Новини

Къде в ЕС зимните гуми са задължителни?

Идват празници и някои от нас вече нямат търпение, за да тръгнат на път с колата зад граница...

Публикувана: 13 Декември, 2015 20:29
17 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 15802
Къде в ЕС зимните гуми са задължителни?
Снимка: БТА
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 0 от 0 гласа.

Идват празници и някои от нас вече нямат търпение, за да тръгнат на път с колата зад граница. В повечето държави в ЕС зимните гуми не са задължителни, но има и изключения. Информацията по-долу е събрана и обобщена от Европейските потребителски центрове в съответните страни в ЕС, Норвегия и Исландия, съобщиха от Европейски потребителски център България.

Държави, където използването на зимни гуми е разписано в закон:

Естония

Зимните гуми там са задължителни между 1 декември и 1 март. Няма обаче да сгрешите, ако ги ползвате и за по-дълъг срок - между 15 октомври и 31 март. При извънредни метеорологични условия се допуска към гумите да се добавят и шипове. Такива приспособления обаче са забранени за ползване в периода между 1 май и 1 октомври.

Финландия

Там зимните гуми трябва да са на колата между 1 декември и края на февруари. Ако ще слагате гуми с шипове, не забравяйте, че това е разрешено между 1 ноември и първия понеделник след Великден. Грайферите трябва да са поне 3 мм дълбоки.

Латвия

Между 1 декември и 1 март латвийските пътища са отворени само за коли, оборудвани с гуми, подходящи за зимни условия. Това означава, че грайферите трябва да са поне с 4 мм дълбочина. Гуми с шипове са забранени между 1 май и 1 октомври.

Словения

Между 15 ноември и 15 март, както и при силен снеговалеж или поледица извън този период, колите до 3,5 тона трябва да са оборудвани със зимни гуми. Те трябва да са поставени и на четирите колела. Другият вариант е да карате с летни гуми, но в багажника да разполагате с вериги за сняг, които да сложите при необходимост. И в двата случая грайферите на гумите трябва да са поне 3 мм.

Швеция

В тази скандинавска държава между 1 декември и 31 март е задължително да сте екипирали колата си със зимни гуми, чиито грайфери трябва да са поне 3 мм дълбоки. Правилата се отнасят и за ремаркетата. В Швеция гумите с шипове могат да се ползват между 1 октомври и 15 април, както и ако се очакват тежки зимни условия.

Държави, където зимните гуми са задължителни, ако това налагат метеорологичните условия:

Германия

Шофьорите в Германия трябва да са подготвени със зимни гуми или т.нар. всесезонни гуми, които да са поставени и на четирите колела. Техните грайфери трябва да са поне 1,6 мм дълбочина. При положение, че метеорологичните условия са по-меки от обикновено, може да останете и с летни гуми. Много е важно да се знае, че гуми с шипове, които могат да нарушат настилката, не са позволени.

Австрия

Между 1 ноември и 15 април колите трябва да са оборудвани със зимни гуми, когато природните условия го изискват. Тези гуми трябва да са на четирите колела, когато пътищата са покрити със сняг или лед, като грайферите им трябва да са не по-малко от 4 мм дълбоки. Гуми с шипове могат да се ползват между 1 октомври и 31 май. Шиповете трябва да прилягат плътно и да не увреждат пътната настилка. Важно е да знаете, че има ограничение в скоростта на движение на колите с гуми с шипове (80 км/ч в извънградско и 100 км/ч по магистралата), като превозното средство трябва да е „маркирано” със знак за такива гуми. Стикерът се купува от автомобилни клубове или бензиностанции.

Употребата на вериги вместо зимни гуми се разрешава само ако пътят е постоянно или почти постоянно със сняг или лед.

Хърватия

Зимните гуми са задължителни при зимни условия – т.е. ако пътят е покрит със сняг или лед. Колите с маса до 3,5 тона трябва да са оборудвани с 4 зимни гуми или 4 летни гуми с грайфер минимум от 4 мм, както и вериги за сняг в багажника. В такива случаи е забранено шофирането на товарни коли с ремаркета. При нарушение шофьорите могат да бъдат глобени 95 евро.

Люксембург

Зимните гуми са задължителни от 1 октомври при сняг или поледица на пътя.

Норвегия

Няма задължение колите да са със зимни гуми, но в същото време те трябва да са годни за шофиране при зимни условия, което по същество е същото. От 1 ноември (или 15 октомври в северна Норвегия), шофьорите имат право да използват гуми с шипове, без да бъдат глобявани. След първия понеделник след Великден това оборудване трябва да бъде свалено.

Словакия

Ако изискват метереологичните условия, зимните гуми са задължително за автомобили са маса под 3,5 тона – когато пътищата са покрити със сняг или лед. Зимните гуми са задължителни за тежкотоварните автомобили и автобуси от 15 ноември до 31 март.

Румъния

Зимните гуми са задължителни по пътища, покрити със сняг, лед или поледица. Тези гуми се поставят на всички колела. Трябва да имат поне 1,6 мм грайфер.

Чехия

От 1 ноември до 31 март автомобилите трябва да са снабдени със зимни гуми, ако по пътя има значително количество сняг или лед. Тези гуми трябва да са поне с 4 мм грайфер. Гуми с шипове не са разрешени.

Държави, където зимните гуми са задължителни, само ако има знак за това на пътя:

Франция

Зимните гуми по принцип не са задължителни, освен ако няма поставен специален пътен знак на пътя.

Испания

Като цяло зимните гуми не са задължителни в Испания. Такива са наложителни при специално разпореждане на местните власти или има поставен специален знак, обикновено в планинските райони. Гумите с шипове са разрешени и се считат за зимни гуми.

Италия

Зимните гуми не са задължителни в Италия. Когато обаче има специален пътен знак, автомобилите трябва да са оборудвани с вериги за сняг или зимни гуми за периода, указан на знака.

Държави, в които зимните гуми не са задължителни:

Белгия, Кипър, Малта, Португалия, Унгария и Гърция

Зимните гуми не са задължителни.

Дания

Зимните гуми не са задължителни. Ползването на гуми с шипове е разрешено от 1 ноември до 15 април.

Ирландия

Зимните гуми не са задължителни. Гумите с шипове не са незаконни, но могат да се ползват при по-плътна снежна или ледена покривка.

Исландия

Няма определен период, в който зимните гуми да са задължителни. Според местните разпоредби обаче в колата трябва да има оборудване – вериги за сняг или друго, за да са под ръка на шофьорите при обилен сняг или лед на пътя. Ако зимата е мека, например в по-южните райони, могат да се ползват и летни гуми, но т.нар. всесезонни гуми са най-използваните в Исландия. Употребата на вериги е забранена в случай, че причинява щети на настилката.

Литва

Зимните гуми не са задължителни, но по правило между 10 ноември и 1 април не могат да се ползват летни гуми, а се налага те да се заменят с т.нар. всесезонни гуми. Не са позволени гуми с шипове между 10 април и 1 ноември.

Холандия

В Холандия зимните гуми не са задължителни. Употребата на гуми с шипове не е позволена, защото уврежда настилките.

Полша

Не се изисква използването на зимни гуми, но силно се препоръчва употребата на зимни гуми или на т.нар. всесезонни гуми през зимата при по-тежки природни условия. Веригите са разрешени, в определени места са задължителни, като в тези райони на пътищата са поставени специални знаци. Употребата на гуми с шипове е строго забранена в Полша. Те могат да се ползват само по време на зимни състезания или рали.

Великобритания

Зимните гуми не са задължителни. Разрешена е и употребата на вериги за сняг, както и на гуми с шипове.

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 0 от 0 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
123
1 Отговор
От статията става ясно,че някой ГЕРБ-ер е внесъл количество зимни гуми.

Оценка:
-3 +6

PlimP
2 Отговор
2, добро утро :D:D, ше карате зимни гуми по къси гащи през декември, после мрънкате, че винетките биле с 30лв в +, нищо де, всичко живо ще напука галоши втора ръка за по 30лв. бройката и гутоу, загубен и тъп овчи народ сме, а всъщност сме доста по от "умните европейци" от белите страни

Оценка:
-0 +0

Tsvetolin Shulev
3 Отговор
Прави впечатление, че зимните гуми са задължителни в страни, където зимата наистина е зима поне за 3-4 месеца. Тук в България през ноември, декември, а и март много често няма сняг, а и температурите не предполагат използването на зимни гуми.

Коментиран от #4


Оценка:
-2 +3

Бмв Фен
4 Отговор

До коментар #3 от "Tsvetolin Shulev":


Не е нужно само сняг, за да караш със зимни гуми. Зимно време има дъжд, сняг, киша и т.н. Съвсем друг е каучука, шарката. Лошо е ако има закон, но който може да си ги позволи е супер. Да добавя, в моя град има 5-10 дена максимум сняг за цялата зима. Пак съм със зимни гуми.

Коментиран от #6


Оценка:
-2 +2

dhcp
5 Отговор
В България са лоши температурните амплитуди. Нормално е сутрин при температури близки ди нулата да си със зимни гуми, лятната е зле на студено. Всеки сам си решава с какви гуми да кара, но аз лично не бих рискувал най-малкото имуществени щети заради 4 гуми. Имал съм случай чист, сух път и изведнъж засланен завой... Лошо е когато някой тръгне да рискува зимата с летни гуми(на заден мост съм карал с летни една зима и няма да повторя).

Оценка:
-0 +3

неамада
6 Отговор

До коментар #4 от "Бмв Фен":


Пълни глупости, зимните гуми са създадени за сняг и лед, ако тези зимни условия ги нямаш то тогава Добри летни гуми са ти достатъчни! Макар и да е студен асфалта, то гумата си има работна температура след като се покара...-триене= температура! Сух асфалт+мек и дълбок грайфер = канавка!

Коментиран от #8


Оценка:
-1 +2

Бай Коста
7 Отговор
Винаги гуми подходящи за сезона! Живея в равнината, но често обикалям планините и не мога да си позволя да минавам проходи като Шипка или Юндола с летни цървули. Никога гуми, по-стари от 4 години. Пука ми, ако някой мисли, че се набутвам. Не мога за 4 гуми да рискувам хора и кола.

Оценка:
-0 +1

мартинския
8 Отговор

До коментар #6 от "неамада":


личи ти, че нищо си не знаеш. То за тва сума ти народ се мятат по полетата и ливадите...така е докато има мизерници който ги мързи и 2 зимни гуми да си сложат поне.

Оценка:
-0 +1

Торпедо
9 Отговор
почти на всякъде в Европа е задължително да караш със зимни гуми!Но да споменем че преди 3 зими беше много топло време през зимните месеци следователно нож с 2 остриета.Понеже управляващите ни са цигани и цигански братя няма как да знаят, че на 24 градуса се засиля със зимна гума може да има последици както ако карам на -5 със лятна гума който го е измислил тоя закон е бил умен колкото тиква!!!

Оценка:
-1 +3

гост
10 Отговор
Винаги трябва да се кара със зимни гуми зимата, или всесезонни ако не се използва много колата. Пълно безхаберие е да се кара с летни гуми или да се слагат само отпред. Дуг проблем е, че се кара с престарели гуми, над 5,6 години, нацепени, напукани, опечени, дори и да имат грайфер. Производителите си казват, че не трябва да се кара със стари гуми, след четвъртата година в употреба качествата на гумата спадат. Трябва да се прави разлика между съхранявана в склад гума и употребявана, изложена на слънце,вода, лед гума.
Масово се купуват втора ръка, а новите гуми не са по-скъпи в дългосрочен план (4,5 години), но ти дават в пъти по-висока сигурност.
Това трябва да влиза като изискване от КАТ и техническите прегледи, да се сваля колата от регистрация ако се кара с галоши, каквито са много от случаите по пътищата.
Лично съм се измъквал от катастрофа причинена от неразумен шофьор, карал с неподходящи гуми през проход и когато застрашава живота на семеството ти, не трябва да има толеранс, никакъв.

Оценка:
-1 +4

стратокастър
11 Отговор
Самия закон ,както много други е малко ...не адекватен на всички ситуации! Съвсем ясно е че ако караш Петрич -Кулата и Петрич-Сандански и всесезонни гуми ще ти свършат добра работа .Съвсем друга работа ако си в София ,Кнежа ....то тогава си трябват и летни и зимни гуми!Аз карам с лети и зимни гуми като с летните въртя по 15 тина хиляди а със зимните 7-8 хиляди !Зимните ги карам три сезона -това са около 20-25 хиляди и и след това ги карам един сезон като летни и ги изхвърлям!Все пак това е идеалния вариант защото се случва някоя гума да се изкриви...!

Оценка:
-0 +3

шофьорът
12 Отговор
И с нови зимни гуми да си, като си "състезател" то всички край пътни дървета ти се пречкат...Без да обиждам никой, но по някога се измъквам на косъм от такива. Безаварийно пътуване на всички!

Оценка:
-0 +1

анонимният водач
13 Отговор
Трябва да бъдат задължителни навсякъде независимо дали държавите претендират за мощ, която осигурява съответната поддръжка на пътното платно сухо или в подходящи условия за шофиране.
Самият асфалт изстива и затова са нужни зимни гуми.
Сигурността или намаляването на риска са на първо място и след като човек няма разсъдък за това, нека такъв му се създаде чрез санкции.

Оценка:
-0 +0

по темата
14 Отговор
Каква зимна гума при тези лятно-есенни температури, кой малоумник кара така, или са се събрали тука повечето платени гербераски чукундури, които да плямпат колко хубаво било да се скубе народа още и още, докато не вземе да надене гумите на тиквите.

Оценка:
-0 +0

onq s konq
15 Отговор
Значи имате пари и за зимни и за летни гуми,а за винетка не?

Коментиран от #17


Оценка:
-1 +0

Офтх
16 Отговор
"бройката и гутоу, загубен и тъп овчи народ сме, а всъщност сме доста по от "умните европейци" от белите страни"

Не твърдя, че сме по-малко, но не знам с какво сме повече ?

Идеята на закона е не да "набута", а да подготви. Днес е топло, но утре става минус няколко градуса. Какво биха направели повечето шофьори ? Биха си сменили гумите след няколко дена, но не и на сутринта. Голяма работа, че ще караш с тези гуми 2, а не 4 години. Струват 200 лева. Ако нямаш 200 лева за период от 2 годни, то как подяволите си плащаш бензина ?

Оценка:
-0 +0

999
17 Отговор

До коментар #15 от "onq s konq":


Престани да цвилиш и да доказваш,че си безгранично т...п не става въпрос дали е скъпа винетката а дали а дали качеството на пътищата отговаря на цената която се иска.Това е поредното изнасилване на народа с цел грабеж както и заемите които се взимат през ден.Ти това не можеш да го разбереш, заради чалмата мозъка ти се е сварил.

Оценка:
-0 +0

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

Ловци на бисери
Зигмар Габриел
Коментар на германския вицеканцлер за Brexit и желанието на Лондон да запази привилегиите си след проведения референдум
Великобритания не може да запази само хубавите неща от ЕС след Brexit"

Още бисери