17 Март, 2001 00:00 4 316 3

Новата желязна машина

  • волга-
  • волга 3111

Повече от десетилетие след перестройката все още има българи, за които най-хубавата кола е руската кола. Въпреки че пътищата ни се наводниха със стари и не толкова стари западни автомобили, някои шофьори продължават да виждат идеала за нашите пътища в съветските машини.

Мотивите им понякога са доста впечатляващи, друг път противоречат на елементарната логика. Все едно, този материал не е предвиден да даде право на едните или другите. Основното е, че когато някой хвали руските автомобили почти винаги синтезира предимствата им в следното умозаключение: те са железни машини.
Дали прословутите германски каски са се изчерпали не се наемам да твърдя. Факт е обаче, че руснаците продължават да произвеждат моделите си напук на всякакви кризи. На всичкото отгоре намират средства и за разработка на някой и друг напълно нов автомобил.

Един от тях най-после влезе в серийно производство, след като няколко години само бе излаган (в смисъл показван) на международни автомобилни форуми. Новата желязна машина се нарича Волга 3111 и дори дебютира на българския пазар.

На пръв поглед лимузината изобщо не подсказва, че може да бъде творение на руското автомобилостроене. Вторият поглед издава произхода, но за това по-долу. Дизайнът на 3111 е нещо сравнително ново за моделите от страната на водката.

Всъщност новата Волга представлява творческо копиране на последните течения в автомобилостроенето - модернизиране на линиите от средата на века. Руснаците отлично са разбрали кое направи New Beetle на Volkswagen толкова популярен и просто са реализирали идеята със свой модел.

Ако наблюдавате внимателно 3111 не може да не забележите сходството с позагубилата се вече по нашите пътища Волга 21. Насочете поглед към изпъкналия заден калник, буферите в предната броня или стоповете! Извивките на предния и задния капак също подсказват откъде се е появила музата на дизайнерите.

Ретро-мотивите продължават в купето на лимузината. За отминалите времена най-добре напомнят кръглите бели инструменти на арматурното табло. Като цяло, салонът е подреден модерно, с вкус и притежава прилична ергономия. Инженерите в Нижни Новгород са се постарали да осигурят на пасажерите лукса, който се полага в този сегмент.

Всъщност най-голяма вина за комфорта на пътниците има огромното пространство. Отпред много място има над главите и в ширина. Отзад свободата е още по-голяма, във всички посоки. Дори богатирите да са над 1.90 м., коленете им никога не опират в предните седалки.

Функционалността на купето е приемлива, с малки изключения. Например за подобна лимузина вече е задължително височината на предпазните колани да е променлива. Дръжката за отваряне на предната врата е поставена до таблото, така че протягането е неизбежно. За сметка на това, воланът и седалката на водача се регулират в две посоки. Места за поставяне на дреболии, като осемте матрьошки или други, има.

Седалките са подплатени добре и предлагат сравнително надеждна странична опора. Шумоизолацията е на по-високо от нивото на досегашните руски машини. Използваните материали са подбрани сполучливо. Единствено качеството на изработката отстъпва на обичайните изисквания в този клас. Тук-там в купето и отвън се забелязват дребни несъответствия - насочвам вниманието ви към лайсната на шофьорската врата.
В техническо отношение новата Волга предлага елементи, които не са нови за световното автомобилостроене, но са си цяла революция на фона на предшественика 3110. 2.5-литровият двигател е с по четири клапана на цилиндър. Освен това, цялото управление на мотора се осъществява от оригинална система на Bosch.

Не може да се каже, че това е превърнало руската машина в образец за капиталистическата конкуренция. Двигателят е по-скоро муден. Ускорението би могло да направи впечатление може би само на начинаещ водач, чийто перчем и без това се вее при всяка скорост по-голяма от 25 км/ч.
Известно противоречие се забелязва в данните за разхода на гориво. Така или иначе, 3111 се оказва много по-икономична в града, отколкото конкурентите си. Веднъж излязла на магистралата обаче, луксозната лимузина изобщо не се интересува, че арабите искали да поддържат високи цените на петрола.

Нова за Волга е петстепенната скоростна кутия. Предавките се превключват съвсем по европейски - леко, прецизно. Управлението също е много точно, макар понякога (най-вече при висока скорост) да е слабо информативно.

Спирачната система на 3111 е подсилена с ABS. И тук руснаците са се доверили на фирмата Bosch. Може да се каже, че ефектът от интеграцията е отличен. На хлъзгав път лимузината спира добре, без да губи следата.
Окачването е модернизирано наполовина. Отпред инженерите са избрали конвенционалния вариант на сдвоени напречни лостове. Отзад обаче, колкото и архаично да звучи, са запазени ресорите. В крайна сметка е постигната прилична возия. Стабилността също е на добро ниво, макар понякога задната част да проявява малко повече темперамент.

Разбира се, най-голям интерес в един руски автомобил предизвиква цената. При нас Волга 3111 се предлага за $18 300. Това е най-ниската цена, която може да се намери в горния сегмент на средния клас. Малко по-иначе стоят нещата когато говорим за реалната стойност на автомобила. Когато към оборудването прибавим екстрите, които предлагат японските и европейските конкуренти (климатик, въздушни възглавници и др.) Волга 3111 се изравнява с най-изгодните от тях. За един нов, при това руски, автомобил ценовата политика не е подбрана особено сполучливо.

Така или иначе, Волга 3111 е изпълнена в най-добрите традиции на руското автомобилостроене и за известна група хора тя със сигурност ще остане новата желязна машина.

Петър Иванов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 stefan

    2 19 Отговор
    от 0 до 20 за колко равива тоз руския луноход muhahaa
  • 2 ivan

    5 0 Отговор
    ot kade moga daq kupq???
  • 3 500

    4 0 Отговор
    Vajno za ruska kola e da pali pri -45C i da mojesh da q razglobish cqlata s kluch 10 i 15