23 Май, 2016 12:07 25 589 21

Тайният мотоциклет на Audi

  • audi-
  • nsu-
  • münch-
  • z02
Тайният мотоциклет на Audi - 1

С екзотични изключения като Münch немското мотоциклетостроене след Втората световна война обикновено се свързва с BMW. Друга баварска марка обаче също експериментира с разработки на две колела.

Пазен в строга секретност почти четвърт столетие, проектът Audi Z02 става достояние на широката публика чак през 1999 г. Инициатор за създаването му е вездесъщият Фердинанд Пиех - по онова време запален моторджия, който току-що е преминал от Porsche в Audi като главен технологичен директор.

Тайният мотоциклет на Audi

С огромните си двигатели машините на Münch са едни от най-мощните, бързи и скъпи мотоциклети през 60-те и 70-те години на миналия век. В Инголщад виждат потенциала на подобни разработки, още повече, че Mammut се задвижва от 1000-кубиков агрегат от NSU Prinz.

Тайният мотоциклет на Audi

През 1969 г. NSU става собственост на Volkswagen и е обединена с Audi. Пиех решава да се възползва от традициите и опита на един от най-старите немски производители на мотоциклети и привлича към проекта друг известен днес конструктор - Роланд Гумперт.

Тайният мотоциклет на Audi

Така през 1975 г. се ражда Z02, единственият до момента мотоциклет на Audi. Експерименталният байк има рамка от BMW R 90S, на която е монтиран 1.1-литровият мотор на съвсем прясното Audi 50, превърнало се малко по-късно във Volkswagen Polo.

С четири цилиндъра, водно охлаждане и мощност около 70 к.с., Z02 е доста масивна и бърза машина по стандартите на 70-те години. С доста труд силовото предаване е адаптирано за работа със скоростна кутия от Norton, но резултатът си струва - максималната скорост надхвърля 200 км/ч.

Тайният мотоциклет на Audi

Преломният момент за двуколесното Audi идва през 1977 г., когато след изтощителна тестова програма, проведена в пълна тайна дори от ръководството на компанията, мотоциклетът е представен пред тогавашния изпълнителен директор Вернер Шмид. Неговата присъда е категорична до бруталност - "Не сме търговци на велосипеди!".

Тайният мотоциклет на Audi

След отказа Z02 е пратен да събира прах като любопитна антика от складовете на Audi, която става известна за света чак на прага на новото хилядолетие. Това обаче не значи, че някогашният мотоциклет на "Четирите кръга" не може да се сдобие с наследник. От 2012 г. компанията е собственик на италианската легенда Ducati, което предвещава интересни времена за баварското мотоциклетостроене.

Тайният мотоциклет на Audi


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 гост

    4 5 Отговор
    Взели са рамка от БМВ, скоростна кутия от Нортън и са добавили малолитражен двигател от тяхна кола. Това Ауди нарича тяхна разработка и над това са се трудили инженери? Ако Ауди нарича това тяхно, не знам какво е чуждо.

    Коментиран от #6

  • 2 TODOR STOYANOV

    3 4 Отговор
    НИКОГА НЕ Е КЪСНО ДА СТАНЕШ РЕЗИЛ!АЗ КАРАМ SUZUKI-INTRUDER M1800R, ТОВА КОЕТО Е НА АВАТАРА МИ, ПРАВИЛ СЪМ СИ ДОСТА ПРОМЕНИ ПО МОТОРА И СИ СТАНА CUSTOM BIKE, НО ВИНАГИ ЩЕ СИ ОСТАНЕ INTRUDER(НАРУШИТЕЛ, НАШЕСТВЕНИК, УЗУРПАТОР) КОЛКО МОТОЦИКЛЕТА AUDI ВИЖДАМЕ ПО УЛИЦИТЕ...???ТЕ И BMW СА ЕДНИ ПРАВАЧИ НА МОТОРИ...
    П.С. КЪМ ПО МЛАДИТЕ И БУЙНИ СИНОВЕ НА ВЯТЪРА: ЗНАЙТЕ, ЧЕ КОЛАТА ВОЗИ ТЯЛОТО, МОТОРЪТ ДУШАТА!КАРАЙТЕ РАЗУМНО, НЯКОЙ ВИ ОЧАКВА!
  • 3 Маурчи IV

    1 5 Отговор
    И по добре!
    Колко ли ора щяха да измрат с туй чудо.
    Навремето у Африка един мина през селото напреки, кат щеше да блъсне едно дети от тамошните.
    Дъртите го погнаха и накрай селото он се бухна у едни изсъйнали расталаци.
    Три деня подир гасихме буша.
    На четвъртио намерийме моторя и на 5-6 метра от него опеченио моторист.

    Не беше местен щот никой не го потърси ил позна.
    Месните го заровиа там дет се бухна у расталаците. По мое настояване му турнаа моторо кат паметник. Сигур още стои там тъй.

  • 4 Vasik Atanasova

    4 2 Отговор
    САМО АУДИ
  • 5 Ивайло

    5 0 Отговор
    Малко в профил ми прича на Юпитер 5.Но ми харесва ,с малко подобрения ще стане добър кафе-рейсар.

    Коментиран от #7

  • 6 Ярослав Станчев

    5 1 Отговор

    До коментар #1 от "гост":

    Верно,че мотора е сбирщайн от няколко различни компоненти на различни фирми.Ама то и за там се иска акъл да ги накараш да работят тези части.Не може да ги пльоснеш на рамата и да кажеш-ай готово,имам мотор.И Пагани Зонда е събрана е от двигател Мерцедес,скоростна кутия ЗФ,спирачки Брембо,антикрила и кокпит кой знае от кого,амортисьори от Билщайн,захранване Бош и още 1000 части от 100 производителя,ама това не и пречи да е една от най-бързите и скъпи коли,нали така?
    Е,то и за това трябва мисъл,нали?Трябва някой,който да ги напасне различните части и да ги накара да работят заедно,като едно цяло.

    Коментиран от #9

  • 7 Ярослав Станчев

    2 3 Отговор

    До коментар #5 от "Ивайло":

    Хахахахаха,мяза малко на Юпитер 5,само дето на руснака резервоара беше по-закръглен и спирачките бяха барабанки.Както е писал Тодор Стоянов,сега е лесно с японски,италиански и американски мотори.Купуваш и караш,като пич.Едно време имаше само ИЖ,МЗ и ЧЗ.До лактите бяхме в мазнотия от ремонти и "тунек".Не го ли почерпиш Ижока няма палене. Обаче кеф голям.Голи ентусиасти бяхме,ама остават спомени за цял живот.

    Коментиран от #21

  • 8 гогт

    5 0 Отговор
    повече прилича на ЧЗ но за 77г. си е добре ако бяха го приели за производство до сега може би щеше да е много добър мотор. а и който чувал или чел за АУТОУНИОН / четирите кръга / , още преди войната са правели мотори . след войната 65г. си връщат името АУДИ. така,че това не е първия мотор на ауди...........
  • 9 гост

    1 4 Отговор

    До коментар #6 от "Ярослав Станчев":

    Ауди са направили точно събиране на различни части. Това което цитираш е съвсем различно, има си марки-светила в индустрията както са ЗФ при скоростните кутии, АМГ при двигателите, Брембо при спирачките, Мишелин при гумите. Напълно различно е да се съберат маркови производители, които разработват конкретни продукти за една спортна кола.
    А според статията Ауди взимат рамка на БМВ, взимат скоростна кутия от Нортън (те не произвеждат за други марки, просто я взимат от такъв мотор), двигател от кола и сглобяват това всичкото на едно. Това и гаражните тунинг-майстори могат да го направят с няколко поръчкови части и правилно оразмеряване и пресмятане. Съвсем различно би било да изработят сами рама, джанти, скорости и дизайн (рамата задава основния дизайн в случая). Тогава би бил техен мотор.
  • 10 Еркеч

    4 0 Отговор
    аутоюнион до 1945г.е световен лидер по производство на мотоциклети в света като почти всички състезания се печелят от състезателите на DKW .
  • 11 autounion

    5 0 Отговор
    така е аутоюнион когато са правели мотори както аво и бмв японците са карали колела. на тези мотори германците / хитлеристите / превзеха Европа и част от Африка за съжаление . след войната DKV -autounion се насочват към производството на автомобили и 65 година решават да си върнат старото име Ауди но запазват емблемата от аутоюнион която е от четирите обединени авто. фабрики и т.н. историята е дълга.

    Коментиран от #14

  • 12 Гошко

    1 4 Отговор
    дрънкайте си глупости да си запълвате времето ... факт е че по-добро от японското няма....сега можете да продължите с глупостите.
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 гост

    1 3 Отговор

    До коментар #11 от "autounion":

    Никой не отрича историята на Ауди, ясно е, че ДКВ са били лидери и много от руските мотори са копия на немски такива.
    Статията е за мотор, който е сглобен от части. Не от части на ДКВ, а от части на други марки, конкуренти, които не са им ги предоставили като поръчка или договор, а Ауди просто са ги взели, за да видят какво ще се получи като сложат автомобилен двигател на мотоциклетна рамка. Ако са си били взели рамка от ДКВ и да си направят скоростна кутия сами, разбирам да си е тяхно. Но това не е резултата на снимките. Японците също са започнали с копия, но са наложили качествен контрол, който никой друг не е имал и затова колите са им били по-добри от първоизточника, след това подобряват и развиват. При руснаците пък е обратното, те правят по-лоши копия.
  • 15 Керкенез

    1 6 Отговор
    голям безформен Боклук!
    Да видят, Сузуки, Кавазаки, Хонда, Харлей, дори бенве!
    Тогава да правят мотори, тези тъпанари!
  • 16 селото

    4 0 Отговор
    и ся ако го пуснат на пазара, направо ще избият рибата за РЕТРО модел :) на цена някой и друг ЛИМОН :)
  • 17 БАМБАМ

    1 2 Отговор
    Керкенез ли си , пекенез ли си , за теб и БАЛКАН 50к.см , но и него не заслужаваш , ти и триколка не можеш да измислиш . . . . . .че ще ми критикуваш , ама ако ти го подарят . . . .ще го вземеш нали ???
  • 18 бобър

    3 0 Отговор
    Браво Бамбам.Керкенез прочети малко за мотоциклетите и тогава коментирай.Виж 75год. колко са с дискови спирачки и водно охлаждане.И агрегати по 1000 кубика.
  • 19 Prinz

    1 0 Отговор
    NSU - една славна марка, останала в историята. Ванкел !!!
  • 20 deadman1488

    1 0 Отговор
    ссупееер
  • 21 Запознат

    1 0 Отговор

    До коментар #7 от "Ярослав Станчев":

    Абе забрави да споменеш и Ковровеца.Голямо бутане пада.