Каква реформа е необходима на София - въвеждане на такса „Задръстване”, разширяване на синята и зелената зона, намаляване на регулаторната тежест при сградното строителство или повече зелени площи. Това са част от темите, които анализира докладът "Градоустройствена политика в София”, разработен от Експертния клуб за икономика и политика (ЕКИП).
На първо място е поставен въпросът за типичните за София задръствания, липса на паркоместа и трудно придвижване в централната градска част. Решението според ЕКИП е въвеждането на познатата от други държави такса „Задръстване”. Това според експертите би олекотило натовареността на градския трафик по пътни артерии на града, които страдат от най-висока ежедневна автомобилна натовареност. Недостигът на паркоместа трябва да се адресира чрез разширяване на платените зони за паркиране, а качеството на тяхното управление може да се подобри чрез концесиониране.
По въпросът за сградното строителство експертите препоръчват регулациите върху височината и гъстотата на сградното строителство да бъдат сведени до минимум, за да се ограничи отрицателният ефект, който подобни регулации имат върху пазара на имоти и по-конкретно достъпността на жилищни и нежилищни имоти.
Повече имоти, по-ниски цени, по-достъпни жилища и по-малко унищожаване на природа - това според ЕКИП може да бъде постигнато чрез съкращаване на регулациите.
Столичният квартал ж.к. "Младост" беше посочен като пример за сблъсък между граждани и бизнес именно поради неадекватно градско планиране.
По отношение на публично-частните партньорства и публичните проекти за привличане на инвестиции, експертите правят сравнение между определяния като провален проект „София ТехПарк” и проспериращият "Бизнес парк София". Според експертите държавните играчи винаги са по-неефективни от частните, тъй като за разлика от бизнеса, те не са под въздействието на потребителите. Съветват общината да се фокусира върху изграждането на благоприятна регулаторна и данъчна среда чрез оптимизация на своите финанси и съкращаване на регулаторната тежест.
В сферата на зелените площи решението според ЕКИП е Столична община да приоритизира подобряването на настоящите зелени площи, вместо тяхното разширяване и тяхното управление трябва да бъде децентрализирано до ниво квартали и местни частни общности и собственици.
„Докладът ни има за цел да представи нашата визия относно реформите, от които се нуждае градоустройствената политика в София, за да се подобри нейното качество и впоследствие качеството на живот на жителите. Идеята ни е да започнем комуникация с тези, които ще решават в бъдеще въпросите", заяви в заключение председателят на ЕКИП Стоян Панчев.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гост
Коментиран от #5, #8, #19
15:43 07.11.2018
2 кореняк софиянец
15:46 07.11.2018
3 BG1000
15:46 07.11.2018
4 Готин ама не съвсем
Ами да има нова столица на България и за едни 10-тина години, София ще си стане пак онова просто, кално село, каквато е била преди 130 години!
15:49 07.11.2018
5 ааа
До коментар #1 от "Гост":
Ми ходи си ве, кво мрънкаш дай пример !15:50 07.11.2018
6 нуждае се от
16:05 07.11.2018
7 Ристе
Коментиран от #10
16:05 07.11.2018
8 321
До коментар #1 от "Гост":
Е, не така... То тогава всички "кореняци" ще трябва да се връщат по шоплука на село.Коментиран от #9
16:11 07.11.2018
9 Гост
До коментар #8 от "321":
Началото на 90-те беше много добре, да може да нямаше метро, молове, широки булеварди, но беше чисто и подредено. Можеше спокойно да си пуснеш детето само навън. Факт е от че от кооперацията от 40 апартамента, 15 имаха автомобили. Нямаше задръстване, имаше места за паркиране. За разликата от повечето коментатори тук, има и хора които сме родени в града, тук ни е била детската градина, училище и университет. И също така всеки петък не сме в тапа на Цариградско, Ботевградско шосе или Владая.Разбира се икономическото положение в страната не искам да коментирам, но за да има спокойстивие и инфрастуктура трябват ограничелни мерки. Най-малкото нека някой се огледа, колко са останали от колите с номера С,СА..СВ..вече не се знае. Но навремето когато се сменяха номерата от черни на жълти и вече по късен период на бели, хората които са отрасли и живеят все още знаят какво е. Затова че задължително връщането на Софийското гражданство.
Коментиран от #21
16:46 07.11.2018
10 El Torro
До коментар #7 от "Ристе":
Не само в центъра, и в кварталите има крещяща нужда от паркинги.Коментиран от #13
17:56 07.11.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Цеко
Най-лошата репутация за България на която съм бил свидетел , евтина дестинация с много леки жени, алкохол и наркотици където всичко е позволено и най-лошото че това отговаря малко или много на самата реалност.
00:34 08.11.2018
13 мда
До коментар #10 от "El Torro":
Паркинги в кварталите има! Ама на Ганьо му се свидят 50лв на месец (дето ще ги изпие или изпуши) да си паркира дрънголника там. Друго е да се набута в калната "градинка" точно под прозорчето на панелката...00:48 08.11.2018
14 Зоните
06:03 08.11.2018
15 Безпартиен реалист
06:38 08.11.2018
16 Гост
06:59 08.11.2018
17 Бате Цецо
08:57 08.11.2018
18 Бай Благой
За да може общината да има пари за отчуждение на имоти за улици, канализация, водопровод и т.н.
А не както е сега 20лв/м2.
Всеки джигит, който иска да строи отива плаща и след 1 седмица има вече кооперация насред нищото.
Ето така ще се регулира строителството и ще имаме нормални улици, тротоари и всякаква инфраструктура.
08:57 08.11.2018
19 такова
До коментар #1 от "Гост":
За такива като теб ще направим едно село и ще го кръстим софия 2.Да си кибичите там. Да си гледате кокошки гълъби и друг дивеч.Тук само пречите. А и с нищо не сте полезни. Пък ние ще вътртим икономиката от столицата.09:01 08.11.2018
20 УМрех 0t сМЕХ
10:12 08.11.2018
21 JEEP
До коментар #9 от "Гост":
И през 80те и през 90те години си беше супер. И сега, като се съберат повече почивни дни София се оправя. Роден съм и съм израстнал в центъра. Да мине кола по улицата ми си беше събитие. Всеки ден обаче минаваше цистерна с пръскачки, а веднъж в седмицата миеха с цистерна с мркуч. За граждантво не знам дали да се върне, но в центъра трябва са спират само живущите и то по една кола на домакинство, за останалите - такса и то яка. Сутрин по бул.Борис няма кола със соф.регистрация. Нямам против хората, които са дошли да си изкарат хляба с честен труд, но някак си не е ок хем да замърсяват цял ден тук, хем да плащат по-ниски данъци в родните си места, че накрая и претенции да има. За подбиването на цената на труда няма да коментирам, защото реално не са виновни тези, които търсят работа, а тези, които им я отнеха в родните им места. Имам колеги, които всеки ден пътуват от Кюстендил, от Перник, че даже и от Благоевград и нито един не го прави от хубаво.10:24 08.11.2018
22 Анто
В края на селото което живея в радиус от 1.5км земята е моя,купих я когато беше по 200лв.дк.Сега се занимавам със земеделие понеже мразя да работя в екип и да се съобразявам с хорските капризи,неволи,проблеми,мераци и пр.
Предлагат ми много добри пари за част от земята,не не я продавам!
Та....въпросчето ми към сите кореняк софиянци,адже ба?Защо кат мразите толкова селяните,си продавате земята....наследените имоти?
Нямате търпение да се "гътнат дъртите" и цялата рода да ги налазите като червей да си търсите какво ви се полага и да го продадете!!!!
После....пренаселено било,уплътнено било!!!Умовете са замъглени от алчност и глупост....Няма да въведете Софииско гражданство,защото няма да идват селяни на които да паразитирате.
Като умряло кучето....умрели и глистите....
10:29 08.11.2018
23 Дедо1
11:23 08.11.2018
24 К урбанист
Коментиран от #26
11:56 08.11.2018
25 Пешо
12:06 08.11.2018
26 JEEP
До коментар #24 от "К урбанист":
Още едно две по-големи цигански гета и може да ти се сбъдне прогнозата14:34 08.11.2018
27 Чичо Ви
18:52 10.11.2018
28 Клозет
15:46 11.11.2018