10 Септември, 2016 09:00 9 939 0

Външното оценяване трябва да се промени

  • мина илиев-
  • външното оценяване-
  • да се промени

Възхитен съм от моите ученици

Външното оценяване трябва да се промени - 1
Снимка: Факти.бг
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Мина Илиев, който тази година за пореден път поема паралелка първи клас в 47 СОУ „Христо Г. Данов” - София, е завършил Педагогика и „Управление” на образованието, преподава вече 29 години. Преди началото на учебна година, той сподели в интервю за Факти.бг, че е доволен от новата система за усвояване на азбуката, смята, че трябва учителят да има по-малко административна работа, да има повече време за учениците, както и че ако искаме децата ни да са грамотни,  заплатата на учителя да нарасне драстично. Мина Илиев е един от предпочитаните преподаватели от родителите. Разговаряхме с него как постига това и какво трябва да се промени в българското образование.

Тази година ще водите първи клас и със сигурност ще се сблъскате с всички новости, които бяха спуснати от Министерство на образованието. Едно от нещата, които със сигурност вълнува и родителите, сигурно не по-малко и учителите, е пренареждането на буквите. Вече няма да започвате от АБВ, а примерно от М, А. Смятате ли, че с новата система децата ще усвояват по-лесно материала – ще сричат по-добре и ще се научат по-лесно да четат?

Аз мисля, че това ще е по-добрата система и ще има по-голям ефект, защото взимайки първо съгласните и гласните в комбинация децата по-лесно ще започнат да сричат и да пишат. Първата сричка ма, мама, мак и т.н. Вече имаме помагалата, с които ще започнем да работим по читанката през февруари, има и буквар на „Булвест”, който е старият, но ще работим по новата програма. Няма да има проблем, даже ще бъде по-добрия вариант. По математика започваме със стария учебник. Много съм доволен, че махнаха оценките, защото децата много се стресираха. Представете си едни деца в първи клас, които вторият срок пишат преразкази и съчинения,  и ако то е цялото изпъстрено в червено,  а отдолу е присъдата - слаб. Това означава детето да развие страх, да изпадне в паника и да не иска да пише повече. Все пак с „отлично се справяш” или „малко не ти достига” е по-меко казано. А виждайки цифрата детето се стряска. Докато като му обясниш още малко ти трябва, потруди се повече, по друг начин се приема от детето.

И все пак оценка на „оценката”?

Това на мен ми се вижда малко в повече, защото е излишно като писане и обосноваване, а в същото време аз мога да обърна повече внимание на детето.  Защото то вижда нещо отдолу, за него нищо не говори това, да добавим, че в първи клас и не могат да четат. Предпочитам да викна детето и да му обясня защо е така.

Редно ли е да няма повтарящи ученици? Учениците излизат неподготвени с правописа, не е ли нещо сбъркано в системата?

Това е така, защото все по-малко учители остават в училище. Много колеги напуснаха училището, не желаят да чуят за тази професия. Те са разочаровани и от там нататък следва и деградацията при учениците. Много малко от колегите дори знаят елементарното правило щом „и” попада в сричка е „й”, щом гласните образуват сричките, много малко от учителите обясняват по елементарен начин писането на пълния и краткия член. Това са елементарни неща. Трябва да бъдат въведени и повече часове за упражнение. Моите ученици тази година ще изучават 15 часа немски език, а седем часа български. Това е парадокс. Но родителите в момента масово наблягат на чуждия език, за тях е по-важно децата им да знаят повече чужди езици, защото ги готвят да излязат извън страната.

Тук не трябва ли да се намеси Министерство на образованието и държавата по някакъв начин, за да има баланс?

Дори и да се намесят, родителите ще си намерят начини децата да изучават чужди езици. Всъщност ние се опитваме да бъдем в крак с желанията на родителите. Иначе няма как да стане.  Аз лично се радвам, че децата, които съм обучавал и последните, които изпратих в четвърти клас,  са безкрайно грамотни. Възхитен съм, че мои ученици, които завършиха четвърти клас в цялата диктовка имаха по една правописна грешка, а имаше и такива без нито една. Друг е моментът, че много малко учители се стремят да стимулират децата.

Учениците от първи клас ще учат вече не до 24 май, а до 31 май, защо се предприема тази стъпка, заради по-натоварена програма или заради ваканциите?

Децата няма да са по-натоварени от предишни випуски. Знаете, че когато има тестове за национално външно оценяване децата не учат, по този начин един вид ще се изравни програмата с тези часове, които се губят.

Какво още трябва да се промени?

Това е външното оценяване, защото то не е такова, то е вътрешно оценяване. Друг колега от училището ще ми проверява работите на моите ученици?! Да, но ако този колега ми има зъб на мен, с което съм се сблъсквал, става така, че „порязаха” учениците. Би трябвало учителят да може да погледне работата на учениците си. На мен ми бе казано, че не мога да видя работата на децата. Но аз така или иначе се добрах до изпита на ученик, снимах я и какво се оказва за една единствена правописна грешка е написана оценка „много добър” 5. Че дори в университета за пет правописни грешки се допуска. За това си мисля, че външното оценяване трябва да бъде външно, може да става чрез жребий, примерно това училище ще проверява на другото.  Лошото е, че по този начин смачква децата, а не преподавателя. Най-вече трябва да се промени заплащането. Не може една сервитьорка, чистачка да са със заплата 700 лева, а средната заплата на учителя да е 600 лева, а младите специалисти са с 490 лева.  На учителя в същото време се вменяват много задължения. Става нещо като при лекаря – 15 минути те преглеждат, половин час пишат. При нас става същото документацията да е наред, а къде остават децата, които са нашият инструмент за работа. Ние се превръщаме в едни канцеларски мишки, които нонстоп пишат – дневник, характеристики, количествени оценки, мотивациите  им и т.н. При 26 деца всеки ден като напишеш това?! Мога да бъда доста по-полезен на децата. И не е ли по-добре да обясня на родителите и на детето мотивацията за оценката отколкото да я пиша или да им обясня материала още веднъж вместо да си губя времето с мотивационна писмена оценка.

Учителската професия е призвание, но вече не е така долюбвана, няма го авторитета на учителя? Кое Ви кара да упражнявате толкова години в тази професия?

Слава Богу не съм финансово зависим. Ако бях финансово зависим, няма да бъда в тази професия. Един колега специалист с 490 лева работна заплата, ожени се и се принуди да работи и в пицария. Представете си авторитета и на този учител, когато сервира пицата на този ученик , а на следващия ден какъв авторитет има пред него преподавателя – нула.  Има и друг момент директорките – учителки, като че ли надскачат себе си. Неизживени емоции, които ги пренасят в работата си. Имал съм сблъсък с подобни колежки и това накара много мъже да избягат от тази професия. И ако се продължава така мъжете съвсем ще изчезнат от тази професия. Дори децата предпочитат да бъдат при учители, защото говорят спокойно и не викат. Е, хора ако имате проблеми, взимайте лекарства или сменете професията.

Залагате ли и новите технологии при най-малките?

Да навлизат. Опитваме с компютри да работим масово в училищата, макар, че съм имал и деца, чийто родители не им позволяват да седят пред компютрите. Лично на мен новите технологии ми помагат в учебния процес, децата имат по-голям интерес, те са близки до тях, все пак са деца на бъдещето.  

С колко паралелки започва тази учебна година 47-мо училище?

С три, с по 26 деца. Сега има четири ученика, които не мога да приема, за съжаление. Нормалната бройка обаче за децата в клас е 16-18.

А как стои паралела между частно и държавно училище?

Бил съм в частно училище, виждал съм някои частни училища как работят, поне аз бих се замислил дали да си дам детето в тях. Разбира се, не говоря за всички. Аз, ако трябва да дам детето си в първи клас ще търся учител, няма да търся училище. Защото изпуснете ли основата, няма наваксване.

 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.

Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА