2 Май, 2016 03:00 1 647 0

Пушенето през бременността променя ДНК на бебето

• цигари-
  • тютюнопушене-
  • бебе-
  • бременност-
  • днк

Плодът не вдишва цигарен дим, но поема същите вредни вещества през плацентата

Добре известен факт е, че тютюнопушенето по време на бременност е опасно. Мащабно ново проучване обаче, установи, че пушенето по време на бременност не само вреди на здравето на вашето бебе, но може да промени и неговото ДНК.

Проучването, проведено от международен екип от учени, обхваща повече от 6 000 майки и техните новородени деца.

Майките попълнили въпросници и въз основа на отговорите, те б или разпределени в три групи: "постоянни пушачи", които пушели цигари през цялата бременност (13%), такива, които пушели само понякога или в началото на бременността са спрели цигарите (25%) и "непушачи" (62%).

По време на изследванията учените идентифицирали и нови гени, свързани с развитието, които се влияят от пушенето.

"Множество импулси са вързани в пътищата на развитие", заяви пред ABC Бони Жубер, епидемиолог в Националния институт по околна среда и здравни науки в САЩ и водещ автор на изследването, публикувано преди време в American Journal of Human Genetics.

За да анализират метилирането на ДНК на новородените, учените взимали проби главно от кръвта в пъпната връв след раждането. При бебетата на „постоянните пушчки“ ДНК била модифицирана на 6 073 места, в сравнение с бебетата на „непушачките“. Около половината от тези места можели да бъдат свързани с даден ген.

Учените обясняват, че макар плодът в утробата да не вдишва цигарения дим, той е изложен на същите химикали, защото те навлизат през плацентата в кръвта му.

"Всеизвестно е, че бременните жени не трябва да пушат, но тези нови резултати показват, че пушенето по време на бременност оставя траен отпечатък върху генома, който продължава да съществува в детството, и определя обектите и гените в генома, които са особено чувствителни към тези ефекти", заявява Кристофър Грег, асистент професор по невробиология и анатомия в Университета на Юта.