Last news in Fakti

30 Юни, 2001 00:00 3 421 0

Jaguar MK-II

  • jaguar-
  • jaguar mk-ii

При споменаването на името Jaguar всеки запален по автомобилите човек си представя или луксозна лимузина от най-висок клас или расов спортен автомобил. Въпреки че днес компанията е в ръцете на Ford, марката Jaguar се свързва основно с британското автомобилостроене. Историята й започва под името SS Car Company. След края на Втората световна война инициалите SS се свързват с жестоките злодеяния на фашизма поради което ръководството взима решение названието на фирмата да бъде сменено. След доста колебания се приема името Jaguar с което до този момент са именувани някои от моделите на SS Car Company.

Първите следвоенни модели почти не се различават от предшествениците си. Първоначално автомобилите се произвеждат с четири- и шестцилиндрови двигатели с работен обем съответно 2.7 и 3.5 литра. Първата голяма крачка напред е през 1949 година, когато на Лондонския автосалон е представен спортният модел XK 120. До 1956 година компанията постепенно набира скорост, като произвежда основно спортни коли и луксозни лимузини от най-висок клас. Състезателните возила на фирмата печелят в три последователни години престижната надпревара 24-те часа на Льо Ман. Това е голяма реклама за британската компания, която през 1956 година прави страхотен бум с новата си луксозна разработка Jaguar Mk-II. Това е едновременно луксозен салон с четири врати и спортен автомобил. С тази кола фирмата печели състезанието 24-те часа на Льо Ман, като това е първият “спортист” с четири врати участвал в тази надпревара.

През 1957 година обаче цялото производство на Jaguar е спряно заради опостушителен пожар в завода в Ковънтри. Заради огромните загуби вследствие на огнената стихия компанията взима решение да не инвестира повече пари в автомобилен спорт. Така участието на Mk-II в състезания е прекратено.
Автомобилът, който е тема на този разказ е именно Jaguar Mk-II и е произведен през 1961 година. По това време компанията от Ковънтри се слива с концерна Daimler.

Луксозното возило е собственост на Орлин Лилков и е единственото на територията на България. Имам предвид състоянието му, защото Jaguar-а на Орлин не отстъпва по лукс и разкош на съвременните лимузини. Даже смело мога да твърдя, че в много отношения “английската старица” ги превъзхожда.

Прекрасно изглеждащият Jaguar е оборудван с редови, шестцилиндров двигател. Работният му обем е 3 442 см3, а мощността е впечатляващите 225 к.с. Агрегатът е комплектован с много интересна и изключително модерна за времето си скоростна кутия. Трансмисията е четиристепенна, механична, като към нея, в отделен блок е прикрепено електрическо устройство наречено overdrive. Това фактически е пета предавка, която се включва не от скоростния лост, а посредством бутон и то само когато автомобилът се движи на четвърта скорост. Перфектният агрегат е с два горни разпределителни вала, като единият обслужва всмукателните, а другият - изпускателните клапани. Коляновият вал задвижда разпределителните чрез две вериги и междинно колело. Редовият “шестак” се храни от два карбуратора, производство на известната фирма Stromberg-Zenith. Окачването на Jaguar Mk-II също представлява интерес. Отпред то е независимо, пружинно, а отзад е на четвъртелиптични ресори. Единият край на ресора е захванат към купето, а другият - за твърдия заден мост.

Спирачките са дискови и на четирите колела. Това е нещо необичайно за това време и по тази причина отзад на бронята има табелка, която предупреждава автомобилите движещи се зад колата, че спирачките са дискови. В днешно време надписи с подобно съдържание се поставят на автомобилите, оборудвани със системата ABS.
Като се има предвид марката Jaguar може би се досещате, че интериорът на колата е изключително луксозен. Винено червена кожа и дърво са основните материали от които е изработен салонът. Арматурното табло е изцяло дървено - не е само покрито с дърво, а е изработено от орех. На гърба на предните седалки има монтирани масички, подобни на тези в самолетите, които също са дървени.

Отвън колата не изглежда по-различно. Боядисана е в традиционния за марката сребрист цвят, точното име на който е old silver (старо сребро). 15-цоловите гуми и излъсканите до блясък спицови джанти, които са само с една централна гайка, придават на автомобила агресивен вид. Той се допълва и от сребърния ягуар, който е застанал на капака готов за скок. Въпреки това Jaguar Mk-II e по-скоро луксозна лимузина отколкото спортен автомобил.

Историята на тази красавица е доста интересна. Тя е конфискувана на митницата през 1972 година. Обявена е за продажба на търг и преди да стане собственост на Орлин Лилков минава през ръцете на двама души, които се грижат отлично за разкошното возило. Шефът на БАК “Ретро” я купува през 1992 и до днес колата е в отлично състояние. Абсолютно всички части по нея са оригинални, като интересното е, че нито един агрегат не е подменян. Хромираните детайли изглеждат като чисто нови, но дори не са реставрирани. Представете си какво е било навремето качеството на изработка. През 1959 година това е най-бързият автомобил с четири врати. Днес има и по-бързи, но максималната му скорост от 196 км/ч. не е за подценяване.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА