Last news in Fakti

30 Август, 2003 13:19 1 062 0

Дърводелие

  • marcos 1800 gt-
  • mantis

Мarcos щеше да бъда една от хилядите дребни британски компании, пренаселили Острова в годините след Втората световна война, ако в историята й нямаше една малка подробност. Марката, създадена пред 1959 г. от Джем Марш и Франк Костин, същестува и до днес. При това се радва на просперитет, за какъвто останалите гаражни производители във Великобритания могат само да мечтаят. Нейни коли мерят сили по състезателните трасета с най-сериозните образци на GT-кастата, а продажбите вървят по мед и масло.

За да достигне този успех обаче, Marcos изминава дълъг и трънлив път. Първите автомобили на компанията са създадени от авиационния инженер Франк Костин, първата сричка от чиято фамилия образува името на марката заедно с трите начални букви от името на другия основател Джем Марш. Тези невъзможно грозни спортни возила бързо се налагат по пистите на Острова благодарение на уникалната си аеродинамика и монококовата каросерия от дървени ламинати. Сред първите пилоти на Marcos са Джаки Стюарт, Дерек Бел, Джаки Оливър и Джонатан Палмър. Макар да използват скромни 1.0- и 1.5-литрови двигатели Ford, автомобилите на компанията се харчат добре заради ниската си цена и приличната динамика. През 1961 г. обаче Франк Костин напуска фирмата и с инженеринга се заемат братята Денис и Питър Адамс. Именно на тях Marcos дължи дълголетието си. През 1963 г. двамата са готови с напълно нов модел, който да замести прекалено сложните като конструкция и трудоемки за изработка дървени пространствени рами на Костин. Тяхното творение, показано за първи път на шоуто за състезателни автомобили в Ърлс Корт през Октомври 1963 г., предизвиква такъв неочакван фурор с формите си, че фирмата не се осмелява да промени по-радикално дизайна цели 40 години. Marcos 1800 GT също използва дървено шаси, но каросерията е от фибростъкло - комбинация, която може да се роди само в британски гараж. Купето е високо едва 1 092 мм, което прави 1800 GT една от най-ниските коли, произвеждани някога, а в естетически план новият спортист буквално смазва конкуренцията на останалите дребни фирмички от Острова.

Джем Марш и братята Адамс неслучайно избират индекса 1800 за добавка към не по-малко безличното име на модела - GT. Основният пазар на английски спортни возила по това време са САЩ, а там към края на 60-те вече намирисва на екологична революция. Единственият европейски производител, който овреме се усеща и пригажда продукцията си в съответствие с калифорнийските изисквания за опазване на природата, е Volvo. Marcos 1800 GT се оборудва с двигателя на легендарното шведско купе Р 1800, макар твърде скоро да става ясно, че сложното многолостово окачване, скъпото дървено шаси и ограниченият тираж трудно ще осигурят на фирмата достатъчно възвръщаемост. През 1969 г. "семейство Адамс" отново се захващат за работа и проектират стоманен вариант на рамата, а за моторизация започват да се предлагат по-скромни двигатели на Ford - прочутият V4 от Cortina и Saab, чийто работен обем е увеличен до 1 650 см3. За американския пазар продължава да се монтира агрегат на Volvo, само че вече трилитров редови шестак.Въпреки триумфа на марката на състезателните трасета и нелошите продажби, кризата, повалила толкова много британски фирми в началото на 70-те, не подминава и Marcos. През 1971 г. след провала на опита да се лансира четириместния Mantis и проблеми с щатските митници компанията обявява фалит. Пет години по-късно Джем Марш успява да си възвърне правата върху името Marcos и през 1981 г. производството на GT е възобновено. От тогава насетне автомобилът претърпява коренна промяна, която му позволява да участва с успех в състезания от ранга на 24 часа на Льо Ман. Днес Marcos провежда собствен шампионат, а някогашният GT вече има наследници с мощност над 500 к.с., които са търсени от маниаци и колекционери от цял свят.

Технически характеристики


Двигател:
четири- (шест-) цилиндров, редови, OHC, Volvo, два клапана на цилиндър, колянов вал, лагеруван на пет (седем) места

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: 84.10/80.00 (88.90/80.00) мм

Работен обем: 1 778 (2 979) см3

Обем на цилиндъра: 444.50 (496.50) см3

Горивна система:  два карбуратора ST

Степен на сгъстяване: 10.0:1 (9.2:0)

Максимална мощност (SAE):  85 кВт/115 (140) к.с. при 5 800 (5 500) об./мин.

Максимален въртящ момент (SAE):  149 (203) Нм при 4 200 (3 000) об./мин.

Максимален въртящ момент:  149 (203) Нм при 4 200 (3 000) об./мин.

Габарити, дължина/широчина/височина: 4 077/1 588/1 092 (4 172/1 588/1 054) мм

База: 2 273 (2 261) мм

Предна/задна колея:  1 238/1 295 (1 302/1 302) мм

Трансмисия: четиристепенна, механична, задвижване на задните колела;

Маса: 772 (914) кг;

Максимална скорост: 187 (201) км/ч;

Ускорение от 0 до 80 км/ч: 5.4 (5.8) сек.;

Ускорение от 0 до 100 км/ч: 6.8 (7.2) сек.; 400 м със старт от място: 16.3 (15.9) сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА