ФАКТИ.БГ

Ръст в предлагането на тези имоти

Новореализирани проекти увеличиха избора на купувачи и наематели на логистични площи

Публикувана: 5 Август, 2020 10:37
0 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 2841
Ръст в предлагането на тези имоти
Снимка: М. Богданова ©
ШРИФТ ПЕЧАТ
Вашата оценка:
Оценка 1 от 1 гласа.

Предлагането на модерни индустриални и логистични площи през първата половина на 2020 г. нараства с плавни темпове. За разглеждания период то се увеличава с 3%, което води до общ обем от 1 096 800 кв.м. Основна заслуга за това развитие има завършването на Логистичен Парк София и на две нови сгради в Логистичен Парк Ист Ринг. Лек ръст от 1% се отчита и в нивата на свободните площи, с което те достигат до 8%, сочат данните на консултантската компания Colliers.

Търсенето в сегмента е генерирано  основно от компании, опериращи в следните области – търговия с бързооборотни стоки, фармация, електронна търговия и транспорт и спедиция. Те имат съществен принос към нетното усвояване на 23,500 кв.м., разположени предимно в новозавършени сгради и отдадени още на етап „в строеж“.

Промени в средните наемни нива на клас А и B складови площи с добра локация и изградена инфраструктура не се наблюдават. Те остават съответно 5.2 евро и 2.7 EUR/кв.м. на месец.

През първото полугодие на 2020 г. пазарът е повлиян от пандемията от коронавирус. Проучване на компанията сред фирми в логистичния сектор и в автомобилната индустрия показва, че отражението на здравната криза върху логистичните компании е пряко свързано с ефекта ѝ върху техните клиенти. Поради това при 74% от участниците се наблюдава частично неблагоприятно влияние върху бизнеса, тъй като обслужват и сектори, пострадали от кризата. За 9% случващото се има положителен ефект върху дейността, а за останалите 17% - отрицателен.

Пандемията от коронавирус повлиява неблагоприятно автомобилната индустрия в България. Част от заводите спират работа за известен период, друга продължават, но с по-ниско темпо на производство, а някои се преориентират към изработка на защитни предпазни средства. Има и компании, на които се налага да приложат мерки за справяне с последствията от здравната криза, като използване на платен и/или неплатен отпуск от служителите и въвеждане на работа на смени.

Нагласите на 30% от производствените компании в сектора за следващите 18 месеца са да продължат дейността си без съществени промени в организацията. 33% обмислят възможности за осигуряване на по-голяма ликвидност с предприемане на различни действия, сред които са предоговаряне на наемни условия и продажба и последващо наемане на използваните от тях площи.

В резултат на здравната криза и нейното отражение върху бизнеса очакванията за следващите месеци са в няколко посоки. Наемодателите с дългогодишен опит ще предложат гъвкави решения на тези от своите наематели, които изпитват затруднения. Най-често прилаганите подходи в тази посока са намаляване на наема, за сметка на удължаване на срока на договора или наемане на повече площи във времето. Налице е вероятност за повишено търсене на хладилни складове и крос-докинг площи, най-вече от оператори на хранителни стоки. Ще се засилва градската логистика - наемане на складове на локации, в близост до жилищни квартали.

Все повече ще се наблюдава преместване на бизнес операции и производство от Азия по-близо до централното седалище на фирмата - към Европа, т.нар. „nearshoring“. Като част от тази тенденция, България, със своето геостратегическо положение, данъчна политика и наличие на работна сила, има шансове да привлече повече инвестиции. Друга тенденция, която се очаква, е засилване на автоматизацията на производствата и електронната търговия, което ще доведе и до оптимизация в използването на индустриални и логистични площи.

София / България

Поставете оценка на статията:
Оценка 1 от 1 гласа.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.


Ловци на бисери
ТОП 5