През тази година немските компании BMW и Audi се превърнаха в еднозначни лидери що се касае до мощност на дизелови мотори. Тези два немски производителя отдавна водят т.нар. война на конските сили, а сега ставаме свидетели на една конкретна битка - тази с мултитурбинираните дизели.
И Audi и BMW пуснаха на пазара уникални дизелови двигатели, но те са с абсолютно различна концепция. Сега ще ви разкажем за тези две иновации в света на дизелите, които правят така, че от мотори, предназначени за пътнически автомобили, да генерират по над 400 конски сили и тонове въртящ момент.
Преди всичко трябва да отбележим най-основното различие. Audi използват четирилитров V-образен осмак, а BMW - трилитров редови шестак. BMW оборудва своя топ дизелов мотор с четири турбокомпресора, което го превръща в първия производител, използващ четири турбини в един дизелов агрегат. Всичките турбокомпресори са от т.нар. класически тип.
Най-мощният дизел от портфолиото на Audi към момента се монтира единствено на новото SQ7. В този кросоувър от високия клас е интегрирана и първата система Valvelift, която най-общо казано представлява внедряване на системата за изменение на фазите на газоразпределението в дизелов мотор. Що се отнася до характеристиките, този мотор развива 435 конски сили и пиков момент от 900 Нм.
Мощността е налична в диапазона от 3 750 до 5 000 об/мин, а максималният въртящ момент - между 1 000 и 3 250 об/мин. Тези цифри означават, че двигателят е необичайно еластичен и на практика т.нар. турбо дупка е изцяло премахната. Благодарение на този високотехнологичен агрегат масивното SQ7 има среден разход на гориво от 7.4 литра на 100 километра пробег и ускорява до 100 км/ч за 4.8 секунди. Максималната скорост е електронно ограничена на 250 км/ч.
Естествено, тайната за невероятната производителност на агрегата на Audi се крие в иновационния електрически компресор. Въпреки това тази технология е подложена на сериозни критики от традиционалистите, като основният аргумент е, че колата се нуждае от прекалено сложна електрическа система. Audi SQ7 разполага на борда си с две отделни електрически вериги и едната от тях, както може би се досещате, е предназначена само и единствено за електрическия нагнетател.
И докато от Audi постигат тази висока мощност благодарение на ел.турбо, на работен обем и брой цилиндри, BMW остават верни на редовия шестак с работен обем от три литра, но за да го напомпат до 400 коня, монтират четири турбокомпресора. Този високотехнологичен дизел се монтира на флагмана 750d, а турбините са разделени по двойки, като всяка група отговаря за три от цилиндрите.
И така BMW 750d разполага с 400 конски сили и 760 Нм максимален въртящ момент. Мощността се достига при 4400 об/мин, а пиковият момент - в диапазона между 2 000 и 3 000 об/мин. От BMW казват, че при 1 000 об/мин въртящият момент е равен на 450 Нм, което е два пъти по-малко от показателите на Audi при същите обороти. Иначе, по количество на конските сили двата мотора са близки, но разликата във въртящия момент е 140 Нм.
При нормално натоварване в Quad-турбо системата постоянно работят три турбини. Четвъртият блок ту се задейства, ту се връща в покой с помощта на специални "задкрилки", които се използват и за развъртане на малките турбини при ниски обороти и рязко ускорение. Инженерите от BMW са се опитали да решат въпроса с турбо дупката с помощта на втора система "задкрилки", които имат за цел да вкарат по-бързо изгорелите газове в малките турбини. Така те се развъртат значително по-бързо от големите, които пък влизат в играта при 2500 об/мин.
Благодарение на всичко това BMW 750d ускорява да 100 км/ч за 4.6 секунди, а средният му разход на гориво е от 5.7 до 5.9 л/100 км. Критиките обаче има и към този агрегат. Обвиненията са за това, че заради само 5% увеличение на мощността, компанията жертва 11% повече разход на гориво. Но пък няма никаква допълнителна 48-волтова електрическа инсталация. Има обаче електрическа помпа, охлаждаща течността, допълнителни топлообменници и двоен охладителен кръг.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Миро
11:10 29.08.2016
2 Jimmy
Коментиран от #14
11:19 29.08.2016
3 BWM
Коментиран от #4
11:22 29.08.2016
4 ИДИОТ
До коментар #3 от "BWM":
А колко литров е? 7,5 ли :D :D :D11:30 29.08.2016
5 facepalm
12:04 29.08.2016
6 Караиванов
12:13 29.08.2016
7 Зомбайо
12:22 29.08.2016
8 Germani
12:25 29.08.2016
9 Djadjev
12:51 29.08.2016
10 ххх
Коментиран от #17
12:57 29.08.2016
11 Куку
13:03 29.08.2016
12 ВУНДАБА
Специалистите го казаха
немските фенове да умрат от яд
13:25 29.08.2016
13 Jack Bauer
13:40 29.08.2016
14 Реалист
До коментар #2 от "Jimmy":
Дреме му на немеца, че поддръжката след 5тата година била скъпа. Нали след 3тата вече я е сменил с новия модел. А след 10тата можем да я очакваме в България - нов внос на много малко километри - карал я е един моряк в Берлин...13:45 29.08.2016
15 Гоуст
14:32 29.08.2016
16 бензин
Коментиран от #18, #19
15:31 29.08.2016
17 кроко
До коментар #10 от "ххх":
Ми нали трябва да си заслужат заплатите. Те затова планират към 2030 да изкарват електрички, щото ако му лепнеш един ел. двигател и ко ша му разработваш, той турбини няма. А друго си е да искаш майка си и баща си пари за допотопни технологии, само, че позамазани като нещо сложно и високотехнологично!15:52 29.08.2016
18 123
До коментар #16 от "бензин":
джапонките са технологично светлини години пред,швабите,които вече слагат шалвари и бурки.Като човек карал немско и японско,знам,кое е по-здравото,тъй,че не ми говори.В Япония пуснаха 8к телевизия,в Германия още гледат турските сапунки и се молят на Аллах.
Цялата техника от телевизори до телефони и всякакви други техники,всичко е развито името от тези дето сеят ориз.
Прост бай ганяяя,няма се оправи.
Бай Ганя..........
Коментиран от #21, #33
16:19 29.08.2016
19 ВУНДАБА
До коментар #16 от "бензин":
Каква красота особено ВАГ ГРУПАТА?Грозни правоъгълни швабски изцепки,като кутии са.Да не говорим,че немските технически издания,както и руското наскоро,обяви японските за най-здравите двигатели от двулитровите говоря.
На японеца окачването му е в пъти по-здраво от на немеца!
TU,беше обявило Тойота за най-надеждната марка в Германия?!?!?!
Съгласен съм с 123 по-добре ориз,от колкото шалвар и забрадка.
16:24 29.08.2016
20 копеле
16:58 29.08.2016
21 CL500
До коментар #18 от "123":
Да бееее, как го определи това едва ли не с всяка техника, хахаха. Колко повърхностно, думи нямам. Та за какви техники ми говориш, аудио и видео ли, бе момъко! Там ли са най-добри япончетата. И кои са тези най-добри марки. Само да ти кажа, че и там не са най-добри. Просто ти явно знаеш само Техномаркет, хахаха. Ами отскочи в Киров Хай енд, ако си софиянче. И да ти кажа, че японското, да кажем Маранц и Накамичи не е върхът на сладоледа. Нали си говорим за най-доброто, понеже. Там пак има едни марки като Бурместер (дето един плеър е 10 бона) има и много други и най-доброто е германско, английско, американско, датско и т.н. Това включваше и телевизията, сега не знам. Когато си готов да отпуснеш 100 бона на чифт колони, ще разбереш и за най-добрите марки, дето са малко далеч от Япония! За кои други технологии да говорим, за топ технологии, нали. Обикновено там първи са военните, какво върхово имат японците, вкл. преди 2-та СВ и санкциите. Ами за космически технологии - имат участие в международната станция, ама не са и водещи, разбира се. Относно автомобилите и мноого други неща - просто копират и в някои случаи може би успяват да въведат подобрения, но.... до там!Коментиран от #23, #24, #25, #26
18:39 29.08.2016
22 пък и икономично
19:15 29.08.2016
23 бай
До коментар #21 от "CL500":
О,не отново ти.Поредното дете(шопче с шалварската морга мерцедес)ЯПОНЦИТЕ СА НОМЕР 1 В ТЕХНИКАТА!19:36 29.08.2016
24 бай
До коментар #21 от "CL500":
Твоята любима марка даже,не е фокусирана тук.Толкова са зле мерцедес,че няма да накъде.Да си работят там с Рено,че добре,че са французите,да ги учат как се прави двигател.
Ауди и Бмв,бая дръпнаха пред мангалската кола Мерц.
Топ технологиите са на японците,всичко идва от там.В техника,в промишленост във всичко са номер 1 и цял свят се учи от тях.
Оставям те да пукнеш от яд.Най-елементарното,което е,че на японците влаковете им са в пъти по-добри,по-бързи от на немците,да не говоря,че японците са ги изграждали на трудни места,където шваба като види,ще иска да си ходи в Турция.
19:40 29.08.2016
25 бай
До коментар #21 от "CL500":
Отвори и чети линка,бе шоп.ЯПОНИЯ ПРЕД ГЕРМАНИЯ!
Да не говорим,че японците постоянно се борят с цунамита,заметресения и други природни бедствия.Това,което стана през 2011 в Япония,ако беше станало в Германия и бурките нямаше да ви помогнат.
Цялата роботизация,идва именно от японците.Швабо-мюсюлманите си нямат и на понятие що е това.
Коментиран от #27
19:45 29.08.2016
26 бай
До коментар #21 от "CL500":
http://www.digital.bg/novini/%D0%BD%D0%B0%D0%B9-%D0%B2%D0%B8%D1%81%D0%BE%D0%BA%D0%BE%D1%82%D0%B5%D1%85%D0%BD%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%82%D0%B5-%D0%B4%D1%8A%D1%80%D0%B6%D0%B0%D0%B2%D0%B8-%D0%B7%D0%B0-2013%D0%B3-news39310.html19:45 29.08.2016
27 CL500
До коментар #25 от "бай":
Какъв шоп, те гони тебе. Аз съм от Варна, бе! Темата не е за Мерцедес и затова не ги и споменавам. А иначе обясни ми примерно аджеба, колко е най-големия двигател на Рено, че да учат Мерцедес, хаха. Може ми 6.3 или 6.5 литра, дали, ама надали. Те имат ли и 5 литров ДВГ, че да са и учители. А като стана дума за литри, за мен 2 литра е опаковката на сока и млякото в магазина, не и ДВГ-то на моята кола. Ако не си забелязал, отговарях на някаква персона, дето ми говореше за японски технологии, та му давах малко теми за размисъл. Явно и ти си знаеш само за шир потребата и затова ми се пениш. Приеми, че няма нищо японско, което да се отъждествява като връх в дадения сегмент. А ти, които не си стъпвал в Япония, не работиш за японци (за разлика от мен) и нямаш и идея от реалния свят извън граница, замълчи. Прекланяй се на промитите японски мозъци, шовенисти някакви.19:57 29.08.2016
28 Роман Ценов
20:10 29.08.2016
29 Реалист
Коментиран от #31
21:27 29.08.2016
30 Toni
А онези от мерц, все още живеят на стара слава. Но времената се промениха......Продават един трилитров дизел с 258 к.с. от повече от 6 години вече и нищо ново !
А тука в оторизирания сервиз е мъка мъка мъка.
Коментиран от #34
22:56 29.08.2016
31 FАКЕ
До коментар #29 от "Реалист":
Пич какво им обясняваш , говориш им на друг език . Това са хора дето сравняват 10 годишния си немски курник с нова Алфа да речем . Нищо че ауди Q7 паркирано до Renault Kadjar прилича на Уазка !Коментиран от #32
22:57 29.08.2016
32 ВУНДАБА
До коментар #31 от "FАКЕ ":
Така е,с българския ганьо не може да се спори,за жалост.Като този с мерцедеса,нито от автомобилостроене,нито технически образован,няма грам факти и нито аргументи,говори глупости
Ганяя,Ганяя...
23:41 29.08.2016
33 Трифонов
До коментар #18 от "123":
Дай конкретика! Посочи три японски технологични решения, които се внедряват в автомобили, които се продават в момента, които са "светлинни години напред"... Не говорете тъпотии! Няма такива! Преди да се нахвърлите да пишете за хибридите на Тойота, само да ви кажа, че първият пълен хибрид е конструиран през... 1916г. в САЩ от американски инженер. Горивната клетка също не може да ви послужи за пример, защото БМВ работят по нея отпреди Тойота и към момента намират, че същата не е на ниво, че да бъде рентабилно използването й в масов автомобил.Така, че - слушам ви фенове на японските автомобили. Три японски съвременни технологични решения в областта на автомобилите, които са "светлинни години напред"... каквото и да си внушавате, че значи това, и три японски автомобилни производителя, които не гълтат вода от десетилетие... поне?
Коментиран от #36
07:39 30.08.2016
34 CL500
До коментар #30 от "Toni":
Да ти отговоря за дизели, ама наистина не съм заинтересуван от тоя вид гориво, не ги знам какво са направили там. Мога да ти кажа за правилното гориво - бензина! И като говорим за малко двигателчета, то към момента новата А-клас 45 АМГ е лидер в сегмента си, доказано! Няма БМВ, да не говорим за япончета. Казвам малки двигатели, защото тия 381 коня са от 2-литров двигател на това 45 АМГ (или по-точно 1991 см3).Коментиран от #38
08:03 30.08.2016
35 xxx
Развойната дейност на германските автомобилопроизводители заслужава адмирации като цяло и тук не става дума само за двигатели (един съвременен автомобили е много повече от двигател на 4-ри колела).
Между другото японското качество също падна през последните години, не мислете че само европейските марки страдат от това.
09:24 30.08.2016
36 Bobi
До коментар #33 от "Трифонов":
"Първият хибриден автомобил е създаден през 1899 г. от Фердинанд Порше и Якоб Лонер,но поради многото си недостатъци дълго време идеята не търпи развитие. Първите внедрени (главно в ж.п. транспорта) хибриди са от последователен (сериен) тип - при тях ДВГ завърта генератор, който захранва електрически двигател, задвижващ трансмисията. Задаващата се енергийна криза в началото на 21 век и все по-високите екологични изисквания принуди голяма част от производителите на автомобили да започнат разработката и внедряването на хибридно задвижване." - това е първият хибриден автомобил , иначе мислим в една и съща посока , относно германските технологии !!09:52 30.08.2016
37 Гошо
10:09 30.08.2016
38 гОШО
До коментар #34 от "CL500":
И пак е на светлинни години зад Golf GTIКоментиран от #40
10:09 30.08.2016
39 Bobi
10:12 30.08.2016
40 CL500
До коментар #38 от "гОШО":
Не си се подготвил май. Специално тоя двигател беше признат навсякъде, защото изкарва 200 коня от литър.Иначе тук има някакви сравнения с Голф Р (по-малко е мощен, но и по-лек):
https://www.youtube.com/watch?v=f2rDgvbUSG0
https://www.youtube.com/watch?v=1JdMEq8HjIE
Коментиран от #42
10:36 30.08.2016
41 Немеца
13:38 30.08.2016
42 Немеца
До коментар #40 от "CL500":
Колкото по-напомпан е един двигател, толкова по-малко живот ще живее! :) А относно БМВ, От 1 до 4 серии на М-ките се слагат 3.0л р6... Никога няма да сложат по-малък! И ти, и аз, и повечето хора знаят, че по-голямо удоволствие правят големите двигатели... :)13:39 30.08.2016
43 техника
Коментиран от #45
17:39 30.08.2016
44 BMW. M6
17:45 30.08.2016
45 Немеца
До коментар #43 от "техника":
Япония е втората най-силно развита световна икономика след тази на САЩ. Всъщност страната на изгряващото слънце се конкурира за второто място с Германия. И макар, че напоследък се твърди, че Япония и Германия вече са загубили преднината си от Китай и Китай ги е надминал... И двете страни са едни от най-добрите.17:52 30.08.2016
46 BMW. M6
17:56 30.08.2016
47 МоТо
Германия= + все по-сложни и скъпи автмобили с еталонен лукс,комфорт и динамика, – за съжаление надеждността им не върви ръка за ръка с предните плюсове,скъп сервиз(резервни части и обслужване).Коли за богати хора които си плашат за кефа и не им пука колко струва.
Япония = + прецизна и качествена изработка без излишен лукс,изработени да вършат необходимото без излишно усложняване,използване на оптимизация на всички елементи за подобряване на двигател,окачване и т.н.,т.е. без много разходи.По-добра надеждност.Коли за средната класа и бизнеса - разумна цена.
– "лукс" има но е по-скъп и от немския,комфорта е на малко по-ниско ниво,динамиката също,не се залага на имидж.
Аз не съм богат и съм си избрал - чисто ново Японско.
Който е мангизлия в излишък - избора е ясен,не им завиждам,човек може да живее добре и с по-малко.
Има една трета категория обаче,псевдо "баровци"- те сега ще ми обяснят как втора ръка "лукс" немски премиум с мътно минало и километраж е в пъти по-добре,а после ще пушат като ТЕЦ-а по светофарите,защото ПДФ филтъра е мъртъв отдавна или го няма,...списъка е дълъг.
03:02 31.08.2016
48 Гост
08:26 31.08.2016
49 330и
09:04 31.08.2016