Last news in Fakti

22 Март, 2014 08:50 11 224 5

Секънд хенд - удоволствие с кауза

  • секънд хенд-
  • втора употреба-
  • дрехи-
  • пазаруване

Втората употреба не е това, което беше - сега е не само модерна, но и политически коректна

ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

Вечните мрънкачи наложиха клишето, че в България животът е втора ръка, но да се обличаш от магазините за втора употреба не е сред аргументите в полза на тяхното твърдение. Цял свят го прави. Разбирането, че „секънд хенд“-ът е за лузърите, е тотално овехтяло. Щом за вездесъщата Кари Брадшоу – шеметната героиня на Сара Джесика Паркър в „Сексът и градът“, някое запазено „Долче...“ за няколко долара е същински трофей, а италианският супермодел Мария-Карла Босконо си има доверен снабдител с „по-така“ рециклирани парцалки от пазара на Порта Портезе, защо и ние да не се зарадваме на подобни находки? Нима сме по-богати?! Или сме само по-горди?!...

Така или иначе, дрехите секънд хенд отдавна не са запазена територия за бедните, а по-скоро – на личностите с откривателски дух, за които лесното пазаруване от мола изобщо не е предизвикателство. Отделен бонус за дързостта да изровиш съкровище сред морето от безлични дрехи е фактът, че то ще ти излезе с една или две нули по-евтино от аналогични представители на съответната марка в бутиците по „Витошка“.

Но за търсачите на съкровища не цената е определяща. Сноби по душа и ценители на истински  качествените неща, те се блазнят от факта, че на етикета на тяхната примерно „МаксМара“, придобита от магазин секънд хенд, с огромен процент вероятност ще пише „Мейд ин Итали“, а не „Мейд ин Чайна“, както на тоалетите с поне трицифрени цени от фирмения бутик. Не, последните не са менте: просто са произведени във филиалите на компанията в третия свят, където това й излиза неприлично евтино, докато екземплярите от втората употреба със сигурност идват от извора. Защото тази система за предлагане на облекло за повторно използване тръгва от по-богатите държави към по-необлагодетелстваните, а не обратното. И всъщност съвсем не е задължително то да е наистина употребявано: много от дрехите акостират при нас като изостанали отделни бройки след големи сезонни разпродажби на Запад.

Още нещо особено важно за днешния почти повсеместен триумф на секънд хенда е

все по-екологичното съзнание на модерния човек

Повторното използване на ресурси е необходимо, за да бъде опазена околната среда. За производството на 1 тон текстил е нужна 10 пъти повече енергия, отколкото за производството на 1 тон стъкло, твърдят експертите, отделно пък производството на конфекция създава високо ниво на емисии на въглероден двуокис. Политически коректно е да спестим на природата част от това натоварване, така както по-рано стана „политически некоректно“ дамите да носят палта от естествени кожи. Освен това да се хвърлят луди пари за парцалетини по време на криза не е бон тон, дори ако ги имате. А като прибавим и факта, че на нас, дъщерите на Ева, те бързо ни омръзват – цените във втората употреба са си направо почти безплатна шопинг терапия. 

Веднага следва уточнението: говорим не за нелепи квартални „обекти“, събрали бивши дрехи, които е трудно да си представим, че някой някога е решил да си купи, па макар било то и преди трийсетина години... А за добрите вериги и естетските магазинчета, понякога съчетани с мини галерии за сувенири, където стоката е подбрана предимно от т.нар. „крийм“ - с други думи: кремът и черешката на тортата на секънд хенда. У нас те са много. Бърз прелет между щендерите с вещ поглед върху етикетите ще ни ориентира, че в „Хумана“ експонатите са преобладаващо от Италия, в „Мания“ - от скандинавските държави и САЩ, в „Мъпет Маг“ - от Франция и Германия, в бутиците около малките Петте кьошета – пак от Скандинавия, в „Шик-Шик“ - от къде ли не... Не всичко е цветя и рози, но най-често по-внимателното вглеждане в многотията носи резултат.

Ако държите на престижните марките, търсете най-вече италианското, което се приема за номер едно в модния свят – не е изключено да намерите дънки на цветни щампи „Роберто Кавали“, специфичния с преливащата си пъстрота трикотаж на „Мисони“, елегантни изчистени сака „Джорджо Армани“, блузи с фрапантното лого на „Версаче“. И гледайте да не подминете някои ботушки „Енцо Анджолини“, ако не знаете, че това напоследък е любимата марка на холивудските звезди.

Няколко съвета за начинаещи ловци на „Мейд ин Итали“-то, защото и тук все пак понякога се промъкват фалшификати: обикновено

на етикета от вътрешната страна на оригиналната дреха има и холограмен стикер

а върху самите листчета на етикета е поместена доста информация за артикула и производителя, каквато индустрията на фалшификатите не си дава труд да имитира. Набитото око пък само по шрифта върху вътрешните „обяснителни“ надписи и изписването на цифрите на размерите може да разпознае дали дрехата е италианска, или примерно турски клонинг.

Ако обаче търсите нещо спортно, удобно, здраво, естествено и евтино, може да заложите на скандинавските доставки – там обаче рядко ще се натъкнете на известни марки, тъй като „табеладжийството“ просто не е в културата на тези страни. 

В така наречените магазини за интелектуалци наистина често може да срещнете... истински интелектуалци и познати лица от сцената и екрана. Падащи цени с напредването на дните на седмицата или месеца след новото зареждане, „щастлив час“ с 30 или 50% намаление, бонус карти и прочее екстри могат да направят така, че в крайна сметка за 3 лева или дори за 1,50 да си купите марково палто. Но и да дадете малко повече пари за качествена дреха (най-елитните дори в съкенд хенд вариант могат да стигнат няколко десетки лева), не съжалявайте. В „Хумана“ (с девиз „От хора – за хората“) например с набраните от продажбата средства се подкрепят различни каузи и проекти в сферата на образованието, здравеопазването, съхраняването на природата в бедните и развиващи се страни. А и колкото и да е „скъпа“, придобивката ви, пак ще е по-евтина даже от намалените китайщини в моловете. И няма да я виждате върху всеки втори срещнат по улицата, защото в тези магазини всяка бройка е единствена. 

Сред най-честите доводи на противниците на обличането от втора ръка е, че такава дреха може да е попила отрицателна енергия от бившия си собственик. Ако наистина вярвате в подобни неща, защо пък за разнообразие не си представите, че той е бил щастлива, успешна, щедра и широко скроена личност?... И неговият късмет ще се прехвърли и на вас. 

И така, момичета, къде ще пазаруваме днес? 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Симеон Тасев

    1 0 Отговор
  • 2 Maksito Mystafov

    0 0 Отговор
  • 3 Андрей Димитров

    0 0 Отговор
    Това ако не си е една платена реклама...
  • 4 Dimitar Dochev

    0 1 Отговор
    reklamata e struvala 2 4ovala s unikalni dripi ot martavci v usa
  • 5 Вечната и святата

    0 0 Отговор
    В момента стоката във всички магазини секънд хенд е в ужасно състояние. Няма маркова, нова, хубава стока за 3лв. Това беше преди години.......