Last news in Fakti

5 Април, 2003 13:46 6 032 3

Citroёn Xantia

  • citroёn-
  • citroёn xantia-
  • xantia

Според специалистите четириколесното, което попадна в обектива на нашата рубрика за употребявани автомобили, е едно от най-добрите с марка Citroёn. Името на модела Xantia произлиза от гръцкото “xanthos” - светлина и още с появата си през 1993 година оправда названието си, като разкри пълния блясък на именитата френска компания. Преди десет години моделът съчетаваше в себе си най-добрите традиции на фирмата в областта на модерните технологии и напредничавия дизайн. От няколко години насам тази кола попада в раздела “second hand”, но все още си остава примамлива алтернатива и определено може да се нарече подходящ избор не само за почитателите на френските автомобили. Качествата є я открояват ярко, особено на фона на по-старите модели на фирмата. Естествено и този автомобил си има недостатъци, с най-основните от които следва да ви запознаем сега.

Каросерия

Ламарината се характеризира с отлично качество, слабо податлива е на корозия и е обработена перфектно. Надеждното лаково покритие дълготрайно защитава повърхността от неизбежните механични повреди, появяващи се вследствие на удари от малки камъчета. Избледняване на боята почти не се забелязва. Недостатъците относно външните детайли са свързани основно с предните светлини. В следствие на кондензирана влага във фаровете, рефлекторите губят отразителните си свойства и светлината значително намалява. Незначителен проблем възниква и от чистачките. Оригиналните рамена натискат слабо “перата” към стъклата. Това важи особено за предната лява и задната чистачки.

Салонът на Xantia впечатлява с много добро оборудване. Пластмасовите детайли изглеждат доста добре, въобще комфортът в купето се доближава до идеалния. Недостатъците там са свързани с пластмасовите детайли, които са чувствителни на влага. Долната част на облегалките на предните седалки се деформира леко след пробег от около 100 000 км. Фабрични недъзи в салона се явяват недостатъчното пространство за краката на задноседящите пасажери и неудобното разположение на резервната гума.

Окачване

Щом говорим за Citroёn едва ли има нужда да ви убеждаваме в перфектната возия. Различното при Xantia е, че хидропневматичното окачване е значително по-надеждно и много рядко създава главоболия. Меката возия е съчетана с отлични ходови характеристики, превръщащи автомобила в стабилно и комфортно возило. Статистиката отбелязва един проблем, който е присъщ само за най-ранните екземпляри. Той се заключава в теч от хидравличния разпределител и “балоните”. Самото окачване е доста здраво и е подходящо за нашите поразбити пътища. Незначителните проблеми отново съпът-стват екземпляри от началото на производство на Xantia. Те са свързани с вибрации при спиране, дължащи се на деформация в спирачните дискове и бързо износващи се маншони на полуосите. Характерна неизправност на кормилната система на Xantia е нестабилната работа на хидравличния усилител при рязко спиране, водеща до “втвърдяване” на волана. През 1995 г. френската компания предприема доработка на механизма и до голяма степен изолира недостатъка. През периода 1993 - 1994 г. се забелязва и неприятен шум от спирачния механизъм. Той се дължи на проблем в регулатора на спирачното усилие.

Двигатели и трансмисии

Тук нещата също изглеждат добре. Вероятността от възникване на сериозни проблеми, свързани с основния агрегат е минимална. Всички налични мотори се характеризират с дълговечност и надеждност. При 1.8-литровите бензинови двигатели, произведени през периода 1993 - 1994 г се забелязва срив в работата при ниски и средни обороти. Този недостатък е отстранен след промяна в електрониката управляваща инжекциона. Моделът се оборудва с 1.6-, 1.8- и 2.0-литрови бензинови мотори, като в средата на 1995-а последните два получават по 4 клапана на цилиндър. През 1997 г. гамата се обогатява и с V-образния три­литров “шестак” на XM със 190 к.с., който обаче се среща сравнително рядко на пазара втора ръка, а и не е препоръчителен. Също така можете да попаднете и на дизел с обем 2.1 литра, както и на турбоварианта му. “Нафтовите печки” обаче са мудни, но извънредно икономични. Дизелите не са за препоръчване. Както при атмосферния, така и при турбоагрегата, сравнително често възникват проблеми с ангренажния ремък, които могат да доведат до много сериозни последици. Не е за препоръчване най-малкият бензинов двигател, който определено се задъхва със сравнително тежичката каросерия.

Що се отнася до скоростните кутии, то трябва да знаете, че сериозните проблеми са присъщи за много от екземплярите, произведени преди 1994 година. Най-основният е свързан с бързото износване на зъбното колело на първа предавка. Проблеми създава и задната скорост, водещи до трудно включване и характерното за повредена трансмисия “хъркане”. Също така често дефектира и синхронизаторът на пета скорост. Всички тези недостатъци са отстранени при модификациите след 1995 година. При автомобилите, слезли от конвейера през 1996-та се забелязва луфт в скоростния лост, който е следствие от лошото му захващане към щангите.

Ел. инсталация


Подобно на повечето френски автомобили и при Xantia главоболията с електрическата система не са ника малко. Автомобилите от първите две години на производството са известни с отказа на стартера да “завърти” от раз. Неизправността е резултат от нарушена цялост на електрическата верига, в основата на която е контактният ключ. Проблеми са отбелязани и с релето на бензиновата помпа, както и с централното заключване. Всички те са отстранени през 1996 г. Не са редки и случаите на дефектирало динамо и нарушени контакти навсякъде по системата - захранването на електрическите седалки, стереото с дистанционно на волана, електрическите стъкла и индикатора за нивото на горивото.

Предпочитани модификации

Като цяло и въпреки изброените недостатъци Xantia е една от най-добрите алтернативи в класа си. В сравнение с предшествениците си Xantia се обезценява далеч по-слабо, а като се прибавят и доста по-евтините резервни части, атрактивната цена и надеждността, автомобилът определено заслужава внимание. Стана ясно, че дизелите не са за препоръчване. Като най-удачни варианти специалистите посочват версиите 1.8i SX и 2.0i VSX.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 citroenchev

    5 0 Отговор
    колега изразявам пълно несъгласие с вас по отношение,че дизелите на Ситроен на са за препоръчване.Аз работя 15 години в системата на PSA и мога смело да твърдя че не разбираш нищо от двигатели.Искам лично да публикувате тази ваша тема в официалния форум на ситроен и оттам да получите оценка на вашите незнания.Благодаря ви за некомпетентността.
  • 2 evgo

    6 0 Отговор
    Гсподи колко некомпетентни хора има в тази държава,не били за препоръчване френските дизелови мотори,можеби италианските са за препоръчване или немските тракащи дизели.Фенския дизел е всепризнат по кономичност и дълговечност
  • 3 Иван

    2 0 Отговор
    Френския дизел е световно признат,че е един от най-добрите,така че съм съгласен с колегите по-долу:)