ФАКТИ.БГ

Майка и доктор: Да не пускаме децата в клас

В XXI век има иновативни форми на обучение

Публикувана: 23 Ноември, 2020 14:41
30 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 5149
Майка и доктор: Да не пускаме децата в клас
Снимка: Shutterstock
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 4.1 от 58 гласа.

А какво става, когато децата донесат заразата вкъщи? Много родители няма да пострадат тежко. А тези, които се разболеят? А Айлин? А Георги Терзийски от Садово?

А другите учители и родители, които вече загубиха живота си? Колко жертви са оправдани в името на присъственото обучение, господин Министър? И дали да ви аплодираме, защото бързо намирате кадри, които да влязат в класната стая на мястото на вече загиналите?
Това се казва в отворено писмо до образователния министър Кирил Вълчев на доктор Галя Бачева.

Притеснявате се за мотивацията на учениците. Мотивация не се поддържа просто чрез вкарване на децата в класната стая, господин Министър. По време на докторантурата си в САЩ работих като асистент в университета. Най-успешният ми студент никога не беше влизал в класна стая, посочва доктор Галя Бачева.

Да, децата имат нужда от образование, но временно могат да го получат и в електронна среда.

Отворено писмо
До Министъра на Образованието и Науката
Република България
Уважаеми господин Вълчев,
Пиша Ви във връзка с непредприетите стъпки в посока предотвратяване на по-тежки загуби от тези, които вече понасяме.

Пиша с надеждата, че най-сетне ще заложите на правилните приоритети и ще предприемете действия, достойни за един лидер в сферата на науката и образованието. Сфера, в която новото, различното, промяната не са страшни. Науката и образованието винаги са били движеща сила за света.

Напред, през предизвикателствата на времето, през трудностите на непознатото, и чрез решения за овладяване на все още неовладяното. Къде сме ние, господин Министър?

От месеци слушаме как присъственото обучение е най-доброто познато досега. Принципно това е вярно. Но също така е вярно, че човечеството е оцеляло, защото се е променяло, защото се е адаптирало към особеностите на средата, в която съществува. Защото не е държало на старо установените норми на всяка цена.

И каква е цената, която плащаме днес, господин Министър? Тя е човешки животи. Не само живота на тези, които вече ги няма сред нас – учители, родители, близки. Най-тежката загуба е за живота на тези, които остават. За ограбеното бъдеще на деца, които ще живеят без близките си оттук нататък. За бъдещето на онова дванадесетгодишно момиче от Севлиево, чиято майка почина. Учителка, която загуби битката с COVID-19, и остави дъщеря си сираче.

За това момиче вече е без значение дали ще се обучава в присъствена или електронна среда. То никога повече няма да учи уроците си така, както би учило ако майка му беше до него. Ще прекара най-трудните години от детството си без подкрепата на най-важния в живота си човек. Нито една Коледа, нито един рожден ден, нито една ваканция няма да са същите за дъщерята на Айлин Байрактарова. Оттук нататък нейният живот е ограбен.

В името на какво, господин Министър? Колко щеше да загуби това момиче от обучение онлайн за два, три или четири месеца? Колко ще загуби моят син, който също е на дванадесет години? Да, той полагаше по-малко усилия по време на дистанционното обучение през пролетта. Но се справи. И също така полагаше по-малко усилия в началото на тази учебна година, макар че се обучаваше присъствено. Възрастта му предполага тази промяна в поведението.

Но после разбра. Започна да учи. В момента учи повече, отколкото преди месец и половина, макар че сега учи онлайн, тъй като е под карантина. Защото аз съм болна, господин Министър. Разболях се от COVID-19, след като синът ми е бил в контакт със заразен учител. И трета седмица се боря с вируса. Полагам усилия да се справя, и се моля да бъда до детето си на Коледа. Но в тази борба човек не може да се справи сам. Имаме нужда от реакция на институциите, на хора като Вас, които да предприемат правилните стъпки към решаването на проблема. Всеизвестно е, че децата пренасят заразата безсимптомно, така че ситуацията в училище изглежда овладяна.

А какво става, когато децата донесат заразата вкъщи? Много родители няма да пострадат тежко. А тези, които се разболеят? А Айлин? А Георги Терзийски от Садово? А другите учители и родители, които вече загубиха живота си? Колко жертви са оправдани в името на присъственото обучение, господин Министър? И дали да ви аплодираме, защото бързо намирате кадри, които да влязат в класната стая на мястото на вече загиналите?

Неведнъж чух от Вас аргумента, че ако позволите родителите да избират дали децата им да се обучават в електронна среда, онзи „контингент”, който и без това трудно докарвате в училище, съвсем няма да участва в учебния процес. Да приемем, че със задължително присъствено обучение успявате да накарате „контингента” да ходи на училище.

Колко от тези деца ще станат учени, лекари, пилоти или учители благодарение на факта, че в следващите три-четири месеца са се обучавали присъствено? Това ли наистина е основният фактор, който определя тяхното бъдеще? Струва ли си да платим с живота и бъдещето на много хора, за да вкараме „контингента” в училище? Дали дъщерята на Айлин Байрактарова можеше да стане учен, лекар, пилот или учител, ако майка ѝ беше жива и се грижеше за нея, подкрепяше я и я караше да се чувства обичана? Дали сега това момиче ще намери сили да се справи само? Как ще завърши тази година? Как ще се подготви за матурите?

Ще влезе ли в профилирана гимназия? Ами моят син? Аз не съм „контингент”, господин Министър, но бих желала за известно време децата да се обучават онлайн, за да съхраним здравето на всички - нещо, което би трябвало да е приоритет над всичко останало. Не искам да пращам детето си в училище, макар че не съм контингент. Имам магистърска степен от Софийски университет „Св. Климент Охридски”. И докторска степен от университет в Съединените Щати. И Айлин не е била контингент. Тя е била учител, а днес вече я няма.

Притеснявате се за мотивацията на учениците. Мотивация не се поддържа просто чрез вкарване на децата в класната стая, господин Министър. По време на докторантурата си в САЩ работих като асистент в университета. Най-успешният ми студент никога не беше влизал в класна стая. Беше обучаван вкъщи. Подобни алтернативни форми на обучение са практика в напредналия свят от десетилетия. Още помня името на този студент – Andrew Sellew. Помня го, защото беше брилянтен. И силно мотивиран. А тази година в САЩ още през лятото беше дадена възможност на родителите да заявят каква форма на обучение желаят за децата си.

Достатъчно рано, за да може образователната система да се организира и да им осигури необходимите условия. Какво направихте Вие в тази посока? Прехвърлихте отговорността на директорите на училища, и проблемът е решен? А какво става, когато някои от тях не поставят здравето на всички на първо място, в името на това да учим присъствено? Освен това голяма част от учителите са болни, така че имат заместници, които тепърва се опитват да овладеят класа и да наложат дисциплина. Как това помага на децата?

И какво ще стане, когато през следващите месеци всички започнат да боледуват и от сезонните грипове? Ще бъдат ли в състояние учителите да преподават, а децата да учат пълноценно? Децата ще носят маски в час, макар сам да отбелязвате, че така се ограничава достъпа на кислород до мозъка?! А какво става когато детето просто не носи маската? А когато я изпусне на земята? А когато тя се навлажни? Това по-добре ли е, отколкото детето да пие чай до компютъра вкъщи? Изминаха двадесет години от двадесет и първи век, господин Министър. Компютрите са част от живота, стига да успеем да го съхраним.

Да, децата имат нужда от образование, но временно могат да го получат и в електронна среда. Защото преди всичко децата имат нужда от нас, за да осъществят мечтите си в бъдеще. За дъщерята на Айлин това ще бъде много трудно. Ще бъде ли даден шанс на моя син и други като него да имат щастливо детство и по-добро бъдеще? Това бъдеще, господин Министър, не зависи от формата на обучение през следващите зимни месеци. То зависи от живота, здравето и подкрепата на близките.
Казвате, че дори и да затворим всичко, вирусът няма да изчезне. Да, но можете да спасите животи. Казвате, че не можете да си позволите появата на психическа тревожност у децата. А можете ли да си позволите те да загубят родител?

Това няма ли да предизвика психическа тревожност у тях? Казвате, че е важно децата да почувстват реалната класна стая. Но тя е заменима с виртуална, господин Министър. А майката не е. Как дъщерята на Айлин днес да почувства реално майка си? Или починалите майки и бащи ще влязат като твърде малък процент в статистиката, за да имат значение?
Искрено се надявам да излезете от рамките на тясно установените стари норми и да погледнете на цялостната картина по един много по-разкрепостен начин. Не ръководен от страх, а от разум. От грижа за децата в дългосрочен план.

Животът не свършва в резултат на няколко месеца, прекарани пред компютъра вкъщи. Но много животи вече свършиха в резултат на бездействие и страх да се поеме отговорност. Толкова много животи, че сме в челните позиции по смъртност в Европейския Съюз и света.
Докога?
С уважение, Доктор Галя Бачева
Любяща майка

България

Поставете оценка на статията:
Оценка 4.1 от 58 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
Малко логика
1 Отговор
Затворете всички учеща веднага. Като малоумните некадърници които управляват не го правят е време всички учители да откажат да работят. Време е всички да поискат отпуска или да обявят национална стачка. Всеки ден закъснение ще се увеличава ужаса който тепърва предстои. Ако скоро не се направи това няма да има дори и учители които да преподават после.
Няма грам логика да не се приложат мерките които се прилагат при грипна епидемия и са изпитани в продължение на десетки години и са доказали своята ефективност при епидемия.
Дори и да не се провежда дистанционно обучение изобщо не е трагедия може да се отмени лятната ваканция и всички да учат от май до следващия октомври без никакви ваканции.

Коментиран от #4, #9, #14


Оценка:
-19 +45

Българка
2 Отговор
Какво е геноцид:"A другитe учитeли и рoдитeли, кoитo вeчe зaгубихa живoтa cи? Кoлкo жeртви ca oпрaвдaни в имeтo нa приcъcтвeнoтo oбучeниe, гocпoдин Миниcтър? И дaли дa ви aплoдирaмe, зaщoтo бързo нaмирaтe кaдри, кoитo дa влязaт в клacнaтa cтaя нa мяcтoтo нa вeчe зaгинaлитe?"
Оставки, съд и затвор!

Оценка:
-19 +30

Българка
3 Отговор
Разтърстващо обръщение, което отразява реалната картина. Но то е към същества, които нямат душа и съвест. Сега са заети с кражби, схеми за бъдещи такива. Ако се разболеят политици, за тях има болнично лечение, скъпи лекарства. Както казва ПКП тях ги интересува само собственото здраве... и чекмедже

Оценка:
-6 +47

гдфгдф
4 Отговор

До коментар #1 от "Малко логика":


малоум.ик си ти

Оценка:
-13 +12

платени
5 Отговор
клакьори! Дано ви лекуват онлайн доктори с онлайн дипломи!

Коментиран от #12


Оценка:
-25 +18

Отровното трио
6 Отговор
Оставка на продажните журналисти подкрепящи измисления от ГЕРБ коронавирус

Коментиран от #17


Оценка:
-19 +19

Онлайн
7 Отговор
Права е!

Оценка:
-12 +31

На тази майка,
8 Отговор
Майка й ........

Оценка:
-23 +16

Сила
9 Отговор

До коментар #1 от "Малко логика":


Ако ти си логиката, то аз съм Ковид 19!!!

Оценка:
-9 +6

Георги
10 Отговор
Когато ГОВЕ... А, започнаха да раждат гове. а, всичко в този свят приключи! Да учи човек онлайн, смях :)))! Заключи се в ИЗБАТА и се пази(но ти не знаеш какво е изба(МЪЗЕ, МАЗЕ), ох да ти бях родител! Учене онлайн, за да могат да стават ЛУМПЕНИ, евала на тез родители, ГОВЕ. А!

Оценка:
-24 +8

Не смеят да ги пуснат он лайн,
11 Отговор
То е плюене отвсякъде, опозиция, родители и най-обикновени злобари, неграмотно поколение, мързи ги учителите, нищо не правят, заради изброените гадове е така

Оценка:
-13 +5

Преиграваш,
12 Отговор

До коментар #5 от "платени":


За няколко месеца он лайн, не се завършва каквото и да било, освен това има реален стаж, а иначе кой колкото е прав, толкова да е жив

Оценка:
-1 +5

ДААА
13 Отговор
ЕДИН ДОКТОР ТВЪРДЕШЕ, ЧЕ КОРОНАВИРУСА Е БЕЗОПАСЕН, БИЛ КАТО ГРИП НО УВИ ТЕЗИ ДНИ ГО ПОГРЕБАХА ОТ ВИРУСА!

Оценка:
-5 +3

Не е тъй зле дистанционното
14 Отговор

До коментар #1 от "Малко логика":


Както някои се опитват да го изкарат, има си минуси, но е за предпочитане пред никакво обучение и всички да са болни, в цял свят го разбират това, само на БГ плювачите се угажда

Оценка:
-3 +19

15
Този коментар е премахнат от модератор.
ПАНИКЬОРИ
16 Отговор
ЩО ТРИЕТЕ?! КОЙТО ГО Е СТРАХ ДА СЛАГА СКАФАНДЪР+МАСКА И ДА СЕ КРИЕ В ИЗБАТА, НО ДА НЕ ЗАКАЧАТ ДЕЦАТА И ДА НИ ОСТАВЯТ ДА ЖИВЕЕМ!

Коментиран от #19


Оценка:
-16 +10

17
Този коментар е премахнат от модератор.
Ученик
18 Отговор
От това онлайн обучени очите ме болят всеки ден, обездвижих се, понеже затвориха и тренировките, с приятели се виждам веднъж седмично, защото до следобед съм онлайн, а после имам домашни. Не мога вече, предпочитам да сме присъствено и да ме изпитват всеки ден ако щат

Коментиран от #20, #23


Оценка:
-11 +12

Гост
19 Отговор

До коментар #16 от "ПАНИКЬОРИ":


Ами, оставете ни и нас да живеем? Защо плюете насреща ни без маски, да ни заразявате?

Коментиран от #27, #28


Оценка:
-2 +11

Гост
20 Отговор

До коментар #18 от "Ученик":


В 16:56 си написа коментарчето и вече същата минутка някой ти писа + ли бе, манин, сладък? :)))))) И какво ми се правиш на ученик, като си завършил ТОХ преди 20 години, специалност ресторантьорсто? Какви домашни пишеш, като по цял ден ви гледам как се въртите по детските площадки край една блутут колонка с надут рап и си подавате една саска и три бири? На кого ги разправяш тия? Само ученически бригади ще ви оправят вас.

Оценка:
-3 +4

BG гражданин и данъкоплатец
21 Отговор
Дистанционно електронно обучение - такова животно в БГ няма никъде - нито в эакон, нито в наредба, нито в единните държавни обраэователни стандарти! Иэвадете си главите от эадниците и мислете треэво - това, че се декларира някакво обучение не оэначава, че го има! Децата и юношите са постоянно навън, на групи в паркове, градинки и площадки... Т.нар. "социална дистанция" отсъства с пълна сила и нищо не може, да накара децата и подрастващите, да са си само у дома! Докато не го преминем тоэи вирус няма да си отиде сам - таэи година коронавирус, догодина коконавирус... В момента ви крадат, крадат ви, ама яко и с 200 км/ч, но уплашен овчедушен народ е рай эа такива, като Б.Б.& Ко, нали?! Децата на ичилище, родителите на работа /който все още я има/, болните у дома или в болница, както е било и преди медийната параноя КОРОНАВИРУС! Ха, наэдраве!

Коментиран от #24


Оценка:
-8 +9

юрист
22 Отговор
Е стига само с тези учители, а другите дето работи ме какво да правиме децата не са опасни най опасни некадърните политици икрадливите доктори .на акаха се до ушите

Оценка:
-9 +3

Е, да, но тук плювачите
23 Отговор

До коментар #18 от "Ученик":


Казват, че учителите ги мързи и затова часовете са по 30 мин

Оценка:
-4 +0

24
Този коментар е премахнат от модератор.
Аз и те
25 Отговор
Анулирайте годината. Пускайте ги вкъщи учителите да си вземат отпуските и после на борсата.

Оценка:
-4 +0

Васил
26 Отговор
Много правилно

Оценка:
-1 +1

27
Този коментар е премахнат от модератор.
ПАНИКЬОРИ
28 Отговор

До коментар #19 от "Гост":


ПАНИКЬОРИ! СПРЕТЕ ДА ТРИЕТЕ ООТГОВОРИТЕ МИ - ТА КАЗАХ - ТИ НАЛИ НОСИШ МАСКА, СЛАГАЙ И СКАФАНДЪР, ОБИЧАШ ДА СЕ КРИЕЕШ И СТРАХУВАШ. АЗ МАСКА НЯМА ДА СЛОЖА.

Оценка:
-1 +0

Наталия
29 Отговор
"БИЗНЕСА И ИКОНОМИКАТА " НЕ ТРЯБВА да СПИРАТ. Ами така е . Колко теста се правят ежедневно, ами това са пари. ЗАЩО ДА СПИРАМЕ БИЗНЕСА НА ЛАБОРАТОРИИТЕ.

Оценка:
-0 +1

ЗАЩО ДА СПИРАМЕ БИЗНЕСА НА ЛАБОРАТОРИИТЕ
30 Отговор
Затова няма нокдаун, защото ще спрат потока на хората и тестовете в ЛАБОРАТОРИИТЕ

Оценка:
-0 +1

ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
Валентин Радев
Министърът на вътрешните работи иска по-затегнат контрол по българските пътища.
„На война с новата чума, която взима постоянно толкова много жертви“"

Още бисери