Last news in Fakti

15 Декември, 2001 00:00 1 224 0

Седни си! Шест!

  • pan­ther-
  • j72-
  • rio-
  • lima-
  • de ville

"Британска компания, специализирана в производството на висококачествени реплики на предвоенни модели". Така обикновено започва тексът срещу името Pan­ther в повечето автомобилни енциклопедии. По-нататък неизменно се споменават на­званията J72, Rio, Lima и най-вече De Ville, красяли не по-малко екзотичните возила на фирмата до краха є през 1980 г., когато световнонеизвестната корейска финансова групировка Jingo Industries изкупува остатъците от предприятието за анекдотичните 300 000 паунда.

За ретро-пуританите пък името Panther винаги е предизвиквало същите аналогии, които пораждат персонажите от агитационните плакати от времето на зрелия социализъм у почитателите на древногръцкото изкуство. "Вулгарни" и "недодялни" са само част от епитетите, които маниаците на класически автомобили обичат да употребяват по адрес на моделите на компанията, макар неохотно да признават изключителното качество на изработката им.

Горните два абзаца биха могли до голяма степен да обобщят накратко историята на Panther и следата, която британската фирма е оставила в автомобилните анали. Днес създателят є Ро­бърт Дженкъл кротко реже луксозни лимузини на две и удължава междуосието им в графство Съри, Англия, без какъвто и да било хъс да припомни на света, че неговата "котка" заслужава не по-малко слава от останалите представители на британската моторна фауна. Едва ли още някой си спомня Лондонското автомобилно изложение от 1977 г., когато неговият Six хвърля всички останали премиерни модели в оркестъра, макар и само за да изчезне завинаги след бомбастичното си представяне. Днес дирите на този фантастичен кабриолет могат да се прихванат само из някои исторически справки за хронологията на рекордните постижания за максимална скорост и ускорение през годините, а снимките на "Шестицата" са изключителна рядкост дори из най-мрачните кътчета на Интернет-бездната.

Дженкъл започва да произвежда реплики през 1972 г., след като вече разполага със сериозен опит в конструирането на автомобили. Успява да спечели доста клиенти, предимно свръх­богати безделници, които се чудят как да потрошат повече пари за екстравагантни возила, пък били те и с механика на сериен Jaguar. През 1974 г. специално за тях започва сглобяването на De Ville с безочливо префасониран дизайн на Bugatti 41 Royale и цена 21 851 паунда срещу има-няма 15-те хилядарки, които по онова време искат в Кру за чисто нов Rolls-Royce Silver Shadow. Наред с този "кютук, чиито фарове от Jag се виждат под декоративната облицовка на грамадните фенери и от неспециалист", продължава приозводството на J72, свободна интерпретация на тема SS100, и Lima - лек роудстър с техника от Ford.

За да натрие носовете на автомобилните критикари, Дженкъл решава да създаде най-бързата серийна кола в света. Верен на навиците си, британецът гребе щердо от чуждия ноу-хау и естествено се ориентира към модата на деня - фантастичния Ty­rell от Formula 1, чиито шест колела предизвикват бурен смях при първата поява на болида на пистата. Само след две състезания FIA забранява участието на автомобила в шампионата, защото "карикатурата с шест гуми" се оказва без конкуренция. Panther Six използва абсолютно същата схема като състезателния си вдъх­новител. Четирите колела от­пред са управляеми, а задните задвижват тежащата 1 300 кг каросерия. Двигателят е разположен централно, като местата на водача и пътника са изместени максимално напред. Тъй като не разполага с достатъчно средства за разработката на собствен мотор, Дженкъл привлича някои от най-добрите капацитети на Острова и им връчва грамаден V8 от Cadillac с условието въобще да не му го връщат докато не докарат мощността до 600 к.с. Те увечилават работния обем до 8 194 см3, добавят два турбокомпресора и успяват да постигнат 448 kW при 5 500 об./мин., малко над заветните 600 коня. Шасито и трансмисията са проектирани и производени от Panther в бившите цехове на F1-отбора Cooper в Байфлийт, графство Съри.

Моделът поставя няколко забележителни рекорда. През 1977 г. Six печели титлата "Най-бърз сериен автомобил в света" с максимална скорост от 322 км/ч. По същото време няма кола, която да ускорява по-светкавично - за 4.9 сек. от 0 до 100 км/ч и за 8.0 до 160. Всъщност "сериен" минава за твърде фриволно понятие, употребено по адрес на "Шестицата". По различни данни са сглобени между 2 и 15 автомобила, от кои­то по слухове до днес е оцелял само един. Говори се, че е собственост на саудитски принц на име Алуалид Бин Талал - мултимилиардер и медийна акула с дялово участие в гиганти като AOL, Compaq, Eastman Kodak и Xerox.

След продажбата на Pan­ther на Jingo Industries корейците опитват да наложат малък спортен роуд­стър, който така и не стига до производство след появата на евтините To­yota MR2 и Mazda MX5. През 1987 г. предприятието е закупено от Ssang Yong, а след фалита на азиатския концерн и закупуването му от Dae­woo собствениците на мажоритарния дял акции остават неясни. В началото на 90-те обаче Джен­къл успява да откупи правата варху името Panther обратно и оттогава насам все се заканва да шамароса автомобилния свят с наследник на митичния Six. Засега се задоволява с удължаване на каросерии за стреч-лимузини.

Димитър Димитров
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА