15 Декември, 2001 00:00 11 793 7

Audi A4

  • audi-
  • audi 80-
  • au­di a4

 

Огромната популярност на Audi 80 на пазара на употребявани автомобили често засенчва факта, че още през есента на 1994 г. бе представен наследни­кът му А4. Оттогава насам както и да се смя­та са изминали 7 години и лимузината от Инголщад отдавна трябваше да се е пре­върнала в хит сред купувачите на коли-втора ръка подобно на пред­шественика си. До­ри дебютът на новото поколение на модела та­зи година обаче не про­мени съществено ситуацията. "Четирите кръ­га" се споменават на един дъх с Mercedes-Benz и BMW още от края на 80-те, а престижът има висока цена. Именно тя ограничава търсенето на иначе прекрасния германски автомобил, спечелил толкова високо признание сред купувачите и специалистите.

Подобно на предшественика му, за А4 обикновено се говори прилагателни в превъз­ходна степен. “А-четворката” е лидер по надеждност в не една и две класации и оставя след себе си дори най-тежката ар­тилерия на конкуренцията. Разнообразието на га­мата от модификации пък спокойно може да се сравни с произвежданото от цели национални автондиустрии.

Макар да няма изгледи скоро да детронира “Яйцето” на пазара на употребявани ко­ли, рано или късно А4 ще заеме мяс­тото му. Ако се съди по съдбата на 80, това предстои в близките 4-5 години. Практиката показва, че дотогава единствената настъпила про­мяна ще бъде навъртеният километраж. Изцяло поцинкованата каросерия на А4 трудно ще се подаде на влиянието на времето, освен ако автомобилът не е претърпял катастрофа. Качест­вото на купето е такова, че и най-малките кафяви петънца трябва да накарат кандидат купувача да се откаже от сделката. В условията на родната “солено-пясъчна” зи­ма все пак не би било зле да се монтират калобрани, които обичайно липсват при колите, внесени от Европа. Те ще спестят наранявания по праговете и броните, които повечето специалисти сочат като слабо масто в каросерията. Лаковото им покритие е нежно и портфейлът на невнимателните водачи често си пати от хвърчащи камъчета или маневриране в прекалено тясно пространство.

За разлика от “Яйцето” А4 разполага с доста вместителен багажник, макар това да не личи от външността на модела. Това е само един от недостатъците на предхония модел, преодолени от конструкторите. Комби версията постарому се радва на изключителен успех и определено е сред най-красивите универсали, продавани през 90-те.

Интериорът е с все така великолепно качество, ка­то до­ри най-евтините комплектации радват със стилно подбрани тапицерии и безупречна сглобка. Базова модификация в смисъла, влаган от повечето други производители, на практика не съществува. Дилърите на Audi даже наричат модела “конструктор за купувача”, тъй като след избора на двигател и тип каросерия новият собственик обикновено започвал да окомплектова новата си кола с всевъзможни екстри от пребогатия списък на производителя. Оборудването зависи най-вече от страната, от която е внесена “А-четворката”. “Германските” екземпляри поч­ти сигурно ще разполагат с люк, електрически пакет, климатик и стерео от среден клас. Швейцарците пък по понятни причини си падат по версиите Quattro. Във всеки случай бъдещият собственик може да разчита на солиден брой екстри. Нови автомобили от ранга на А4 никога не са се купували от хора в затруднено финансово положение.

Най-вълнуващата част от почти безкрайната тема Au­di A4 безспорно си остават двигателите, с които се комплектова инголщадското чу­до. Гамата им буквално ша­шардисва неподготвените кан­дидат-купувачи. Изборът започва от 1.6-литровия мотор със 101 к.с. и завършва до комбито RS4 с неговите втрещяващи 380 коня, изцедени от 2.7 литра работен обем благодарение на два турбокомпресора. Предлагат се съ­що три турбодизела, добили огромна популярност сред българските почитатели на марката през 90-те.

Най-предпочитани и масови все пак остават двата варианта на 1.8-литровия четирицилиндров двигател със 125 и 150 к.с. в турбоверсията. Базовият 1 600-кубиков мотор не може да се оплаче от липса на достатъчно мощ, но приляга по-скоро за уравновесени водачи и спокойно шофиране по градските улици. Истинските спортни емоции започват с шестцилиндровите агрегати с обем 2.4, 2.6 и 2.8 литра. Те разполагат и с по-голям ресурс от четирицилинровите, но поддръжката им излиза доста по-скъпо.”Зловещите” модификации S и RS трудно ще предизвикат интереса на родния купувач. С мощност съответно 265 и 380 коня тези практически със­тезателни автомобили не подхождат ни­то на бъл­гар­ските пътни условия, нито на финансовите въз­можности дори на хора с доходи далеч над приличните.

Дизелите с директно впръс­кване на горивото и обем 1.9 и 2.5 не се нуждаят от специално представяне. Доста­тъчно е да се спомене, че икономичността и мощ­ност­ните им характеристики ги правят почти идеална ал­тернатива за родните условия. Особено харесван е по-големият мотор в комбинация с каросерия универсал, тъй като кривата на въртящия му момент на практика игнорира фактора товар и колата се движи еднакво добре както с празен багажник, така и с петима гастарбайтери плюс покъ­щи­на­та им.

Всички двигатели се славят с изключителната си здравина и надеждност. Важно е след покупка веднага да се смени ангренажният ремък, както и да се почистят радиаторите на охладителната система и климатика. Ниското качество на бензина може да съз­даде главоболия с горивната система, затова периодичната промивка не е излишна. Както при всички турбоагрегати, работата на празен ход в рамките на половин минута преди спиране осигурява по-дълъг живот на нагнетателя. 2.8-литровият шестак се сочи за образец за дълъг ресурс, но страда от дребни странични дефекти като изгърмяла ламбда сонда на катализатора. Цената є е около 200 марки.

Проблемите с дизеловите двигатели не са много и обикновено се дължат на безхаберно отношение на самия собственик. Препоръчва се промивка на резервоара и горивната система веднъж в годината, което намалява съществено риска да “замине” горивната помпа. Добре е също да не се вярва на указанията в сервизната книжка и редовните прегледи да се извър­шват на всеки 10 хил. км вместо на предписваните 15 000.

Енциклопедична истина е, че българските пътни условия са в състояние да видят сметката дори на най-здравото окачване. А4 не прави из­ключение, макар да разполага с изключетелно надежднна ходова част. Най-уязвими са шестцилиндровите мо­дификации заради по-тежката предна част на автомобила. Проблемите обикновено започват след 60-70 000 км, когато се износват накрайниците на кормилните щанги. Следват ги тампоните и стойките на амортисьорите. След 100 хил. започва да се обажда и задното окачване. След такъв пробег по българските шосета обаче би се строшил и танк.

Специално внимание заслужават трансмисиите на А4, който по традиция се предлага и във вариант с перманентно задвижване на четирите колела. Quattro модификациите често са отбягвани заради неоснователни опасения по отношение на надеждността. В действителност тази трансмисия се радва на не по-кратък живот от обикновената, но обслужването є струва примерно 20% по-скъпо.

Проблеми със скоростните кутии не са известни, независимо дали става дума за механика или автомат. Само при някои коли с пробег над 150 000 км е възможна амортизация на втулките в механизма за смяна на предавките. Ремонтът обаче струва жълти стотинки. Маслото на механичната кутия не се сменя - предвидено е за целия срок на живота є. При покупка на автомат трябва да се обърне внимание на динамиката и наличието на странични шумове. Вялото ускорение и неестествените звуци говорят за състезателни наклонности у предишния собственик, които ще излязат през носа на следващия. A4 се комплектова и с трансмисия Tiptronic.

При покупката на такъв автомобил непременно трябва да се по­търси мнението на специалист, тъй като съществува риск не след дълго купувачът да се озове в обикновен автоматик заради неработещ ръчен режим на превключване.

Немските автомобили са известни с безпроблемната си електрическа система. За А4 обаче са характерни ня­кои недостатъци, които без да са особено сериозни заслужават споменаване. Разположеният ниско в предната част датчик за температурата на охладителната течност в радиатора може да се повреди и при невнимание да докара доста главоболия. Задължително трява да се провери работата на люка и климатика, чиито управляващи блоковe не са разположени съвсем удачно и имат навика да “гълтат” влага. Германските технически служби отчитат и странен дефект на еърбега във волана, който акумулира статично електричество. Заради възможен проблем въздушните възглавници Audi отзова модела в сервизите през 1997 г.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 AUDI KARUCA

    2 6 Отговор
    Статията е супер невярна!Човек който се сеща малко от автомобили ще знае 4е Ауди имат много слабо окачване(алуминиево) куатрото създава доста главоболия а за скоростните кутии мога само да кажа,ако човек все пак иска да инвестира парите си в такава кола да избере РЪЧНАТА скоростна кутия.Всички части за тая кола са изключително скъпи.За двигателите мога да посъветвам за 1.9тди другите не оправдават консумацията на гориво и разходите за поддръжка.
  • 2 анонимен

    2 7 Отговор
    BMW forever
    в конкретния случай изберете е39
  • 3 Дошо

    2 7 Отговор
    Audi Karuca прав си А4 е каруца.За окачването имаш известно право, но проблема му не е алуминиевите носачи, а тампопните, които бързо се износват.Ако се продаваха отделно и имаше възможност за замяната им, а не един тампон да хвъляш носач нямаше да е толкова оплюта ходовата част.Не си прав за Куатрото.Това и мотора 1,8Т са единствените неща, от които съм доволен в тая кола.Куатрото е супер, а мотора е много динамичен и същевременно икономичен.Същност дали е каруца А4 може да се спори като се замисля каруцата е по-надеждна.За три години освен куатрото, мотора и климатроника всичко друго се прецака.По тоя кочек са хвърлени около 3500лв за 3 години.Как ме е яд за наскоро купените два чифта нови летни и зимни гуми немога да опиша, ама хайде това е за сигурност та няма да го броя.Хора бягайте от Ауди А4 Б5 далеч.
    Няма по-голям боклук от опит го знам.Карал съм Б4 и мога да кажа, че това беше истински здрава и надеждана кола.Подлъгах се по това и купих Б5 и това ще ми е за урок.Ауди - никога вече!
    На анонимния ще кажа, че е39 е същия боклук, но в други отношения.Гори зверски много върви смешно малко.Тоя мотор R6 2000 150к.с е направо трагичен.За 1.8 115к/с няма да говоря, че той пък е пряк конкурент на 200Д на Мерцедес от 87г
  • 4 georgi

    4 2 Отговор
    Вижте момчета колата не е лоша и няма лоша кола аудито ми е тди 110к.с. и освен ремъци и филтри несъм правил друго за 2години колата е превъзходна за нейния клас автомобили а тази ми е15-тия автомобил съотношение гъвкавост на мотора и разход на гориво е перфекта и в интерес на истината в България влизат много армортизирани автомобили от които проблемите валят един след друг неможе давземеш автомобил на триста и нагоре км.и да искаш и очакваш да няма проблеми а истината е че хубавото стува пари независимо каква марка е но аудито ми вземено ново и вече е на150000км.икакто казах по горе не е създало проблем досега а на недоволните мога да кажа купетеси по нови автомобили и не от италия защото по евтиното излиза по-скъпо.
  • 5 atanasov

    1 0 Отговор
    i az imam audi A4 2,5 tdi 150 konya do sega nemie s1zdal problemi dovolensim ot kolata samo 4e razhoda na gorivo mu e visok za kvo neq haresvate nemojah da razbera
  • 6 ХАХА

    0 0 Отговор
    Статия написана от човек който не познава модела.
    1 проблеми по купето
    - некачествени покрития по пласмасовите панели с бутоните
    - масово проблеми с водачи на стъкла
    - масово разлепени и увиснали тапицерии на тавана и корите на вратите,масово изгорели кори под челното стъкло
    2 спирачки
    - редовно блокиращи задни спирачни апарати
    - дефектиращи компютри на ABS
    -течове по рейките
    отказващи модули на централното заключване
    демферните съединители пълна трагедия и една торба пари
    за моторите
    на 2,5 6 цилиндровия дизел му казват душегуб, за здрасти хвърля турбини, гнп та и разпределителни валове, обслужването е над 1000 лв,
    последно време не съм виждал кола на която да не е изтекъл дисплея на борд компа
    окачването верно чупливо , но вече има и ново на приемливи цени
    1,8 т, масово хвърля турбини, горят комутатори и бобини
    радиаторите текат като лейки, блокират моторите на ел перките за охлаждането
    мога да изреждам много още
    ама ме мързи да пиша

    Коментиран от #7

  • 7 ХОХО

    0 1 Отговор

    До коментар #6 от "ХАХА":

    Коя кола на приблизително 20 години няма същите проблеми?