18 Януари, 2003 00:00 4 626 1

Nissan Bluebird/Stanza

  • nissan-
  • bluebird-
  • nissan bluebird

Вече четири десетилетия автомобилът, носещ красивото име Bluebird (синя птица) се подвизава по световната пътна мрежа. По родните пътища това японско возило не се среща много често, но въпреки това представлява интерес за любителите на азиатски автомобили. При покупката на Nissan водещият критерий винаги е бил разумът. Този факт се дължи най-вече на сравнително “спокойния” дизайн, липсата на нетрадиционни технически решения, които се противопоставят на надеждността и изключително здравата конструкция на купето. Именно последните два аргумента могат да убедят любителят на японски возила да се ориентира към варианта Bluebird.

Макар и да е познат отдавна, “японецът” не може да се похвали с особена известност. Първоначално специалистите отдаваха слабата популярност на модела на безличния му външен вид, но дори и след рестайлинга, Bluebird или познат още като Stanza, не можа да се пребори (на европейския пазар) с алтернативните хитове Passat и Vectra. И това е обяснимо. Повечето нашенци твърдо са се ориентирали към немски возила и трудно могат да бъдат убедени да погледнат на изток.

Ако все пак сте решили да карате Bluebird трябва да сте наясно с положителните и отрицателни качества на това японско возило. При щатателен оглед на пазара за употребявани автомобили могат да се намерят доста запазени екземпляри, при това на прилична цена. Ако проявявате интерес към модела Bluebird, тряб­­ва да сте наясно, че под невпечатляващтата обвивка се крият здрави и надеждни възли и агрегати, съчетани с отлично (за времето си) базово оборудване. Повечето екземпляри са снабдени с ел. пакет, а при по-продължително търсене може да попаднете и на автомобил с климатик. Предлаганите у нас коли от модела Bluebird/Stanza са или с предно, или с предаване и на четирите колела. Който от вариантите да изберете няма да сбъркате, въпреки че моделите със задвижване на всички колела се считат за по-добри. При тях обаче разходът на гориво е по-висок.

Каросерия

Като цяло може да се каже, че купето на “синята птица” е здраво и бавно податливо на корозия. Интересно е, че само при моделите, оборудвани с климатик се наблюдава гниене на колонките между ветроупорното и страничните стъкла. Този недостатък е отстранен при колите слезли от конвейера след 1991 година. Друго недоглеждане по отношение на качеството на металите при всички модификации на Bluebird е задното ауспухно гърне. Ръждата го обхваща изцяло само за 2-3 години и то трябва да бъде сменено. На версиите, произведени в края на 80-те и началото на 90-те се забелязва лека корозия в задната част на праговете, както и по цялата задна част на каросерията. Друг характерен недостатък по отношение на външния облик на автомобила е сравнително бързото матиране на рефлекторите на предните светлини. Това касае най-вече колите произведени през периода 1991 - 1994 година.

Електрическа инсталация и помощни възли и агрегати

Що се отнася до електриката, дефектите не са малко, но те са почти изцяло отстранени при моделите след 1992 година. Преди това се забелязват недостатъци, като овлажнени свещи, пробили транзистори на запалването, неприятен шум в електрическата бензинова помпа, прекъсвания в намотките на алтернатора и стартера, незадържащ ток акумулатор и др.

Трябва да се следи и за състоянието на някои от помощните възли и агрегати. Така например често се срещат дефекти и във водната помпа. Те се проявяват след 80 хил. километра пробег. При дизеловите версии на Bluebird една от детските болести е бързото износване на алтернаторния ремък. Други дребни болешки са недоброто уплътнение на въздуховодите на парното, както и бързото износване на тапицерията в купето.

Окачване и спирачна система

Общото мнение на специалистите е, че окачването на Bluebird е здраво и надеждно. Този факт се отнася с пълна сила за модификациите 4WD и с някои изключения за версиите с предно предаване. При последните се появява хлабина в предните шарнирни болтове след 100 хил. километра пробег, който обаче не е фатален. При почти всички модели трябва стриктно да се следи за сходимостта на предните колела. За целта реглажът на преден мост е задължителен на всеки 15 хил. километра. Произведените за Европа автомобили Nissan Bluebird са оборудвани стандартно с газови амортисьори Tokico. Те не са много добри, особено що се отнася до нашите разбити пътища. Проблеми се появяват най-вече отдзад, като те касаят и пружините.

Спирачната система е може би един от най-неудачните възли при “синята птица”. Основният є недостатък е, че като цяло се износва доста бързо. Спирачните цилиндри се сменят на 50 хил. километра, гумените тръбопроводи са нацепват бързо, дисковете също имат кратък живот, независимо от качеството на феродото. Ръчната спирачка пък е причина за неравномерното износване на задните накладки. Иначе спирачният път на автомобила е отличен, просто разходите по поддръжката на спирачната система са по-високи от нормите.

Двигатели

Бензиновите агрегати са с обем 1.6, 1.8 и 2.0 литра, като в зависимост от годината на производство са карбураторни или инжекционни. Срещат се и турбо версии. Повечето от тях са снабдени с по четири клапана на цилиндър, което доста повишава мощността и респективно динамиката, но не влияе много на икономичността на Bluebird. Основният недъг на вентиловите мотори е недоброто качество на гумичките на клапаните, което важи с пълна сила за автомобилите производство 1989 - 1991 година. При карбураторните версии, слезли от конвейера до 1990 година, пък се забелязва проблем в жигльорите за ниски обороти. При студено време те често отказват да пропускат гориво, което води до затруднено палене в зимни условия. При турбо моторите проблемът идва от биелните лагери. След изминаването на 100 хил. километра те се износват и се налага доста солиден ремонт. Дефектът се среща най-често при модификациите от периода 1991 - 1994 година. Този недостатък се проявава и при двулитровите дизели, но това става след далеч по-дълъг пробег.

Скоростните кутии при всички версии на Bluebird си вършат работата перфектно, като единственият недостатък се явява при моделите до 1991 година и се заключава в по-бързото износване на съединителя. Това се отнася най-вече за високооборотните агрегати.

След този анализ може да се направи извода, че Nissan Bluebird е надежден автомобил с невпечатляваща визия. Вариантите комби и лимузина са идеални за семейна кола. Силата му е в солидната изработка на детайлите, богатото базово оборудване, дългите километри безавариен пробег, а единственото което може да ви разтревожи е сравнително скъпите резервни части. Хубавото е, че при добър избор, рядко ще прибягвате до услугите на сервиз.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Фадан

    3 0 Отговор
    Tова е вечна кола.Класика.
    Между другото към авторът да добавя, че за годините си а и попринцип салона е много комфортен и удобен.