се депонира при прокопаването му, е с размери, по-големи от НДК. Няма къде да депонираме такъв обем, още повече че той ще е силно радиоактивен. Налице е и сериозен сеизмологичен риск. Затова проектът е технически неизпълним, освен ако не се направят депа за радиоактивни отпадъци и не се вземат грандиозни мерки. Самото строителство на такова съоръжение би продължило между 7 и 10 години, което означава да затворим региона за този период, за да реализираме опасна и изключително скъпоструваща инвестиция, за която дори нямаме пари. На това искат да ни обрекат.

Когато станаха ясни обстоятелствата, които изброих, в крайна сметка възложихме проектиране на нови четири трасета. Те са публични, обявяват се по места, прави се парцеларен план и имаме идеен проект с няколко трасета, които включват максимално щадящо околната среда преминаване и трасе, доближаващо се възможно най-много към сегашното. То определя възможността съществуващият път да се ползва с двете ленти като платно в едната посока, а другите две, които ще се изградят, да предвидят разширяване на трасето. Проектът включва още 7 виадукта, 5 тунела и пътни възли за връзки. Така че тунели, полутунели, виадукти или преминаване на две нива – това са проектни решения, които се прилагат в цял свят и в допълнение ще ни струват значително по-малко.

Дали ще изградим магистрала или скоростен път, няма голямо значение за тези 20 км в дефилето, когато може да се постигне определена скорост на преминаване и по-добра безопасност. Важното е да има две платна в една посока и да няма насрещно движение”, подчертава Лиляна Павлова.

 

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Ник

    1 1 Отговор
    Не разбирам важността на магистрала Струма?!?
    Ще си връщаме Солун обратно в границите на България ли?
    Защото в противен случай лишаваш от товари пристанищата Варна и Бургас. Другият вариант да сме станали Гръцка територия и като васал на Гърците ни е заповядано да построим път за гръцкото пристанище ...
    Омръзнаха ми тъпите политици!
    Скоро Варна и Бургас ще хванат сурвачките и ще дойдат да сурвакат на жълтите павета
  • 2 onq s konq

    1 1 Отговор
    Ти..."Морски дар" ли си?
  • 3 Роси

    1 0 Отговор
    Тази кога в затвора?Какво стана със сака на Агромах?