Last news in Fakti

16 Февруари, 2002 00:00 964 0

Жълтият демон

  • porsche 962-
  • dauer 962 le mans

Ако има нещо, което веднага е способно да грабне сърцето на всеки автомобилен маниак, то това безспорно е някой расов представител на клана на свръхмощните суперкарове. Или по друг начин казано, някой от членовете на “висшата раса” при четириколесните. Те са най-високото отличие за всяка автомобилна марка и бързо могат да създадат име на компания, която до определен момент най-вероятно не бихте могли да намерите и в телефонния указател. Возилото, с което ви предстои среща този път с гордост може да се нареди сред най-добрите и скоростни машини на планетата, а фирмата-производител е изтръг­нала не една въздишка от феновете на автомобилните удоволствия.

Жълтият демон носи названието Dauer 962 Le Mans, а сред създателите му освен майсторите от халетата, завещани от Фердинанд Порше, се нарежда и немецът Йохан Дауер.

Сагата на “принца сред четириколесните” започва в далечната 1982

Тогава по състезателните трасета се появява предшественикът на 962 - моделът 952 г. С дебютната му поява конкуренцията не съзира опасността, която я грози. Никой не подозира, че зад безличните цифри се крие болид, който в продължение на години ще диктува правилата на останалите. Истинската епопея на успеха започва през 1984 година, когато Porsche 952 получава нова удължена база и е прекръстен на... 962. Следват шест бързи победи на най-престижния автофорум тогава - 24-часовата гонка на Льо Ман. Ако се причислят първите места от различни други надпревари, победите на Porsche 962 са около 100. Дори към края на 80-те, когато германската фирма официално се отказва от подобни надпревари, моделът 962, закупен от различни частни тимове, с лекота нокаутира далеч по-съвременните в техническо отношение противници с марка Jaguar или Nissan.

Модификацията Dauer 962 Le Mans бележи втората младост на шампиона

Идеята намира реализация, благодарение на частен немски отбор, който не спира да търси възможности да надцака конкуренцията. В 962 пилотът Йохан Дауер вижда своя шанс. През 1993 година амбициозният германец вняса две изменения в шасито и двигателя на стандартен модел 962, като с обновената версия дебютира на Франкфуртския автомобилен салон. Неочаквано дори за самия него студията му се радва на небивал успех и веднага са продадени няколкото изработени модела. Това подтиква Дауер да започне наистина сериозна разработка. Преодолявайки разправиите с бюрокрацията Дауер печели още две големи победи. Той успява да сертифицира модела Dauer като сериен автомобил, а с това и появата на нова автомобилна компания Dauer AG. През 1994 година с модифицираното Porsche 962, немският пилот събужда старите кошмари на участниците в Льо Ман. Жъл­тият Dauer финишира втори след оспорвана битка с автомобил на Toyota. Именно тогава от Porsche виждат шанса да съживят своя галеник и започва активното сътрудничество между немския гигант и малката фирма Dauer. Резултатът от няколкогодишните съв­местни усилия пък разкрива единствено автомобил, който заслужава не само възхищение, но и уважение. С него по обикновените пътища започва да се движи истински звяр, разхождащ се дотогава само по пистите.

В конструктивно отношение гражданската версия е пълно копие на спортния модел

Алуминиевият монокок е качен на скелет за безопасност, изработен от стоманени тръби. Елементите на шасито пък са от въглерод и кевлар. Спойлерите са истински триумф на майсторството - красиви и надежни. В по-голямата си част те също са изработени от въг­лерод, а на места са допълнително подсилени с кевлар. Двигателят е алуминиев Боксер с шест цилиндъра, работен обем от 3.0 литра и с водно охлаждане. От него Дауер и помощниците му от Porsche успяват да изцедят мощност от 730 к.с. при 7500 об./мин. Не по-малко постижение е максималният вър­тящ момент - 700 Нм при 5000 об./мин. Ако очаквате при 730 коня нормална “гражданска” трансмисия, значи сте в заблуждение. Създателите се спират на калената в битките петстепенна секвенциална (още през 80-те години!) скоростна кутия. Ускорението и максималната скорост биха могли да предизвикат възторг и сред най-уравновесените. От 0 до 100 км/ч се катапултирате за... 2.8 сек. Скоростомерът “забива” на 402 км/ч. Спирачките са дискови вентилирани. Гумите са на Michelin.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА