15 Септември, 2016 15:20 19 484 31

Словакия - новата Мека на европейското автомобилостроене

  • словакия-
  • автомобилостроене
Словакия - новата Мека на европейското автомобилостроене - 1

Докато ние българите от години си мечтаем у нас да има истинско автомобилно производство, но това по една или друга причина не се случва, една друга бивша соц. държава постепенно се превръща в Меката на европейското автомобилостроене. Става дума за Словакия - страна с територия наполовина на нашата и с население от пет милиона души.

В момента Словакия е един от най-големите производители на автомобили в света на глава от населението, а развитието на сектора съвсем не е спряло. То продължава с пълни темпове и резултатите са показателни - над 70% от брутния вътрешен продукт на страната се дължи на автомобилното производство.

Свои модели в Словакия произвеждат Volkswagen, PSA Peugeot Citroën и Kia Motors, а през 2018 година предстои откриването на голям завод на Jaguar Land Rover. Огромните фабрики на тези компании са разположени в близост до градовете Братислава, Търнава и Жилина.

Словакия - новата Мека на европейското автомобилостроене

Заводът на корейците от Kia се намира в град Жилина и респектира с най-голям ръст на производството. Там се сглобяват бестселърите на марката Sportage и Cee’d, като годишният тираж е над 200 000 автомобила. Заводът на Kia работи безотказно вече десет години - от 2006-а.

Словакия - новата Мека на европейското автомобилостроене

PSA Peugeot Citroën е разположила своите мощности в град Търнава. Стартът е даден също през 2006-а. Интересното за тази фабрика, е, че въпреки спада на продажбите на продукцията на PSA в европейски мащаб, там производството не намалява. Напротив увеличава се всяка следваща година.

Словакия - новата Мека на европейското автомобилостроене

Заводът на Volkswagen в Братислава е най-старият от трите. Той отваря врати през 1991 година и поставя началото на развитието на автомобилостроенето в страната. Именно край Братислава се правят два от най-луксозните кросоувъри на концерна - Volkswagen Touareg и Audi Q7. Произвеждат се и основни възли и агрегати за Porsche Cayenne.

Общият капацитет на автомобилните заводи в Словакия е 850 000 автомобила годишно, като до този момент той все още не е достигнат. Заради по-слабото търсене заводът на PSA произвежда по-малко продукция, а капацитетът му е 300 000 автомобила годишно. Kia също не са достигнали пълните си мощности.

Що се отнася до гореспоменатия предстоящ завод за автомобили на Jaguar Land Rover, първоначалната идея на британците беше той да бъде в полския град Вроцлав. Това стана в средата на 2015 година, но само месец след това от ЈLR обявиха, че ще строят в Словакия.

Словакия - новата Мека на европейското автомобилостроене

От всичко казано до тук става ясно, че Словакия е държава, която успява да предложи взаимноизгодни условия на автомобилните фирми за разполагането на заводи за автомобили, осигурява комфорт на бизнеса и удовлетворява високите изисквания за качество на работата. Със сигурност това е въпрос на политика на държавата, която чудесно се е ориентирала как да привлича капитали от тази сфера и съответно да бъдат осигурявани много работни места. У нас за жалост, това съвсем не е така.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 1 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Митака

    6 0 Отговор
    Къде са те, къде сме ние. То не бяха идеи за ровъри, грейт уоли, рена, москвичи и какво ли още не :) И кво - едното нищо.
  • 2 7777777

    7 1 Отговор
    НАШИТЕ КОРУМПИРАНИ ПОЛИТИЦИ ГОНЯТ ВСИЧКИ ИНВЕСТИТОРИ! ТУК САМО СЕ КРАДАТ ЕВРОФОНДОВЕ!

    Коментиран от #23

  • 3 Piligrim

    7 0 Отговор
    Каквото направиха червените комунисти-партийци,това направиха и сините комунисти-партийци!Там народа печели и страната печели,тук гледат да не изтърват келепира-господата в цирка-наречен "Парламент".
  • 4 Баш Майстора

    1 0 Отговор
    Също, като в България!
  • 5 Иван

    1 1 Отговор
    Еми..... тъжно... Идеал Стандарт храни половин Севлиево... Един завод на БМВ в североизточна България ще пасне ... ама идеално...! Около Враца така... Гледах заводите на Ауди в Гьор - Унгария....ем големо, ем убаво,чисто, красиво.... Бабите у нас викат..."Асфалта не се яде" ... На Бойко му трябва още 1 мандат преходен и след това още 2 и.. нещата ше се оправят. Ама, ама, ама НИЕ на колко ше станеме??? :-( :-( :-(
  • 6 Иван

    0 0 Отговор
    Северозападна ....вълнувам се.....

    Коментиран от #14

  • 7 Чичу Ади

    5 0 Отговор
    Как да дойдат фирмите в бг, като българите са прости и некадърни. Не знаят чужд език, мързеливи са, крадливи са.....!!! Те хората правят проучване на почвата преди да решат да вложат стотици милиони в даден завод. Бойко най-лесно ще им обещае всичко, но после кой ще работи в него? Да не коментирам, че в бг има завод, който прави окабеляването за ВАГ и от две години започнаха да наемат братя м...сарян на работа, за по 400-500 лева месечно. Е, от един неграмотен, малоумен и пиян цигойнер ако чакаш да свърши работата като хората, само за да спестиш малко от разходи за заплати, това говори лошо за мениджмънта на ш...ния завод. После да не се чудят, защо от ВАГ отказват да подновят договора с въпросния. Поради същите причини, поради които гоним туристите от курортите си, гоним и големите бизнес компании.
  • 8 Гост

    1 0 Отговор
    За съжаление всички сте прави,ама виновни сме си ние,че толкова време търпим това.Само с пушка ще се изчисти страната от тая вихрушка,наречена политическа класа,ама на никой не му стиска.
  • 9 2399

    3 0 Отговор
    Ние сме прокълната в зло нация, защото народа търпи и политиците ни унищожават лека полека. След 23-30 години просто няма да има предмет история, просто тогава децата няма да има какво да научават за миналото.....или за Митьо очите може би или за скапаните политици сега. Такава сме трагедия че чакам само някой да ме подтикне към пушкалото. Изверги мръсни, по-лоши сте от дявола, цяла държава затривате..........
  • 10 гост

    2 0 Отговор
    Добре, има големи фирми за авточасти у нас, не е като да няма. Но проблема е, че няма качество, няма цели, има само бърза печалба. Мениджмънт-хората в България са по-голям проблем от политиците, понеже имаме вече някаква добра инфраструктура, логистика и инженери, но нямаме управленската сила, която да привлече чужденците, да им гарантира сроковете и качеството на изпълнение. Да, когато плащаш малко, няма как да имаш високо качество - много правилно. Съвсем различно ще е ако дават по 1000лв, за отговорен персонал 1200-1300лв, за началниците по 1500лв, инженери 1500-2000лв. Тогава мисълта ще е съвсем различна, устрема, желанието за коректно изпълнение на раотата, дисциплина и др. Фонд заплати е едно от малките разходни пера в производството, но е най-важното за работника. Наскоро чух за инвеститор, който сондирал край Дряново искал да дава 600евро заплати, но от българската фирма посредник му казали да не дава повече от 250-300евро инак ще развали средата. Всички ще се втурнат към неговия завод за двойни и тройни заплати и извода е, че българския мениджмънт е човекояен - изяжда своите.

    Коментиран от #22

  • 11 t3t34

    0 0 Отговор
    АБЕ НЕЩАТА СА КОМПЛЕКСНИ, В ЕДИН ТАКЪВ ЗАВОД У ВРАЦА, ТРЯБВАТ ИНЖЕНЕРИ, ТЕХНИЦИ, КОМПЮТЪРНИ СПЕЦИАЛИСТИ, ФИНАНСИСТИ И КАКВО ЛИ ОЩЕ НЕ!!! И ТРЯБВАТ НЕ ЕДИН И ДВАМА! НЯМАМЕ КАПАЦИТЕТА, ЗАЩОТО ВСИЧКИ БЯГАТ НАВЪН, А КОЛКО НЕМЕЦА ИЛИ ХОЛАНДЕЦА ЩЕ ДОЙДАТ У ВРАЦА... АКО НИЕ НЕ СИ ПОМОГНЕМ КАТО ЦЯЛО НЯМА ДА ДОЙДЕ ДА НИ ПОДАРИ ВСИЧКО.
  • 12 ТИКВОЧА

    2 0 Отговор
    НЕ СЪМ ФЕН НА БОКО -Т. НО В ЕДНО Е ПРАВ ТУК В БЪЛГАРИЯ НЯМА МАТЕРИАЛ М....ЛИТЕ ЩЕ РАБОТЯТ В ПОДОБНИ ЗАВОДИ. НО ЗА ДА НЯМА МАТЕРИАЛ И ТОЙ Е ЕДИН ОТ ВИНОВНИЦИТЕ ЗА ТОВА ПОЛОЖЕНИЕ.
  • 13 Мемфис

    5 1 Отговор
    Главната причина е, че всички бивши СОЦ държави скъсаха с комунизма, комунистите им бе отнето правото да прават далавери, а у нас всичко си остана по старому, както в Русия, мафии, олигарси, престъпност и правителство в едно кълбо бетонирано от полиция и съдебна система
  • 14 брей,брей

    0 0 Отговор

    До коментар #6 от "Иван":

    Ей,човече...утрепах се да търся тая Враца между Силистра и Добрич...
  • 15 Mercedes-Benz

    4 1 Отговор
    Избиха си комунистите навремето и резултатите са налице! Където са останали червени мърши всичко нормално линее, само лумпените и безгръбначните просперират живеейки на гърба на читавите справка България и Русия, а може да се включат и останалите бивши социалистически клоаки пардон републики!
  • 16 Гост

    1 4 Отговор
    Начетох се комплексарски, мазохистични коментари!
    Как може да обиждате собствения си народ така? Как може все да се винят комунистите?
    Толкова ли е трудно да се проумее, че това се нарича геополитика и на никой не му пука колко сме образовани, колко сме корумпирани и колко сме велики! Словакия е на пъпа на Европа, а ние сме на г.за на географията и никога няма да имаме късмета някой да строи у нас такива големи заводи, защото няма да има абсолютно никаква изгода!
    Капитализма не търси интелигентни работници, а търси печалба! Да не би в Китай да работят професори в заводите им, а?

    Коментиран от #19

  • 17 Атанасов

    1 0 Отговор
    Те може да си имат и 5 завода за автомобили, но никога няма да имат газов хъб.
  • 18 АманВиОтЕвропата

    1 1 Отговор
    Споделям мнението, че заводите там са изградени преди всичко на основата на гео-положението на страната, отколкото на някакви вундеркинди и едва ли не постлани червени килими за инвеститорите. Освен тези заводи, Татрите, една планина дето не може да се мери по величие, красота и сакралност със Сакар, камо ли със Рила, Пирин, Родопи не знам какво конвертируемо имат да сложат на масата. Бай Ганю е класи над Марек Чехословашки.
  • 19 стоян георгиев

    3 0 Отговор

    До коментар #16 от "Гост":

    румъня и сърбия коя част на тялото на европа и географията ca ?я виж за кви заводи и инвестиции става дума преди да плещиш глупости: http://econ.bg/%D0%90%D0%BD%D0%B0%D0%BB%D0%B8%D0%B7%D0%B8/%D0%A0%D1%83%D0%BC%D1%8A%D0%BD%D0%B8%D1%8F-%D0%B8-%D0%A1%D1%8A%D1%80%D0%B1%D0%B8%D1%8F-%D0%B2%D1%81%D0%B5-%D0%BE%D1%89%D0%B5-%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D1%82-%D0%BC%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE-%D0%BF%D0%BE-%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D1%82%D0%BE-%D0%B0%D0%B2%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%B1%D0%B8%D0%BB%D0%BE%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B8%D0%B7%D0%B2%D0%BE%D0%B4%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%BE-%D0%BE%D1%82-%D0%91%D1%8A%D0%BB%D0%B3%D0%B0%D1%80%D0%B8%D1%8F_l.a_i.717189_at.4.html
    капитализма търси честна игра ,работеща държава и ниски нива на корупцията ,а комунистите и производните им в българия именно в тази област съботират наи-силно!

    Коментиран от #25

  • 20 asoos

    0 1 Отговор
    на нас ни е отредено от ЕС в БГ селско стопанство и туризъм и бели роби навън словаци те може и да сглобяват коли но са евтина работна ръка не съм чул че карат само нови коли
  • 21 Бай хой

    0 2 Отговор
    Кви инвестиции бе, кви производства? От боко тиквата кво очаквате? Производство? Та тои маргарин Калиакра се произвежда в Румъния , а вафли Мура в Полша. Домати се изнасят от Европа и Турция в Русия а на нас ни забраниха. Внасяме от Турция, Гърция и Албания. Взеха ни всичките пазари и производства като ви лъжат че се борят с някакъв комунизъм. Та нали навремето сащ купиха комунистите и направиха перестройката. Вижте кои бяха около кръглата маса. Кой ни вкара в терористичният блок нато нали комунистическата издънка соломон пъсев и комуниста седефчов. И ви лъжат да се делите на комунисти и пембени. Нали и сега поддържат комуниста тиква и сие.

    Така че не победиха комунизма и комунистите а запада заедно с комунистите унищожи България.
  • 22 Димитър Колев

    2 0 Отговор

    До коментар #10 от "гост":

    Абсолютно си прав, повечето фирми в БГ имат пари за по-високи заплати, но що да ги дават като минава номера с 500-600 лева. Работя във фирма която обслужва МОЛ и всеки месец взима от МОЛ-а един чувал пари, а на нас ни дават скапани заплати и с цялата си наглост реват пред нас че нямало пари, само че аз случайно имам инфо горе-долу кви пачки дърпат.
  • 23 Димитър Колев

    1 0 Отговор

    До коментар #2 от "7777777":

    Мдааа, с половината пари правят ниско-качествени магистрали, другата половина са за батко и братко....... Жалка държавица сме, загиваща.....
  • 24 Съвест

    2 0 Отговор
    Има много долни хора измежду нас Българите-човешки боклуци,без морал,без възпитание,с нищожна ценностна система,способни да лъжат без да им мигне окото,да подправят,изопачават всичко ,пълни със завист към ближния,способни на всякакви мерзости,камо ли кражба!
    Това е драги съотечественици истината за нас!Нека не търсим вината -тя си е у нас самите!
    Има една прослойка от честни и трудолюбиви Българи.която обаче е безпощадно задушавана от предходно описания тип боклуци!
    С боклука няма друг начин на справяне - изхвърля се,за съжаление отгоре до долу в Държавния апарат са се наместили и плъзнали навързали се един за друг много от тях и задушават всичко благородно и добро посмяло да застане на пътя им !
    Ще ударим дъното-още не сме,тогава ще е и краят на царството на боклуците !
  • 25 Гост

    0 2 Отговор

    До коментар #19 от "стоян георгиев":

    Като ти гледам правописа и несъществуващия линк, който си пейстнал, явно глупостите идват от теб!
    Учил ли си история и география, че ни сравняваш с Румъния и Сърбия? Случайно да ти е известно, че румънците добиват нефт? А да си си правил труда да видиш, че са двойно по-голяма държава от нас и имат 3 пъти по-голямо население? И въпреки всичко това, не са цъфнали и вързали и правят само една Дачия.
    А сърбите какво произвеждат и какъв стандарт имат? Защо не ги сравниш с бившите им владения Словения и Хърватска, а? Защо ли съвсем случайно най-богатите бивши държави на Югославия, са към центъра на Европа?
    Но то трябва малко мозък, а не сляпо хейтване срещу комунизма. Ако имаше малко обща култура щеше да си прочел, че Германия дава през Първата световна война 10 млн. марки на Ленин за комунистическата му революция!
    Остани си неук и си вярвай в дядо Коледа, само така явно си щастлив от живуркането си!

    Коментиран от #28, #30

  • 26 Малко се разходете

    4 0 Отговор
    До 25 - не е толкова далеко, малко се поразходете в Сърбия и Румъния, и ще видите какво им е нивото - а не забравяйте, че в Сърбия преди 10-на години се води война. Истината е, че тук се краде безобразно и безразборно - без еврофондове само след Калотина можете да видите хората какви магистрали строят.

    Коментиран от #27

  • 27 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #26 от "Малко се разходете":

    Краде се навсякъде. Да не ме обвините сега за привърженик на Бокича?!
    А защо не се разходите на Изток? Молдова е почти румънска, но е адска мизерия. За Грузия и Армения да не говорим.
    Нека загърбим глупостта и омразата и малко се замислим, че сме част от една много по-голяма игра.
    Нали все пак за тези заводи в Словакия не сме се явявали на олимпиада по математика заедно с румънци и сърби, пък словаците са я спечелили?!
    Мислете малко!
  • 28 Ленд Роувър

    2 0 Отговор

    До коментар #25 от "Гост":

    Я прочети как точно Словакия "открадна" на Полша инвестицията на Ленд Роувър - лично премиера на Словакия се обадил на Ленд Роувър и предложил доста данъчни и инфраструктурни облекчения за да ги спечели. Дал им е мобилния си телефон за да могат да го търсят директно при необходимост!

    Сега кажи бат Бойко как точно е спечелил някой крупен инвеститор с подобни действия

    Коментиран от #29

  • 29 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "Ленд Роувър":

    Разкази под шипковия храст - това лично шефът на Ягуар ли ти го каза?
    То ако ставаше само с даване на номера, Бокича щеше да е пръв - умира да се прави приятел с известните и богатите.
    Та нали всички вкупом начело с Меркел хвалят нашия пожарникар?
    Ако ще се възхищаваме и цъкаме на задкулисието при инвестициите, вечно ше сме си такива
    За ситуацията ни основна вина имат от ЕС. Могат да налагат да хрантутим циганите, защото били български граждани, могат да налагат да си затваряме блоковете в АЕЦ, могат да ни налагат да приемаме емигранти, могат да ни налагат да слушаме НПО-та, а не могат да наложат еднакви закони, правила и минимално заплащане в ЕС???
    Нито по времето на СССР цъфтяхме, нито сега. Такава ни е участта и геополитиката за сега ни затрива успешно.
    Можещите бягат, а другите като нас, се самообвиняваме, като че ли това ще ни помогне.
    По-достойно е да си носим кръстта и да мислим малко!
  • 30 стоян георгиев

    1 0 Отговор

    До коментар #25 от "Гост":

    гаранция по история и география съм в пъти по -образован от теб,та да минем и към доказателствата :)!ква е връзката искам да ми обясниш с тва че в румъния добиват нефт и автомобилостроенето?в япония не добиват нефт ,но произвеждат в пъти повече коли от русия,саудитска арабия и венецуела взети заедно ,дето са огромни производители на нефт!та чакам да обясниш!не били цъфнали румънците и правели само една дачия :))!ти видя ли таблиците дето съм ти пратил 200-300 хиляди коли на година са само една дачия за теб а?сложи им по 1000 евро печалба или по 10000 оборот и виж кви пари прави тази само една дачия или само един фиат в сърбия!и няма нужда да сравнявам стандарт и т.н. тук говорим за автомобилопроизводство и ти се изака с глупостта, че в българия не било възможно геополитически ,само дето в нашите ширини три от съседите ни произвеждат огромно количество коли :)!и къв ленин те подгони не е ясно ,но определено ни географията ни историята са ти били силни.сега може да се обидиш на правописа ми и да не ми отговаряш ,щото ако го направиш ще има още .
  • 31 запознат

    0 0 Отговор
    Всяка седмица от България (и то само от една посредническа фирма) заминават бусове с работници за автомобилните заводи в Словакия! И търсят още хора,не могат да си изпълнят бройката! Поне половината от заминаващите,се връщат обратно след седмица-две ,а след месец,поне 80% вече са се завърнали (остават до първа заплата,че нямат пари за обратен билет). На третия месец,вече 90% са се върнали.И много малко се задържат за по-дълго. Познавам няколко такива човека.Условията никак не са леки,на поточната линия свят да ти се завие.На ден през ръцете ти минават по 600 автомобила (над работното ти място,има електронен брояч,който във всеки момент ти показва поредният номер на всеки автомобил.Там има още румънци,сърби и много украинци (заради нуждата,словашкото правителство им разрешава да бъдат наемани).