Last news in Fakti

30 Декември, 2000 00:00 2 314 2

Превъплъщение от славното минало

  • bmw-
  • z8-
  • bmw z8-
  • bmw 507-
  • bmw м5

Класическаят автомобил винаги е предизвиквал особен интерес. Напоследък носталгията дава идеи на автомобилните конструктори за уникалното съчетание между миналото и бъдещето, между класическия дизайн и новите свръхмодерни технологии. Това е причината, известната германска марка BMW да се върне в годините и със своята най-нова разработка Z8 да докаже, че класическите роудстъри от 50-те и 60-те няма да остареят дори през новото хилядолетие.

При разработването на впечатляващия ретро-дизайн на колата, главният конструктор, Кристофър Бангле е бил силно вдъхновен от легендарния модел - BMW 507. Който познава дори малко богатато минало на знаменитата марка, веднага се досеща, че става дума за неповторимото творение на Албрехт Граф Гьоц, с което влиза в златните страници на автомобилната история. За съжаление, изумителният роудстър от 50-те години е произвеждан за много кратък период, като са изработени само 256 униката. Конструкторите са направили всичко възможно, за да запазят неповторимия стил на роудстърите от 50-те години - издължена каросерия във формата на торпедо, скъсена компактна задна част, почти перпендикулярно монтирано предно стъкло, и оптималната за спортна машина позиция на двете седалки. Търсенето на конструктивни и технологични аналози между съвременния роудстър - Z8 и някогашния 507 е немислимо. Това е все едно да правим паралел между сегашния New Beetle и творението на Фердинанд Порше - VW Kaefer.

Малкото тегло на автомобила е съчетано с огромна мощност и най-вече изобилие от въртящ момент. Осемцилиндровият, 5-литров агрегат е взет директно от “суперспортиста” BMW М5 и е “имлантиран” непосредствено зад предния мост. Германските конструктори са направили всичко възможно, за да изтеглят компактния, но тежък двигател, максимално до центъра на каросерията. Благодарение на това е постигнато почти еднакво разпределение на масата между предния и заден мост. Както при повечето спортни агрегати, и тук всмукателният колектор на всеки отделен цилиндър е оборудван със самостоятелна дроселна клапа, командвана от системата на т.нар. “електронна газ” - т.е. няма механична връзка между клапите и педала на газта.

Техническите показатели на двигателя са зашеметяващи - 400 к.с./6 600 оборота и огромен въртящ момент от 500 Н.м още при 3 800 об/мин.

Това позволява на Z8 да се “катапултира” от 0-100 км/ч за 4.7 секунди, а само след 23.4 сек. се изминават първите 1000 метра. Еластичността на автомобила също е впечатляваща - ускорението от 80 до 120 км/ч на четвърта предавка става за 4.3 сек. Както при повечето модели на BMW и тук максималната скорост е ограничена по електронен път до 250 км/ч.

За повишаване на активната безопасност, новият булид на BMW е оборудван с редица свръхмодерни електронни устройства, командвани от микропроцесор. Системата за контрол на преплъзването ASC (Automatiс- Stbility-Control) регулира оборотите на мощния агрегат и предотвратява превъртането на колелата с максимален ефект. ASC работи с антиблокиращата система (ABS), като използва нейните сензори на колелата. Ако датчиците подадат информация, че едно или повече колела са загубили сцепление с терена, независимо от положението на педала за газта, оборотите на двигателя автоматично се намаляват.

При бързо превключване на по-ниска предавка, ходовата част на “баварския ретро-спортист” реагира перфектно. Това се дължи на специално разработената система MSR, която намалява спирачната сила на двигателя и предотвратява моментното, изключително опасно блокиране на задвижващите задни колела. Така водачът може да си позволи само миг преди завоя, да превключи на по-ниска предавка.

Антиблокиращата система на спирачките (ABS) се допълва от новото устройство CBC (Cornering Brake Control). В зависимост от пътната обстановка, натоварване и начин на управление, ситемата индивидуално регулира спирачната сила към отделните колела.

Конструкторите не са забравили и любителите на “силните усещания”, за които тази изключително мощна “фурия”, крие редица опасни изненади. Закриля ги електронно-стабилизиращата програма DSC.

За първи път в сериен автомобил на BMW се прилага конструкцията на така наречената алуминиева пространствена рама (space frame) облечена в каросерия, изработена също от алуминий. Благодарение на това, теглото на спортното торпедо на BMW е само 1651 кг (за сравнение BMW M5 - 1795 кг).

Алуминият е основен детайл и от спортното окачване, съчетано с огромни 18-цолови колела, изработени също от леки сплави. Както при повечето “расови спортисти” и тук задните гуми са с по-големи размери (275/40 срещу 245/45). Те са специална разработка, наречена от BMW - RFC (Run Flat Combination). В екстремни ситуации, дори и без налягане в гумите, пътуването може да продължи при ниска скорост. Всичко това, доскоро беше възможно единствено във филмите на Джеймс Бонд, в последния от които главният герой е именно BMW Z8.

Александър Атанасов


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 aruf

    0 0 Отговор
    z8 e tva e klasika,dage james bond kara6e takova

    Коментиран от #2

  • 2 БамБам

    0 0 Отговор

    До коментар #1 от "aruf":

    Той май караше z3 едно такова светло небесно синьо.