26 Септември, 2016 10:32 72 563 39

Секретните M-версии на BMW

  • bmw-
  • m
Секретните M-версии на BMW - 1

Поглеждайки назад в близкото минало, виждаме, че за разлика от инженерите от AMG специалистите от спортното подразделение на BMW не са притежавали подобна степен на свобода за реализация на проектите си. През последните 44 години те често работят само на чертожната маса. Това обаче съвсем не означава, че баварските инженери нямат идеи. Напротив - имат, но в голямата си част, особено що се отнася до спортното подразделение с индекс М, повечето от тези идеи остават на хартия, някои напредват до ниво прототипи и само дузина стигат до поточните линии. Днес ще ви разкажем за част от тези секретни М-проекти, които се пазят в едно хранилище, наречено Giftschrank.

За мнозина може да е странно, но спортното подразделение на BMW е пряко свързано със САЩ. На пазара през 60-те и 70-те години на миналия век баварската марка е далече от своя съвременен образ на производител на първокласни спортни автомобили. По онова време моделната гама застарява, а победите в спортни състезания се случват рядко, при това само на ниво "Touring". Амбициите на баварците обаче още тогава са много големи. Основният съперник е концернът Ford и по-конкретно техните спортно ориентирани модели Capri и Escort. За да им се противопоставят, баварците вадят купето BMW 2800CS, което не отстъпва по мощност, но е с 200 килограма по-тежко. В резултат на това Ford печели 13 от 16 състезания.

2800CSСекретните M-версии на BMW

За да разреши проблемите с изоставането в спортно отношение, със задачата се заема вицепрезидентът на компанията Робърт Антъни Лъц, по-известен като Боб Лъц. Американецът с швейцарски произход е уникална личност. През своята кариера той успява да оглави великата детройтска тройка Ford, General Motors и Chrysler, като играе и съществена роля в историята на BMW. Лъц, който е праволинеен човек, решава да поеме по най-краткия път към успеха. Той "открадва" от конкуренцията тяхното главно оръжие - Йохан Нерпаш.

Този ход е изключително успешен за BMW, защото още през следващата 1973 година баварците печелят убедително шампионата. Това става благодарение на създаденото от Нерпаш BMW 3.0 CSL. Тази кола е силно модифицирана версия на 2800CS - автомобила, който година по-рано няма никакви шансове срещу Capri. Завоюваната титла окончателно утвърждава необходимостта от създаване на специално подразделение към BMW, което да се занимава със спортните модели на марката. То е наречено M Division. Зад волана на състезателните BMW-та застават легенди като Ники Лауда, Джеймс Хънт, Джоди Шектер и много други.

М1Секретните M-версии на BMW

На вълната на своя успех Нерпаш решава да конструира едно грандиозно творение за новия световен шампионат на производителите. Той възкресява средномоторния прототип BMW Turbo, като го "облича" в клиновидно купе, създадено в Italdesign под ръководството на маестро Джуджаро. Производствените мощности на BMW обаче не са разчетени за дребносерийно производство и заради това в проекта се намесва и Lamborghini, която трябва да сглоби 400 бройки от новото BMW. За целта е планиран и мотор с турбокомпресор. Италианският производител обаче банкрутира внезапно, което забавя проекта с няколко години. За това време правилата за група 4 се изменят и М1 се оказва излишен. Нерпаш се опитва да убеди ръководството на BMW за разработка на нов V8, който впоследствие да се използва във Ф1, но този план не се харесва на шефовете. Задържането на М1 пък е основателна причина да уволнят "бащата на М-ките".

M8Секретните M-версии на BMW

Работата в М-подразделението обаче продължава. Идеологически приемник на М1 става купето Е31, по-познато като осма серия. На прага на 90-те години BMW отново решава да включи в гамата си двуврат спортен автомобил. И го прави, но осмата серия така и не се сдобива с наточена М-версия. Такава обаче съществува. За нея се разбира чек през 2010 година, когато от недрата на секретния гараж баварците вадят единствения екземпляр на неосъщественото BMW M8. Топ версията на осмата серия - 850CSi има идентификационен номер, започващ с WBS, което означава принадлежност на модификацията към BMW Motorsport.

М3Секретните M-версии на BMW

E30 Evo2 на практика представлява тунингован болид, допуснат за движение по цивилната пътна мрежа. За мнозина от хардкор феновете на марката именно това BMW притежава всичко, което е нужно за автомобил с индекс М. Цените на тази модификация непрекъснато се покачват и според прогнозите това ще продължи и занапред, но не всички знаят, че от първото М3 са направени и няколко специални версии, произведени в още по-малки серии. Най-интересната от тях е създаденото в чест на пилота Джони Чекото М3 Е30, което се появява на бял свят в началото на 90-те и от него са произведени само 505 бройки. Мощността на това BMW е увеличена от 195 до 215 конски сили. От Evo2 тази версия се отличава още с по-тънко задно стъкло, хромирани ауспухни накрайници, предна броня с фарове против мъгла и модифициран салон.

М5Секретните M-версии на BMW

Тайните версии на М5 са по-малко от тези на третата серия, но големият седан също се оказва благодатна почва за инженерите от BMW Motorsport. Първи под ножа попада Е34, който е превърнат в четириместен кабриолет. За целта задните врати са премахнати, а предните - удължени. Двувратата М5-ица е много близо до пускане в производство. За нея през 1989-а даже е било предвидено място на щанда на марката в Женева, но тя така и не се появява пред публика. Причината е т.нар. вътрешен канибализъм и предвидения спад в търсенето на наточени кабриолети от трета серия. Така за серийно М6 на феновете се налага да чакат чак до 2005 година, когато дебютира безумното Е63 с V-образен десетцилиндров мотор.

M7Секретните M-версии на BMW

Мислите, че това е всичко, но не е. Финалният акорд в нашата "екскурзия" сред секретните M-версии на BMW е т.нар. "Златна рибка". Това е автомобил, оборудван с най-големия двигател в следвоенната история на марката. Става дума за V-образен шестнайсетцилиндров мотор с работен обем 6.7 литра. На стенда той вади 408 конски сили при 5200 об/мин, а пиковият му въртящ момент е 637 Нм при 3-900 об/мин. На практика този мотор представлява модифициран вариант на М70, който е увеличен с четири цилиндъра и е с един разпределителен вал на всеки ред цилиндри. Единствената каросерия, способна да "поеме" 310 килограмовия великан,, е дългата версия на 7er. Но и там моторният отсек се оказва малък и се налага монтирането на охладителната система в задната част. Това BMW също е направено в един-единствен екземпляр и днес е част от огромната колекция от прототипи на марката, позиционирана в Мюнхен.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Онуфри

    6 15 Отговор
    Има два вида автомобили. Мерцедес и всички останали.
  • 2 Никой

    2 0 Отговор
    Всъщност при "рибката" двигателят пак си е отпред. Причината за тези въздоховоди в задната част, е че радиатора е преместен в багажника

    Коментиран от #15

  • 3 condemno

    4 0 Отговор
    Е32-ката никога не е била известна като М7. Наричали да я просто "Goldfish".

    Коментиран от #4

  • 4 Миро

    0 0 Отговор

    До коментар #3 от "condemno":

    На практика тази кола е разработена от м-подразделението и с този двигател си е М7, нищо, че не се води така

    Коментиран от #5

  • 5 condemno

    0 0 Отговор

    До коментар #4 от "Миро":

    Двигателя си е чисто М70 с 4 цилиндъра отгоре и това по никакъв начин не го прави ///М. При ///М8, която също е прототип, двигателя си има означение WBS, което е символ на емковата дивизия. А 6,7 литровия двигател на рибката дори няма код на мотора. Според мен няма нищо общо с ///М7. :)
  • 6 Иван

    0 0 Отговор
    М1 е имало в серийно производство, макар и в много малък тираж.
  • 7 Джигит

    1 0 Отговор
    Някой ще ми обясни ли какво означава "село модифициран салон"? Предполагам не е допълнително монтиран губер, китеник или родопско одеяло?

    Коментиран от #8

  • 8 Миро

    0 1 Отговор

    До коментар #7 от "Джигит":

    Ходи си на село и не се занимавай с култовите М-ки на БМВ
  • 9 това е

    1 0 Отговор
    Двувратка Е34 кабриолет, М-ка! Това е най-красивата кола която съм виждал!

    Коментиран от #14

  • 10 surseal

    1 2 Отговор
    Онуфри ти си малък комплексиран човечец.Мерцедес е като всички останали...
  • 11 pyle

    1 0 Отговор
    E34 cabrio най-красивото BMW!
  • 12 мухаха

    0 0 Отговор
    Колко дараци събрани в една статия. Автоморгите сигурно плакнат очи.
  • 13 onq s konq

    1 1 Отговор
    Тов а са истински бегачи а не като смешните японски нисани зет незнам колко си или гтери дето не могат гуми да превъртът пък да не говорим за куцото собаро дето гние повече отколко връви
  • 14 Гост

    1 1 Отговор

    До коментар #9 от "това е":

    Що за глупост, да не си на 90 години?
    Ходи се прегледай на очен лекар!
    Има сигурно 20 автомобила с далеч по-красив дизайн от този дърводелски издялан кабриолет.

    Коментиран от #19

  • 15 асссддд

    0 0 Отговор

    До коментар #2 от "Никой":

    Всъщност точно това пише и в статията, но мерси за излишния коментар.
  • 16 БМВ фенчеее

    1 2 Отговор
    Беенвето е най-яката кола на света, на всички времена, създавана някога и за в бъдеще няма да бъде подмината от никоя марка. Амин.
  • 17 BMW Fan

    0 1 Отговор
    Приятелю Онуфри тук няма място за деца на 10г които се карат БМВ или Мерцедес. Лично на мен тези въздухозаборници на goldfish ми мязат като на Zaz 965.
  • 18 чикитастевсичките

    2 1 Отговор
    БРАВО, сега съвсем спокойно можеш да си запалиш вектрата...

    Публикувано във факти.бг:
    Онуфри
    (гост)



    26.09.16 ОТГОВОР
    Има два вида автомобили. Мерцедес и всички останали.
  • 19 това е

    0 0 Отговор

    До коментар #14 от "Гост":

    айде недорасъл пишман-дизайнере...да ти чуем предложенията за кабриолети от този клас автомобили

    Коментиран от #20

  • 20 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #19 от "това е":

    Какъв клас сега те гони? Ти четеш ли какви глупости пишеш? Ясно си написал, че това бил най-красивия автомобил на света, с което само показваш, че си много далеч от истината.
    А това аз колко съм дорасъл и какъв дизайнер съм, може да питаш ако си Джуджаро. Тук си един анонимен ултрас и пишеш пълни глупости!
    Новото М6 е милион пъти по-красиво от това недоразумение.
    Сега ше кажеш, че за времето си е било страшно - да ама не! Доста преди него е имало Jaguar E-type! Или ще кажеш, че той е по-грозен, а г-н прерасъл?

    Коментиран от #22, #24

  • 21 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 22 Никой

    0 0 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Всеки си има мнение. Ако сравняваме красота старите коли са в пъти по-изчистени и не толкова надути. Може и 400 коня да има, ама не е накичено с големи брони, фалшиви решетки и т.н. Е34 е хиляди пъти по-красиво и скромно изглеждащо от новите. Е тайп хич не е в достъпа на нас обикновените хорица, така че няма място за сравнение.

    Коментиран от #25

  • 23 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 24 Миро Чепа

    2 0 Отговор

    До коментар #20 от "Гост":

    Ягуар Е-тайп! Живея в Прага, Чехия и се прибирам към къщи - някъде в квартал "Кобилиси", северната част на града. Какво виждам до стадиона на местния аматьолски футболен клуб "Адмира"? Ягуар Е-тайп! :-). Шофьорът, местно чехче, което се разкарва с кола за 200,000 лева, се разтопи от хвалебствията, които отправих. А колата си е за хвалене - хромирана красавица, кабриолет, лакирана отвсякъде. Направо умрех на место, толкова красива ми се видя! Даже чехчето ми подари обиколка с колата и после вечеряхме с жена му. Ако има любов от пръв поглед към автомобил и не сте виждали още Ягуар Е-тайп - потърсете автомобил на живо. Няма да ви се иска да се откъснете!

    Иначе съм Беемвист, но няма как да излъжа за това, което изпитах при срещата си с тази изящна британска красавица - Ягуар Е-тайп, а именно обилно изпотяване, привличане, желание да пребия собственика :-)...

    Коментиран от #26

  • 25 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #22 от "Никой":

    Няма нормален човек, който да каже, че Е34 било по-красиво от F30!!!
    Това е все едно да кажеш, че цепелините са по-красиви от Су-27.
    Но нали вие карате Е34, значи по-дълбоко от Искъро и по-високо от Витоша нема.
    Добре, че научно-техническия прогрес върви напред и не зависи от такива "дизайнери" като вас.

    Коментиран от #28

  • 26 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #24 от "Миро Чепа":

    Аз за това си купих Ягуар, но от най-евтините - е, няма нищо общо с E-type :)))
    E-type навремето е бил това, което днес например е Pagani.
  • 27 Димитър Колев

    0 0 Отговор
    Готини са колите.
  • 28 Никой

    0 0 Отговор

    До коментар #25 от "Гост":

    Все едно да кажеш, че Месершмит или Спитфайър от Втората Световна е по-красив от нов самолет - напълно вярно. Има характер, не като новото наблъскано с компютри и с дизайн диктуван повече от неща като безопасност, аеродинамика и т.н. Ако говорим чисто само за дизайн, на мен ми харесват повече изчистените форми, без излишни детайли М пакети и т.н на 320ка.

    Коментиран от #29

  • 29 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Никой":

    Ето с това си мнение показваш абсолютно тесногръдие!
    Ако за теб аеродинамиката е грозна, то няма какво повече да коментираме. Как може нормален човек да каже, че Месершмит бил по-красив от МиГ-29??? И защо изобщо ползваш компютър щом толкова ги мразиш?
    Явно за теб най-красиво е каруца с пряг от два коня, но светът се развива, въпреки такива изостанали като теб!!!
  • 30 БМВ фенчеее

    0 0 Отговор
    Ненормален човек. Естествено че самолетите от 40те са по-красиви от сегашните, независимо че са по-зле във всичките им характеристики. БМВ форевър.

    Коментиран от #32

  • 31 Трифонов

    0 0 Отговор
    Нови, нови, нови!!! Карайте само НОВИ премиум автомобили. Другото са бошлаф работи. Винаги, винаги, винаги... винаги новият модел е много по-добър от стария, ВИ-НА-ГИ!!! Просто трябва да си го купиш нов - това е единственото условие. Автомобилите се произвеждат за тези, които могат да си позволят да си ги купят... новички, от магазина.
  • 32 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #30 от "БМВ фенчеее":

    Вие герантофили ли сте? Харесвате хвърчила, Е36, Месершмити, мобифони.
    Хората са измилили думата бавноразвиващ за подобно поведение.

    Коментиран от #33

  • 33 БМВ фенчеее

    0 0 Отговор

    До коментар #32 от "Гост":

    Не, бедните хора са така, дълго време като не могат да си купят нова кола, лека полека започват да харесват старите коли, пък красотата на една кола е субективна тема, не зависи от годините и характеристиките, а зависи от мнението на коментиращия. Ако аз кажа че трабанта е красив, а ти кажеш че е грозен и двамата сме прави, но ако е характеристика, примерно кажа че ускорява до 100 за 5сек, тогава можеш да ми кажеш че не съм прав.

    Коментиран от #34

  • 34 Гост

    0 0 Отговор

    До коментар #33 от "БМВ фенчеее":

    Ей тук си напълно прав.
    За мен примерно Е60 е по-красиво от F10. Но това не значи, че новата 5-ца не е по-добра от старата.
    Е-type например е красив до ден днешен, защото е аеродинамичен и с агресивен дизайн. Е34 обаче е изсечена с тесла и дизайнът и е безвъзвратно остарял. Когато излезе беше добра, после просто си остаря, както се случва с 99% от всички коли.
    Виж 8-цата обаче все още е с актуален и красив дизайн.

    Коментиран от #35

  • 35 това е

    0 1 Отговор

    До коментар #34 от "Гост":

    ти от коя планета падаш и какви са моделите там, токова изкривено разбиране и виждане на едно място е неземно! джага е най-грозната и проблемна кола, ама защото по ТВ казват иначе, айде и ние. Явно хеча-кадет е идеалната за теб форма защот мразиш формата на грозни и ръбести ферари и ламбо например! Като пораснеш ще се оправиш! Аз карам най-грозното БМВ е65, но пък точно затова го харесвам, и да старата Е34 е по- хубава на външен вид и от Е65 и Е60!

    Коментиран от #36

  • 36 Гост

    0 1 Отговор

    До коментар #35 от "това е":

    Пич, няма такава гротеска като теб, честно! Крадеца вика, дръжте крадеца :)))
    E-type ако за теб е грозен автомобил, то ти си извънземния!
    А колко Ягуара си имал, та категоризираш, че са проблемни?
    Но това, че сега караш Е65, направо разби тъпомера!
    Е, хайде със здраве и дано се научиш поне да пишеш правилно, че аз за моите почти 40 години не можах да се науча колко "красива" е Е36, но поне не пиша толкова неграмотно като теб "презрелия".

    Коментиран от #37

  • 37 това е

    1 1 Отговор

    До коментар #36 от "Гост":

    Наистина съжалявам, за теб щом и на 40 не си научил нещо за автомобилостроенето, а повтаряш уики глупости, като папагал. Плюеш, а не можеш да дадеш един пример за по-добро от това, което плюеш, а като сравняваш, все едно сравняваш совалката с безмоторен самолет! Хайде сега образовай се малко и после си добре дошъл да чуем пак ли ръсиш тъпотии!
  • 38 Един

    1 0 Отговор
    Откакто Алфа наказва Баварник на Нюрбуринг голям смях пада......
    Голяма марка е БМВ наистина когато обаче си първи собственик другото е .........Луд на шарено се радва
  • 39 гост

    5 0 Отговор
    премерихте си ги и какво?
    всеки си има някакъв вкус и предпочитания,но не може да се отрича останалото.Всяка марка си има поне един модел,който ще остане в историята,а БМВ-доста повече