20 Април, 2015 17:50, обновена 21 Април, 2015 09:57 1 362 2

Астрономи фотографираха близък двойник на Слънчевата система

• астрономи-
  • фотографираха-
  • близък-
  • двойник-
  • слънчевата система
Астрономи фотографираха близък двойник на Слънчевата система - 1
LBTI (зелената структура в центъра на кадъра) е поставена между двете 8.4м огледала

Международен екип от астрономи за първи път успяха да получат снимки от близък към Земята близнак на Слънчевата система. Резултатите от своето изследване авторите публикуваха в списание Astronomy and Astrophysics.

Младата звезда HR 8799, на възраст 30 милиона години с четири екзопланети около нея, се намира на разстояние 130 светлинни години от Земята в съзведието Пегас. Първите три газови гиганти учените откриха още през 2008 г., а четвъртата – две години след това.

По-рано учените предполагаха, че около HR 8799 може да да се върти и петата екзопланета – гигант, само че последните наблюдения не потвърдиха това. Размерът и масата на четирите небесни тела няколко пъти превишават тези на Юпитер.

Както отбелязаха учените, моделът на системите предполага, че газовите гиганти се въртят около HR 8799 в орбитален резонанс 8:4:2:1 /когато близкото до светлината тяло извършва осем оборота, най-далечното завършва своя първи такъв/. В Слънчевата система съществува аналогично явление. Юпитер и Сатурн се въртят около Слънцето с резонанс 3:5.

Гигантите се намират по краищата на планетната система HR 8799 подобно на Юпитер, Сатурн, Уран и Нептун, които са разположени за поясите на астероидите в нашата система. Това дава основание на учените да предположат, че вътре в системата HR 8799 може да се намират каменисти планети, както има такива места в Слънчевата система.

Изображението на екзопланетата учените са получили в близък инфрочервен диапазон с помощта на голям бинокулярен телескоп  (LBT, The Large Binocular Telescope). Тази обсерватория е разположена в Аризона, снабдена с един от най-съвършените оптически телескопи в света.

• 1 Пацо Тарабата