Last news in Fakti

8 Декември, 2001 00:00 1 329 0

Бели нощи

  • saab-
  • -
  • coupe ev-1

Едно от най-очарователните събития, на което можете да станете свидетел при посещението си в Швеция, е да преживеете с местните хора периодът на белите нощи. Тогава и в три след полунощ купонът не спира да тече, а за сън едва ли на някого му идва на ум. Та ако вие сте човек с късмет и случайно сте избрали да се разхождате сред старинните забележителности на столицата на скандинавската държава може и да се натъкнете на неочаквана среща. Бихте могли да се изправите лице в лице с непознато за вас возило, което отива на поредния таен изпитателен нощен рейд. След внимателно вглеждане обаче различавате емблемата на предния капак и разбирате, че случайността ви е направила съпричастен към последната нова разработка на Saab - модела 9Х.

Всъщност 9Х е третият концепткар на компанията, който скандинавците допускат до погледите на широката публика. За последен път това стана през 1985 г., когато овациите събра разработката на шикозното спортно Coupe EV-1, въоръжено със стъклен покрив и цяла плеяда нововъведения за времето си. Ето обаче, че му дойде времето и на нова изненада.

Най-силният коз на 9Х е неограничената възможност за трансформация на купето

Благодарение на отличните конструкторски решения в рамките само на около минута може да разполагате с подчертано спортно Coupe, мултифункционален автомобил, расов роудстър или удобен пикап. И всичко това става възможно чрез двата стъклени подвижни панела на покрива и електронният механизъм за раздвижване на пода и задната част. Някои скептици ще побързат да кажат, че янките създават подобни возила от две години. И тъй като това е известно и на конструкторите в Saab, те са решили да “дръпнат” с една идея напред - при техния автомобил метаморфозите настъпват само с натискането на едно копче.

В първоначален вариант 9Х представлява шикозно четириместно Coupe

Дизайнът явно е коствал доста усилия на създателите на шведа, но пък крайният резултат подсказва, че си е струвало. Линиите на купето говорят за мощ, силен характер и... пълноценни изживявания. Формите са максимално изчистени и “гладки”, като са отстранени дори конвенционалните дръжки за отваряне на вратите. Достъпът във вътрешността на скандинавеца става посредством дистанционно управление, както се полага при един автомобил на бъдещето.

След като вече се намирате зад волана, могат да започнат и сложните трансформации във вида на притежаваното от вас возило. Натискайки, предназначеното за целта копче, задните седалки се “приближават” до пода и вече разполагате с достатъчно пространство за багаж отзад. Ако пък превозвате нова готварска печка за тъща си, ви е нужен пикап. В този случай само за 5 секунди отзад излиза подвижна платформа, дълга 20 см, прибира се част от стъкления покрив и проблемът е разрешен. При положение, че идеята е да впечатлите новата си почитателка на първата романтична среща, тогава е по-добре да отидете при нея със стилен и динамичен роудстър. Няма проблеми. Умният автомобил мисли и за това. Само приберете и двете части на стъкления покрив и се наслаждавайте на вниманието на околните.

Със сигурност няма да останете недоволен и от обзавеждането в интериора, което е подчинено на изискванията за лукс, комфорт и качество. Тук се открива и привързаността на Saab към самолетните технологии. За това свидетелства разпределението и дизайнът на контролните уреди. Естествено разполагате и с навигационна система, еърбегове и... прослуватата обезопасеност на автомобилите с марката Saab.

Агрегатът е V-образен с работен обем три литра и турбокомпресор. Мощността е 300 к.с., а максималният въртящ момент е 410 Нм. От 0 до 100 км/ч тежащото 1330 кг возило набира само за 5.9 сек. Скоростта е електронно ограничена до 250 км/ч.
За пъргавото движение на шведа се грижи и шестстепенна секвенциална скоростна кутия.

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА