Шеметни небостъргачи, задръстени улици, шум, прах и мръсотия - София е всичко друго, но не и град за хората. И няма да бъде очовечена, докато ние самите не престанем да се дивим на голямото, бързото, лъскавото, пише в коментар за Deutsche Welle Ивайло Дичев.
Градското пространство е наситено с власт и тя ни заварва беззащитни, защото е невидима. Мислим си, че животът е просто така устроен - висиш в задръстване, живееш в сянката на съседния блок, чуваш всяка кихавица у съседите. Тази невидима власт ни въздейства някак подсъзнателно, телесно. Може да не се трогнем много от това, че някой опитва да присвои военен завод на 200 километра от нас, но изпадаме в тиха истерия, когато излезем от дома си и заварим все така осеяния с дупки тротоар, прясно набучен с нелепите зебровидни колчета.
Затова и така спонтанно възникват граждански движения в защита на града, най-често без идеология и дори без ясна програма - просто като рефлекс на телесната самозащита. Повече ги има в места като Стара Загора и Пловдив, за жалост по-малко в София, където градски дух така и не възниква.
Идеите на Ян Геел
И все пак градът няма как да се развива чрез партизански действия - необходима е последователна и отговорна публична политика. Това ни припомни гостуването на световноизвестния датски архитект Ян Геел, дошъл да съветва софийската управа. Не че каза нещо, което не знаем. И не че в България няма талантливи архитекти, които да го направят. Просто престижът в глобалния свят се концентрира в ръцете на все по-малко звезди и имаме склонност да се вслушваме само ако говори някой от най-големите.
Посланието на г-н Геел е просто: старата модерност свърши, навлязохме в пластичен, фрагментиран свят, който изисква нови решения. Разделянето на работното място от масовия жилищен комплекс (типично и за социалистическия урбанизъм) отдавна е изживяло времето си. Днес мъжът работи на едно място, жената - на друго, синът пък - от къщи по интернет. И всички те все по-често си сменят работата. Нещо повече - все по-малко хора образуват едно домакинство. В Дания например 47% от домакинствата са съставени само от един човек - неженен, разведен, овдовял. Старото стълпяване на определени места започва да става неадекватно, и то не само при жилищата, но и при офисите, които дистанционната работа ще пръска по приятни места сред природата. Епохата на масите е отминала, живеем във времето на индивида. Днес градовете не се състезават по мощ и слава, а по качество на живота, което привлича не само хората, но и инвестициите и иновациите.
Какво трябва да направи София
Какви са конкретните урбанистични следствия от тези процеси за българската столица, ако тя иска да се приближи поне малко към добрите места за живеене, които всяка година със завист гледаме в различните класации? София трябва да спре нелепите идеи за шеметни небостъргачи, които уж събират хората на едно място, а всъщност ги разделят в частни бетонни кутии. В епохата на виртуалните комуникации успешният град полага специални усилия да улеснява срещите и общуването лице в лице, да инвестира в публични пространства, пешеходни зони, зелени площи. Другият момент е, че той трябва да престане да служи на автомобила. Автомобилният транспорт задръства, замърсява, разболява. Поради което урбанистът трябва да заложи на следната стратегия - наместо да облекчава движението на коли с пътища и паркинги, да го затруднява, като успоредно с това се развива общественият транспорт. Притежанието на автомобил трябва да стане по-скъпо, по-неудобно. И тогава гражданите ще започнат да предпочитат алтернативите. Дори огромна Москва, която след падането на комунизма стана един от най-задръстените градове, днес сериозно е разтоварила централните си части. А София? Вместо да вдигне данъците на колите, общината повиши цената на трамвайните билети, вероятно за да закърпи някакъв ситуационен бюджет.
Пеша и с велосипед - възможно ли е в София?
Как да се придвижват хората? Според архитект Геел - пеша и с велосипед. Движението пеша предполага удобни тротоари, за които можем само да мечтаем, но също открити пространства, които да пресичат монотонните улици. Трябва да е приятно да ходиш - например да не те плиска вода изпод разлепената плочка на тротоара. Велоалеите също могат да поемат огромно количество трафик. При това те са много по-адаптивни към променящите се транспортни потоци, без да говорим за екологичността, тишината и ползата за здравето. В страни като Холандия и Дания около половината от придвижванията се извършват така: комбинация от велосипед и влак. За което само може да мечтае София, където карането на колело е екстремен спорт, а жп-транспорът до околните места от години е затънал в дългове и май вече го отписахме.
Новият град не бива да се мисли като машина за производство - той трябва да е по мярката на човека. Хубаво е, че тези идеи изтекоха в медиите. Може би тук-там те успяха да разклатят онези стари убедености, че повече и по-високо е непременно по-добре. Но нека се обзаложим, че в обозримо бъдеще промяна в София няма да има. Оставям пред скоби това, че големите инвеститори с небостъргачите ще се окажат по-силни от всякакви пешеходци. И че някой ще вземе парите и наместо да строи велоалеи, ще начертае едни жълти линии по тротоарите, както беше миналия път.
От нас зависи
Бедата е, че няма воля за дълбок обрат. А няма воля, защото не сме се пренастроили ценностно и самите ние, гражданите. Самите ние продължаваме да се удивяваме от голямото, бързото, лъскавото. А това е добре дошло за публичната власт, която услужливо вдига ръце и оставя метастазите на модерността да растат във всички посоки.
Защо бизнесмените строят високи кули? Ами за да прославят фирмата си, да ни направят малки, долу в подножието на своите Тръмп Тауър или Софарма. Защо алфа-мъжкарят, пък вече и любимата му, трябва непременно да ни гледат от висотата на гигантския си джип? Защото автомобилът е продължение на тялото, на мускулите, на фалоса. От билбордовете ни атакуват крещящи цветове, хилят ни се самодоволни продавачи, прелъстяват ни нахални красавици. А от нас се очаква да се дивим и да купуваме. Ако щете, вземете и монументалната пластика, която днес трескаво запълва всяко празно място в градовете ни. Не, това не е публичното изкуство на западните градове, което експериментира с формата, играе с очевидностите, забавлява; това са навъсени, бронзови герои от учебника по история, които имат за цел да внушават вина и покорство.
Как да обърнем града си към хората, как да му дадем човешки измерения? Досещате се сигурно - първо трябва да се освободим от култа към бруталната сила, с която е натоварено пространството, към сюблимното на кулите и двигателите, на скоростта и етажите. Тогава не само ще приемем, но и ще настояваме градостроителите да направят решителен завой - от кръговите кръстовища и мегаломанските стъклени паралелепипеди към град, който да е по нашата собствена мярка.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Пазарен Либерализатор
Коментиран от #2, #4
07:51 12.10.2017
2 Факт 11111
До коментар #1 от "Пазарен Либерализатор":
Тука вече се изложи....То София си е село...Безпардонно самочувствие , а всичко останало липсинг !!!...
Коментиран от #11
07:59 12.10.2017
3 Марадона
08:14 12.10.2017
4 Неселянин
До коментар #1 от "Пазарен Либерализатор":
Не зная за селяните, но ако ти си софиянец, "кореняк", както сигурно с нескрита гордост заявяваш и си разбрал това от статията - то ето го отговорът на въпроса поставен от заглавието!Коментиран от #5
08:15 12.10.2017
5 Пазарен Либерализатор
До коментар #4 от "Неселянин":
Аз СЪМ натурализиран селянин, живея си на село и не преча на столичани да се радват на трафика. Но като идвам в София, гледам да го правя колкото може по-редко, виждам блажна селяния и яко селяне. Ама яко. За това си седя на село, тук са по-малко.Коментиран от #6, #12
08:31 12.10.2017
6 Факт 11111
До коментар #5 от "Пазарен Либерализатор":
Ха така !...Значи в София са „ селяните ”..., а на село ГРАЖДАНИТЕ ! Ето това е демографски напредък !.... :)))
08:45 12.10.2017
7 fox
08:48 12.10.2017
8 mediator37
Проблемът с трафика и паркирането е неразрешим за София.
08:51 12.10.2017
9 Random
Тоя да си навре идеите за вдигането на данъците и тем подобни в ауспуха(неговия си, не на колата)
09:02 12.10.2017
10 Темида
09:07 12.10.2017
11 Бай УРко
До коментар #2 от "Факт 11111":
А ти гражданино от кой град си? София има над 6000 х. години история, а твоя "град"?Коментиран от #13
09:23 12.10.2017
12 БАЙ ОЙ
До коментар #5 от "Пазарен Либерализатор":
Верно ли са по-малко при вас? Като брой или като %?Коментиран от #21
09:25 12.10.2017
13 Факт 11111
До коментар #11 от "Бай УРко":
7 век пр.н. е....Няма да се правим на проф. Божидар Димитров ...
Излишно е да се доказва каквото и да било...Огледайте се около Вас....А коментарът ВИ , затвърждава мнението ми !
09:41 12.10.2017
14 1234
09:43 12.10.2017
15 onq s konq
Коментиран от #42
09:56 12.10.2017
16 onq s konq
10:00 12.10.2017
17 Гоуст
Без значение какъв си роден и къде си отишал, важното е какъв човек си. Единственото разделение дали си селяндур или не.
10:02 12.10.2017
18 Смолата
10:06 12.10.2017
19 Аман
10:08 12.10.2017
20 Олигарха
10:10 12.10.2017
21 Пазарен Либерализатор
До коментар #12 от "БАЙ ОЙ":
Като бройка са по-малко, където имаше празна къща столичани купиха, реставрират и идват да живеят на чисто и тихо.10:13 12.10.2017
22 Образован
10:15 12.10.2017
23 Докогатакабе
10:17 12.10.2017
24 Пазарен Либерализатор
10:21 12.10.2017
25 asdf
10:31 12.10.2017
26 321
1. Навсякъде в града синя, зелена, жълта и розова зона.
2. Парите от тях - само целево за градинки, велоалеи, тротоари, а и паркинги - ама подземни - под училища, паркове и пътища.
3. На всички улици с повече от 1 платно, задължително се прави велоалея, ама като датските - с две ленти и ширина поне 2 метра.
4. Центърът се затваря за автомобили в карето Сливница, В. Левски, Ботев, Патриарха - само бърза помощ, полиция и пожарна могат да влизат. А и трамваи, и метро разбира се.
5. Земите около околовръстното - общински и държавни се развиват в комплекси с осигурен път, тротоар, комуникации и парцели по 3-500 кв.м. и се продават на преференциални цени на физически лица за ниско строителство на къщи до 2 етажа. Всички частни земи, разрешения за строителство само в същите параметри.
6. НС, МС, съдилища, по-големи учреждения се изместват някъде след Вакарел с изграждане на необходимата инфраструктура.
7. Всяка къща или блок, които не си приведат собствеността в нормален вид - глоба, глоба, ремонт за сметка на собствениците и ако не се вразумят ЧСИ. Соц. слабите се подпомагат от фонда за саниране на панелките без конкурси.
10:40 12.10.2017
27 Зорлем
Аз лично не проумявам каква е логиката да дадеш две торби с пари за жилище в мравуняк. Че в много случаи дори се заробваш да го изплащаш 20-30 години.
Онзи ден дадоха Нобела за икономика на някакъв, дето доказал, че хората не са рационални, както икономистите считат в теориите си, и май с право го наградиха...
10:49 12.10.2017
28 jullliann72
11:29 12.10.2017
29 пазарен пулверизатор
Коментиран от #32
11:35 12.10.2017
30 Някой
12:03 12.10.2017
31 Пазарен Либерализатор
12:20 12.10.2017
32 Пазарен Либерализатор
До коментар #29 от "пазарен пулверизатор":
Пазарната икономика по същност е либерална. Преди беше регулирана и се наричаше планова икономика, последствията от която търпим и днес.12:22 12.10.2017
33 Ганьо Говнарев Говньо
Коментиран от #34, #40
12:26 12.10.2017
34 Да ти имам достойнството
До коментар #33 от "Ганьо Говнарев Говньо":
В Норвегия как е в чалгата ?!... Научи ли ги ?12:42 12.10.2017
35 Вуте
13:21 12.10.2017
36 селинджър
13:21 12.10.2017
37 Алфа Ромео
13:45 12.10.2017
38 Тоя от село
15:02 12.10.2017
39 Георги Пенев
17:58 12.10.2017
40 Пешо Манафа
До коментар #33 от "Ганьо Говнарев Говньо":
Е, знае се че в Турция е кеф във ВСИЧКИ аспекти....18:39 12.10.2017
41 пурко
20:08 12.10.2017
42 учител
До коментар #15 от "onq s konq":
С този правопис със сигурност може евентуално само да миеш клозети22:19 12.10.2017
43 хост
09:51 13.10.2017
44 джими
11:52 13.10.2017