Живелите по време на зрелия социализъм трудно биха приели Москвич-2140 за историческа или колекционерска ценност. Тогава абревиатурата АЗЛК неслучайно се дешифрираше като "Ах, защо ли те купих?!".
Ако сред тези паметници на съветската инженерна мисъл все пак има редки екземпляри, които представляват интерес за колекционерите, това несъмнено са малкото боядисани фабрично в т.нар. "рефлексен емайл". Така в АЗЛК наричат боята металик.
Продукцията на Московския автомобилен завод може да се похвали с всичко друго освен с качество, но именно там далеч преди ВАЗ и ГАЗ започват да боядисват колите в металик. Първите експериментални образци в цвят "Орфей" (златисто) и "Снежна кралица" (сребристо) са показани на изложението ВДНХ през 1974 и 1975 г.
Първоначално АЗЛК проучва възможността да купува рефлексните бои от американския гигант DuPont, който още по онова време разполага с технология за производство на всякакви цветове и нюанси. Руснаците обаче срещат трудности с бързата полимеризация, с която скоростта на поточната линия не може да се справи.
Ето защо за доставчик е избран немският концерн Herberts. Първите партиди Москвич-2140 с цвят "Алигатор" (зелено), "Садко" (синьо) и "Форел" (светлосиньо) слизат от конвейера в началото на 1977 г.
По този начин АЗЛК удовлетворява многобройните заявки на външнотърговските представителства за обогатяване на цветовата палитра на продукцията с металици. Част от боядисаните с вносни лакове автомобили все пак попада и на вътрешния пазар в СССР.
"Москвичът" на снимките е решен в цвят "Снежна кралица" или сребрист металик. Произведен е през 1984 г. и до момента е изминал едва 15 957 км.
От вътрешната страна на капака на багажника са се запазили три хартиени етикета с името на боята. На тях пише, че тя е доставена от немската компания Glasurit, част от концерна BASF. Това прави автомобила още по-рядък, тъй като по това време АЗЛК купува такива бои от югославската Helios.
Автомобилът е съхранен в прекрасно състояние най-вече заради допълнителната антикорозионна обработка, на която е подложен в началото на 90-те. Оборудван е с двигател УЗАМ-412Д, дефорсиран от 75 на 68 к.с., за да може да работи на евтин бензин А-76.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Кобрата
Иначе за кърска работа са екстра, товариш го яко и върви като катър!
16:22 31.10.2017
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 MMM
- много по-добре с нея, отколкото без кола, защото и това си спомням
- уникален боклук. Баща ми, горкия, постоянно лежеше под нея. Случваше се да помагам. Направо ми се повръща като си спомня за нея...
Коментиран от #5, #74
16:29 31.10.2017
4 Гост
16:47 31.10.2017
5 Человек
До коментар #3 от "MMM":
Боклук е бил майстора явно. И ние имахме и беше здрав като бик. Товариш,караш и не се боиш, че нещо ще се счупи. А като се счупи, всеки можеше да си го оправи пред блока.16:50 31.10.2017
6 ЕПК
Напротив, имахме такъв Москвич! На колко места ни е карал и колкото товар е пренесъл, само той си знае! Да, налагаше се да му се правят ремонти от време на време, но на мой автомобил не се налага? Никъде не ни е оставял на пътя, закъсвали сме, поправяли сме го с подръчни средства и пак сме се прибирали! И така 24 години! 24 години този автомобил ни служеше вярно и преданно! Същото не може да се каже за колите десета ръка в Дупница и Горубляне! Подлъгах се да се купя стар автомобил от Горубляне, проблеми постоянно!
Писна ми и си купих нов автомобил на лизинг! Така поне знаеш, че караш нов автомобил, а не трошка, която те изненадва ежедневно с проблеми!
Коментиран от #8
16:52 31.10.2017
7 MMM
Коментиран от #18, #21, #61
17:05 31.10.2017
8 Пенчо
До коментар #6 от "ЕПК":
Колко километра изминахте за тези 24 години?17:08 31.10.2017
9 Мигел
Коментиран от #53, #86
17:18 31.10.2017
10 Delqn
АЗЛЪК-а като го взе баща ми иоще на първата година ръждяса. През две години се мажеше отдолу. Ремонти постоянно, делкото, чукчето и наковалнята, карбуратора, клапаните, съединителя, постоянно.Абсолютна антикола. Факта че бългърите го имат за кола обяснява защо не произвеждаме никакви автомобили.
17:21 31.10.2017
11 Пазарен Либерализатор
Коментиран от #85
17:42 31.10.2017
12 Antimediator
Постоянно ни се подава някаква информация свързана с СССР-Русия.
Опитват се да ни промиват мозъците.
Защо някой професионално да напише нещо за съвременното руско автомобилостроене за да стане ясно , че такова няма.
Не ме интересува какво се случва в Империята на злото и дали Путкин го боли зъб !
18:01 31.10.2017
13 Шаран БГ
Всичко с времето си !! И с политиката, която е съпътствала страната и народа ни.
Съветите обещаваха през далечната 1969 г., че ще ни заринат с Жигули-та,ама .....не стана.Чакаш 15 години и накрая купуваш Московец пъшкаш, псуваш и ....си вършиш работата.
А някой помни ли "чаровния" Москвич - 403 ? Казваха, че ламарината му е от немските военни каски от войната. Търкаля се колкото си иска и като стъпи на гумите си ---- нищо не му личи!!
18:14 31.10.2017
14 тракторист хулиган
18:21 31.10.2017
15 на госта поста
18:37 31.10.2017
16 Random
Калпавите майстори, които са ползвали части трета употреба или пък неща от кухнята си личат в коментарите.
18:39 31.10.2017
17 Рандом
https://www.drive2.ru/b/654430/
18:42 31.10.2017
18 Random
До коментар #7 от "MMM":
А знаеш ли че и W124 е с по-тясна задна следа?И тя ли е недоразумение бе келеш?
Като не разбираш, не се обаждай.
(124-ката я използвам за пример, може и да харесвам руското, но не отричам чуждото)
18:47 31.10.2017
19 Мерцедес Бенц
Коментиран от #67
18:49 31.10.2017
20 Различен
В началото на 90-те, когато започвах бизнеса, съм минавал Шипка с 1 тон в колата и още 800 килограма в ремаркето, извън теглото на ремаркето! На две педи сняг! А жената се побъркваше по нощите, дали ще се прибера, жив и здрав!
Хубава си беше колцата, ЗА ВРЕМЕТО!
18:52 31.10.2017
21 Random
До коментар #7 от "MMM":
Виж ти, поразтърсих се и се оказа че 123,124,140,220,210, 211, 201(190),202, 203, и даже новата C-класа са с по-тясна предна следа отколкото задна.Ти да видиш.
Мерцедес не могат да правят коли ли?
18:54 31.10.2017
22 Бай Иван
19:10 31.10.2017
23 BOSCHMEN
Коментиран от #25
19:15 31.10.2017
24 Спиро
Непрекъснато се правеше нещо по тях - реглажи, смяна накладки, чукче и наковалня в делкото, дистрибуторна капачка....
Наистина, прави се и на път като закъсаш, но не мисля, че такава трябва да бъде една кола, която за онези години може да ти е единствената в живота.
Ако ще се ходи на море, то задължително преди това една седмица е в "интензивното". На път като си, половината багажник е резервни части. БЛАГОДАРЯ!
Нищо " сделано" не любя, тача и милея.
Хубаво е че са само спомени.
Коментиран от #27
19:18 31.10.2017
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 Станкев
19:35 31.10.2017
27 Спиро
До коментар #24 от "Спиро":
Виждам колко минусчета ми цъкате, но явно нямате намерение да слагате коментари. Искам да видя нещо смислено насреща.Някой, който да ме убеди, че би си купил пак Москвич, но видите ли, в момента карал Опел (например), защото за мускала трябва да чака доставка....
Дори в Русия няма толкова "освидетелствани идиоти-фенове", колкото тук в този сайт. Иначе още да го произвеждат.
Потърсете съвет от специалист:))
Коментиран от #30, #49
19:39 31.10.2017
28 Радо
19:39 31.10.2017
29 Иванов
19:51 31.10.2017
30 Random
До коментар #27 от "Спиро":
Какво смислено искаш?Маслата и резервните части са били смотани.
Междувременно във "великия" запад(Великобритания) - ония са произвеждали напудрена кола от 40-те(Morris Marina), коли които са по-дълги от едната страна(Rover SD1) и двигатели, които главите ги имат за консуматив(Triumph) .
Та искаш да ми кажеш че руснаците са били по-зле? Нещо бъркаш.
Коментиран от #38, #84, #87
19:55 31.10.2017
31 СССР фен
19:57 31.10.2017
32 Зъ гъзъ
20:02 31.10.2017
33 Данчо Данчо
Коментиран от #37
20:11 31.10.2017
34 filo
20:13 31.10.2017
35 Бат Мишо
1 не си купувам москвич щото стария още си въри
и го държа вътре в гаража а БМВ то пред вратата да не гепят москвича щото Е ПО СКЪП вече от строшените бмв на бг пазара
туй първо
ВТОРО
строшените ви москвичи дет са ръждясвали бързо и ТРОШИЛИ СКОРОСТИ -особенно хапактерна РАЗЛИКА
НЕ СА ПРАЕНИ В Русия в Москва А В ЛОВЕЧ
наш ли га ордживалдъ москвич ще счупи ТОЧНО СКОРОСТИ
НИКОГА
и ТОЧНО ДЕФОРСАКА 412 Д кат му сложа 4 та в Сф я изключвам в разградското си село ЩОТО Е С ДЪЛГИ ПРЕДАВКИ И БАВЕН ДИФ
Коментиран от #40
20:14 31.10.2017
36 Дедо Гошо
20:15 31.10.2017
37 Коко
До коментар #33 от "Данчо Данчо":
Абе ей паткан научи се да пишеш първо и тогава коментирай20:19 31.10.2017
38 Спиро
До коментар #30 от "Random":
Може и да бъркам, но как да знае човек.Да не би по стандартния ред да можеше да се купи нещо по-различно от руска каруца? Не ми давай примери с полски фиат, шкодичките или гедерейските произведения?
Беше си омагьпсан кръг. Нямаш избор.
А ти сега ми вадиш като алтернатива Морис Марина???
Като че ли цяла Англия това е карала. По онези времена англичаните само са имали марки автомобили в пъти повече от руснаците, без да имат амбиции че са космическа държава. Имало е фирми, които са вадили 1 -2 модела и са фалирали. Така че примери можеш повече да ми дадеш.
Но пък са имали избор. Да си купят немска, шведска... италианска, френска....
Ако москвоча се правеше на запад, и той щеше да фалира. Кой ще го купува такъв?? Но пък той си имаше гарантиран по политически причини пазар в половин Европа. Умря, след като хората (включително и в Бг) започнаха да си купуват (трошляците на Запада) и разбраха, че дори и втора ръка са за предпочитане.
Москвич щеше да оцелее дори ако го купуваха в родината му. Но и там не върви.
Руснаците не са толкова прости.... колкото между впрочем някои индивиди тук
20:20 31.10.2017
39 filo
Коментиран от #80
20:24 31.10.2017
40 Петкан дивака
До коментар #35 от "Бат Мишо":
Аман от разбирачи.Коментиран от #42
20:27 31.10.2017
41 Vulpes
20:33 31.10.2017
42 айтозлия
До коментар #40 от "Петкан дивака":
алооо разбирачиии имахме м 412 от първите модел 1970година .баща ми и майка ми са обиколили целия соц. лагер с нея-румъния чехия словакия полша украйна-молдова.през 1981 година през бивша югославия -в италия до рим-италия.там присъствах и аз на тази екскурзия .няма лоши коли има лоши стопани.21:00 31.10.2017
43 гостенин
Коментиран от #47
21:34 31.10.2017
44 вижся
21:35 31.10.2017
45 Yafa
21:43 31.10.2017
46 Васил
Казвам го чисто професионално - първите ремонти съм правил именно на такъв отпреди тридесет и косур години - та до сега.
Москвичът изискваше /междо другото като всеки един автомобил/ елементарни грижи - обслужване на запалителната уредба на няколко месеца и почистване на карбуратора. Първото е задължително за автомобилите включително и западните някъде до 1998г. Второто е причина от горивата по онова време.
Найстина имаше недостатъци - лошо парно, по обикновенна напицерия и по-муден двигател /в сравнение с Ладите и Фиатите/, но имаше отлична стабилност зимата и можеше да носи теглото си на гръб, а черните пътища му бяха като магистрала.
Това бе първата ми кола /и първата която блъснах - на 13г. на заден в един стълб, докато си правихме рали/ имал съм Лада, Фиат, а западните и източните не ги броя.
Но е факт че в момента имам един Москвич 21412 който пазя в гаража /макар и бракуван/, а другите ми коли - две рена, едно деу, една дачия дъстър и една кордоба стоят на улицата и са омазани с лай**та на гларусите.
Дето се казва "Всеки луд с номера си"
21:43 31.10.2017
47 Vulpes
До коментар #43 от "гостенин":
Отговарям ти веднага. Във Варна през 90те години се правеше Ровер,части,сглобки и пр...,но по интересното в случая беше,че всеки който работи в завода,ако му отвориш гаража или мазата ще намериш части за още 2 ХА ХА ХА21:55 31.10.2017
48 СМЯХ
Коментиран от #51
22:08 31.10.2017
49 Дони
До коментар #27 от "Спиро":
Напълно съм съгласен с теб.22:11 31.10.2017
50 ддД
22:29 31.10.2017
51 filo
До коментар #48 от "СМЯХ":
Напълно подкрепям.22:31 31.10.2017
52 Шампиона
Но колата за времето си беше прекрасна..Нашият единствено страдаше от токовете..Баща ми го кара първо като такси, а после го ползваше за камион, след което го преквалифицира в тир и накрая завърши за скрап, но помня, че когато излезнехме на магистралата си пълнеше километража от 160...Дори един път един друг участник от движението караше плътно до нас да види с колко се движи московеца и беше удивен..Дори да аварираш някъде с чук, каечен ключ и отверка му правиш основен ремонт и продължаваш..
22:42 31.10.2017
53 Антон 1
До коментар #9 от "Мигел":
Тия сега на 40 не са работили по време на комунизма !! :):):):! С много малко изключения !
22:47 31.10.2017
54 Руснака
Коментиран от #55, #57, #76
22:49 31.10.2017
55 Антон 1
До коментар #54 от "Руснака":
И на какви разстояния пътуваш и колко често , че така ти е комфортно ?Иначе и аз изпитвам носталгия , ама най -вероятно по младостта !
23:00 31.10.2017
56 Алфа Ромео
23:02 31.10.2017
57 Vulpes
До коментар #54 от "Руснака":
Задължително е в колата да имаш:-крик,гаечен ключ както и ключета:8/10,10/12 И 17/19,права и крастата отвертка,чук,клещи и задължително ТЕЛ!!! Непризнаваш пътна помощ,сам го ремонтираш на пътя. Руските коли са правени за степи,тундри и пресечени местности където освен "помогни си сам" няма кой да ти помогне.
Коментиран от #64
23:04 31.10.2017
58 стоян георгиев
23:08 31.10.2017
59 Финдли
23:33 31.10.2017
60 c4r
23:36 31.10.2017
61 Уффффф
До коментар #7 от "MMM":
Ма верно нищо не вдяваш. По-широката предница прави възможно завиването с по-малък радиус на завоя. Примерът с Мерца е съвсем удачен. Онези старите Ситроени са също с такава база, даже с видимо по-изразена разлика в следите.Имах такъв Москал, само че "чиста" 12-ка. Пълнеше километража. Малко съм си играл с карбуратора и в резултат хем бягаше като луд, хем правеше разход под 7.5/100. Имаше три "детски болести":
1. Течеше масло от оста на зъбния блок за задна скорост. Някой умник я е забил в блока на кутията така, че да се показва навън, без никакво уплътнение. За сметка на това пък кутията е брутално здрава. Моята като я взех, се оказа, че съм минал над 1000 км без масло в кутията. Напълних я със смес от масло и грес и така кара няколко години, преди да я продам. С парите от Москала си купих Опел :) Между другото, някои със съвсем лека преработка слагаха кутия от БМВ, дето им викаха "акула". Там вече вървежът беше наистина брутален.
2. Бензиновата помпа често хвърляше платно. Проблемът се решаваше лесно с помпа от Жигули.
3. Резервоарът имаше склонност да ръждясва в горния си край, ако по някакъв начин в багажника влиза вода. Моя го заварих и проблеми след това не съм имал.
А по какви черни пътища съм минавал с него в сняг и кал... Джипове са чупили картер по съшия маршрут.
Може да е сделана колата, но в никакъв случай не е боклук. Една зима на магистрала Хемус беше станало задръстване между тунелите "Витиня" и "Ечемишка". Буксуваха ТИР-ове, автоб
Коментиран от #62
23:46 31.10.2017
62 Random
До коментар #61 от "Уффффф":
Хич не е малка модификацията с кутия от бмв.Частта която се хваща към двигателя се реже почти на половина. След това се допълва с част от кутия на Москвич.
Причината е че двигателите нямат нищо общо.
Коментиран от #63
23:50 31.10.2017
63 Руснака
До коментар #62 от "Random":
За да се сложат скорости от бмв,а точния модел скорости е гетраг 240 от е30 с двигател м10б16/18,трябва да се среже кожуха на кутията и да се завари Москвичовия кожух,а той принципно при стандартна сглобка като се вадят скоростите,си остава на двигателя.Нужен е също феродов диск от бмв,защото шлиците на оригиналния не съвпадат.Реже се и тунела на купето,защото кутията е по обемна и няма как да се събере,преправя се и захващането на гредичката на кутията в задната част,слага се ладов кардан заедно с фланеца и гуменото каре на кутията,пробиват се и дупки в купето за захващането на опорния лагер.Това е като цяло цялата разправия,естествено има и други дреболии.Аз на моя щях да му слагам кутия от бмв гетраг 240 и разполагах с почти всичко необходимо за слагането и,но се отказах понеже не искам да усакатявам купето защото е адски здраво без гнило и кърпежи и реших да си бъде оригинал!С оригиналната кутия и дългия диф 3.9 си поддържа спокойно 120-130,а тази скорост си ме устройва.Единственно напред в времето мисля да му бодна една турбина,да се разтовари малко мотора.01:33 01.11.2017
64 Геро
До коментар #57 от "Vulpes":
Браво:)Пропусна комплекта за вулканизиране на гумата като се пукне:)
А помните ли да сте виждали Москвич с прави джанти?
Винаги подмятаха
02:33 01.11.2017
65 Българин
03:10 01.11.2017
66 mukovski
Коментиран от #69
07:59 01.11.2017
67 до Мерцедес Бенц
До коментар #19 от "Мерцедес Бенц":
Изобщо не си прав ! Това е ЕДИНСТВЕНОТО хубаво нещо в тази кола :)09:32 01.11.2017
68 Този коментар е премахнат от модератор.
69 Аз съм
До коментар #66 от "mukovski":
Бълнуват?Имената Наполеон и Хитлер нищо ли не ти говорят?Коментиран от #73
10:50 01.11.2017
70 Данаил
11:11 01.11.2017
71 Русчуклия
13:08 01.11.2017
72 Ярослав Станчев
15:09 01.11.2017
73 Ярослав Станчев
До коментар #69 от "Аз съм":
Те на него нищо не му говорят,ама на французи и германци още им държи влага.15:14 01.11.2017
74 незнайко
До коментар #3 от "MMM":
Лежали сте защото сте били пишман майстори. Москвич попаднал в ръцете на добър водач и майстор е ненадминат за времето си. Сега сигурно сами си правите ремонта на "ТУРБИНАТА" или помпата на дизела !!! Най лесно е да се пишат заучените фрази !!!17:59 01.11.2017
75 Ввв
18:36 01.11.2017
76 filo
До коментар #54 от "Руснака":
Карай си ги бе дядка какво ми обясняваш, какви коли са тия дръгели.Коментиран от #79
19:59 01.11.2017
77 старши
после още 15 години сваляше дърва от планината!!
20:22 01.11.2017
78 Гостенин
21:09 01.11.2017
79 Руснака
До коментар #76 от "filo":
Дядка си ти на 23 години съм и имам 100 пъти повече опит и знания от тебе спрял!Коментиран от #81, #82
23:30 01.11.2017
80 Този коментар е премахнат от модератор.
81 filo
До коментар #79 от "Руснака":
Личи си, щом харесваш москвич. Наистина страхотни познания имаш.18:31 03.11.2017
82 filo
До коментар #79 от "Руснака":
Защо ника ти е Руснака? Дали защото не ставаш за нищо или защото си алкохолик. Питам понеже се знае, че това са руските добродетели.18:37 03.11.2017
83 ВАГ
17:55 04.11.2017
84 БЕЛЯТА
До коментар #30 от "Random":
АБЕ Ряпо съветскаКъде сравняваш руско автомобилостроене с англииско такова. Само да изброиме марки MG, Ягуар, Лотус минаваме през ширпотреби Форд, Волксхол и Ровер и отидем на суперавтомобили като Астън Мартин, Ролс Ройс и Бентли.
Я сложи една най обикновена Сиера от началото на 80те до тоя кенеф и да сравняваме... здравина ли, разход ли мощност ли...
Два три пъти съм карал такова съветско недоразумение и винаги съм се чудил как е възможно да продължават да го произвеждат тоя боклук
22:25 04.11.2017
85 Пешо Китай
До коментар #11 от "Пазарен Либерализатор":
А сега какво караме?Боклуците дето си изхвърлят германците и италианците.08:13 13.11.2017
86 Този коментар е премахнат от модератор.
87 Иво
До коментар #30 от "Random":
Британците винаги са били зле с автомобилостроенето мн.прехвалени пълни боклуци09:45 22.07.2018
88 Милан Димитров
15:52 09.06.2019