Поглеждайки назад в близкото минало, виждаме, че за разлика от инженерите от AMG специалистите от спортното подразделение на BMW не са притежавали подобна степен на свобода за реализация на проектите си. През последните 44 години те често работят само на чертожната маса. Това обаче съвсем не означава, че баварските инженери нямат идеи. Напротив - имат, но в голямата си част, особено що се отнася до спортното подразделение с индекс М, повечето от тези идеи остават на хартия, някои напредват до ниво прототипи и само дузина стигат до поточните линии. Днес ще ви разкажем за част от тези секретни М-проекти, които се пазят в едно хранилище, наречено Giftschrank.
За мнозина може да е странно, но спортното подразделение на BMW е пряко свързано със САЩ. На пазара през 60-те и 70-те години на миналия век баварската марка е далече от своя съвременен образ на производител на първокласни спортни автомобили. По онова време моделната гама застарява, а победите в спортни състезания се случват рядко, при това само на ниво "Touring". Амбициите на баварците обаче още тогава са много големи. Основният съперник е концернът Ford и по-конкретно техните спортно ориентирани модели Capri и Escort. За да им се противопоставят, баварците вадят купето BMW 2800CS, което не отстъпва по мощност, но е с 200 килограма по-тежко. В резултат на това Ford печели 13 от 16 състезания.
За да разреши проблемите с изоставането в спортно отношение, със задачата се заема вицепрезидентът на компанията Робърт Антъни Лъц, по-известен като Боб Лъц. Американецът с швейцарски произход е уникална личност. През своята кариера той успява да оглави великата детройтска тройка Ford, General Motors и Chrysler, като играе и съществена роля в историята на BMW. Лъц, който е праволинеен човек, решава да поеме по най-краткия път към успеха. Той "открадва" от конкуренцията тяхното главно оръжие - Йохан Нерпаш.
Този ход е изключително успешен за BMW, защото още през следващата 1973 година баварците печелят убедително шампионата. Това става благодарение на създаденото от Нерпаш BMW 3.0 CSL. Тази кола е силно модифицирана версия на 2800CS - автомобила, който година по-рано няма никакви шансове срещу Capri. Завоюваната титла окончателно утвърждава необходимостта от създаване на специално подразделение към BMW, което да се занимава със спортните модели на марката. То е наречено M Division. Зад волана на състезателните BMW-та застават легенди като Ники Лауда, Джеймс Хънт, Джоди Шектер и много други.
На вълната на своя успех Нерпаш решава да конструира едно грандиозно творение за новия световен шампионат на производителите. Той възкресява средномоторния прототип BMW Turbo, като го "облича" в клиновидно купе, създадено в Italdesign под ръководството на маестро Джуджаро. Производствените мощности на BMW обаче не са разчетени за дребносерийно производство и заради това в проекта се намесва и Lamborghini, която трябва да сглоби 400 бройки от новото BMW. За целта е планиран и мотор с турбокомпресор. Италианският производител обаче банкрутира внезапно, което забавя проекта с няколко години. За това време правилата за група 4 се изменят и М1 се оказва излишен. Нерпаш се опитва да убеди ръководството на BMW за разработка на нов V8, който впоследствие да се използва във Ф1, но този план не се харесва на шефовете. Задържането на М1 пък е основателна причина да уволнят "бащата на М-ките".
Работата в М-подразделението обаче продължава. Идеологически приемник на М1 става купето Е31, по-познато като осма серия. На прага на 90-те години BMW отново решава да включи в гамата си двуврат спортен автомобил. И го прави, но осмата серия така и не се сдобива с наточена М-версия. Такава обаче съществува. За нея се разбира чек през 2010 година, когато от недрата на секретния гараж баварците вадят единствения екземпляр на неосъщественото BMW M8. Топ версията на осмата серия - 850CSi има идентификационен номер, започващ с WBS, което означава принадлежност на модификацията към BMW Motorsport.
E30 Evo2 на практика представлява тунингован болид, допуснат за движение по цивилната пътна мрежа. За мнозина от хардкор феновете на марката именно това BMW притежава всичко, което е нужно за автомобил с индекс М. Цените на тази модификация непрекъснато се покачват и според прогнозите това ще продължи и занапред, но не всички знаят, че от първото М3 са направени и няколко специални версии, произведени в още по-малки серии. Най-интересната от тях е създаденото в чест на пилота Джони Чекото М3 Е30, което се появява на бял свят в началото на 90-те и от него са произведени само 505 бройки. Мощността на това BMW е увеличена от 195 до 215 конски сили. От Evo2 тази версия се отличава още с по-тънко задно стъкло, хромирани ауспухни накрайници, предна броня с фарове против мъгла и модифициран салон.
Тайните версии на М5 са по-малко от тези на третата серия, но големият седан също се оказва благодатна почва за инженерите от BMW Motorsport. Първи под ножа попада Е34, който е превърнат в четириместен кабриолет. За целта задните врати са премахнати, а предните - удължени. Двувратата М5-ица е много близо до пускане в производство. За нея през 1989-а даже е било предвидено място на щанда на марката в Женева, но тя така и не се появява пред публика. Причината е т.нар. вътрешен канибализъм и предвидения спад в търсенето на наточени кабриолети от трета серия. Така за серийно М6 на феновете се налага да чакат чак до 2005 година, когато дебютира безумното Е63 с V-образен десетцилиндров мотор.
Мислите, че това е всичко, но не е. Финалният акорд в нашата "екскурзия" сред секретните M-версии на BMW е т.нар. "Златна рибка". Това е автомобил, оборудван с най-големия двигател в следвоенната история на марката. Става дума за V-образен шестнайсетцилиндров мотор с работен обем 6.7 литра. На стенда той вади 408 конски сили при 5200 об/мин, а пиковият му въртящ момент е 637 Нм при 3-900 об/мин. На практика този мотор представлява модифициран вариант на М70, който е увеличен с четири цилиндъра и е с един разпределителен вал на всеки ред цилиндри. Единствената каросерия, способна да "поеме" 310 килограмовия великан,, е дългата версия на 7er. Но и там моторният отсек се оказва малък и се налага монтирането на охладителната система в задната част. Това BMW също е направено в един-единствен екземпляр и днес е част от огромната колекция от прототипи на марката, позиционирана в Мюнхен.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Онуфри
10:50 26.09.2016
2 Никой
Коментиран от #15
10:53 26.09.2016
3 condemno
Коментиран от #4
10:58 26.09.2016
4 Миро
До коментар #3 от "condemno":
На практика тази кола е разработена от м-подразделението и с този двигател си е М7, нищо, че не се води такаКоментиран от #5
11:02 26.09.2016
5 condemno
До коментар #4 от "Миро":
Двигателя си е чисто М70 с 4 цилиндъра отгоре и това по никакъв начин не го прави ///М. При ///М8, която също е прототип, двигателя си има означение WBS, което е символ на емковата дивизия. А 6,7 литровия двигател на рибката дори няма код на мотора. Според мен няма нищо общо с ///М7. :)11:14 26.09.2016
6 Иван
11:26 26.09.2016
7 Джигит
Коментиран от #8
11:27 26.09.2016
8 Миро
До коментар #7 от "Джигит":
Ходи си на село и не се занимавай с култовите М-ки на БМВ12:02 26.09.2016
9 това е
Коментиран от #14
12:25 26.09.2016
10 surseal
12:50 26.09.2016
11 pyle
13:00 26.09.2016
12 мухаха
13:54 26.09.2016
13 onq s konq
14:21 26.09.2016
14 Гост
До коментар #9 от "това е":
Що за глупост, да не си на 90 години?Ходи се прегледай на очен лекар!
Има сигурно 20 автомобила с далеч по-красив дизайн от този дърводелски издялан кабриолет.
Коментиран от #19
15:15 26.09.2016
15 асссддд
До коментар #2 от "Никой":
Всъщност точно това пише и в статията, но мерси за излишния коментар.15:17 26.09.2016
16 БМВ фенчеее
15:24 26.09.2016
17 BMW Fan
16:15 26.09.2016
18 чикитастевсичките
Публикувано във факти.бг:
Онуфри
(гост)
26.09.16 ОТГОВОР
Има два вида автомобили. Мерцедес и всички останали.
16:18 26.09.2016
19 това е
До коментар #14 от "Гост":
айде недорасъл пишман-дизайнере...да ти чуем предложенията за кабриолети от този клас автомобилиКоментиран от #20
16:36 26.09.2016
20 Гост
До коментар #19 от "това е":
Какъв клас сега те гони? Ти четеш ли какви глупости пишеш? Ясно си написал, че това бил най-красивия автомобил на света, с което само показваш, че си много далеч от истината.А това аз колко съм дорасъл и какъв дизайнер съм, може да питаш ако си Джуджаро. Тук си един анонимен ултрас и пишеш пълни глупости!
Новото М6 е милион пъти по-красиво от това недоразумение.
Сега ше кажеш, че за времето си е било страшно - да ама не! Доста преди него е имало Jaguar E-type! Или ще кажеш, че той е по-грозен, а г-н прерасъл?
Коментиран от #22, #24
16:50 26.09.2016
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Никой
До коментар #20 от "Гост":
Всеки си има мнение. Ако сравняваме красота старите коли са в пъти по-изчистени и не толкова надути. Може и 400 коня да има, ама не е накичено с големи брони, фалшиви решетки и т.н. Е34 е хиляди пъти по-красиво и скромно изглеждащо от новите. Е тайп хич не е в достъпа на нас обикновените хорица, така че няма място за сравнение.Коментиран от #25
20:08 26.09.2016
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Миро Чепа
До коментар #20 от "Гост":
Ягуар Е-тайп! Живея в Прага, Чехия и се прибирам към къщи - някъде в квартал "Кобилиси", северната част на града. Какво виждам до стадиона на местния аматьолски футболен клуб "Адмира"? Ягуар Е-тайп! :-). Шофьорът, местно чехче, което се разкарва с кола за 200,000 лева, се разтопи от хвалебствията, които отправих. А колата си е за хвалене - хромирана красавица, кабриолет, лакирана отвсякъде. Направо умрех на место, толкова красива ми се видя! Даже чехчето ми подари обиколка с колата и после вечеряхме с жена му. Ако има любов от пръв поглед към автомобил и не сте виждали още Ягуар Е-тайп - потърсете автомобил на живо. Няма да ви се иска да се откъснете!Иначе съм Беемвист, но няма как да излъжа за това, което изпитах при срещата си с тази изящна британска красавица - Ягуар Е-тайп, а именно обилно изпотяване, привличане, желание да пребия собственика :-)...
Коментиран от #26
21:40 26.09.2016
25 Гост
До коментар #22 от "Никой":
Няма нормален човек, който да каже, че Е34 било по-красиво от F30!!!Това е все едно да кажеш, че цепелините са по-красиви от Су-27.
Но нали вие карате Е34, значи по-дълбоко от Искъро и по-високо от Витоша нема.
Добре, че научно-техническия прогрес върви напред и не зависи от такива "дизайнери" като вас.
Коментиран от #28
23:14 26.09.2016
26 Гост
До коментар #24 от "Миро Чепа":
Аз за това си купих Ягуар, но от най-евтините - е, няма нищо общо с E-type :)))E-type навремето е бил това, което днес например е Pagani.
23:18 26.09.2016
27 Димитър Колев
04:15 27.09.2016
28 Никой
До коментар #25 от "Гост":
Все едно да кажеш, че Месершмит или Спитфайър от Втората Световна е по-красив от нов самолет - напълно вярно. Има характер, не като новото наблъскано с компютри и с дизайн диктуван повече от неща като безопасност, аеродинамика и т.н. Ако говорим чисто само за дизайн, на мен ми харесват повече изчистените форми, без излишни детайли М пакети и т.н на 320ка.Коментиран от #29
09:15 27.09.2016
29 Гост
До коментар #28 от "Никой":
Ето с това си мнение показваш абсолютно тесногръдие!Ако за теб аеродинамиката е грозна, то няма какво повече да коментираме. Как може нормален човек да каже, че Месершмит бил по-красив от МиГ-29??? И защо изобщо ползваш компютър щом толкова ги мразиш?
Явно за теб най-красиво е каруца с пряг от два коня, но светът се развива, въпреки такива изостанали като теб!!!
10:19 27.09.2016
30 БМВ фенчеее
Коментиран от #32
12:46 27.09.2016
31 Трифонов
12:52 27.09.2016
32 Гост
До коментар #30 от "БМВ фенчеее":
Вие герантофили ли сте? Харесвате хвърчила, Е36, Месершмити, мобифони.Хората са измилили думата бавноразвиващ за подобно поведение.
Коментиран от #33
14:35 27.09.2016
33 БМВ фенчеее
До коментар #32 от "Гост":
Не, бедните хора са така, дълго време като не могат да си купят нова кола, лека полека започват да харесват старите коли, пък красотата на една кола е субективна тема, не зависи от годините и характеристиките, а зависи от мнението на коментиращия. Ако аз кажа че трабанта е красив, а ти кажеш че е грозен и двамата сме прави, но ако е характеристика, примерно кажа че ускорява до 100 за 5сек, тогава можеш да ми кажеш че не съм прав.Коментиран от #34
15:36 27.09.2016
34 Гост
До коментар #33 от "БМВ фенчеее":
Ей тук си напълно прав.За мен примерно Е60 е по-красиво от F10. Но това не значи, че новата 5-ца не е по-добра от старата.
Е-type например е красив до ден днешен, защото е аеродинамичен и с агресивен дизайн. Е34 обаче е изсечена с тесла и дизайнът и е безвъзвратно остарял. Когато излезе беше добра, после просто си остаря, както се случва с 99% от всички коли.
Виж 8-цата обаче все още е с актуален и красив дизайн.
Коментиран от #35
16:26 27.09.2016
35 това е
До коментар #34 от "Гост":
ти от коя планета падаш и какви са моделите там, токова изкривено разбиране и виждане на едно място е неземно! джага е най-грозната и проблемна кола, ама защото по ТВ казват иначе, айде и ние. Явно хеча-кадет е идеалната за теб форма защот мразиш формата на грозни и ръбести ферари и ламбо например! Като пораснеш ще се оправиш! Аз карам най-грозното БМВ е65, но пък точно затова го харесвам, и да старата Е34 е по- хубава на външен вид и от Е65 и Е60!Коментиран от #36
17:34 27.09.2016
36 Гост
До коментар #35 от "това е":
Пич, няма такава гротеска като теб, честно! Крадеца вика, дръжте крадеца :)))E-type ако за теб е грозен автомобил, то ти си извънземния!
А колко Ягуара си имал, та категоризираш, че са проблемни?
Но това, че сега караш Е65, направо разби тъпомера!
Е, хайде със здраве и дано се научиш поне да пишеш правилно, че аз за моите почти 40 години не можах да се науча колко "красива" е Е36, но поне не пиша толкова неграмотно като теб "презрелия".
Коментиран от #37
18:35 27.09.2016
37 това е
До коментар #36 от "Гост":
Наистина съжалявам, за теб щом и на 40 не си научил нещо за автомобилостроенето, а повтаряш уики глупости, като папагал. Плюеш, а не можеш да дадеш един пример за по-добро от това, което плюеш, а като сравняваш, все едно сравняваш совалката с безмоторен самолет! Хайде сега образовай се малко и после си добре дошъл да чуем пак ли ръсиш тъпотии!22:04 27.09.2016
38 Един
Голяма марка е БМВ наистина когато обаче си първи собственик другото е .........Луд на шарено се радва
20:08 20.02.2017
39 гост
всеки си има някакъв вкус и предпочитания,но не може да се отрича останалото.Всяка марка си има поне един модел,който ще остане в историята,а БМВ-доста повече
21:30 20.02.2017