Автомобилите, оборудвани с V-образни дванайсетцилиндрови двигатели, са привилегия на т.нар. премиум марки. Подобни возила не са рядкост, като този огромен агрегат се интегрира както в подчертано спортно ориентираните суперкари, така и в тежки лимузини. Има ли обаче всъдеходи с V12?
Поглеждайки назад в недалечното минало, веднага се сещаме за Volkswagen Touareg W12, произвеждан от 2005 до 2010 година. Имаше и едно дизелово Audi от първото поколение на модела и беше обозначено с индекс Audi Q7 6.0 TDI, а още по-назад във времето се сещаме и за Lamborghini LM002.
Що се отнася до т.нар. прототипи, които не са стигнали до серийно производство, можем да отбележим уникалното и произведено в един-единствен екземпляр BMW X5 LM. 12-цилиндровото SUV на баварците се появи на "Нюрбургринг" и даде чудовищно време от 7.50 мин., което не е подобрено от всъдеход до днес.
Оригиналната версия на концепцията Spyker D8 Peking-to-Paris първоначално бе наречена D12 и разполагаше с W12 от Volkswagen Group, който впоследствие бе заменен от по-компактния V-образен осмак. През 2009 пък Aston Martin показа концептуалната Lagonda, която също беше снабдена с шестлитров V12.
И докато от Aston Martin не са сигурни дали ще се включат в тази игра, от Rolls Royce вече потвърдиха появата на свръхлуксозен SUV с V12. Те загатнаха намеренията си още с прототипа Project Cullinan. И ако от Mercedes-Benz не искат да изостанат в битката, непременно трябва да помислят за V12, който да се интегрира в предстоящия Maybach GLS.
В момента обаче на пазара могат да се намерят само два всъдехода, оборудвани с дванайсетцилиндрови мотори. Първият от тях е "новоизлюпеният" Bentley Bentayga. Определян като най-бързото и най-луксозно SUV в света, Bentayga е окомплектован с W-образен 12 цилиндров мотор с два турбокомпресора.
Работният обем на този двигател е шест литра, а мощността му е 608 конски сили. Максималният въртящ момент пък е 900 Нм. Скоростната кутия е осемстепенна автоматична е и дело на ZF. Така оборудван, Bentayga ускорява до 100 за 4.1 секунди, а максималната му скорост достига 301 км/ч. Bentley Bentayga е дълъг 5141 мм, широк е 1998 мм и е висок 1 742 мм.
Другият всъдеход, снабден с дванайсетцилиндров мотор и продаван в момента, е култовата G-Klasse. По-конкретно става дума за Mercedes-AMG G65. Марката Mercedes остана една от малкото, които продължават да обръщат внимание на дванайсетцилиндровите двигатели, а подразделението AMG има и свои собствени.
Такъв е шестлитровият битурбо V12, който е по-внушителен дори и от агрегата на Bentayga. Той развива мощност 621 конски сили, както и с чудовищен въртящ момент от 1 001 Нм. Заради аеродинамиката, която е подобна на тази на тухла, ускорението на тежащия 2 835 кг Mercedes-AMG G65 от 0 до 100 км/ч става за 5.2 секунди - с цяла секунда по-бавно от Bentayga.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Калата
Коментиран от #3
11:14 25.08.2016
2 ггггг
12:27 25.08.2016
3 гост
До коментар #1 от "Калата":
Искаш да кажеш къртят от комплексарщина !Коментиран от #4
12:29 25.08.2016
4 Комплексарят
До коментар #3 от "гост":
Аз нека карам един такъв, пък ти ми викай, че съм комплексар. Ще го преживея, да знаеш. Уникални са всички от гореизброените джипки.16:55 25.08.2016
5 Роман Ценов
Коментиран от #8
19:17 25.08.2016
6 amateour
Q 7 и G класата!
20:25 25.08.2016
7 БАЙ ГАН4О
10:27 26.08.2016
8 мммдааа
До коментар #5 от "Роман Ценов":
Явно шефа МБ се пенсионира с теб през 1989г....причината е гниене, лоша миризма и неспособност да се движи!01:42 28.08.2016