Last news in Fakti

16 Януари, 2013 08:03 5 609 6

За глобализацията, мултикултурализма и културното обезличаване на българите

  • глобализация-
  • мултикултурализъм-
  • културно обезличаване-
  • емиграция-
  • нация

За глобализацията, мултикултурализма и културното обезличаване на българите

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Вярно е, че в живота трябва да има разнообразие, за да не ти омръзва да правиш всичко онова, което е важна част от ежедневието ти – да си вършиш работните задължения адекватно, да си достатъчно деен в семейството, да се наслаждаваш винаги достатъчно на своите хобита и т.н. Това разнообразие от години бива външно налагано от т.нар. „модни течения“. Днес, когато светът е толкова забързан и те, модните течения, се сменят с невиждана скорост. Прецедент е само едно такова течение, наречено „глобализация“,което се задържа повече на модния подиум.

Наистина е много модерно да се говори за това (по своята същност социално и след това всичко останало) явление, за неговите параметри , проявления, надеждите, които се влагат в него и следствията от крайната му реализация. Това, за което не се говори толкова много са всички онези фонови щрихи, които всъщност обрисуват новата среда, в която ще „вирее“ то.

За мултикултурализма

Мнозина свързват глобализацията с развитието на мултикултурализма. Подобно комунизма, така и той е една утопична идея, невъзможна за практическа реализация. На теория звучи повече от прекрасно и дори вярно – всяка култура е достойна за уважение и трябва да бъде „отглеждана“, „култивирана“ , съхранявана и предавана, НО!!!

Винаги има едно „но“, което носи след себе си до редица въпроси без еднозначен отговор или поне без такъв, който да се вписва напълно в моралните императиви на съответното съвремие.

На първо място: Ако всички култури имат място под слънцето и трябва да бъдат приемани и уважавани, не е ли своеобразен парадокс съвместното съществуване между еврейската култура и крайния ислямизъм? Коя е точката на пречупване и съвместяване на два противоречиви императива? А също трябва ли да се уважават, съхраняват и предават традиционни култури, които се асоциират с криворазбрана религиозна жертвоготовност и фашизуидна „борба“ срещу „злото“, с крайни форми на отричане на жените като равноправни с мъжете, с преекспонирана патриархалност, остаряла и ненужна в условия на технологичен бум  и ерата на сексуалната революция, за която говорят мнозина автори?

Нещо повече – глобализация има сега, когато твърде много нации се характеризират с емигратската си насоченост извън пределите на своята културна среда. В това число, разбира се, е и нашата родина – България. Само за две десетилетия по неофициални данни над  1,2 млн. българи са напуснали страната в търсене на „обетованата земя“  зад граница. Неминуемо това има и своите последици:

1. Установявайки се на друго място, в различна културна среда, съхраняването на традициите, обичаите и привичките на твоята културна идентичност става изключително трудна задача. В някои случаи се стига дори до крайни форми на културно обезличаване и загуба на такава (културна) идентичност.

2.  Разбира се, историята познава и други ситуации като например зараждането на нова култура – своеобразен мелез между твоята собствена и тази, която изкуствено приемаш,  назовавайки другата страна своя родина. Тази смесица от културни кодове отново е в разрез с идеята за мултикултуралността на епохата ни.

3. Не на последно място е и мотивът за „връщане във времето“  или странните еволюционни трансформации, на които също сме свидетели покрай емигрантската вълна. Добре си спомняме уроците по история от училище, в които опознавахме начина на живот на номадските племена . Техния начин на живот, който се характеризира с постоянна мобилност, възниква през първобитнообщинния строй, а ето, че дори и по време на пика на човешката еволюция отново забелязваме такава тенденция. И ако наистина става дума за висшата форма на номадския начин на живот, то как си представяме глобализационния мултикултурализъм?

И понеже споменахме и България:

Глобализация , мултикултурализъм – чудесно. А ако тази тенденция за бягство от родината се запази, то нека си представим реалността, в която ще живеем след още 4 десетилетия? Колко българи ще са останали тук? Каква ще е съдбата на българската културна (а и не само)  идентичност? Как ще се съхрани тя и ще се съхрани ли изобщо? А къде – в пределите на кое от многото нови „вкъщи“?

Но нали говорим за глобализация, така че тези въпроси не са на дневен ред. .Все пак нали се учим да мислим „ГЛОБАЛНО“, така че „какво тук значи някаква си“ конкретна нация и етнос?!


Поставете оценка:
Оценка 4 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 на момента

    2 2 Отговор
    Здравей, Алекс - глобализацията разширява пространството за развитие поради нови възможностти, но в никакъв случай не обезличава дадена култура, която е подготвена за света на промените. Управленията (политиките) на страни го правят с техните политически, икономически и социални действия. Нима изолацията на даден народ е допринесла за съхранението и най-вече за развитието на културата му: народът на Северна Корея е пример? Да го сравним с народа на Южна Корея и отбележим кога са започнали инвестициите в страната от Запада! Тогава е имало може би "локализация" между дадени страни, а сега е мащабно движението на капитал. Свободното движение на финансов капитал от дадена географска точка до друга предразполага движението и обмяната на идеи и хора. Нима предвижването (напускането на дадена страна) на дадена група хора към по-силно развита икономическа среда не е спасение за напускащата група на фона на това което е създадено от техните родители в тяхната страна?

    Глобализацията е възможност за развитие и този който може да се включи (plug-in) в нея ще е част от бъдещето. Ако ние сме способни да я поканим на нашата територия, то по-добре. А ако не, то не тя, а ние ще се обезличим понеже не сме способни/подготвени да сме част от днешното време, от очакванията и нуждите му. Какво мислиш, че ще стане с народа на Северна Корея и някой други страни където "вЕЛИКИТЕ" каменни статуи са по-високо от Слънцето (това което трябва да напомня на обществата за тяхната свободна природа) и по-леки от неименуемия провал на децата на този народ (това което трябва да накара родителите им да създадат необходима среда на развитие за децата си), ако изведнъж няма кой да им диктува ежедневието, а ги изостави в този "мрачен" и "студен" свят на свободна реализация и само-определяне: нима те ще си запазят културата? [[Може да се направи аналогия между 14-16 г. деца и техните 60-80 г. роднини (с уважение към втората група).]]

    Радикални идеи или действия, не са продукт на глобализацията: те не са нейна цел, а цел на изолирани от обществата групи, които са заглушени по един или друг начин. Нима общуването на различни по характер, структура, визия и т.н. личности в едно общество, споделяйки една религия, за пример, не води до "локално глобализиране" на техните идеи и действия? Тук дадена личност е микрокозм в дадено общество и си поправя пътя по начин, който не винаги е удобен/изгоден на съседната личност. Аз не бъркам обичта на корена (културата) от който идвам, но този корен трябва да се полива (грижа за бъдещето на младите данъкоплатци) за да създаде устойчиво стъбло (професионални умения, за пример) срещу ветрове (външни влияния или предизвикателства) - така мисля Аз.

  • 2 студент-социолог

    1 0 Отговор
    Без да се хващам по същество за основната идея на текста, то веднага се набива на очи само частичната грамотност на "авторката" - "първобитно-общинен" строй, "мелеЗ", "фашизОидна". Оттам нататък желанието ми да разсъждавам върху реалните проблеми, поставени на "прима виста" пред очите, някак отпада. Веднага се сещам за доста малки момиченца още от времето, в което и аз бях студент, които си въобразяваха, че са Ентелегентни и могат да пишат статии за социология, политика, икономика, глобални и трансглобални организации, агенции, обединения, съюзи и т.н. Само за протокола, много от работодателите, търсещи сериозни специалисти за позициите си по снабдяване, маркетинг, мениджърски позиции и търговски отношения, изискват хора, в чиито автобиографии НЯМА подобен род грешки, а са написани на ЧУЖД език - не се допуска смесване на британски и американски английски, примерно, дразни погрешното изписване, защото контрагентите отсреща ще си помислят, как в нашата фирма са полуграмотни... Повечко четете и се старайте, моля и чак тогава с тези текстове, не статии, още повече, нищо ново в тях няма, помислете за това... Жалко, руска фамилия, обикновено начетени хора, излагате се!
  • 3 Theofull

    0 0 Отговор
    Тимофеева - it sounds multiculti too!
  • 4 муспи

    0 0 Отговор
    За глобализацията може да си говорим до утре и после отново, защото това понятие е спуснато от тези които с него рушат голямите култури и най вече европейската, христианска култура, чрез налагането на дивашките. 'Тези' са от диваците, защото само диваци могат да се въодушевят от идеята - да избием всичко живо, за да се разбере че ние мъртвите сме боговете. Всички плодове на европейско-християнската цивилизация, като се вземат на въоръжение от диваците, стават оръжие срещу висшите. Равенство пред законите, милосърдие, състрадателност, отговорност за ближния са удобни пролуки да се разяде врага отвътре. Не може циганинът да се осъзнае, защото той не е направен да има съзнание. Когато дивакът крясне - всеки има право на мерцедес, производството на мерцедеси ще спре, ще спре и раждането на висши хора. И на нас говори бога - за дивака е встъпителното, следва избиването на всички неверници в името на алаха милостивия и справедливия, докато висшите не натрапват бога си, а го съзерцават. По същество глобализацията е расистка война, отворена и водена от нисшите раси, за да убият с паразитни средства висшите, за да, както си мислят ще ги владеят. Впрочем, европейско-християнската култура е стигнала до осъзнаването че власт е понятие от нисшите, но съзнанието че се провира вирус не е достатъчно, трябва антибиотик за спасение. И накрая, най важното - кои водят диваците към власта? Всичката измет от Мароко до Афганистан може само да се вози на камили и размахва саби, и то купени от Европа. 'Тези' са това мерзко дивашко племе, влязло отдавна в християнския свят във войнато си с Христос, и проправящо пътищата на дивашкото нашествие. Покрай друтото, глобализацията донесе и недопустимуста да му се споменава името на това сатанинско племе. Отначало че е нетолерантно, после - че се пандизи.
  • 5 Димитър

    0 0 Отговор
    ДУБРУТРЮ!

    Още преди 20 години Румен Воденичаров би камбаната, че има пъклен план за унищожението на България!

  • 6 соти

    0 0 Отговор
    Напьлно сьм сьгласен с №4 Много точно казано--Браво--Ще напиша и аз няколко думи макар че времето не стига.Глобализацията е пълна глупост--обяснявам--не може разни групи хора с различни традиции -манталитет-вероизповедание-култура-ценности да живеят заедно под един покрив --макар и голям.Това неминуемо ще доведе до разногласия и всеки ще си тьрси правата-дотук О.К......НО критерите на всяка една група хора са различни.И какво правим???--Ами измисляме нови правила--ДА АМА НЕ!!!! Защото този който приема и гласува за новите правила защитава свойте интереси-свойта вяра-своите културни ценности.........С една дума глобализацията е ПЪКЛЕН план за тотално контролиране на цели наций и народи.....