7 Декември, 2001 00:00 3 118 0

Бялата мечка

  • volvo-
  • volvo xc 90-
  • volvo xc 90 d5 common rail

“Мъжествен, но не злобен” - така описва визията на новото Volvo XC 90 Питър Хорбъри - вицепрезидент и главен дизайнер на Volvo Cars. Погледнете ли за първи път шведския SUV, ще разберете, че Хорбъри е прав. Ето защо моделът XC 90 може да се оприличи на бяла мечка - животно, населяващо Полярния кръг, изглеждащо достатъчно страшно, но в същото време миловидно. Що се отнася до характерите на мечката и XC 90, те също са сходни. С присъщата си агресия, впечатляващи размери и мускулести форми се очертават два доста идентични нрава, прилягащи еднакво добре на дивия звяр и на шведския автомобил с висока проходимост. Скандинавският всъдеход претендира за званието “SUV на годината”, премиерата му бе на тазгодишното Женевско автоизложение, а отскоро автомобилът се предлага и у нас. Двигателите, с които се оборудва “Бялата мечка” са три. Два от тях са бензинови - пет и шестцилиндрови с мощност съответно 272 и 210 к.с., и един дизелов common rail, развиващ точно 163 к.с. Тъй като бензиновите алтернативи се облагат с 40 % акциз и са значително по-скъпи, за тема на материала ни избрахме дизеловата версия Volvo XC 90 D5 common rail.

Екстериор

Мускулестата форма на всъдехода представлява синтез от няколко традиционни, но и уникални за Volvo черти. Първата и най-набиваща се на очи е високата предница с характерната черна радиаторна решетка. V-образният преден капак е загатнат при всички модели на марката, но при XC 90 е максимално подчертан. Присъщите за шведската марка “стопове” при­със­тват и тук, но са значително по-масивни. Предните светлини са тези, които придават миловиден характер на иначе агресивния “звяр”. Те се отличават с модерните заоблени биоформи, покрити са с гладко стъкло, като пътепоказателите са интегрирани в долната странична част на фара. Прави впечатление разположението на отсека, предназначен за водача и пасажерите. Той е изнесен максимално напред спрямо цялостната конструкция на автомобила, а ветроупорното стъкло е разположено доста по-напред в сравнение с повечето коли с висока проходимост. Това позволява създаването на возило с просторно купе и сравнително компактни външни габарити. Въпреки че XC 90 е доста висок, в основата му е заложена конструкцията на седана S80. Заради пасивната безопасност обаче конструкторите са снижили още повече общия център на тежестта и в сравнение с XC 70 той е намален с 89 мм.

Интериор

Салонът на луксозния SUV се характеризира най-вече с простор и качествена изработка. Прави впечатление и арматурното табло, което е изключително информативно и ергономично проектирано. Широките предни кресла са удобни и разположени доста на високо. Така значително се подобрява видимостта, необходима най-вече на водача. Един от малкото недостатъци е разположението на бутоните за ел.регулировка на седалката на водача. Те се намират отляво между седалката и врата, а разстоянието там е недостатъчно. Отзад разстоянието за краката на пасажерите е повече от прилично, а ширината на втория ред седалки е оптимална за трима пътника. В салона има място и за трети ред седалки. Това е отличен вариант за евентуални клиенти, притежаващи фирма, регистрирана по ДДС. За разлика от повечето седемместни всъдеходи при XC 90 третият ред предлага отличен комфорт дори и при по-дълги пътувания. Ако пък ви е необходим по-голям багажен обем, задните два реда седалки се сгъват изключително лесно, като се изравняват с пода и предлагат чудовищен по размерите си товарен отсек, който между другото е и много функционален. Малък недостатък се явяват подглавниците на третия ред седалки, които доста пречат на видимостта в централното огледало за задно виждане.

Двигател

2.4-литровият дизелов агрегат е снабден с модерната система common rail, петцилиндров е, като много от елементите му са изработени от алуминий. Мощността му е 163 к.с., напълно достатъчни за прилична динамика и добро ускорение. Скоростната кутия може да е автоматична, наречена от инженерите от Volvo Gear­tronik и характеризираща се с отлични предавателни числа, перфектен синхрон и удобен скоростен лост. Освен че се отличава с добра динамика ”петакът” е много безшумен.

Безопасност и стабилност

Към спирачките никой специалист не може да има каквито и да било претенции. Въпреки голямата обща маса, те си вършат работата перфектно. По отношение на предаването 4х4 единственият недостатък е липсата на междинен диференциал. Неговата роля обаче частично се компенсира от системата DSTC (Dynamic Stability and Traction Control). При каране на сух асфалт 95% от въртящия момент се предават на предните колела. Когато електронните датчици отчетат пробуксуване, междинната муфа преразпределя до 65% от въртящия момент на задните колела. Системата ROLS пък следи и коригира нежелания крен в по-остри завои. С други думи предаването и на четирите колела е отлично за сняг, дъжд и кал, както и за пресечена местност със средно ниво на трудност.

Цена

Имайки предвид богатото базово оборудване, качеството на изработка, добрата динамика и надеждност, може да се твърди, че цената е атрактивна. Седемместната версия може още повече да намали крайната стойност.

Радослав Славчев
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА