25 Септември, 2000 00:00 7 182 0

Mini Cooper - живата легенда

  • mini-
  • mini cooper-
  • co­oper s

Когато се говори за традиция и консерватизъм, за пример почти винаги се дават британците. Именно Островът е истинска обетована земя за конструкторите, които с нежелание се разделят с тво­ренията си.

Феноменът Mini е толкова авангарден дори и в нашето време на шеметно препускащи технологии, че трудно бихме могли да се лишим от него. 41-годишната история на непрекъснато, без съществени модернизации производство, вече го изравняват с “патицата” на Citroёn - 2 CV, а 5.5-милионният тираж му е спечелил огромна група почитатели. За тях гениалният “дребосък” е много повече от легенда в съвременната автомобилна индустрия. Нищо обаче не е вечно. Така дори славното “джудже” не бе пощадено. “Минито” е спряно вече от производство. Така най-оригиналното, забавено и оча­рователно “джудже” в историята напусна автомобилния свят. Остави за утеха “хитреците” VW Po­lo, Ford Ka и Opel Corsa. Удоб­ни, компактни и сигурни, но наистина твърде скучни. За щастие в Южна Германия - Бавария, съще­ствува фирма, която си позволява лукса да създава автомобили за “душата”. Не е трудно да се досетим, че това съвсем естествено е BMW. Макар почти на загуба, фирмата ще осъществи мечтите на милионите фенове. Така малката “легенда” ще продължи да живее и през новия век.

Новото Mini “made by BMW” ще отпразнува своята официална премиера на Автомобилния салон в Париж (от 30 семпември до 15 октомври т.г.). Освен името, в сравнение с английското “джудже”, “германчето” няма нищо общо с класическия модел. Дребосъкът от Мюн­хен е доста източен, дължината достига 3.6 метра. Това осигурява удобство и комфорт за предните две места. За съжаление с това не може да се похвали вторият ред и багажника. Като истинска “рожба” на концерна BMW е естествено да бъде оборудван с най-модерна технология: каросерия с компютърно изчислени зони на деформация; 6 въздушни възглавници, включващи и т.нар. “Win­dow-bags”; независимо окачване на 4-те колела; 4 дискови спирачки и 5-степенна механична скоростна кутия. Срещу доплащане се предлага и автоматична трансмисия (Steptronic) с възможност за ръчно превключване на предавките. Животът на пасажерите ще пази стабилизиращата програма DSC - електронният помощник в екстремни ситуации. Независимо от всичко, основният конструктивен принцип, на който англичаните залагаха в продъл­же­ние на 40 години, е запазен. Напречно монтиран двигател и предно предаване - кон­цепция, която и до ден днешен е водеща в съвременното автомобилостроене. Главният конструктор на легендата Mini е Алек Исигонис, прачичото на бившия главен управител на BMW, Бернд Пишетсрийдер. Заслугите им обаче получават различна отплата. За създадения през 1959 г. шедьовър Mini, Исигонис получава титлата “сър”, като най-висше признание, а за приобщаването на Rover към BMW през 1999 г. - Пишетсрийдер е уволнен. Ще припомним, че тогава за шест години BMW инвестира 4,1 милиарда долара в Rover, но въпреки това не успя да възстанови ефективността на английската компания. Цената, която плати германският гигант е значителен спад в акциите на компанията плюс “две глави” от управителния съ­вет. Най-накрая се стигна до компромисното решение германците да “се отърват” малко грубичко от Rover, ка­то го продадоха в началото на тази година на Британския консордциум Phoenix за символичната цена от 10 лири (около 16 долара). За изненада на всички, баварците запазиха марката Mini. “Джуджето”сякаш изкочи от нищото и стана равностоен член на баварското автомобилно семейство. Търговските пред­ставителства на BMW обаче гледат на него като на “доведено дете”. Много жалко, защото “новакът” е истнински красавец. Външното сходство с “англичанчето” е лъжливо. Изключително аеродинамичнен, широк и мускулест. Истински съвременен спор­тист, но “обичлив” с големите си кръгли очи.

На пазара ще бъдат предложени три модификации. Базистната - Mini с 90 к.с. и цена около 27 000 германски марки, най-масовият модел Mini Cooper - 115 к.с., до 30 000 и топ-модификацията - “спор­тистът” Co­oper S, задвижван от турбодвигател (165 к.с.), който ще се появи последен. Дали германското Mini ще има успех, ще покаже бъдещето. Риск съществуваше и при неговия предшественик. Но звездата му изгря, когато през 60-те години за безсмъртните Beat­les той стана луксозна играчка и за кратко време се превърна в легенда. Дано и “германецът” има този къс­мет.

Александър Атанасов


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА