Last news in Fakti

23 Август, 2003 14:59 796 0

Лудия Мюнц

  • muntz-
  • mutntz jet

Може не всички да разбират чешитите, но те със сигурност правят живота на останалите интересен. За 40 години американецът Ърл Мюнц успява на три пъти да стане мултимилионер и да профука състоянието си до последния цент. Цяла Америка го знае като "Mad Man" - още от времето, когато се мести да живее в Калифорния през 1941 г. Благодарение на уникалния си предприемачески усет през годините на Втората световна война той става най-големият търговец на употребявани автомобили в света (!), а през 1947 г. се насочва и към пазара на нови коли, като става дилър на Kaiser-Fraser. Само за въпросната година оборотът му надхвърля $72 000 000 - колосална сума за онези времена.

Мюнц организира невиждани по мащабите си рекламни кампании по радиото, телевизията и, да, автомобилни състезания от ранга на Индианаполис. Именно там се запознава с водещия конструктор Франк Къртис, чийто проект за цивилен спортен модел грабва вниманието му. Със замах, какъвто може да си позволи само той, "Лудия" закупува целия проект барабар с чертежите, машините и заготовките от фирмата на Къртис с идеята да произвежда собствен автомобил - първият истински американски спортист.

Междувременно Мюнц се захваща и с друг бизнес, като основава телевизионна компания. Тя има огромен успех, но се оказва неподготвена за конкуренцията на излъчването на цветни предавания и през 1954 г. фалира. Само пет години по-късно обаче "Лудия", чийто изобретателски талант не подлежи на съмнение, създава четириканалната мангетофонна лента в касета и Ърл отново е милионер.

Самият Мюнц винаги е твърдял, че не съжалява за срива на нито едно от бомбастичните и твърде печеливши начинания, защото било “страшен кеф да правиш всеки следващ милион с нещо ново". Идеята му да продава американските спортни коли цяла петилетка преди на големците във Ford и General Motors да им дойдат на ума Thunderbird и Corvette, се оказва над възможностите му, но пък Mutntz Jet затова и се смята за абсолютен ексклузив до ден-днешен. Автомобилът е съвместно дело на "Лудия", главния конструктор Франк Къртис и състезателя Сам Ханкс. С присъщия си ентусиазъм Ърл набързо сглобява 29 коли с алуминиева карсерия, чиято механика се различава слабо от сериен Cadillac, но Мюнц добавя всевъзможни подобрения и приспособления по конструкцията. Всеки от Jet-овете му струва $1 000 повече от цената, на която се продадва. Заради надменното отношетние на General Motors доставчикът скоро е сменен и благодарение на връзките на "Лудия" с Бенсън Форд Muntz се сдобива със съвсем новия осмак на Lincoln, като колата дори започва да се продава в някои салони на Ford. Говори се, че бъдещият тогава Thunderbird всъщност далеч не е оригинална конструкция.

Щастливците, имали шанса да карат Muntz Jet, не са никак много. Всеки от тях обаче е във възторг от феноменалните качества на колата, невероятната є бързина и стабилно пътно поведение. Самият Мюнц прави всичко възможно да привлече състоятелна клиентела и успява. Автомобилът му е екипиран с невиждани в онези времена "екстри" като тапицирано арматурно табло и предпазни колани (1949 г.!). "Лудия" измисля конзолата между предните седалки и монтира вътре радио Motorola, а тонколоните се намират във вратите. Много от колите са обзаведени със записващ грамофон и дори телефон.

В подлакътниците на седалките има барчета за алкохол, а в един от тях е вграден хладилник. Всички тези глезотии лесно обясняват защо клиенти на Мюнц са предимно холивудски знаменитости, а също и подбора на гамата от цветове и тапицерии - розово в комбинация със змийска кожа, светловиолетов с напа от ему, пурпурно и леопард, лимонено жълто и алигатор и т.н. Крайния абсурд в стила постига един чикагски радиоводещ, който е така вманиачен на тема яхти, че си поръчва "палуба" от махагонови дъски на мястото на задните седалки и резедаво лаково покритие.Ърл "Лудия" Мюнц твърди, че са произведени 394 Jet-a, но ако се съди по серийните номера не повече от 198 коли напускат цеховете на компанията, която в края на 1954 г. инкасира загуби от общо $400 000 и фалира. "Лудия" унищожава цялото оборудване и се захваща с новата си страст - електрониката, която отново го връща сред милионерите.

Технически характеристики


Двигател:
осемцилиндров, V-образен, OHC, Cadillac (Lincoln)

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото:
80.80/92.07 (96.50/88.90)мм

Работен обем:
5 424 (5 202) см3

Обем на цилиндъра:
655.25 (650.25) см3

Горивна система:
карбуратор Rochester dual downdraft

Степен на сгъстяване:
11.3:1

Максимална мощност:
118 кВт / 160 к.с. при 3 800 об./мин. (151 кВт/205 к.с. при 4 200 об./мин.)

Максимален въртящ момент:
395 (385-410) Нм при 2 200 (1 800-2 500) об./мин.

Трансмисия:
тристепенна, автоматична, General Motors Hydromatic, задвижване на предните колела

Маса:
1 650 кг

Максимална скорост:
180 (188-190) км/ч

Ускорение от 0 до 50 мили/ч (80 км/ч):
6.0 сек.

Ускорение от 0 до 80 мили/ч ( 128.5) км/ч:
9.0 сек.


Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА