18 Април, 2016 17:31 4 009 4

Проф. Кафтанджиев: Туристическите лога са добри

  • христо кафтанджиев-
  • туристически-
  • лого-
  • българия-
  • добри

С мутренски манталитет, дебели вратове и с основно чалгаджийско образование не се прави постмодерен туризъм, заяви проф. Христо Кафтанджиев

Проф. Кафтанджиев: Туристическите лога са добри - 1
ФАКТИ публикува мнения с широк спектър от гледни точки, за да насърчава конструктивни дебати.

"Логата са доста добри. Някои от попаденията са супер. Разбира се, има и забележки, тъй като нищо не е съвършено", заяви за Факти.бг проф. Христо Кафтанджиев, относно седемте графични визии, които се съревновават за ново туристическо лого на България.

"С мутренски манталитет, дебели вратове и с основно чалгаджийско образование не се прави постмодерен туризъм", смята той.

Проф. Кафтанджиев: Туристическите лога са добри

Проф. Кафтанджиев, как ще коментирате седемте графични визии, които се съревновават за ново туристическо лого на България? Сполучливи ли са според Вас? 

Логата са доста добри. Някои от попаденията са супер. Разбира се, има и забележки, тъй като нищо не е съвършено. 

Избраните лога предизвикаха доста коментари в социалните мрежи, някои от които доста критични...

Нормално е да има и критични забележки. По принцип около 10 процента от генералната съвкупност на хората са критикари. Вероятно, немалко от критичните бележки са преувеличени. Важното е добронамерено да преценим нещата и каквото е негативно, да го поправим.

Между другото, на който не му харесват логата, му препоръчвам петте лога на България на Христо Комарицки. Тези дни ги публикува и смятам, че са страхотни. Страхотен карикатурист е.

Може ли едно ново лого да доведе повече туристи в страната?

Само логото едва ли. То е само знак, който изразява лаконично качеството на туристическите ни услуги. Това качество е функция от това, доколко сме гостоприемни, почтени, добронамерени, интеркултурни, с екологично съзнание, ефективни, доколко мислим маркетингово и т.н.

По-просто казано с мутренски манталитет, дебели вратове и с основно чалгаджийско образование не се прави постмодерен туризъм.

Нужно ли е туристическото ни лого да бъде сменено? Сегашното беше избрано само преди 3 години.

Според мен, сегашното лого е, горе-долу, добро. Розата, без всякакво съмнение, е най-точният и най-ефикасният знак в случая. Трябва, обаче, малко да се пипне. Сега розата е жълта и е леко разплута. Прилича донякъде на кравешко… Трябва да стане червена и да е по-стегната, поне според мен.

Добре ли е или не, често да меним графичното изображение, с което представяме страната си? Какви рискове крие това? 

Изобщо не е добре. Розата работи, за какво да я сменяме!?

Промяната е свързана с доста рискове. Може да "оплескаме" новия знак. При това положение смяната ще ни струва милиони.

Какво трябва да съдържа едно лого, за да е сполучливо? Как се прави добро лого?

Логото има съдържателни и формални характеристики.

От съдържателна гледна, точка туристическото лого изразява различни значения. Например, гостоприемство, приятелство, екологичност, честност и т.н. Ако туристите се сблъскват масово с обратното, логото се изпразва от съдържание. Тоест, става кухо и, като следствие, безсмислено.

От формална гледна точка, логото е знак. Той трябва да е максимално лаконичен и опростен. Очевидната причина е, че трябва лесно и евтино да го възпроизвеждаме върху всевъзможни носители и то в хиляди различни комуникативни ситуации.

Като се съобразяваме плътно с тези две неща, може да създадем сполучливо лого.

Проф. Кафтанджиев e доктор на филологическите науки, професор във Факултета по журналистика на Софийския университет и ръководител на Катедрата по масови комуникации и пиар.

Кафтанджиев чете и курсове по обща теория на рекламата; интернет маркетингови комуникации; креативни аспекти на рекламата; реклама и визуална комуникация; интеркултурна комуникация и реклама; семиотика и реклама; рекламни кампании; търговски марки; мърчъндайзингови маркетингови комуникации; интегрирани маркетингови комуникации и други.

Често преподава в чужбина маркетингови комуникации на различни стоки и услуги – телекомуникации; автомобили; напитки; финансови услуги; мода; фармацевтика; туризъм, авиоуслуги и други.

Специализирал е в Холандия, Обединеното кралство, Ирландия и Русия. Живял е и е преподавал 3 години семиотика и реклама във Финландия. Чел е лекции по реклама и маркетингови комуникации в Швеция, Германия, Щатите, Холандия, Швейцария, Австрия, Словения, Хърватска, Босна и Херцеговина, Чехия, Гърция, Русия, Украйна, Латвия, Литва, Естония, Италия, Армения.

Бил е лектор на 3 световни конгреса на IAA (International Advertising Association) – в Мексико, Египет и Ливан. Чел е лекции и на два световни конгреса по семиотика – в Мексико и в Германия. Всичките му курсове и семинари са визуализирани във висока степен, динамични са и са с най-доброто от световната рекламна практика.

Кафтанджиев е и член на журито на Нюйоркския рекламен фестивал (The New York Festivals). Почетен професор е и на Руско-американската академия по авторизирано образование.

Автор е на много научни статии по реклама и семиотика. Публикувал е 8 книги, които имат по няколко тиража в България. Шест от книгите му - “Текстовете на печатната реклама”, “Хармония в рекламната комуникация”, “Absolut Semiotics” и “Образът на жените в рекламата”, “Сексът и насилието в рекламата” и “Герои и красавици в рекламата” са издадени и в Русия.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Десен

    0 0 Отговор
    Жестоката истина е тази, да. Професорът е напълно прав. Докато тукашните "бизнесмени"/"хотелиери" и всякакви други набедени туристически "акули", не се научат как се прави, винаги ще са така нещата. В страните около нас, клиентът е цар и каквото каже - това става. Само тук, упорито продължават да правят опит да накарат клиента да им се чувства длъжен, че им е кенефа, опа "хотела".
  • 2 Радостин

    1 0 Отговор
    При цялото ми уважение към г-н Кафтанджиев, си позволявам да изразя несъгласие с части от мнението му. Мисля, че знака е визия за марката - т.е. той не би трябвало да отразява моментното състояние, а желаното състояние след 5-10 години. В момента туристическия ни продукт е, меко казано, компромисен, но истината е, че има добри предложения от целия пазар. Не мога да се съглася с това, че логата, избрани да продължат, са добри - според мен, повечето от тях са непрофесионални и стоят като упражнение на първокурсник. А това влияе на цялостното възприятие, създавайки усещане за аматьорска услуга. Още повече, че никъде не се говори за идентитет, а виждаме само знаци, извадени от всякакъв графичен контекст - случай, който не съществува в реалността. И точно в този смисъл повечето от тях са предварително остарели за да заживеят в дигиталния свят, където пикселите, харесва ни или не, задават определен културен контекст.
  • 3 гост

    1 0 Отговор
    Определено не са добри. Като са искали роза, само такива с акцент на розата да са пуснали. Или въобще предходната поръчка да не е правена, за която бяха дадени милиони, а да са пуснали обява, че приемат предложения, без заплащане.
    Така хем са дадени пари, хем се отказват от логото, хем ще изберат лошо ново. Това е възможно най-лошия вариант.
    За хотелите е прав, има малко хотели които работят добре и предлагат добри услуги за парите си. Щом една Гърция може да предлага стаи на 40Евро и да плаща заплати на обслужващ персонал в пъти по-високи от тукашните, защо и България да не може да пуска стая на тези пари. Но нашите лапат надценката и вместо да подобрят услугата, да поощрят служителите,да инвестират в иновации или просто да свалят цените те си купуват следващ мерцедес.
  • 4 обикновен

    1 0 Отговор
    г-н Кафтанджиев и вие сте професор !? Наистина ли!? И казвате, че някои лога са супер !? И преподавате реклама, ПР и пр. Ама съвсем наистина ли!?
    Явно нещата няма да се оправят!
    Аз пък да попитам, защо тези лога се оценяват и коментират само от български граждани. Защо не се направи допитване сред чужденците, как виждат България и с какво лого биха я асоциирали най-добре. Разбира се ние можем да им дадем насоки с които искаме да се представим, форми, цветове, предмети и не само и т.н., но все пак е важно на тях, как би им въздействало положително едно лого и послание.
    Това лого не е ние да си го гледаме, а да го гледа света и то трябва да грабне света, така че питайте него!