20 Септември, 2003 00:00 944 0

Winton

  • winton-
  • winton touring

Историята надали щеше да помни Winton Motor Carriage Co. ако това не беше първата американска фирма, започнала продажба на автомобили. Компанията е основана на 15 Март 1897 г. от шотланския емигрант и конструктор на мотоциклети Аликзандър Уинтън в Кливланд, Охайо. Още същата година са произведени два напълно функциониращи прототипа с едноцилиндров двигател и мощност 10 к.с.. През Май единият от тях достига феноменалната скорост от 33.64 мили/ч (53.99 км/ч) на хиподрума в Кливланд, но на новото изобретение все още се гледа скептично. За да докаже ползата и надеждността на творението си Уинтън изминава близо 1 300 км от Охайо до Ню Йорк. Геройският преход прави дълбоко впечатление и на 24 Май 1898 г Робърт Алисън от Порт Карбън, Пенсилвания, става първият американец, закупил щатски автомобил. Само до края на същата година примерът му е последван от още 20 смелчаци, а през следващата 1899-а са продадени цели 100 Winton-а. Така компанията става най-големият производител на моторизирани возила в Съединените щати.

Успехът води до първия договор за представителство на автомобилна фирма. Дилър за Пенсилвания стана някой си Х. У. Колър от Рединг. За да доставя новите коли до там, Winton разработва първия автовоз в Америка. Масираната реклама на марката увеличава постоянно продажбите и скоро собственици на такива возила стават свръхбогатите братя Реджиналд и Алфред Вандербилт, което съществено покачва реномето й. През 1903 г. Х. Нелсън Джаксън става първият човек, прекосил Щатите с автомобил - Winton Touring. Собственик на подобен автомобил става и Джеймс Уорд Пакард. С него е свързана и една любопитна случка. Недоволен от качеството на колата си, Пакард се оплаква лично на Уинтън. Отговорът на подразнения конструктор е заядливо лаконичен: "Ако можете да построите по-добър автомобил - действайте и не ми губете времето". Пакард приема предизвикателството и прави именно това, което са го "посъветвали".

Междувременно Аликзандър Уинтън проявява и състезателни амбиции. Първият му опит да се сдобие със спортна слава е на купата Gordon Bennet, където участва с едноцилиндров 3.8-литров автомобил. През 1902 г. Winton се сдобива с нова фабрика, където са произведени два екземпляра от състезателния Bullet с 8.5-литров четирицилиндров двигател и негова версия с осем цилиндъра и работен обем четири литра, пилотирани от Пърси Оуен и самия Уинтън. Макар да не финишират на старта за купата Bennett, двамата имат частични успехи в различни спринтове.Опитът помага на Winton да започне серийно производство на четирицилиндрови автомобили през 1904 г., като постепенно се ориентира към все по-високи класове. Пет години по-късно компанията вече продава по 1 200 шестцилиндрови коли, но Първата световна война кара Уинтън да започне производството на по-скромни модели, а след края й компанията навлиза в бизнеса с корабни бензинови и дизелови двигатели.

През 1912 г. той основава Winton Gas Engine Manufacturing Co. През първата половина 20-те години продажбите на автомобили спадат катстрофално и съдружниците настояват дейността да се концентрира върху новата дейност. Последният Winton слиза от конвейерите през 1924 г., а компанията започва производството на първите успешни двутактови дизелови двигатели за локомотиви и подводници с мощност от 400 до 1 200 к.с. На 20 Юни 1930 г. компанията става част от General Motors.

Технически характеристики

Winton Touring (1903 г.)

Двигател двуцилиндров редови с водно охлаждане

Работен обем 4 453 см3

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото 134.0/153.0 мм.

Мощност 20 к.с.

Скоростна кутия механична двустепенна

Маса 600 кг.

Максимална скорост 60 км/ч.


Димитъръ ДИМИТРОВЪ,
AvtoMitakъ@avto.bg


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА