Един въпрос с минимум седем отговора. Ако често се питате кое е първо - яйцето или кокошката, то сега ви предлагаме още един подобен въпрос, този път свързан с автомобилите и по-конкретно с така модерните напоследък кросоувъри. Кой е първият кросоувър в света. Отговорите са много, защото определението кросоувър е доста разтегливо. Ние ви предлага седем от тях, а ако имате различен, то не се колебайте да го споделите в коментарите по-долу. Ето и нашето виждане по темата.
Ако сметнем за правилно определението, че кросоувър е автомобил с повишена проходимост, 4х4 система и самоносеща каросерия, то спокойно може да се счита, че първият кросоувър в света е именно тази Победа. Гледайки колата в профил, то можем да предположим, че това е и първото всъдеходно купе - много години преди появата на BMW X6. Иначе ГАЗ М72 се произвежда от 1955 до 1958 година, а ходовата част и трансмисията са заимствани от ГАЗ-69. Двигателят е 2.1-литров с мощност 55 коня. За периода на производство руснаците са направили 4 677 екземпляра.
Днес, на всички ни е известно, че т.нар. кросоувъри невинаги са оборудвани с 4х4 система. В много от случаите те са автомобили с по-висок клиренс и лека, всъдеходна визия. Именно такъв е Willys-Overland Jeepster, но задвижването идва само от задните колела. Jeepster се произвежда от 1948 до 1950 година в Охайо, но така и не се превръща в хит на пазара. Може би защото просто е изпреварил времето си.
Мнозина са на мнение, че определението кросоувър е измислено в Европа и към него задвижването не играе никаква роля. Важен е външният вид и предназначението, а то, според мнозина, е за хора с активен начин на живот. Точно такава кола е Matra-Simca Rancho, рекламата на която е свързана с активните почивки на младите хора. Автомобилът се появява на бял свят през 1977 година и веднага привлича вниманието със своята външност, която е вдъхновена от всъдеходите. Иначе Rancho е близък по технология със Simca 1100 - предно предаване и скромен четирицилиндров двигател.
Когато във Франция започва производството на Rancho, в СССР вече се произвежда легендарната Lada Niva, която впоследствие е преименувана на Lada 4x4. Според мнозина именно Niva заслужава званието "Първият кросоувър в света", защото разполага със самоносеща каросерия, 4х4 система, а визуалната прилика с всъдеходите не е толкова голяма. Този автомобил е един от тоталните хитове в Русия, но се продава с успех и на други пазари вече 40 години.
Тази кола е първата, която официално получава обозначението Sport Utility Vehicle (или SUV). Всъдеходните качества на модела съвсем не са отлични, но въпреки това колата се ползва с доста добър успех. Произвежда се без значителни изменения от 1963 до 1991 година, а днес се смята за първообраз на луксозните возила с повишена проходимост - такива като Range Rover, Х-овете на BMW и GL-ите на Mercedes-Benz. През 2018 година се очаква излизането на новото поколение Wagoneer, което ще се позиционира едно стъпало над сегашния флагман компании на Jeep - Grand Cherokee.
Автомобилът е еднакво комфортен, както на асфалт, така и в леки пресечени местности, разполага със самоносеща каросерия и с пълноприводна трансмисия, която си върши работата повече от прилично. Предпоследният претендент за званието "Първият кросоувър в света" - американският AMC Eagle се прави във варианти хечбек, купе, седан, комби... и даже кабриолет (здравейте Nissan Murano CrossCabriolet и Range Rover Evoque Convertible). Животът на този автомобил започва през 1979 година, а краят му е през 1987-а. Въпреки първоначалния интерес към модела, продажбите са под очакванията и не успяват да спасят марката от банкрут.
Накрая идва ред и на най-младият представител в тази подборка, който се явява пионер сред съвременните кросоувъри. Названието RAV се разшифрова като Recreation Active Vehicle (автомобил за активен отдих), а четворката означава броя на задвижващите колела. За своята 23-годишна история модела преживява три поколения, които бавно и постепенно го превръщат в най-продавания кросоувър в света.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
12:00 26.06.2017
2 Един тъпанар живеещ в България
12:01 26.06.2017
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Марто
12:54 26.06.2017
6 Бай Айван
13:24 26.06.2017
7 Жоро
Първия е Willys-Overland Jeepster - 1948
Първия истински кросоувър в съвременния смисъл на думата е - AMC Eagle - 1979
14:12 26.06.2017
8 onq s konq
Коментиран от #9
14:59 26.06.2017
9 Коката
До коментар #8 от "onq s konq":
Притежаваш и страхотна неграмотност.Коментиран от #11
15:19 26.06.2017
10 Никола
Че то на тези критерии отговарят всички автомобили от началото на миналия век , т.е те са първите кросоувъри !
15:37 26.06.2017
11 ST'Hunter
До коментар #9 от "Коката":
Тоя с коня е друг, различен от onq s konq. Оригиналът е мноого начетен и е истински "кУрифей" във всички области. Нещо като Пенкилер :)16:41 26.06.2017
12 1234
17:23 26.06.2017
13 YAMAHA
17:26 26.06.2017
14 Пазарен Либерслизатор
19:35 26.06.2017
15 Shmeker
22:09 26.06.2017
16 Гост 1
00:12 27.06.2017
17 Различен
Германците крали от Победа. Те тва ме изкефи!
Коментиран от #18
11:02 27.06.2017
18 Гост 1
До коментар #17 от "Различен":
Германците, както и много други крадът от всякъде. Специално BMW X6 е копиран от южнокорейския SsangYong Actyon11:18 27.06.2017
19 гощо
11:19 27.06.2017
20 Милен
19:56 28.06.2017
21 гост
13:09 29.06.2017
22 Гост
https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Matta
21:58 02.05.2019