Last news in Fakti

13 Април, 2002 00:00 1 700 5

Шведският турболебед

  • saab-
  • saab 99 turbo

Скандинавските автомобили са малка загадка у нас. Качествата им са доказани и те имат изграден, непоклатим имидж по целия свят. В България също са малко хората, които оспорват качествата на северните машини, но въпреки това слабата им разпространеност, липсата на употребявани части у нас нови почти не се купуват, просто защото стар дрънгел с нови части е като стара мома с ново бельо). Saab и Volvo са автомобили известни със здравината си, безпроблемната техника, безопасността и мощните двигатели. Всъщ­ност новият Saab 9-5 минава за най-безопасната серийна кола в света в момента. От тази шведска марка са загърбили гиганмтоманията при разработката на моторите за своите автомобили. Предлагането на повечко мощност обикновено се осъществява не с повишаване на работния обем, а чрез

турбокомпресори.

Всъщност това не е случайно и свързано именно с вече изгрдения имидж на Saab. Комшиите на ескимосите използват тази концепция още от 70-те години. На автомобилното изложение във Франкфурт през 1977 те същисват автомобилната общественост като вадят първия масово произвеждан автомобил с турбокомпресор. Инженерите от Тролхетан дълго се чудили какъв двигател да изберат за топ-моторизацията на своите модели. Колебаели се между 6- дори 8-цилиндрови агрегати и 4-цилиндров с турбокомпресор. Това, че са избрали последния вариант е доста рискована за времето си стъпка, но идеята за него датира още от далечната 1964 г. Пер Гилбранд, който по това време започва работа в Saab като инженер по двигателите, си спомня своите думи от онова време: “Сигурен съм, че с един малък четирицилиндров турбодвигател ще можем да постигнем резултати, за които иначе ще са необходими поне още два цилиндъра и 1 л. работен обем. Всъщност дори тогава на тях не им е чужда употребата на турбокомпресори в серийно произвеждани двигатели, тъй като камионите на дъщерната фирма Scania се предлагат с поразпилени мотори още от 1961 г. Така се ражда звездата на

Saab 99 Turbo.

- първият масов лек автомобил с тубокомпресор. Той се произвежда между 1977-а и 1981 г. По световните пътища са се затъркаляли общо 10 607 такива автомобили. Първоначално от конвейерите са слизали само купета с две врати, но впоследствие двигателят се монтира и в лимузината с четири врати. Работният обем е точно 1985 куб.см., цилиндрите са четири. От него са изстискани 145 к.с., които се достигат при 5000 об/мин. Не на тях обаче е наблегнато. Инженерите се постарават да извлекат възможно най-много не от конските сили, а от въртящият момент на автомобила. Неговата стойност е 235 Nm при 3000 об./мин. Учудващо е и теглото на каросерията. Ненатоварен Saab 99 Turbo тежи едва 1210 кг. Това ниско тегло в комбинация с доста мощния за онези години двигател превръщат Saab-чето в най-пъргавия автомобил в средния клас в края на 70-те години. До сто от място спортистът с предно предаване се справя за 8.9 сек. С това си постижение той бие тогавашния рекордьор BMW 528i с половин секунда. Разбира се, трябва да се има предвид, че двигателят на BMW-то е шестак. Максималната скорост е 191 км/ч, а разходът на гориво е леко обезпокоителен - 13.4 л./100км. По онова време обаче и цените, и стандартите са били доста по-различни.

Светослав НАУМОВ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 mirchev

    2 0 Отговор
    все пак става дума за сааб.може да се каже че те са първите във всяко едно начинание на тема автомобилосроене,ненадминати са за мен те са номер едно.защо мисля така ли?карам SAAB 900,доволен съм това е.всичко свързано със SAAB ме интересува и ги признавам за номер едно със всеки всеки един създаден от тях модел,жалко за компанията за разпродажбата.чел съм доста мнения за SAAB че давали дефекти и прочие,но явно които не е имал такъв автомобил се чуди само какжо да злослови,но както е казал народа разни хора разни идеали не мойе всички да сме еднакви явно и затова SAAB са различни.с уважение към привъжениците на марката [email protected]
  • 2 2

    3 0 Отговор
    saglasen sum saab sa dobri i nadejni koli no i volvo ne sa lo6i imam S60 2007 disel neveroqtna kola abe 6vedskoto si e 6vedsko :)
  • 3 3

    1 0 Отговор
    Az imam Volvo V70 2.5TDi 97g. no e neveroqtno , bezporno volvo i saab sa se dokazali prez godinite si , az purvite nqkolko meseca samo otkrivat novi ne6ta v moqta kola , vurvi mnogo , gori malko , ima vsi4ko neobhodimo dori za godinite si nadminava po luks , konfort i vseki koito e izbral tezi 2 marki go znae ne po zle ot men :)
  • 4 [email protected]

    0 0 Отговор
    шведското си е шведско.Благодаря ви и за мен двете марки са нещо доста уважавано,шведска ажтомания.
  • 5 SVETLIO

    0 0 Отговор
    saab ynikalen avtomobil ne bix iskal da se sravniava s tia toaletni bmw,audi i mercedes kakto i ne bix iskal da go pipat razni drapnati maimyni iskam ynikalnata 6vedska ma6ina da si ostane i da se razviva po patia kito e varvela do sega s 6vedsko ka4estvo i mo6tni motori SAAB!- BEZ KOMENTAR