Ако направим един бърз преглед на отминалата 2016 година в автомобилен аспект, няма как да не забележим, че водещите автомобилни производители задължително поставят акцент на електрическите и на автономните превозни средства. Но въпреки непрекъсната шумотевица около този нов вид превозни средства няма как да не се запитаме има ли прогрес през изминалата година в тази област?
Към днешна дата по пътищата на Европа и света се движат немалко електрически превозни средства. Но съществува ли понятие като "серийна автономна кола"? Повечето от вас ще отговорят отрицателно и ще са прави. Позволяваме си и дързостта да кажем, че даже и сред електромобилите до този момент няма нормална алтернатива на колите с двигатели с вътрешно горене. И преди някои от вас да ни нападнат заради това изказване, нека се опитаме да ви обясним какво имаме предвид.
Естествено в по-развитите страни клиентите имат нормален достъп до относително нескъпи електромобили като Nissan Leaf и Renault Zoe. Но тези коли, въпреки обновлението на силовия си тракт и по-конкретно на комплекта батерии, все още сериозно отстъпват на своите бензинови/дизелови аналози. Tesla Model S например, е абсурдно бърза, доволно луксозна и има доста по-впечатляващ автономен пробег от останалите серийни електромобили на пазара, но има и два много сериозни проблема.
Първо, Tesla не може да се нарече истинска алтернатива на автомобилите с ДВГ, защото експертите я противопоставят на модели като Mercedes-Benz S-Klasse, които съвсем не са народни коли. Второ, версията на Model S с най-голям запас на батериите може да измине 504 километра. За сравнение Mercedes-AMG S63 4Matic Long, който не се отнася по никакъв начин към икономичните премиум седани, може да измине 731 километра с един резервоар. Да не говорим, че бензиностанции има навсякъде, а зареждането с бензин става за не повече от 3-4 минути.
Казано с други думи, тези, които твърдят, че малкият автономен пробег и високата цена на електромобилите са минало, явно живеят в някакъв друг, паралелен свят. Да, в момента се реализират проекти, които ще помогнат електромобилите да станат по-евтини, а батериите - по-издържливи, но към днешна дата евтини електромобили няма. Да не говорим за инфраструктурата, която ще позволи на електромобилите да се превърнат в масови превозни средства. Нея пък никаква я няма.
А сега плавно преминаваме към втората набираща сила тенденция - еволюцията на автономните системи. За съжаление, през 2016-а и в тази област нямаше особен прогрес. Въпреки много шумно рекламираните прототипи, отново нямаше реален автономен сериен автомобил. Tesla и нейната спомагателна система Autopilot, а така също и Mercedes-Benz, говорещи в своите реклами за напълно автономни коли, все още не могат да убедят обществеността за това, че подобни системи са наложителни.
Да не говорим, че само преди дни при представянето на т.нар. убиец на Tesla станахме свидетели на сериозен гаф. Faraday Future FF 91 не можа да се паркира сам на сцената, което се случи пред погледите на всички посетители на най-голямото изложение за технологии CES 2017.
Всичко това може да ни говори само едно. Автономните системи все още не са готови да навлязат в серийните автомобили, а дори и това да се случи след време, ще се появи още по-сложен казус. Кой ще носи отговорност ако се случи сериозно ПТП по вина на автономната система? Дискусиите по тези две теми тепърва ще се разгорещяват, но според нас автомобилните производители не трябва да ни ги налагат непрекъснато. По-добре да съсредоточат усилията си в развитие на технологиите и чак когато са напълно готови, да ги представят пред обществеността.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 инж Андреев
Коментиран от #6
11:23 10.01.2017
2 гост
11:28 10.01.2017
3 Гого
11:34 10.01.2017
4 KKK
12:06 10.01.2017
5 джамбаза
13:16 10.01.2017
6 Караиванов
До коментар #1 от "инж Андреев":
Ако знаеше поне думичка английски, може би щеше да прочетеш поне заглавието на клипа, а и други западни медии. Може би, според теб, и те са си смукали от пръстите. Излагаш се и се изказваш неподготвен.А относно статията, съм напълно съгласен с мнението на автора. Повече да бачкат, по-малко да ни рекламират все още недоказани продукти.
13:35 10.01.2017
7 Иванч
Въпросът ми е защо е тази пропаганда в страна в която на годишна база регистрираните нови ел и хибридни коли се броят на пръсти (то като цяло новите коли са малко - около 1/500 част от цяла Европа)
14:34 10.01.2017
8 Ал Купоне
14:36 10.01.2017
9 гост
И в статията хитро се сменя бъдещето на електромобилите с развитието на автономни автомобили - две съвсем различни неща.
И ако нямат бъдеще, защо много държави планират да забранят дизеловите автомобили?
14:55 10.01.2017
10 Защитник
15:08 10.01.2017
11 Васичка Атанасова
ТЕ ВЕДНЪЖ ОПИТАХА НЕ СЕ ПОЛУЧИ
15:31 10.01.2017
12 корса
ИНАЧЕ В МИНУСУВИТЕ ПОЯСИ НА ЗЕМЯТА, ЕЛЕКТРО КОЛИТЕ СА НИЩО!
А В АФРИКА И ПУСТИНЯТА ДЕ Е ТОКА?
Коментиран от #15
16:05 10.01.2017
13 Лупи
17:03 10.01.2017
14 гост
Ето това е бъдещето на автомобила , колкото и да е неприятно на автора и съмишлениците му , а времето на настъпването му е точно толкова за колкото ЛСД телевизорите смениха старите кинескопи , тоест не повече от 15-тина години и то считани от 2012г. И само за сведение през миналата година в трите най-големи икономики в света (САЩ , ЕС и Китай) електростанциите за зареждане вече са повече от бензиностанциите , въпреки че някои се правят ,че не ги виждат и се увеличават с темпове за които бензиностанциите не можеха да мечтаят и в най-силните си години , да не говорим ,че на петролните автомобили им трябваха над 50 г. за да се наложат като масов транспорт , който срок при електромобилите ще бъде поне наполовина , да не кажа три пъти по-малък .
17:29 10.01.2017
15 гост
До коментар #12 от "корса":
Интересно в какви пояси слагаш Луната и Марс , щото там освен електромобили с батерии друго не е стъпвало и няма да стъпи , а точно пък в "Африка и пустинята" тока е точно над главата ти , вечен и безплатен !17:35 10.01.2017
16 Гого
17:59 10.01.2017
17 човека
18:30 10.01.2017
18 Грую
Коментиран от #20
18:41 10.01.2017
19 стария
18:56 10.01.2017
20 гост
До коментар #18 от "Грую":
Акциза върху горивата за твое сведение е около ТРИ ПЪТИ по-нисък от сумата за внос и преработка на петрол и петролни продукти , която излиза безвъзвратно от България и е колкото цялата сума за пенсии в момента , да не говорим каква част от акциза и то ежегодно увеличаваща се отива за замърсявания и болести причинени от същия този петрол . И целия този акциз ще се компенсира напълно от данъците за увеличено производство на ток от БЪЛГАРСКИ ФИРМИ със БЪЛГАРСКИ РЕСУРСИ. Като добавиш и таксите за емисии които държавата плаща всяка година и ще се увеличат тройно до 2025 г , всяко правителство с радост ще се лиши от петрола , само чакай да видиш19:35 10.01.2017
21 тато
19:55 10.01.2017
22 ддд
автоматичната кола какво
ще се дърпа с друга автоматична?
или ще се пробва колко вдига?
сигурно ще има 2 катастрофи по тяхна вина
пред 200 000 пред тъпаците каращи сега
за предпочитане са 2 били те и с фатален краи
20:51 10.01.2017
23 ооооооо
Ама, да си садил картофи и да си хранел прасета с гуменетки и после пожарникар - не става да ти е дорасъл ума.
21:49 10.01.2017
24 ТМО
https://seenews.com/news/bulgarias-emobility-plans-to-expand-network-of-charging-points-for-electric-cars-in-see-551457
http://www.ecars.bg/blogs/polezno-efektivno-1/1776-purva-zariadna-stanciq-za-elektromobili-omv-rumunia
http://www.capital.bg/biznes/kompanii/2016/12/19/2886598_eldraiv_shte_izgradi_500_zariadni_stancii_v_regiona_do/
http://jessicafund.bg/bg/rep-3/
"Никога не мисля за бъдещето – то идва достатъчно бързо" - Албърт Айнщайн
19:27 11.01.2017
25 Марио
19:40 12.01.2017