С екзотични изключения като Münch немското мотоциклетостроене след Втората световна война обикновено се свързва с BMW. Друга баварска марка обаче също експериментира с разработки на две колела.
Пазен в строга секретност почти четвърт столетие, проектът Audi Z02 става достояние на широката публика чак през 1999 г. Инициатор за създаването му е вездесъщият Фердинанд Пиех - по онова време запален моторджия, който току-що е преминал от Porsche в Audi като главен технологичен директор.
С огромните си двигатели машините на Münch са едни от най-мощните, бързи и скъпи мотоциклети през 60-те и 70-те години на миналия век. В Инголщад виждат потенциала на подобни разработки, още повече, че Mammut се задвижва от 1000-кубиков агрегат от NSU Prinz.
През 1969 г. NSU става собственост на Volkswagen и е обединена с Audi. Пиех решава да се възползва от традициите и опита на един от най-старите немски производители на мотоциклети и привлича към проекта друг известен днес конструктор - Роланд Гумперт.
Така през 1975 г. се ражда Z02, единственият до момента мотоциклет на Audi. Експерименталният байк има рамка от BMW R 90S, на която е монтиран 1.1-литровият мотор на съвсем прясното Audi 50, превърнало се малко по-късно във Volkswagen Polo.
С четири цилиндъра, водно охлаждане и мощност около 70 к.с., Z02 е доста масивна и бърза машина по стандартите на 70-те години. С доста труд силовото предаване е адаптирано за работа със скоростна кутия от Norton, но резултатът си струва - максималната скорост надхвърля 200 км/ч.
Преломният момент за двуколесното Audi идва през 1977 г., когато след изтощителна тестова програма, проведена в пълна тайна дори от ръководството на компанията, мотоциклетът е представен пред тогавашния изпълнителен директор Вернер Шмид. Неговата присъда е категорична до бруталност - "Не сме търговци на велосипеди!".
След отказа Z02 е пратен да събира прах като любопитна антика от складовете на Audi, която става известна за света чак на прага на новото хилядолетие. Това обаче не значи, че някогашният мотоциклет на "Четирите кръга" не може да се сдобие с наследник. От 2012 г. компанията е собственик на италианската легенда Ducati, което предвещава интересни времена за баварското мотоциклетостроене.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 гост
Коментиран от #6
15:07 23.05.2016
2 TODOR STOYANOV
П.С. КЪМ ПО МЛАДИТЕ И БУЙНИ СИНОВЕ НА ВЯТЪРА: ЗНАЙТЕ, ЧЕ КОЛАТА ВОЗИ ТЯЛОТО, МОТОРЪТ ДУШАТА!КАРАЙТЕ РАЗУМНО, НЯКОЙ ВИ ОЧАКВА!
16:29 23.05.2016
3 Маурчи IV
Колко ли ора щяха да измрат с туй чудо.
Навремето у Африка един мина през селото напреки, кат щеше да блъсне едно дети от тамошните.
Дъртите го погнаха и накрай селото он се бухна у едни изсъйнали расталаци.
Три деня подир гасихме буша.
На четвъртио намерийме моторя и на 5-6 метра от него опеченио моторист.
Не беше местен щот никой не го потърси ил позна.
Месните го заровиа там дет се бухна у расталаците. По мое настояване му турнаа моторо кат паметник. Сигур още стои там тъй.
16:56 23.05.2016
4 Vasik Atanasova
20:21 23.05.2016
5 Ивайло
Коментиран от #7
20:29 23.05.2016
6 Ярослав Станчев
До коментар #1 от "гост":
Верно,че мотора е сбирщайн от няколко различни компоненти на различни фирми.Ама то и за там се иска акъл да ги накараш да работят тези части.Не може да ги пльоснеш на рамата и да кажеш-ай готово,имам мотор.И Пагани Зонда е събрана е от двигател Мерцедес,скоростна кутия ЗФ,спирачки Брембо,антикрила и кокпит кой знае от кого,амортисьори от Билщайн,захранване Бош и още 1000 части от 100 производителя,ама това не и пречи да е една от най-бързите и скъпи коли,нали така?Е,то и за това трябва мисъл,нали?Трябва някой,който да ги напасне различните части и да ги накара да работят заедно,като едно цяло.
Коментиран от #9
21:39 23.05.2016
7 Ярослав Станчев
До коментар #5 от "Ивайло":
Хахахахаха,мяза малко на Юпитер 5,само дето на руснака резервоара беше по-закръглен и спирачките бяха барабанки.Както е писал Тодор Стоянов,сега е лесно с японски,италиански и американски мотори.Купуваш и караш,като пич.Едно време имаше само ИЖ,МЗ и ЧЗ.До лактите бяхме в мазнотия от ремонти и "тунек".Не го ли почерпиш Ижока няма палене. Обаче кеф голям.Голи ентусиасти бяхме,ама остават спомени за цял живот.Коментиран от #21
21:50 23.05.2016
8 гогт
22:43 23.05.2016
9 гост
До коментар #6 от "Ярослав Станчев":
Ауди са направили точно събиране на различни части. Това което цитираш е съвсем различно, има си марки-светила в индустрията както са ЗФ при скоростните кутии, АМГ при двигателите, Брембо при спирачките, Мишелин при гумите. Напълно различно е да се съберат маркови производители, които разработват конкретни продукти за една спортна кола.А според статията Ауди взимат рамка на БМВ, взимат скоростна кутия от Нортън (те не произвеждат за други марки, просто я взимат от такъв мотор), двигател от кола и сглобяват това всичкото на едно. Това и гаражните тунинг-майстори могат да го направят с няколко поръчкови части и правилно оразмеряване и пресмятане. Съвсем различно би било да изработят сами рама, джанти, скорости и дизайн (рамата задава основния дизайн в случая). Тогава би бил техен мотор.
22:56 23.05.2016
10 Еркеч
23:03 23.05.2016
11 autounion
Коментиран от #14
01:00 24.05.2016
12 Гошко
01:08 24.05.2016
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 гост
До коментар #11 от "autounion":
Никой не отрича историята на Ауди, ясно е, че ДКВ са били лидери и много от руските мотори са копия на немски такива.Статията е за мотор, който е сглобен от части. Не от части на ДКВ, а от части на други марки, конкуренти, които не са им ги предоставили като поръчка или договор, а Ауди просто са ги взели, за да видят какво ще се получи като сложат автомобилен двигател на мотоциклетна рамка. Ако са си били взели рамка от ДКВ и да си направят скоростна кутия сами, разбирам да си е тяхно. Но това не е резултата на снимките. Японците също са започнали с копия, но са наложили качествен контрол, който никой друг не е имал и затова колите са им били по-добри от първоизточника, след това подобряват и развиват. При руснаците пък е обратното, те правят по-лоши копия.
09:53 24.05.2016
15 Керкенез
Да видят, Сузуки, Кавазаки, Хонда, Харлей, дори бенве!
Тогава да правят мотори, тези тъпанари!
10:27 24.05.2016
16 селото
11:01 24.05.2016
17 БАМБАМ
14:41 24.05.2016
18 бобър
20:32 24.05.2016
19 Prinz
17:03 27.05.2016
20 deadman1488
04:33 01.06.2018
21 Запознат
До коментар #7 от "Ярослав Станчев":
Абе забрави да споменеш и Ковровеца.Голямо бутане пада.20:07 03.07.2018