Едва ли има зает човек, който да си представя ежедневието през 21 век без наличието на собствен автомобил. Отдавна превозните средства са престанали да бъдат лукс, а по-скоро се превръщат в крайна необходимост, предвид изискванията на времето, в което живеем. Това обаче в никакъв случай не означава, че трябва да се примирите с какъвто и да е автомобил, само защото той върши работа като всеки друг. За хората, които определено спазват това изискване, този път ще предложим един доста удачен вариант - Mazda RX-8. Японското возило съчетава в себе си, практичност, красота и в никакъв случай не на последно място зашеметяващи скоростни изживявания на пътя.
RX-8 е един от лидерите в своя клас
На пръв поглед дългото 4.40 метра спортно возило ви показва точно това, което очаквате от подобен автомобил. Издължената предница и скосената задна част подсказват, че адреналниът в кръвта на японката е в по-голямо количество. В действителност обаче RX-8 буди възхищение основно поради две от техническите решения на конструкторите - концепцията за отваряне на вратите и завръщането на позабравения от миналото патент на Mazda - Ванкеловият двигател.
Първоначално решите ли да влезете в гостоприемната вътрешност на RX-8 ще забележите двете издължени предни врати, както се полага при всяко спортно купе. За да улеснят достъпа и до четирите места обаче конструкторите са предвидили допълнителна опция. За да стигнете до задната седалка не е необходимо изпълняването на цялата досадна процедура, позната от повечето автомобили от този клас - отместването на предната седалка, след което се нуждаете от мобилизирането на цялото си акробатично умение, за да се “сгънете” и наместите по местата отзад. От Mazda обаче са намерили “цаката” на този проблем, премахвайки страничните колонки и правйки така, че двете по-малки врати отзад, на пръв поглед незабелижими, да улеснят максимално достъпа до вътрешността.
При разработването на тази концепция конструкторите срещат затруднения единствено при това, че в този случай сериозно се намалява сигурността при страничен удар. За целта японците монтират допълнителни стабилизиращи греди, които гарантират сигурна защита за пасажерите в RX-8. На краш-тестовете самураят показва перфектни резултати. При страничен удар със скорост 64 км/ч деформацията на вратите при RX-8 е почти минимална.
Ванкеловият двигател предлага много мощ
За кратко самураите се бяха отказали от монтирането на подобни агрегати при своите возила, най-вече поради факта, че не можеха да покрият екологичните норми в страните от Европейския съюз. Въпреки опитите на конструкторите нивото на отработените вредни емисии оставаше високо и създаваше главоболия на дистрибуторите на Мazda в Западна Европа.
При новата RX-8 обаче е сложен край и на този проблем. Тестовете показават, че двигателят монтиран на новата бегачка, е не само значително по-икономичен от останалите си бензинови събратя, но вече отделя и по-малко замърсители от тях. За маниаците на високите скорости обаче това едва ли има значение, тъй като те определено се интересуват повече от мощност и максимална скорост, а сърцето на RX-8 предлага доста и от двете. По желание клиентите ще избират между агрегати с мощност съответно 192 и 240 к.с., като максималната скорост, разбира се, е електронно ограничена на 250 км/ч.
Цената на возилото ще варира между 30 и 40 000 евро в зависимост от модификацията и нивото на оборудването.
Станислав Гавазов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Joro
18:14 22.02.2010
2 Joro
18:18 22.02.2010
3 Бахур
18:25 22.02.2010
4 rx-8 driver
03:25 13.12.2010