Last news in Fakti

8 Февруари, 2003 13:12 3 655 0

Kia Sephia

  • kia-
  • sephia-
  • kia sephia-
  • kia sephia slx

Никой не би се учудил от всеизвестната истина, че жизненият стандарт у нас про­дъл­жава да бъде значително по-нисък от този на развитите страни. Мисленето на българина по отношение на автомобилите обаче все повече се доближава до това на проспериращия европеец. Затова е логично и нарастналото тър­сене на возила “se­cond hand” произведени след 1990 година, като стремежът вече е колите да са на възможно най-малко годинки. Но средностатистическият българин няма “дебели” сметки и е логично да се ориентира към подобни автомобили с възможно най-ниски цени. Ако вече сте проучили моделите, произведени след 1990 година, намиращи се в този най-нисък ценови регион, не може да не сте чули за модела Sephia. У нас това четириколесно, слязло от конвейера на южнокорейската компания KIA, не е много разпространено, но на пазара втора ръка се намират добри екземпляри, впечатляващи най-вече с ниската си цена. Изборът не е голям и по-отношение на модификации. През периода си на производство автомобилът се оборудва само с два агрегата - пър­во­начално, от 1993 г. - с 1.6-литров, а след месец март 1996 година той е заменен от 1.5-литров мотор със същата мощност и многоточково впръскване на горивото. Нямате голям избор и при типа на каросерията или нивото на оборудване. Хубавото е, че след 1996 година всички автомобили Sephia са снабдени с по два еърбега. При повече късмет можете да попаднете и на екстри като ел. стъкла на четирите врати, хидравлика на волана, климатик, оборотомер, трети стоп и боя металик. От тях безспорно най-респектиращо е наличието на климатична инсталация. Ефективността є не е перфектна, но е най-евтината възможност да карате лятото със затворени прозорци.

Каросерия

Ламарината е сравнително добре обработена и наченки на ръжда се появяват само при най-старите екземпляри. Най-податливи на корозия са праговете и долната част на вратите. При продължително натрупване на кал в моторния отсек, т.нар. кош може много бързо да изгние. За да се справите с този проблем, просто по често прибягвайте до услугите на пароструйка. Що се отнася до качество на сглобката, тук нещата не са розови. Проблемите идват най-вече от недобре напаснати врати, както и от неприлично голям луфт между отделните панели. Автомобилът е слабо защитен от евентуален страничен удар. Пасивната безопасност е почти напълно пренебрегната. Като се изключи наличието на две въздушни възглавници при модификациите след 1996 година, всички критерии за безопасност са под нужното ниво. Типично по корейски, двата подглавника на задната седалка изобщо не изпълняват предназначението си при по-ръстови пасажери. Средното място отзад е снабдено само с двуточков предпазен колан, което е характерна черта за европейски автомобили, произведени доста преди Sephia. Като се изключи приличното базово оборудване салонът не блести с качество и комфорт. Елементите са изработени от евтини материали, които още след 30 - 40 хиляди километра пробег започват да дефектират.

Окачване и спирачна система


Графика 1 Цена на употребяван автомобил KIA SEPHIA SLX в срав­нение с
усреднената стойност на 6 автомобила от същия клас

Като цяло возията на “корееца” може да се нарече задоволителна. Амортисьорите обаче са с доста дълъг ход, което води до нестабилност, особено в задната част на автомобила. При хлъзгава настилка и по-висока скорост колата гарантирано ще излезе извън контрол, независимо от типа гуми. Освен това амортисьорите не издържат много. Смяната им е наложителна на около 40 000 километра пробег. Шарнирните болтове рядко дефектират и не се износват бързо.
Спирачките са доста по-надеждни от повечето елементи на окачването. Това предполага добър спирачен път, въпреки липсата на ABS. Основният недостатък в спирачната система е бързото износване на предните вентилирани дискове. Те са доста слаби и “престъргването” им е абсолютно недопустимо. Съветът на специалистите е, да се избира по-меко феродо.

Двигатели и електрическаинсталация

Вече стана ясно, че корейската кола може да се намери на пазара само с два бензинови агрегата. С 1.6-литровия стартира производството на Sephia, а през 1996 година двигателят е заменен с усъвършенстван 1.5-литров вариант. Първият мотор се характеризира с прилична мощност на ниски обороти, но е доста шумен. Проблемите при него се заключават в често дефектиране на водната помпа, както и бързо износване на гумичките на клапаните. Ако прегрее дори малко, цилиндровата глава няма да се размине само с “шлайфане”. Допуснете ли тази грешка ще се наложи сериозен ремонт или смяна с нова.

Усъвършенстваният 1.5-литров двигател е значително по-еластичен, но и той не е лишен от недъзи. Радиаторът често се затлачва най-вече от насекоми, което може да окаже вредно влияние както на основния агрегат, така и на климатичната инсталация (ако има такава). Освен това капачката на радиатора е снабдена с възможно най-некачественото гумено уплътнение. Дори гарнитура от стара вътрешна гума би ви свършила по-добра работа от оригиналния уплътнител. Като цяло проблем при всички агрегати си остава тяхната недълговечност. Дори и при правилно сервизиране, Sephia минала границата от 200 000 километра, въобще не е за препоръчване.


Графика 2 Цена на употребяван автомобил KIA SEPHIA SLX в % от цената на
нов в срав­нение със средноаритметичните показатели на 6 автомобила от същия клас

Често, при сравнително нови екземпляри разходът на гориво рязко скача. Това се дължи на запушване на катализатора, който от своя страна спира притока на въздух към ламбда-сондата, а тя дава грешна информация на електрония блок и оттам идва и повишеният разход. Ако не ви се дават “грешни” пари за нов катализатор, или псевдокатализаторно гърне проблемът се решева като се премахне запушеният и ламбда-сондата се “изолира”. Тази процедура, обаче трябва да се извърши от квалифициран специалист, който също няма да ви вземе малко пари. Все пак, с цел икономия на финансови средства, вторият вариант е за препоръчване. Когато всичко е наред разходът на гориво отговаря на динамиката на двигателя.

Може да се твърди, че цялата електрическа инсталация е “ахилесовата пета” на Sephia. Електриката дефектира много често, като най-срещаните проблеми идват от стартера и алтернатора. Окабеляването също не е разчетено добре. Често срещан дефект е появата на различни светлинни индикации на арматурното табло, неотговарящи на истината. От несъвършената електрическа инсталация страда и акумулаторът. Каквато и марка да е той, няма да издържи дълго.

Въпреки изброените недостатъци KIA Sephia остава добър вариант за хора с ограничени средства, държащи на по-нов автомобил. Цените на употребявани екземпляри варират доста, в зависимост от годината на производтво и техническото състояние на возилото, но във всички случаи парите необходими ви за Sephia ще са по-малко отколкото за някоя от алтернативите. Ако се решите на подобна стъпка предвидете парички за подмяна на някои възли и агрегати. Ориентира ли ли сте се към този модел не си мислете, че ще намерите безпроблемната кола, та било то и сравнително нов екземпляр.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА