7 Юни, 2003 15:58 834 0

Облачно време

  • saab-
  • subaru impresa kombi-
  • chevrolet trailblaizer-
  • crossover

Гъсти облаци са се скупчили над централата на Saab в Швеция. Скандинавският производител среща някои сериозни проблеми, а началниците на компанията си блъскат главите в старанието си да намерят начин за спряване с безпаричието. От друга страна концернът-майка GM започва лека-полека да спира кранчето на шведите. От централата в Детройт въобще не са доволни от нерационалното с оглед на днешните реалности харчене на средства от страна на шведите. Боб Лутц, който заема пост на директор по развойната дейност в GM обобщи настроенията на цялото шефско съсловие на концерна: “Не е наша работа да субсидираме и носим на гърба си за вечни времена един малък шведски производител, който произвежда изцяло шведски автомобили в малки серии. Крайно време е в Saab да разберат, че трябва сами да изкарват парите си, макар и рамките на концерна. Задължително е те да рационализират настоящите си проекти и да съвместят взаимствт детайли от други марки в рамките на коцерна.” Именно в това се изразява приобщаването на една фирма в по-голям концерн. Използването на общи шасита, електроника, двигатели и т.н. е задължително условие, за да може дадена марка да излезе на печалба, а със Saab от години не е така. Шведите продължават да работят на загуба упорито и прогресивно с всяка измила година. ето и кратък списък на производителите, с които Saab трябва да си сътрудничи и насоките на взаимстване, ако иска някога да изплува на повърхността:

- Opel (техника);
- GMC (развиване на 97);
- Subaru (развиване на 92);
- Isuzu (дизелови двигатели);
- Fiat (дизелови двигатели, ноу-хау).

Всъщност шефът на Saab Петер Аустовсон иска да разшири производството на компанията от 120 000 на 200 000 автомобила. Работата е там обаче, че никой не го пита. Saab работи на загуба и пари за продължаване на проектите на нови модели няма. Най-страшното за Saab е, че и покровителите от GM също са далеч от мисълта да финансират напълно самостоятелните проекти на шведите.

Безпаричието е притиснало Saab до стената и те правят големи отстъпки, само и само да не загубят шапката на GM над себе си. Представянето на всички нови, почти завършени модели е отложено с по няколко месеца. По проектите се нанасят сериозни промени. Производството се подчинява изцяло на нуж­дите на американския пазар, а новите модели ще пристигат и в Европа с по една-две години закъснение след сериозни изменения. Да вземем за пример новия

92

Той ще бъде представен през януари 2004. За база на модела се използва Subaru Impresa Kombi. Всъщност, когато говорим за тези две коли е по-удобно да се говори не за прилики, а за разлики. Те се свеждат до външните ламарини и някои съвсем леки промени вътре в купето. Всички останало е идентично. Двигателите, скоито ще стартира автомобилът с двойно предаване са два. Един 2-литров с турбо и 225 к.с. и друг също бензинов с обем 2.5 л и 160 к.с. максимална мощност.

Друг съвместен проект с GM е огромният всъдеход

97

Автомобилът ще използва платформата на Chevrolet TrailBlaizer или както още е известен всъдехода Olds­mobil Bravada или GMC Envoy. Тук разликите между модела на Saab и GMC ще са малко по-големи, отколкото при предната съпоставка. Saab 97 ще се откроява с по-спортен дизайн, по-твърдо окачване и по-чувствително управление. Двигателят ще е 3.6-литров бензин, а представянето на модела ще се състои най-късно в края на 2004-та.
Четири са проектите, над които в Saab се работеше много усилено през последните месеци. Най-интересният е

93 Crossover

Това ще е автомобил за свободното време. Постоянно задвижващи ще са и четирите колела, а освен това ще се предлагат и допълнитени блокажи. Моделът ще видим в средата на 2004 г. в него ще се монтира 2.8-литров агрегат с турбокомпресор и около 250 к.с., който по-късно ще намери място при всички останали модели на шведите. Предвижда се и взаимстването на 2.2-литров дизел от Opel, с който също трабва да бъдат оборудвани всички останали модели.
На този етап бъдещето на Saab не изглежда никак бляскаво, но за момента всичко е въпрос на оцеляване.

Светослав НАУМОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА